וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרבי החם של פתח תקוה: המילון המלא

המלך, הסגן, השיא, התבוסה, היריקה, הנשיכה, החניקה והסיפור המקורי מאחורי מיתוס המונית. הדרבי של פתח תקווה הוא אחד המשחקים הלוהטים בכדורגל הישראלי. למי שלא מבין זאת, אורן יוסיפוביץ מסביר מא' ועד ת'

one

ניסים קלדרון יצא למסדרון של הקומה הראשונה בבניין. הוא לא רצה שנקבל את הכול בבום. "תנשמו עמוק", ביקש, "לאט לאט". שום אזהרה לא היתה מכינה את הבטן לצבעים ולמזכרות. זה באמת מפעל מופלא, מוזיאון הפועל פתח תקוה - וכן, מדובר בסלון של ניסים קלדרון, ברחוב קיטורני שבאם המושבות. כל הבית דגלים וכדורים וגביעים ועיתונים וחוברות. "הוצאת את זה בשבילנו", אני מהמר, כי לא נראה הגיוני שאשת הבית תאשר דבר כזה. "אישתי תהרוג אותי אם אני מוריד את זה", קלדרון הראה שההפך הוא הנכון. ובמגירות - קלסרים. ובארונות - אלבומים. הנה הוא מוציא מעטפה ובה כ-200 תמונות עם מסגרת גזורה, וכל תמונה תמונת העשור. קשטן בבית הספר, גרנט טיפש-עשרה, והנסיעות לחו"ל והכוכבים והתארים. ובעיקר הדרבים.

עם כל הכבוד ליתר היסטוריה, העיניים של קלדרון בורקות כשהדרבי של אומלאבס עולה לשולחן. "זה היה הכול בעיר הזו, הכול", הוא אומר. "לפני משחקים, אנחנו, הפועל, היינו יושבים בבתי הקפה של הפועל. ומכבי היו יושבים בבתי הקפה של מכבי. וחסר היה שמישהו ממכבי ייכנס לבית הקפה של הפועל, ולהפך. היו גם כמה בלגאנים באיזור בית הכנסת", הוא מוסיף. הוא נובר בארכיון הזה, במוזיאון הנפלא, ולא מפסיק לדבר ולפלוט חומר נוסטלגי על תולדות המאבק העירוני. אבל הערב עוד דרבי, בעידן החדש. "לא נשאר כמעט כלום", הוא אומר. "רוב מה שהיה, נהרס. אין היום שייכות ואין זהות".

ומה בכל זאת נשאר?

"רק בתי הקפה".

אז ערב דרבי פתח-תקוואי נוסף, במחזור ה-12 של עונת 2014/15, להלן מילון המונחים. יש פה הרבה אבל אין פה כלום. נתרמו למערכה קלדרון, שפתח את ביתו ובית-גנזו, והעיתונאים רון עמיקם, אביעד פוהורילס, אשר גולדברג ואסף בילגורי. תודה לאתר הנהדר של היסטוריית הפועל פתח תקוה, ולדריבליסט.

יאללה - אלף… סטופ. אלף.


הצטרפו לעמוד הפייסבוק של יוסיפון

למעקב בטוויטר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קלדרון. מוכן לדרבי/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבשלום - מכבי "אבשלום" פתח תקוה נוסדה ב-1908. על שם מי? על שם איש הקבוצה, אבשלום גיסין. היה הסגן של אברהם שפירא, נהרג ב-1920 בקרב על הגנת העיר. אצטדיון האורווה מוקם ברחוב גיסין. הפועל פתח תקוה נוסדה רק ב-1935. העיתונאי רון עמיקם מספר על פרוטוקולים של מרכז הפועל משנת 1934, שמספר שהקבוצה קמה בכלל כקונטרה להכח תל אביב. למרות הפור בהקמה ושנים רבות כקבוצה הבכירה מקצועית, הפועל פתח תקוה אגרה כבר שש אליפויות ושני גביעי מדינה, ואילו התואר היחיד של המכבים לאחר קום המדינה הינו גביע ב-1952 ותו לא.

אוהדים, קבוצה בלי - בדיחות המונית יכולות לצאת מהבוידעם, כי זו כנראה המציאות. בהסעה שהוזמנה לקהל לירושלים, למשחק מול בית"ר, היו 17 נרשמים. ההסעה בוטלה. הערב יש להם הזדמנות להראות שלפחות בגזרת הקל"ב נרשם שיפור.

אוחיון, עוזי - מספרים שגם כשחצה את הכביש למכבי המשיך לשחק עם תליון של הפועל. מספרים…

אורווה - נוסד ב-1967, נהרס ב-2010. הדעות לגביו אמביוולנטיות, אבל בטח כשמתקרבים לקדמה, הוא נשאר מאחור. כל האליפויות של הפועל, ושל העיר, נחגגו באצטדיון הפועל הישן. באורווה - נאדה. רק צינורות.

אלברמן, גל - איזו קבוצה היתה למכבי פתח תקוה ב-2003/04. גנון, גולן, טועמה ואלברמן הרכיבו רביעייה נהדרת ב-1:4 המוחץ על הפועל, בדצמבר 2003. גיא לוזון אימון את מכבי, פרדי דוד הדריך את המובסים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מאמן מכבי פתח תקוה, רן בן שמעון. קובי אליהו
מאמן מכבי פתח תקוה, רן בן שמעון/קובי אליהו

בן דרור - הצד המכבי רוצה שכך יקראו לאצטדיון המושבה. שמואל בן דרור היה הקפטן הראשון של נבחרת ישראל וכובש השער הראשון של הנבחרת אחרי קום המדינה. ישראל, אחיו, גם היה שחקן נבחרת. אבי השניים היה ממייסדי ההתאחדות לכדורגל.

בן שמעון, רן - את האליפות כשחקן לקח עם הפועל חיפה, אבל 12 שנות קריירה שחקן עברו במכבי פתח תקוה, וב-2001/02 לעונה אחת אף היגר להפועל פתח תקוה. כמאמן מכבי, עדיין לא הפסיד להפועל. ואגב הפועל, יכול לפתוח הערב פער של 4 נקודות מהאקסית, שבוע לפני מפגש האיחוד במחזור ה-13.

בר און, עידן - המאמן הצעיר בליגה, השכר הצנום בליגה, המיקום הנמוך בליגה. אפשר למצוא הרבה שלילי במינוי ובתהליך, אבל היי - גם גרנט התחיל ככה. אז נחכה ונראה?

גביע - 10 מפגשים. 5 ניצחונות להפועל, 3 למכבי, 2 משחקים הסתיימו בתיקו. מכבי פתח תקוה זכתה בגביע אחד; הפועל בשניים.

גולן, עומר - מנכ"ל מכבי פתח תקוה הנוכחי, מלך שעריה והחלוץ הכי פורה בדרבים, עם 7 - בצוותא עם אליעזר שפיגל. זכור הדרבי שבו קיבל ברך של טוטו תמוז לתוך המצח, ואיבד הכרה. 81 שערי ליגה במכבי.

גרנט, אברהם - אימן ממחלקות הנוער של פתח תקוה, ועד לבוגרים, ועד לצ'לסי ועד לגאנה. גרנט, לפי קלדרון, מעולם לא הפסיד דרבי. לא בבוגרים (היו 4 מפגשי ליגה בלבד), לא בנוער, לא בנערים ולא אף פעם. הפך למאמן הבוגרים של המועדון ב-1986, ועד 1991 הביא לקבוצה שלוש סגנויות, (ושני גביעי טוטו), ובעיקר - החזיר אותה לקדמת הבמה.

אברהם גרנט, מאמן כדורגל, אז במחלקת הנוער של הפועל פתח תקוה. צילום: באדיבות היסטוריון הפועל פתח תקוה, ניסים קלדרון, צילום מסך
עומד משמאל: גרנט הצעיר, הפועל הצעיר/צילום מסך, צילום: באדיבות היסטוריון הפועל פתח תקוה, ניסים קלדרון

דרשלר, קאלה - מצד אחד, המבוגר האחראי. מצד שני, רק אריאל הרוש ספג יותר ממנו. מצד שלישי, הציל לא מעט כדורים העונה. מצד רביעי, ספג כמה שערים עגומים באשמתו. מצד חמישי, בן 40, ובדרבים יש לו נטייה לבלוט - לכאן או לאן.

הירש, שחר - הסקורר ששייך למכבי חיפה ושחורר רשתות גם בעונת ההתחשלות בלאומית עם עפולה, מספק תפוקה גם העונה. 5 שערים, כשלאף אחד בקבוצתו אין יותר מ-2.

המושבה - אצטדיון הכדורגל המודרני של העיר פתח תקוה, מכיל 11 אלף צופים וגרם, בעקיפין או לא, לשתי הקבוצות לרדת ללאומית. ראש הזהב? בן דרור? כרגע עדיין נקרא המושבה.

ונדליזם -

זלצר, זאביק - למעט גיחה ללוס אנג'לס, העביר 16 שנים במכבי, ועד 2013 היה שיאן שעריה בכל הזמנים עם 76. אבל אז בא עומר גולן. את הגביע עם הפועל אף אחד לא ייקח לו.

חייק, שאול - חלוץ העבר של הפועל, 20 שערים ב-205 הופעות ליגה. חייק לא היה רק חלוץ אלא צובע שלטים לפרנסתו, ואכן הוא שצבע את שלטי ההכוונה באצטדיון האורווה החדש (פעם, כשהוא היה חדש). חרסיסיץ', בריאן - נודד עם רב"ש לתחנה שלישית. אחרי הצלחה בקרית שמונה ודעיכה בהפועל תל אביב, החץ שוב נוטה מעלה.

טהרלב, יורם

יאוזה - בפרס השער המדהים של האייטם הזה - הגולאסו של ארמון בן נעים, מהפינה של הרחבה.

כהן, נסים - ב-1979 מכבי פתח תקוה הרגישה בת מזל ויצאה לבחון את השוק. ואז, במה שהיה ניפוץ שיא ההעברות הישראלי, הם הנחיתו את נסים כהן במיליון לירות - כך לפי אשר גולדברג. דירה אז עלתה 30 אלף לירות.

כהן, שגיב - שחקן הבית היחיד שמשחק בהפועל. איפה הזהות? "בבתי הקפה".

כיפה - האם גיא דיין ישלוף?

גיא לוזון. GettyImages
גיא לוזון/GettyImages

לוזון, אבי - חבר אגודת מכבי, גזבר, והבוס הבלתי מעורער של מכבי פתח תקוה. הזיקה הזיקה לא מעט, בעיקר בתפקידיו הציבוריים של לוזון, אבל אהבתו ותרומתו למועדון הבית מעולם לא עמדה בספק. תמיד היה ויהיה איש מכבי פתח תקוה הרבה לפני שיהיה איש כדורגל ישראלי. זכורים לא מעט דרבים חמים בכיכובו, אבל את "שילכו יחפשו" שזרק לאוהדי מכבי קשה להוציא מראש. לאחרונה הודה טל בן חיים ממכבי תל אביב, בראיון לוואלה! ספורט, שאבי לוזון היה מעורב בפרטי ההעברות שלו.

לוזון, איציק – המנהל של מכבי.

לוזון, גיא - 16 משחקי דרבי בליגה, רק 2 הפסדים. שינה מומנטום בתקופתו במכבי, בין 2001 ל-2007, ופחות בקאמבקון הרע ב-2008. שיחק במחלקת הנוער של המועדון, ובגיל 21 נפצע ועבר לקווים. הישג השיא שלו במכבי פתח תקוה היה ההעפלה לשלב הבתים של גביע אופ"א ב-2005/06, כולל חמישייה בלתי נשכחת בבלגרד.

לוזון, יניב - או כפי שאוהדי הפועל פתח תקוה קראו לשחקן שלהם, "יניב יניב". הם דרשו שישנה את שמו, חלקם התנגדו לקבלו לקבוצה. 32 שערי ליגה ב-237 הופעות ליניב יניב.

לוזון, עמוס - שלט בקבוצה בצוותא עם אחיו, אבי. בשנים האחרונות "עזב" את הקבוצה ולא "לוקח חלק" בקבוצה הבוגרת. אבל כשכרטיסי שחקן של עומר דמארי ו/או טל בן חיים מחליפים ידיים, עמוס תמיד שם כדי לנווט את העסקאות.

מונונגה, יואכים - המוציא לפועל העיקרי של מכבי, עם שלושה שערי ליגה.

מושאלים - שתי הקבוצות משתמשות בעזרים זמניים. בין היתר: חסן אבו זייד, משה לוגסי, דור כוכב, עמרי אלטמן, ריף פרץ ושחר הירש.

מנדל, נחמן - חלוץ מכבי פתח תקוה בשנות ה-60', ויו"ר האגודה מ-1970. ב-1963 נפסק פנדל לטובת מכבי מול הפועל תל אביב. בזמן שמנדל רץ לבעוט, מספרים שדני בוסוק האדום לקח סיד מקו ה-16 והשליך. מנדל החמיץ, כותרות העיתונים היו "מנדל לא מכניס אפילו פנדל" ולאחר מכן גם התרנגולים שרו על כך בשיר השכונה.

משפחה - אליעזר וגיורא שפיגל; מיכה ושרון צופין; רן ואסי בן שמעון; שמואל, ישראל, גדי ואמנון בן דרור, אמנון, עמיחי וגדי כרמלי; בכר חיים ומוטי; רצאבי זכריה ואבשלום; דורון ודרור רבינזון; דני ואייל בגלייבטר;
זלצר זאביק, יצחק ורוני; מרקוס צביקה, גדעון וטל;
הלוזונים…

חלוץ הפועל פתח תקוה בועז קופמן נושך את שוער מכבי חיים בוך לאחר שכבש שער. ניסים קלדרון היסטוריון הפועל פתח תקוה, מערכת וואלה! NEWS
חלוץ הפועל פתח תקוה בועז קופמן נושך את שוער מכבי חיים בוך לאחר שכבש שער/מערכת וואלה! NEWS, ניסים קלדרון היסטוריון הפועל פתח תקוה
הלב נדם ליד איסוף המזוודות בטרמינל בספרד, ובגלל שבדרכון עוברת שמו לנחום פלד, במשך יומיים לא הצליחו מקורביו בישראל לאתר אותו

נהרי, שלמה - זה היה ב-1955. אז היתה ליגה וליגת מילואים, ומשחק המילואים שוחק לפני המשחק של הקבוצה הראשונה. שלמה נהרי הספיק לכבוש צמד במחצית משחק המילואים, לפני שהחבר'ה מהבוגרת הגיעו במיידי כדי לחטוף אותו במחצית. הסיבה: הוא נתבקש להגיע להופעת בכורה, בגלל סכסוך בין המאמן לאשר זליקוביץ'. אז נהרי עלה לראשונה, וגם דפק שוויון דרמטי של 4:4 בדקה ה-80. קלדרון מגדיר את הדרבי הזה כ"הכי טוב שיצא לי לראות". ונהרי סיים קריירה מלאבסית עם 88 שערי ליגה וגביע.

נשיכה - הרבה לפני לואיס סוארס, בועז קופמן מהפועל נשך את חיים בוך ממכבי.

סטטיסטיקה - 121 דרבים נערכו במסגרת הליגה, כך לפי הארכיון של קלדרון. העוגה מתחלקת כך:
45 ניצחונות להפועל
38 תיקו
38 ניצחונות למכבי
139-155 להפועל בשערים


סטלמך, נחום (1999-1936) - גדול שחקני העיר ואחד הגדולים בישראל בכל הזמנים. 349 הופעות ליגה בהפועל פתח תקוה, 154 שערים. מהופעת הבכורה ב-1952 לא עצר, וכשהכינוי הוא "ראש הזהב", חבל שרובנו לא ראינו את הנגיחות שלו. אייקון בתרבות המלאבסית, ולא היו חסרים צדדים באישיות. שחקן נהדר אך גם איש שנוי במחלוקת, כובש אחד הגולים הגדולים בתולדות הנבחרת - מול לב יאשין וברית המועצות העצומה - אך גם מאמן שהואשם במעורבות במכירת משחק ואדם שגם ידע להסתבך. בקיצור, כל הסיבות להיות ענק שלא יישכח. במרץ 1999 נשלח לספרד, נסיעת סקאוטינג מטעם הנבחרת של שלמה שרף. את ה-0:9 המוחץ של לה רוחה מול אוסטריה הוא לא ראה. הוא לא יצא מהטרמינל הספרדי. הלב נדם ליד מסוע איסוף המזוודות, ובגלל שבדרכון עוברת שמו - בהוראת בן גוריון - לנחום פלד, במשך יומיים לא הצליחו מקורביו בישראל לאתר אותו. דרכו האחרונה יצאה מאצטדיון רמת גן. החבר'ה של הפועל מתעקשים שאצטדיון המושבה צריך להיקרא על שמו.

חוברת ובשערה דיוקן נחום סטלמך, במוזיאון הפועל פתח תקוה של ההיסטוריון ניסים קלדרון. צילום: באדיבות ניסים קלדרון, מערכת וואלה! NEWS
דיוקן של סטלמך/מערכת וואלה! NEWS, צילום: באדיבות ניסים קלדרון

עאמר, איסמעיל - שחקן מכבי פתח תקוה, שבאייטם דרבים זה ייזכר בעיקר בגלל שירק על מביא הכדורים של הפועל.

פיק - "הגול היום היה קצת כמו אורגזמה בשבילי". כך אמר יו"ר הפועל בעבר, דני לוי, אחרי טיל ניצחון של גיא שמיר.

צמח, סולי - מהקשרים הקשוחים בתולדות מכבי פתח תקוה. המון תיקולים, המון כרטיסים. שנוא נפשם של אוהדי הפועל פתח תקוה.

קוזושווילי, בני - מהסמלים הגדולים של הפועל. מהמגנים החשובים בתולדות המועדון. 383 הופעות ליגה בהפועל פתח תקוה החל מהופעת בכורה ב-1985, 51 הופעות גביע. זה שחקן בית.

קקון, מוטי - העיט. עד לא מזמן מחזיק שיא הכיבושים במשחקים רצופים (9), וכל המספרים מכובדים. בהפועל, למשל, יש לו 134 שערי ליגה ו-13 שערי גביע. ההיסטוריון קלדרון 'גידל' את קקון במחלקת הנוער, וב-15 באפריל 2000 העיט החזיר תמורה. הדרבי נערך ברמת גן, וזו היתה יום הולדתו של קלדרון. קקון כבש ב-2:4 של הפועל, ולאחר הגול רץ לעבר ההיסטוריון/אוהד/חבר והקדיש לו את השער. "כנראה שבגלל הריצה אליי הוא איבד כוח", מספר קלדרון, "כי בדקה ה-90 הוא החמיץ פנדל".

קשטן, דרור - המאמן המעוטר בישראל שרק חגג 70 לאחרונה החל את קריירת המשחק שלו בהפועל פתח תקוה, אותה שירת בין 1962 ל-1971 (96 הופעות ליגה) הוא אימן את שתי המלאבסיות, ותתפלאו - אבל החמסה הראשונית, המקורית, האורגינלית שלו שוכנת במוזיאון הפועל פתח תקוה.

רצאבי, זכריה - 108 שערים בהפועל - ליגה וגביע - לקיצוני השמאלי ששיחק במלאבס החל מ-1956. ביחד עם סטלמך, שיאן שערי הדרבי בליגה, עם 11.

ניסים קלדרון, במרכז, ומשמאלו דרור קשטן, מאמן כדורגל. באדיבות ניסים קלדרון, היסטוריון הפועל פתח תקוה, מערכת וואלה! NEWS
קשטן וקלדרון, אותה הכיתה/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות ניסים קלדרון, היסטוריון הפועל פתח תקוה

שטמפפר, יהושע (1908-1852) - חבר מועצת העיר פתח תקוה, ממייסדי העיר וחבר הבלדה על יואל משה סלומון. מספרים שבשלבי הבנייה ביקש והתעקש שהעיר תורכב מרחובות מקבילים בלבד. בלי רחובות חוצים. 'שלא ייצור צורה של צלב', דרש. כשנפטר קראו על שמו רחוב, שחוצה כמובן חצי עיר. ושם, ברחוב שטמפפר, היה מגרש מכבי הישן. המגרש של הפועל פתח תקוה, איך לא, היה בפינת הרחובות אברבנל, ויסוקר וזרח ברנט - החבר של שטמפפר מהבלדה. היום יש שם קומפלקס דירות. מי בנה? עמוס לוזון. ושני המגרשים היו בהפרש של שלוש דקות הליכה זה מזה.

שישי, לשישי - שנתיים לפני נורמנדי, ועשורים לפני מציצים, התאריך הזה ציין את ניצחון הפועל הראשון בדרבים של העיר פתח תקוה. 6.6.42, מחזור 23, הפועל ניצחה 0:3. פוליאקוב הרשית צמד, שולמן השלים.

שפיגל - בראש ובראשונה, אליעזר. אבא של גיורא. מלך השערים של מכבי בדרבים בצוותא עם עומר גולן, עם 7. בעצם, רק בסוף שנות החמישים, כשפרש, התחיל העידן האמיתי של הפועל. גולר אמיתי, 64 שערים רשומים תחת שמו מאז קום המדינה, אבל גם לפניה חורר רשתות, והרבה. הוא בכלל התחיל בבית"ר תל אביב, אבל כשפעם אחת הלך ברחוב, נחטף והוגלה, אמר 'בשביל מה אני צריך את זה' ועבר לפתח תקוה. וכשגידל את היורש, גיורא, הוא החליט לקח אותו לתל אביב, והמשפחה עברה לרחוב ויצמן שבעיר. וכשגיורא התחיל במכבי תל אביב, נגמר עידן הפועל פתח תקוה. אפשר לומר, שהפועלים שיחקו אותה בין שפיגל לשפיגל.

שריר, צבי (2014-1943) - רון עמיקם מספר שהיה רק משחק אחד שפוצץ תחת ניהולו. זה היה דרבי 1980. מכבי הובילה 1:5, ויעקב בוטבול של הפועל ריסק את נסים כהן על הקו וחטף אדום. ואז סדרן מטעם הפועל חדר למגרש - ולטענת העדינים דיבר עם שריר ולטענת הבוטים חנק את שריר. זה היה הניצחון הכי גדול של מכבי על הפועל בדרבים.

תבוסה - את התבוסה הכי גדולה בדרבים הנחילה הפועל למכבי, ב-1957. זה נגמר ב-1:6 עם צמד של סטלמך, צמד של רצאבי, והשלמות של קופמן וויסוקר. ומה יהיה היום?

orenjos@walla.co.il

אוהדי הפועל פתח תקוה במהלך דרבי מול מכבי פתח תקוה. ברני ארדוב
אוהדי הפועל פתח תקוה במהלך דרבי מול מכבי פתח תקוה/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully