וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מויה אחוז: מיגל אנחל מויה מככב בשער של אתלטיקו מדריד

11.1.2015 / 15:00

אחרי מעבר מתוקשר שפינה את הדרך לדודו אוואט, הקריירה של מיגל אנחל מויה נתקעה. הספרדי, שהתגבר על פציעות ואכזבות, בנה את עצמו מחדש והיום הוא יורש נהדר לקורטואה באתלטיקו והשוער הכי טוב בליגת האלופות. לקרלוס גרסיה, השותף לחדר בנבחרות הצעירות, לא היה ספק לרגע

מיגל אנחל מויה שוער אתלטיקו מדריד. Gonzalo Arroyo Moreno, GettyImages
הופך לאחד השוערים הגדולים ביבשת. מויה/GettyImages, Gonzalo Arroyo Moreno

"כולנו היינו בטוחים שהוא יגיע לרמות האלה הרבה יותר מוקדם. לא היה לו מזל והתחושה הייתה שהוא לא מצליח להגשים את עצמו, כי יש לו יכולות גדולות. מה שהוא עושה עכשיו זה משהו שכל מי שהכיר אותו לפני הרבה שנים ידע שהוא יכול לעשות, שיש לו את הפוטנציאל לעשות. הוא הגיע לאתלטיקו בגיל 30. זה גיל מצוין עבור שוער והוא מוכיח את זה".

בשישי במאי 2001, באצטדיון האור של סנדרלנד, פרננדו טורס כבש פנדל בדקה ה-76 וניצח 0:1 עבור ספרד את צרפת בגמר אליפות אירופה עד גיל 16. הסגל של לה רוחיטה לטורניר שנערך באנגליה כלל, מלבד טורס, גם את אנדרס אינייסטה, שוער מחליף העונה לשם מיגל אנחל מויה ובלם צעיר ומבטיח, שגם היה שותפו של מויה לחדר, קרלוס גרסיה.

חלפו הרבה שנים מאז ששנתון 1984 הוביל את ספרד להצלחות בנבחרות הצעירות ומלבד הזכייה הזו גם הפסיד לברזיל רק בגמר הגביע העולמי עד גיל 20 בשנת 2003, אבל בזמן שטורס ואינייסטה הפכו לכוכבי על וקרלוס גרסיה, שאמר לכבוד הכתבה הזו את הדברים המובאים למעלה, התגלגל למכבי תל אביב, מיגל אנחל מויה בעיקר חיפש את עצמו. עכשיו, סוף כל סוף, הוא מוצא ועושה זאת בסטייל, כשהוא נכנס בצורה כמעט מושלמת לנעליים העצומות שהשאיר אחריו טיבו קורטואה באתלטיקו מדריד.

קרלוס גרסיה שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
קרלוס תמיד האמין במויה/ברני ארדוב

מויה ערך את הופעת הבכורה שלו בשער של קבוצת נעוריו מאיורקה כבר בגיל 20, בהפסד 1:0 מול ריאל מדריד, שנהנתה משער של רונאלדו, המקורי כמובן. אלא שדווקא אחרי עונה ראשונה מוצלחת, בה מאיורקה ניצלה מירידה, הגיעה הנסיגה ומויה הפך למשך שתי עונות למחליפו של טוני פראטס הוותיק. הוא חזר לעמוד בקביעות בין הקורות בעונת 2007/08, אולם אז נחתה עליו מכה חדשה. פציעה קשה ברגלו, שחייבה שני ניתוחים. בינואר 2009 מאיורקה החליטה שהיא לא יכולה לחכות לו יותר וצירפה לקבוצה את דודו אוואט.

השניים נאבקו על המקום בשער, אך כאשר מויה חזר למגרשים הוא זכה לעדיפות, הפגין יכולת טובה ובסיומה של אותה עונה נמכר בעסקה גדולה, תמורת 5-6 מיליון יורו, לוולנסיה, מה שפינה את הדרך עבור אוואט לשנים הבאות והמוצלחות במאיורקה. העטלפים, ששנה קודם לכן נפרדו מסנטיאגו קניסארס, היו בטוחים שהם זכו בלוטו עם שוער שיוכל להוביל אותם קדימה, אבל המציאות הייתה שונה לחלוטין.

מהרגע הראשון, הקדנציה של מויה בוולנסיה הייתה מוזרה. חודש אחרי שהגיע לקבוצה, היא התארחה במשחק ידידות באולד טראפורד, אצל מנצ'סטר יונייטד. בשלב מסוים, המאמן אונאי אמרי השתמש כבר בכל שחקני הספסל שלו, אבל טיאגו קארלטו נפצע ונאלץ לנטוש. כדי לא להישאר בעשרה שחקנים, אמרי שלח את מויה לשחק כקשר. בדיעבד, אולי היה עדיף לו להישאר בעמדה הזו.

דודו אוואט שוער נבחרת ישראל. AP
המקום בשער של מאיורקה התפנה עבורו. אוואט/AP

מויה רשם רק 12 הופעות ליגה ו-24 הופעות בסך הכול במדי ולנסיה. הוא איבד במהרה את מקומו בשער לססאר סאנצ'ס והפגין יכולת מהוססת בכל פעם שכן זכה להזדמנות. הכותרת של כתבה עליו ב"ולנסיה פלאסה" ב-2012 הייתה: "מויה, הרכישה המזעזעת של ולנסיה". בגוף הכתבה נכתב: "עסקת הבאתו היא אחת הגרועות של הקבוצה בשנים האחרונות. אין ספק שבוולנסיה מתחרטים היום".

במסטאייה התייאשו במהרה וביוני 2011, שנתיים בלבד לאחר שנרכש, הוא הושאל לחטאפה, וגילה את עצמו מחדש. עונת הבכורה בקבוצה מפרברי מדריד הייתה חיובית ולאחריה היא החליטה להחתים אותו על חוזה חדש ולהפוך אותו לשחקן שלה. ב-2012/13 רשם מויה את כמות ההצלות השלישית בגובהה בליגה הספרדית ולקראת סיום העונה ההיא ברצלונה החלה לרדוף אחריו בתקווה שהוא יהיה היורש של ויקטור ואלדס.

זה לא קרה כמובן והשוער הספרדי, שכבר החל להיתפס כוותיק, נשאר עוד עונה אחרונה בחטאפה. בקיץ האחרון, אחרי שאתלטיקו איבדה את קורטואה שחזר לצ'לסי, היא חיפשה מחליף ומויה הגיע לקולצ'ונרוס תמורת שלושה מיליון יורו. אלא שהוא בכלל לא אמור היה לשמש שוער ראשון.

הג'וב הזה יועד ליאן אובלק. אלופת ספרד הטרייה שילמה לא פחות מ-16 מיליון יורו עבור אובלק, שהפך לשוער היקר בתולדות הלה-ליגה. מהר מאוד העניינים קיבלו תפנית. דייגו סימאונה גילה שאובלק, שכיכב בבנפיקה בעונה שעברה, לא ממש כשיר ולא ממש פוגע. הסלובני, שהוחתם לשש שנים, עוד שיחק במחזור הפתיחה של ליגת האלופות מול אולימפיאקוס, אבל ההפסד 3:2 והיכולת הרעה שלו גרמו לצ'ולו להוריד אותו סופית לספסל. אובלק שיחק מאז רק בצמד משחקי הגביע מול ל'הוספיטלט, אשר אחד מהם הסתיים ב-2:2 מביך עבור אתלטיקו. בכל שאר הזמן, הבמה כולה של מויה. ביום רביעי האחרון לעומת זאת, אובלק ניצב בין הקורות בניצחון הענק על ריאל. הוא היה מצוין והזכיר למויה כמה תחרות עוד מצפה לו.

יאן אובלק שוער אתלטיקו מדריד. Gonzalo Arroyo Moreno, GettyImages
מויה לא השאיר לו הרבה סיכוי. אובלק/GettyImages, Gonzalo Arroyo Moreno

אלא שמויה לא נראה כמי שמפחד. מאז שהגיע, הוא עושה הכול נכון בדרכו להישאר במרכז הבמה. הפתיחה שלו עם הקבוצה הייתה מבריקה. הוא עמד בשער ב-1:1 שאתלטיקו הוציאה בברנבאו במשחק הראשון של הסופרקופה. דקה וחצי מפתיחת הגומלין הביתי, כדור ארוך שלו מצא את מריו מנדז'וקיץ' והקרואטי כבש את השער היחיד במשחק, שנתן לרוחיבלאנקוס תואר ראשון העונה.

ב-24 הופעות במדי אתלטיקו עד היום, מויה ספג רק פעם אחת יותר משני שערים, בהפסד 3:1 בחוץ מול ולנסיה. כן, דווקא היא. השוער, שספג 1.4 שערים בממוצע למשחק בימיו במאיורקה, שהוציא 1.17 כדורים מהרשת כשחקן ולנסיה ושחטף 1.41 שערים בממוצע במדי חטאפה, פתאום עומד על 0.65 שערי חובה למשחק עם הקולצ'ונרוס, שמחזיקים, שוב, באחת ההגנות הטובות בליגה הספרדית.

מויה מבריק במיוחד בליגת האלופות. אובלק שיחק כאמור במשחק הראשון, אולם מאותו רגע, מויה נועל את השער. 0:1 על יובנטוס, 0:5 ו-0:2 על מאלמו, 0:4 על אולימפיאקוס ו-0:0 בחוץ מול יובה במחזור האחרון של שלב הבתים. ההצגה שנתן מויה באצטדיון הקשה בטורינו מול אלופת איטליה סידרה לאתלטיקו את המקום הראשון בבית המוקדם והאריכה את הרצף באירופה שלו לחמישה משחקים ללא ספיגה. האחרון שהחזיק ברצף כזה עבור אתלטיקו היה ריינה, שוער הקבוצה בעונת 1973/74. ריינה לא ספג אז במשך שבעה משחקים רצופים ואתלטיקו הגיעה עד גמר גביע האלופות. אם מויה ינעל את השער בצמד המשחקים מול לברקוזן בשמינית הגמר, הוא ישווה את ההישג ההוא של ריינה. היעד הבא יהיה שחזור ההעפלה לגמר, דבר אותו השיגה הקבוצה רק בעונה ההיא לפני ארבעה עשורים ובעונה שעברה.

מאמן אתלטיקו מדריד דייגו סימאונה. רויטרס
סימאונה נותן במויה את אמונו/רויטרס

מלכתחילה, בפני מויה לא הייתה משימה פשוטה. הוא בכל זאת נדרש להחליף בשער את מי שרבים רואים כשוער הטוב בעולם כיום, טיבו קורטואה, שהיה חלק משמעותי מהריצה המדהימה של אתלטיקו בשנה וחצי האחרונות, ריצה שכללה זכייה בגביע ובאליפות והגעה לגמר ליגת האלופות. השוער החדש של הקולצ'ונרוס נעזר בניסיון ובביטחון שמגיעים, כמו שאמר קרלוס גרסיה, כשאתה בן 30: "אין זמן טוב מזה בשביל להגיע למועדון כמו אתלטיקו מדריד. כל שחקן שנולד חולם על הרגע הזה", הוא אמר בעת הצגתו בקבוצה. בהזדמנות אחרת הוסיף: "כל העולם יודע מה קורטואה שווה ואוהדי אתלטיקו לא ישכחו אותו לעולם, אבל אנחנו לא מסתכלים על העבר, לטובתי ולטובת הקבוצה. אתלטיקו התחדשה והכול ממשיך לעבוד, כך שהמצב טוב".

מויה כבר ראה ועבר כמעט הכול בליגה הספרדית והוא לא חושש להביע את דעתו, לגבי כל נושא. זמן קצר לאחר שהגיע לאתלטיקו הוא כבר הפציר במועדון לצרף את חברו הטוב אלברו נגרדו. כאשר נשאל לגבי מצבו של יריבו העירוני, איקר קסיאס, הוא השיב: "הוא כמו ג'רארד וטוטי, אגדה בקבוצה שלו. הוא השיג המון עם ריאל ונראה לי מגוחך שיש אנשים בספרד שהולכים נגדו, כי הוא גם הגיע לדברים גדולים עם הנבחרת. לפעמים ממציאים לו טעויות. הגול שטיאגו כבש העונה כשניצחנו אותם בברנבאו בכלל לא היה בגללו".

גרהאם האנטר מ-ESPN מפרגן: "מויה לוקח את ההזדמנות שקיבל בשתי ידיים. קורטואה היה חלק חשוב מהיכולת של אתלטיקו ללמוד איך סופסוף לנצח את ריאל, אחרי 14 שנים של כשלונות. לפעמים הוא נראה בלתי ניתן להכנעה, כמו בגמר גביע המלך ב-2013, אבל בשלושת המשחקים האחרונים שלו מול ריאל הוא ספג תשע פעמים. מויה שיחק עם אתלטיקו שלוש פעמים מול ריאל העונה בינתיים וספג רק פעמיים, כשאחד השערים מגיע מפנדל. הוא עזר לקבוצה להשיג את הניצחון השני הרצוף שלה בברנבאו במסגרת הליגה, לראשונה בתולדותיה. לאף אחד לא היה ספק לגבי הכישרון שלו, רק לגבי המנטליות. היו לו כמה בעיות לאורך הקריירה ורק עכשיו הן מתחילות לעזוב אותו".

טיבו קורטואה שוער צ'לסי. GettyImages
להחליף אותו נראה כמו משימה בלתי אפשרית. קורטואה/GettyImages

ואם על המגרש הכול עובד חלק, הרי שמחוץ לכר הדשא העסק תוסס יותר ומויה נחשב לכוכב בקרב נשות ספרד. בקיץ, אחרי שהמעבר לאתלטיקו הושלם, הצהובונים מיהרו לראיין את מלנה קוסטה, שהייתה בעבר בת הזוג שלו וכיום נמצאת במערכת יחסים עם חברו לקבוצה, הקשר מריו סוארס. בת הזוג הנוכחית של מויה ואם בתו, דוגמנית בשם פטריסיה רואיס, כבר הבהירה מהרגע הראשון לקוסטה שכדאי לה להתרחק, גם ממויה ובעיקר ממנה. כשמויה ורואיס החלו לצאת הם כונו בעיתוני ספרד "הבקהאמים של ולנסיה".

בסוף אוקטובר, שמו של מויה שוב עלה לכותרות. זה קרה אחרי שדוגמנית בשם מליסה מרטינס, שהייתה בת הזוג הראשונה שלו, הצטלמה בעירום לשער של מגזין ספרדי בשם "Interviu". את גופה של מרטינס הקיפו סרטים באדום-לבן, הצבעים של אתלטיקו מדריד כמובן והיא ידעה לספר: "יצאנו יחד שנתיים. הוא רדף אחרי המון זמן. הוא היה רומנטי, נדיב ובעיקר, כמו שהוא שוער מצוין, ככה הוא גם היה מאהב מצוין במיטה". כנראה שמיגל אנחל מויה רק הולך ומשתפר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully