וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מכבי ת"א צריכה עוד שחקנים שיודעים לאלתר, לשבור שגרה"

העוצמה של קרית שמונה, האתגר של רוני לוי, העליבות של בית"ר והפועל תל אביב. אישטוון פישונט מתארח במדור עונג שבת וחושף כמה סיפורים נדירים מהעבר הענק שלו. את קרב האקסיות בשני ("אני בית"ר") הוא לא יחמיץ, כמו כל משחק מרכזי בליגת על

one

אחרי שתי אליפויות בבית"ר ירושלים, אישטוון פישונט יצא לשנת ייבוש בפרנקפורט רק כדי לחזור ליריבה המושבעת הפועל תל אביב. "בגלל שיורם ארבל טעה בשם שלי בהתחלה, אוהדי בית"ר קראו לי פישו-נט (Pishonet)", הוא מספר. "אז אחרי שעברתי להפועל, הם שרו 'פישו-מת'. הם אמרו - ביום שעבר להפועל, עבורינו הוא מת".

seperator

"ירושלים קסמה לי עוד מגיל צעיר, כילד בכנסייה, עם הגב של ישו. בגיל 16 הייתי אמור להגיע לשם, עם נבחרת הנוער של הונגריה. אבל אז, לפני הנסיעה, הלכתי ברחוב ואוטו נכנס בי. איבדתי את ההכרה לחצי שעה, שברתי את האף, פתחתי את הראש ונפגעתי חזק ברגל. חשבתי שהלכה הקריירה. הייתי בבית חולים כשישה ימים, האף התנפח כל-כך עד שלא יכולים היו לנתח אותי. את הנסיעה לירושלים פספסתי. הייתי שבור, ואימא אמרה: 'אל תדאג. החיים עוד יתנו לך את ירושלים'".

והם אכן נתנו. בסוף 1995 הגיע פישונט לבירת ישראל. שתי עונות וחצי, שתי אליפויות. אחרי גיחה לא מוצלחת לפרנקפורט, הוא חזר לישראל, להפועל תל אביב - עמה זכה בדאבל ובכרטיס לרבע גמר גביע אופ"א. ביום שני, בטדי, בית"ר והפועל נפגשות. זמן מצוין לארח את פישונט, זמן מצוין לשאול אותו - אז מה אתה יותר?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
"בכל חיי - הקבוצה הכי טובה ששיחקתי בה היתה בית"ר של 1998. לא רוצה שזה יישמע מוגזם, אבל שיחקנו כמו שברצלונה שיחקה ב-2008/09. במובן מסוים, הקדמנו את הכדורגל בעשר שנים"

"אתמוך בבית"ר", הוא אומר. "אני יותר בית"ר מהפועל, למרות שאהבתי מאוד את התקופה בהפועל". אז למה בית"ר? "כבר כשפגשתי את כולם לפני החתימה, התאהבתי בקבוצה ובעיר. הלכנו לשוק עם האישה, התחברתי תוך שבוע, מאז ועד היום".

מבחינת כדורגל, הוא התחבר אפילו יותר. "בכל חיי - הונגריה, ישראל, גרמניה, בלגיה - הקבוצה הכי טובה ששיחקתי בה היתה בית"ר של 1998". ואז הוא מתאר את ההרכב, זוכר במדויק אפילו את כל המחליפים. "לא רוצה שזה יישמע מוגזם", הוא אומר, "אבל שיחקנו כמו שברצלונה שיחקה ב-2008/09. במובן מסוים, הקדמנו את הכדורגל בעשר שנים".

ובמשחק השרוכים הכדורגל הישראלי דווקא חזר לאחור. בית שאן בקרית אליעזר, וכולם זוכרים מה היה ומה נקשר. קצת מצחיק/עצוב שעונה דומיננטית כל כך של בית"ר נזכרת בגלל כתם כזה. "ראיתי את המשחק הרבה פעמים", פישונט, שכבש את ה-2:3 המנצח, נזכר. "על המגרש לא הרגשנו כלום. הם לא דיברו מילה. הייתי מפוקס, רציתי לנצח. היו לנו כל כך הרבה צ'אנסים, ואם היינו כובשים בדקה ה-86, אף אחד לא היה אומר כלום. להגיד שהיה מעורב כסף? זה בולשיט, מי שאומר את זה מטומטם. בכנות, מכל הלב, היינו מרוכזים בלנסות לשבור אותם. מה בית שאן רצו או תכננו, אני לא יודע. בסוף, כשאנחנו מגיעים לאלוהים, הוא יודע את האמת על כל אחד".

ב-1998 פישונט התחתן בהונגריה, והזמין את החברים מהארץ. אנשי בית"ר באו לשמוח איתו, ולפי האגדות, הקשר רטן על כך ש'חתכו מוקדם' מהחתונה. לפי אותן אגדות, פישונט סבר שהם ברחו כדי ליהנות מהקזינו, ולפי יודעי דבר, הם פשוט התעצבנו כי ראו בחתונה את נציגי פרנקפורט. הם חשבו שפישונט עורק להם מול העיניים. ההונגרי פחות מתחבר לאגדות. "לא כולם עזבו מוקדם", הוא מפטיר. "רק כמה. הרבה נשארו, רקדנו ביחד". ומיתוס פרנקפורט? "באמת שאז עוד לא הייתי חתום שם!", הוא מתעקש. "רק דיברתי איתם על זה, אבל לא חתמתי. רק כמה ימים לאחר מכן חתמתי".

בגרמניה הוא סבל, רצה לחזור הביתה. הוא רצה את בית"ר, אבל "לא שאלו אותי כלום, לא הציעו", הוא אומר. "דרור פנה אליי, אמר 'אני הולך להפועל, אתה בא?'. אמרתי לו 'אם אתה הולך, אני איתך'. רציתי לשחק ולהצליח. בעיקר - רציתי את קשטן. אם הוא היה עובר למכבי חיפה, הייתי בחיפה. ואם היה עובר למכבי תל אביב, הייתי שם. ואם היה נשאר בבית"ר, לא הייתי עובר להפועל לעולם. לא עניין אותי המועדון, עניין אותי איפה דרור יאמן. אהבתי כל דבר בו, ועובדה שבחרתי נכון".

מבוגר יותר - בן 44 - וגדול יותר, פישונט עדיין לא ממש נפרד מישראל. "בכל שבוע אני רואה את המשחק המרכזי באתר של הערוץ הראשון", הוא אומר. "ביום שני, בהחלט שאהיה מול המסך". הוא מכיר את הליגה, מכיר את מאמניה וכוכביה. "חבר טוב אמר לי 'אתה צריך לאמן שם'".

נו, למה לא? יש הרבה מאמנים צעירים, הרבה צ'אנסים.

"כן, כמו סילבס למשל. הוא נראה כמו דוגמן… אם יקראו לי, יהיה לי לעונג. אבל אף אחד לא התקשר. אם אקבל הצעה, אגיע. יש לי הכול - רישיון פרו, ניסיון, אני מכיר את השפה. לא מזמן ראיתי סדרה בנושא מלחמת ששת הימים", הוא מוסיף. "כמה שהמדינה הזו חזקה. אני מאחל לכם - כל הישראלים - בהצלחה!".

אורח: אישטוון פישונט.
עונג שבת. מתחילים.


לעמוד הפייסבוק של יוסיפון

למעקב בטוויטר

orenjos@walla.co.il

מה למדנו מהמחזור ה-17?

1. שהפועל באר שבע לעולם לא תנצח את הפועל רעננה.

2. שעירוני קרית שמונה יודעת להפסיד.

3. שאור אוסטווינד כנראה לא יהיה בהפועל חיפה בקרוב.

4. שבית"ר ירושלים לא יודעת לשמור על יתרון (כן, גם בגביע
למדנו את זה).

5. שכל דבר רע שיכול לקרות למכבי חיפה, קורה למכבי חיפה.

המחזור ה-18

קאסיו פרננדס שחקן עירוני קרית שמונה. אדריאן הרבשטיין
קאסיו פרננדס/אדריאן הרבשטיין

הפועל חיפה vs עירוני קרית שמונה (שבת, 18:00, סמי עופר)

שאלת המשחק: איך תיראה קרית שמונה אחרי ההפסד הראשון?

"קרית שמונה קבוצה חזקה-חזקה", אומר פישונט, אבל לאחרונה היא קצת פחות חזקה. כבר כמה שבועות שקרית שמונה משחקת כדורגל אפור וחסר השראה, כדורגל שלא נותן צ'אנס לפנטזיות אליפות. אולי כל מה שהחבורה של ברק בכר היתה צריכה זו סטירת השכמה כזו, כדי להתאפס. המשחק בסמי עופר חשוב מאוד לצפונים. בו כנראה נגלה האם הסטירה עזרה, או שאת השינוי יביא אך ורק רכש. בכל מקרה, כל תוצאה פרט לניצחון עלולה להפעיל רוחות שבדרך כלל לא נושבות בקרית שמונה.

הכותרת למחרת: "התחילו רצף חדש"

הראש:
1 - 20%
איקס - 30%
2 - 50%

הבטן: 0:2 לקרית שמונה
הבטן של פישונט: "0:2 לקרית שמונה. תגיד לראובן שאני מצטער!".

התחת: קרית שמונה עם הפסד שני רצוף.

בא בטוב: אור אוסטווינד. כנראה, כדי להיחשב לשחקן ממש טוב בליגה הזו, צריך שהפועל תל אביב תפספס אותך. אוסטווינד היה יכול להגיע לחודורוב בקיץ, לפי גורמים בהפועל - בחינם, אבל שם מסמסו את השחקן המוכשר הזה. עכשיו יש קבוצות אחרות בתמונה, טובות ויותר ועשירות יותר, וליואב כץ לא יהיה קל להשאיר את הטאלנט במתחם האימונים שלו.

בא ברע: קאסיו פרננדס. את מחזורים 14-15-16 הבלם החמיץ בגלל פציעה, ובשבוע שעבר חזר, וקיבל שלישייה. במשחק הקודם שלו הקריה ספגה צמד ביתי מעכו, וקאסיו יהיה חייב לחזור לכושר ראוי אם קרית שמונה רוצה להמשיך לחלום.

מאמן מכבי נתניה, רוני לוי. קובי אליהו
מאמן מכבי נתניה, רוני לוי/קובי אליהו

בני סכנין vs מכבי נתניה (שני, 19:30, דוחא)

שאלת המשחק: האם קבוצת כדורגל יכולה להיראות רע יותר מאיך שנראתה נתניה בעילוט?

לפני כשבועיים קיבלו כל קבוצות הליגה מייל מהבקרה התקציבית, ובו נוהל חדש - אסור להחתים שחקנים או מאמנים כל עוד לא שילמתם את כל משכורות נובמבר. מכבי נתניה, נכון לכתיבת שורות אלו, לא שילמה את משכורות נובמבר. מכבי נתניה, נכון לכתיבת שורות אלו, מתכוונת להחתים את רוני לוי. יהיה מעניין לראות האם זה יקרה, ואם כן, איך יסבירו בבקרה עוד חריגה מהנוהל. אחרי שפספסו בנק אנגלי וערבויות, בבקרה לבטח מנסים למזער כל נזק אפשרי עתידי בגזרת נתניה, כדי למזער את הנזק בתוך ביתם.

הכותרת שלמחרת: "ערן לוי מונה למאמן-שחקן-זמני במכבי נתניה"

הראש:
1 - 55%
איקס - 30%
2 - 15%

הבטן: 1:3 לבני סכנין.
הבטן של פישונט: 1:2 לבני סכנין.

התחת: אריאל הרוש לא סופג שער מביך.


בא בטוב: אחרי שלא שיחק בגביע (בעצם גם כל חבריו), מוחמד גדיר חוזר לכבוש.

בא ברע: "הרגש גבר על ההיגיון", אמר רוני לוי לגבי ההגעה שלו למועדון. אין אנדרסטייטמנט מזה. "בדרך כלל מאמן חדש מביא רוח חדשה", אומר פישונט, "אבל אם הבעיות הכלכליות יתעצמו, גם רוני לא יוכל לעזור. הוא יוכל להצליח רק אם יהיה שקט מבחוץ". גם לבית"ר הגיע רוני לוי באמצע העונה. גם אז פתח את התפקיד בדוחא (0:0). הפעם הוא פוגש את אלי כהן. ברוכים הבאים לדרבי מאוכזבי-טביב.

שי אבוטבול שחקן הפועל תל אביב (מימין) עם שלומי אזולאי שחקן בית"ר ירושלים. ברני ארדוב
שי אבוטבול שחקן הפועל תל אביב (מימין) עם שלומי אזולאי שחקן בית"ר ירושלים/ברני ארדוב

בית"ר ירושלים - הפועל תל אביב (שני, 20:55, טדי)

שאלת המשחק: האם האדומים ירשמו ניצחון ראשון בטדי מאז שער האליפות של זהבי?

"שתי הקבוצות לא גדולות כרגע, יש הרבה בעיות", פישונט אומר. אם בהפועל הבעיות היו ברורות, עם רצף משחקים מזעזע, הרי שבית"ר יצאה לתקופה טובה. ואז הגיעה אשקלון. שי רביבו, ליאור אסולין וברוך דגו - שלושה אקסים אדומים בגיל מצטבר של 95 - כבשו לרשת של קליימן, וגליל בן שנן - עוד אקס אדום - הרס את בית"ר בפנדלים. אז במובן מסוים, הפועל תל אביב כבר ניצחה את הירושלמים. ביום שני, כנראה, תגיע הנקמה.

הכותרת שלמחרת: "דומב: שיחקנו טוב, הנענו כדור, אבל ספגנו שערים לא מחויבי המציאות. יהיה טוב"


1 - 50%
איקס - 25%
2 - 25%

הבטן: 1:2 לבית"ר
הבטן של פישונט: 0:2 לבית"ר

התחת: ממן כובש שער עצמי לרשת של קליימן, טביב מפטר את קורצקי במחצית

בא בטוב: חשבון העו"ש של הפועל תל אביב. אדל חזר לשער, באלדה הגיע, בלם נוסף על הכוונת ומעל כולם - דודו ביטון נחת דווקא בחודורוב, ובשקט. אז יש כסף? אין כסף? מאיפה הכסף? יהיה כסף? מקצועית, דודו ביטון זו החתמה טובה. נדד בחו"ל ולא תמיד בהצלחה, אבל את ישראל עזב עם 12 שערים ב-15 משחקים בהפועל פתח תקוה. אם יחזור למספרים האלה, שני הצדדים הרוויחו.

בא ברע: מנחם קורצקי. "נהיה חייבים להתחזק בשלושה או ארבעה שחקנים, אנחנו בסכנה ממשית לרדת ליגה ואנשים צריכים להבין את זה". כך סיכם מאמן בית"ר את ההדחה מהגביע, ובמובן מסוים, זו התבטאות אומללה יותר של קורצקי מאשר דבריו בקלטת הלוהטת. אתמול התבטא בוואלה! ספורט וניסה לעדן את דבריו, אבל הנזק נעשה. בבית"ר, מה לעשות, משחק אחד רע מייצר מומנטום שלילי עצום, ודברים כמו שאמר אתמול, פלוס ראיון כמו שנתן ב"ישראל היום", לא יעשו טוב בתוך המערכת. למזלו של קורצקי, בבית"ר, משחק אחד טוב מייצר מומנטום חיובי עצום. ואין כמו משחק בית מול הפועל תל אביב.

מכונת הזמן: 4 באפריל, 1998. הפועל תל אביב - בית"ר ירושלים 1:0

מחזור 25, משחק העונה בבלומפילד. "גם ב-1:2 בטדי כבשתי, וגם ב-1:4 של הפועל נגד בית"ר כבשתי", נזכר פישונט, "ועדיין, זה היום שאני הכי זוכר. לפני המשחק נפצעתי ביד, והיתה שאלה אם אשחק או לא. היה לי גבס, והשופט [אייל צור] לא אישר לי לעלות לשחק. אז חבשו לי את היד עם כל מני קשירות. הייתי בחדר השופטים כ-20 דקות, הפסדתי כמעט את כל החימום. יצאתי 10 דקות לסוף החימום, וכל הקהל של בית"ר צרח 'פישונט', זה היה מדהים. ואז, בדקה ה-21, טרטיאק חילץ כדור, העביר לאבוקסיס, יוסי נתן להמאר, המאר בעט, שביט הדף רע, ומ-5 מטרים כבשתי. ואז… כאילו פצצה בבלומפילד. ידענו שמי שתכבוש ראשונה, תנצח. וניצחנו. זה היה משחק אדיר".

מיכאל אוחנה שחקן מ.ס אשדוד. ניב אהרונסון
האס של פישונט: מיכאל אוחנה/ניב אהרונסון

הפועל פתח תקוה - מ.ס. אשדוד (שבת, 18:30, המושבה)

הבטן: 1:2 לאשדוד

הבטן של פישונט: 2:2

בא בטוב: מיכאל אוחנה. פישונט: "ואווווו, הוא פשוט מדהים. ראיתי אותו בקיץ באליפות אירופה עד גיל 19. אמרתי מיד לאלי 'שמע הוא נהדר'. הוא עוד יכול להיות כמו אוחנה הגדול".

בא ברע: קאלה דרשלר. כאילו לא מספיקים 33 השערים שספג העונה - הכי הרבה בליגה - קאלה נאלץ להתמודד השבוע גם עם השמועות לפיהן דני עמוס יונחת לו על הראש. לפי התגובות שלו, לא רגוע בגזרה.

seperator

הפועל באר שבע - מכבי פתח תקוה (שבת, 19:15, וסרמיל)

הבטן: 0:2 להפועל באר שבע

הבטן של פישונט: 1:3 להפועל באר שבע

בא בטוב: מאור בוזגלו. אחרי שאח שלו אסי גנב את אור הזרקורים במחזור הגביע, מאור יחזיר לעצמו את התהילה וההילה בווסרמיל. כי לבטח הבין בשבועות האחרונים שאם לא הוא בבאר שבע, אין מי.

בא ברע: צחי גיגי. איתמר ניצן, מחליפו, עם ספיגה אחת בשלושה משחקים. יאבד את האפודה?

seperator

מכבי תל אביב vs הפועל עכו (שבת, 20:00, בלומפילד)

הבטן: 0:4 למכבי תל אביב

הבטן של פישונט: 0:3 למכבי תל אביב

בא בטוב: טל בן חיים. פישונט: "אני עוקב הרבה אחרי מכבי תל אביב. הם מאוד התקפיים ורואים שהפילוסופיה של קרויף-גרסיה (כן, לא סוזה ולא פאקו) עובדת. אבל, לאט-לאט כל הקבוצות מכירות את מכבי טוב יותר, ואחרי שנתיים נהדרות הם בדעיכה. במכבי צריכים עכשיו שחקנים שיודעים לאלתר, שיכולים לשבור שגרה. אצלנו, בבית"ר, היו אוחנה, אבוקסיס, שאלוי, המאר, אני. כל אחד היה יכול לאלתר ולהוריד לחץ. מכבי צריכה עוד שחקנים כאלה, אם היא רוצה להגיע לצ'מפיונס יום אחד. וזה בדיוק מה שטל בן חיים עושה הכי טוב - מאלתר".

בא ברע: הפועל עכו בבלומפילד. נכון, ב-2006 זה נגמר עם 0:4 הזוי בגביע, אבל להלן המשחקים האחרונים בין הקבוצות ביפו: 0:2, 0:4, 0:5 צהוב. זה לא עומד להשתנות.

seperator

הפועל רעננה vs מכבי חיפה (ראשון, 20:15, נתניה)

הבטן: 0:1 למכבי חיפה.

הבטן של פישונט: 1:1.

בא בטוב: חיים סילבס. פישונט: "רעננה, אחרי הכול, זו הצלחה. סילבס מכיר את מכבי חיפה טוב". הוא גם ניצח אותה בסמי עופר.

בא ברע: תורג'מן/עמאשה/אבוחצירא. אחד מהם יודע שהוא בדרך החוצה, שני האחרים, לפי השאיפות, יינזקו כנראה בדקות המשחק. אולי הזדמנות אחרונה להראות משהו שישנה דעה?

אלירן עטר שחקן ריימס. GettyImages
חלוצי חיפה, הלכה המשבצת? עטר/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully