וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יהיה הטייריס רייס הבא של מכבי תל אביב?

בשנה שעברה מכבי תל אביב עברה מהפך בחצי השני של העונה, מי יצליח לסחוף אותה העונה? אוחיון לוקח מנהיגות, היינס לא פורח, ג'ייק כהן צריך זמן, לנדסברג מעורר תקווה. אוהד גרינוולד ו-ורד כהן מחפשים ג'וקר, ומסבירים למה גודס כבר מחפש מחליף להיינס

ברני ארדוב

פתיחת העונה הבינונית של מכבי תל אביב מזכירה את העונה שעברה בצורתה אך לא בתוכן. אשתקד האמינו במכבי מהרגע הראשון שחומר השחקנים טוב אך שהוא אינו ממוצה – ולכן הופנו מירב החצים כלפי דיוויד בלאט; העונה התחושה היא שרמת הכישרון בסגל פשוט לא גבוהה מספיק.

אבל במכבי יודעים שסיוע מבחוץ לא יפתור את כל הבעיות. כדי לשרוד ביורוליג מול קבוצות מסדר הגודל של צסק"א, במכבי מצפים משחקנים מסוימים להשתדרג תוך כדי תנועה. השאלה היא למי יש בתוכו את היכולת המקצועית והמנטאלית לעבור תהליך דומה לזה שעבר טייריס רייס בעונה שעברה.

בחנו כמה מועמדים.

שחקן מכבי תל אביב מרקיז היינס. יוסי ציפקיס
הצוות המקצועי של מכבי איבד אמון בהיינס. ההנהלה ומחלקת הסקאוטינג עדיין לא. מי צודק?/יוסי ציפקיס

1. מרקיז היינס

התקווה ההתחלתית במכבי תל אביב לגבי היינס הייתה שיהפוך למשמעותי מהרגע הראשון. הוא הוחתם על תקן "רייס החדש" – לא רק משום שכמו קודמו, היינס הגיע בכסף קטן יחסית (כ-450 אלף דולר נטו), מקבוצת דרג ביניים (סיינה; רייס, כזכור, הגיע מבאיירן מינכן); ולא רק בשל הדמיון הסגנוני בין השניים; אלא משום המסלול הדומה שעבר בקריירה, והאמונה של מחלקת הסקאוטינג של מכבי שהגיע לשלב קפיצת המדרגה. היינס, כמו רייס, התבשל כמה עונות בקבוצות אירופאיות קטנות. מחלקת הסקאוטינג עקבה אחריו במשך כמה שנים. היא האמינה שהיינס קורץ מאותם חומרים מנטאליים כמו רייס.

האמונה הזו התבדתה, בשני מישורים: היינס התגלה כשחקן איכותי פחות מרייס ובעיקר כפגיע יותר מנטאלית. רייס פרץ מקצה הספסל, הפך לאקס פקטור, עד שכבש מקום בראש הרוטציה; ואילו היינס, לדברי גורמים במועדון, לא מצליח להסתגל לפוזיציית הסייד-דיש. התכנון המקורי היה לשלב את היינס בחמישייה לצד ג'רמי פארגו, אבל בשל היכולת החלשה שהפגין במשחקי ההכנה הורד לספסל. לרייס לא הייתה בעיה לעלות מהספסל. היינס לא מרגיש בנוח.

הלחץ הגדול שהושם על כתפיו של פארגו מתחילת העונה קשור, בין היתר, לחולשה של היינס. הלחץ הזה גבר עם שרשרת ההפסדים ופארגו החל לגלות סימני קריסה ראשוניים. הפתרון של הצוות המקצועי של מכבי לקראת משחק המפתח במלאגה היה מפתיע: פארגו לספסל, היינס לחמישייה (יחד עם יוגב אוחיון. אגב, היינס ופארגו כן משתפים פעולה לפחות ברמה מסוימת – במסעות לחו"ל הם חולקים חדר ונחשבים לחברים טובים). מכבי אומנם ניצחה מאז ארבעה משחקים, אבל היינס המשיך לאכזב באופן אישי. אם מנקים את משחק הפתיחה של היורוליג נגד לימוז', היינס עומד על 4.8 נקודות ב-34.6 אחוז מהשדה, 1.8 אסיסטים ו-4 נקודות מדד בממוצע.

הצוות המקצועי של מכבי איבד אמון בהיינס. ההנהלה ומחלקת הסקאוטינג עדיין לא. בהנהלה טוענים שגם כלפי רייס השמיע הצוות המקצועי טענות דומות בשלב הזה של העונה, ושהפוטנציאל קיים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מרקיז היינס, ג'רמי פארגו. מכבי תל אביב, אתר רשמי
שיתוף פעולה מאכזב. פארגו והיינס/אתר רשמי, מכבי תל אביב
"אחרי התבוסה בדרבי גודס הגיע להנהלה עם רשימת דרישות", אומר מקורב למועדון. "הוא רצה לחתוך את היינס ולינהארט, שממילא לא היו שחקנים 'שלו'. נראה שגודס לא התחבר להיינס מהרגע הראשון. הוא הבין שזו הייתה טעות להביא אותו"

הבעיה היא שבעונה שעברה היו במכבי שחקנים אחרים שהניעו את הרכבת עד שרייס עלה עליה. במכבי של העונה כמעט ואין. ולכן מידת הסבלנות פחותה. למרות שהמנהלים והסקאוטים סבורים ש"היינס לא קיבל מספיק הזדמנויות, ושהשימוש בו היה לא נכון", לדברי גורמים במועדון, הצוות המקצועי כבר קיבל החלטה עקרונית להיפרד ממנו. גודס וגרשון הוציאו לדרך את תהליך חיפוש המחליף להיינס. "90 אחוז שעד לטופ-16 היינס כבר לא יהיה כאן", טוען מקורב למכבי.

למרות שמכבי צפויה לצרף גארד זר בכל מקרה – לאור השוק החלש באירופה, ייתכן בהחלט שיהיה זה אחד מנפלי ה-NBA – היינס יקבל הזדמנות עד לסיום השלב המוקדם. אם לשפוט לפי הדעות הנחרצות כלפיו בצוות המקצועי, הסיכוי לקאמבק סטייל רייס נמוך.

"אחרי התבוסה בדרבי גודס הגיע להנהלה עם רשימת דרישות", אומר מקורב למועדון. "הוא רצה לחתוך את היינס ולינהארט, שממילא לא היו שחקנים 'שלו'. נראה שגודס לא התחבר להיינס מהרגע הראשון. הוא הבין שזו הייתה טעות להביא אותו. הטענות הן שגודס חשב שהיינס הוא 1.91, והתברר שהוא 1.81. השילוב עם פארגו הוא בלתי אפשרי. הם גם לא מתחברים מקצועית וגם יוצרים קו אחורי נמוך מדי.

"במחלקת הסקאוטינג התנפחו אחרי הסיפור של רייס בעונה שעברה וחשבו שאם הם הצליחו לגנוב סוס אחד, הם יכולים לגנוב עכשיו אורוות שלמות", מוסיף המקורב, "העניין הוא שאין הרבה ארוחות חינם כמו רייס. היינס זה שחקן שנחתך ממילאנו, הלך לקבוצת דרג ב' כמו סיינה וגם שם לא היה פנומנלי. זה לא שחקן שהקבוצות הגדולות באירופה בכלל לקחו בחשבון".

במילים אחרות, מכבי הימרה על היינס מתוך תקווה לעשות אקזיט. האקזיט היחיד הצפוי הוא האקזיט של היינס מהמערכת. היינס חתום על חוזה לעונה אחת עם אופציה לעונה נוספת, כך שהפיצוי הכספי יהיה נמוך – גם מתוך הידיעה שאם ישוחרר ויחתום בקבוצה אחרת, שכרו מהקבוצה החדשה יתקזז עם שכרו ממכבי.

סיכוי לפריצה במדד רייס: 20 אחוז

שחקן מכבי תל אביב יוגב אוחיון. יוסי ציפקיס
אחרי הפציעה של פניני, הוא זומן לשיחה. האם הוא מסוגל לעשות את קפיצת המדרגה? אוחיון/יוסי ציפקיס

2. יוגב אוחיון

"עבור יוגב", אומר אריק שיבק, מאמנו לשעבר בנבחרת ישראל, "זה עכשיו או לעולם לא". לא מזמן כתבנו כאן על ההתדרדרות הסטטיסטית והמעמדית של אוחיון. אלא שמאז הפציעה של גיא פניני וקבלת סרט הקפטן נראה שמשהו מתחיל להשתנות.

גם בשל האכזבה מהיינס והפיחות בזמן הפרקט של הגארד האמריקאי, בשבוע שעבר מול לימוז' רשם אוחיון שיא קריירה בדקות משחק ביורוליג (33) והשיב ב-11 נקודות, 8 חטיפות ומדד 21 – שווה כמעט לסך נקודות המדד שצבר בארבעת משחקיו הקודמים העונה (27 נקודות מדד). בזכות ההיעדרות של פניני, ובחסות החוק הרוסי, אוחיון שיחק בשלושת משחקי הליגה האחרונים 35 דקות בממוצע והעמיד שורה סטטיסטית של 9.6 נקודות, 5 ריבאונדים, 4.5 אסיסטים ו-13.3 נקודות מדד.

אם רייס בעונה שעברה פרץ בזכות שיפור ביכולתו ודחק החוצה מהרוטציה שחקנים אחרים, אוחיון נשאב לתוך ואקום. ובכל זאת, הזדמנות היא הזדמנות. במכבי טוענים ש"זה הזמן של יוגב להוכיח את עצמו". הגנה תמיד הייתה לו (בזכותה נחשב לאחד הפייבוריטים של בלאט). השאלה הייתה התרומה ההתקפית. "אם יוגב יחזור ליכולת הקליעה שלו מהתקופות הטובות, אז הוא בהחלט שחקן שיכול לשדרג את מכבי", לדברי שיבק.

הפאסיביות ההתקפית של אוחיון היא מושא לשיחות מתמשכות בינו לבין צוות המאמנים. גודס וגרשון דורשים מאוחיון באופן קבוע ליזום יותר בהתקפה. אחרי שמונה לקפטן במקומו של פניני הפצוע אוחיון זומן לשיחה ארוכה בה, בה הוסבר לו כי קפטן אינו רק תפקיד סמלי, אלא מנהיגותי דה-פקטו. קח אחריות, נאמר לאוחיון, ותתחיל להיות אסרטיבי.

יוגב אוחיון שחקן מכבי תל אביב (ימין) מול לימוז'. GettyImages
חייב לקחת פיקוד. אוחיון/GettyImages

כל עוד היינס ממשיך לאכזב, ובהיעדר אלטרנטיבה, אוחיון צפוי לקבל – לפחות בזמן הקרוב – קרדיט מקצועי גדול יותר מכל שחקן אחר. מול לימוז' הוביל את רשימת מקבלי הדקות. השאלה היא האם אחרי שלוש שנים של רול ספציפי, נישתי, כשחקן הגנה וכסייד-קיק התקפי, אוחיון מסוגל – מקצועית, ובעיקר מנטאלית – למלא את משבצת האול-אראונד, גם ברמת אספקת הנקודות, כפי שהיה בכל שנותיו עד שהגיע למכבי.

"אני לא רואה את יוגב עושה העונה את מה שעשה רייס בעונה שעברה", אומר מולי קצורין, מאמן בני הרצליה, שעוקב אחר אוחיון עוד מהגילאים הצעירים. "זאת אומרת, זה לא שיוגב לא הראה כשהיה צעיר שהוא מסוגל לעשות הרבה דברים גם בהתקפה, אלא שאני לא חושב שזה אמור להיות התפקיד שלו. אני רוצה להזכיר לך שמבחינה היסטורית, הרכזים הישראלים של מכבי אף פעם לא חיפשו נקודות – אולי חוץ מקטש. ארואסטי היה שחקן משלים מבחינה התקפית. גם שמוליק זיסמן, שהיה אצלי במכבי רמת גן אחד הסקוררים הגדולים, עבר למכבי והתחיל למסור ימינה ושמאלה. מכבי לא צריכה את הנקודות שלה מהרכזים הישראלים כי יש סביבם מספיק כוכבים. הציפייה היא שהרכז יפעיל את האחרים וייקח את מה שהמשחק נותן לו. אני מסכים שיוגב צריך להעלות הילוך בהתקפה, אבל אל תצפה ממנו להפוך לשחקן של 15-18 נקודות בממוצע".

סיכוי לפריצה במדד רייס: 40 אחוז

סילבן לנדסברג מכבי תל אביב. מגד גוזני
השתחרר מהצל של בלאט. לנדסברג/מגד גוזני

3. סילבן לנדסברג

אחת הביקורות הגדולות כלפי בלאט מצד ההנהלה הייתה קשורה ללנדסברג: במכבי טענו שבלאט לא הצליח להוציא ממנו אפילו חלק מהפוטנציאל. בהתחשב בכך שבמכבי רואים בלנדסברג נכס אסטרטגי, גם משום אופיו הנוח וגם משום דרכונו הישראלי, לנדסברג פתח את העונה כמושא לתקוות גדולות

הסיטואציה המקצועית שפותחת בפני אוחיון אופק חדש רלוונטית אפילו יותר לגבי לנדסברג. בכל שנותיו במכבי היה אוחיון שחקן מפתח ברוטציה של בלאט. הסיפור של לנדסברג היה שונה מהותית. בלאט הקפיא את לנדסברג בשנתיים האחרונות, עד למצב בו לנדסברג שקל לעזוב. בקיץ האחרון הצהיר גודס שבכוונתו לקחת את לנדסברג כפרויקט ולהעלות אותו השנה מדרגה, ובראשית העונה נדמה היה שגודס יעמוד בדבריו, אלא שהמתאזרח לא הצליח לחבר שני משחקים טובים ברציפות. במשחק הקודם נגד צסק"א, למשל, שיחק 25 דקות והיה מהטובים שבשורות מכבי עם 14 נקודות; ולפתע התפוגג עם 5 נקודות ו-36 דקות (במצטבר!) בשלושת המשחקים הבאים נגד אלבה, צדביטה ומלאגה.

באותו אופן מפתיע בו נעלם אחרי צסק"א, חזר לנדסברג בשבוע שעבר לככב: מול לימוז' רשם שיאי קריירה ביורוליג בנקודות (22), ריבאונדים (9) ונקודות מדד (28), ודגדג את שיא הדקות שלו (29 מול לימוז' – 3 דקות פחות מהשיא שרשם נגד אלבה ברלין ב-2012/13).

כך שנשאלת השאלה: מה, לעזאזל, הסיפור עם לנדסברג? במילה אחת, אומרים במכבי: הגנה. ובשלוש מילים: הגנה, הגנה, הגנה.

"אין ספק שלסילבן יש כישרון אדיר", אומר גורם במועדון. "גודס מסתדר עם סילבן יותר טוב מבלאט, ונראה שהוא מעריך אותו יותר, אבל גם גודס חושב שסילבן חייב לשפר את ההגנה שלו". בצוות המקצועי מקדישים ללנדסברג זמן רב. הם יושבים איתו על קטעי וידאו ומנתחים את קבלת ההחלטות שלו בהגנה וגם בהתקפה. אחת הביקורות הגדולות כלפי בלאט מצד ההנהלה הייתה קשורה ללנדסברג: במכבי טענו שבלאט לא הצליח להוציא ממנו אפילו חלק מהפוטנציאל. בהתחשב בכך שבמכבי רואים בלנדסברג נכס אסטרטגי, גם משום אופיו הנוח וגם משום דרכונו הישראלי, לנדסברג פתח את העונה כמושא לתקוות גדולות.

גיא גודס מאמן מכבי תל אביב עם סילבן לנדסברג. AP
בצוות המקצועי מקדישים ללנדסברג זמן רב. הם יושבים איתו על קטעי וידאו ומנתחים את קבלת ההחלטות שלו בהגנה וגם בהתקפה/AP

במהלך העונה שעברה מלאגה ניסתה להחתים את לנדסברג. מכבי סירבה בתוקף לשחררו. לנדסברג מסיים חוזה בקיץ וברור שבמכבי יעשו מאמצים כבירים להשאירו. מקורבים לשחקן טוענים כי עוד קבוצות בליגה הספרדית עוקבות מקרוב אחר לנדסברג וכי הפועל ירושלים כבר שלחה איתותים חזקים, "למרות שבלאט הרג אותו בשנתיים האחרונות", לדברי המקורבים. "הוא לא נתן לו צ'אנסים. לא טיפח אותו. כלום. סילבן זה שחקן עם יכולות סקורינג מהטופ של אירופה. אין כמעט שחקנים ביבשת עם כזה קילינג אינסטינקט. הכל בא לו בקלות. השאלה היא מה גודס יעשה עם זה".

"לגבי לנדסברג יש רק שני תסריטים: או שגודס וגרשון יקבלו אותו כמו שהוא – כי שומר גדול הוא כבר לא יהיה, אבל אז, גם אם הוא יעלה לפעמים נקודות בהגנה, בהתקפה הוא תמיד יחזיר – או שהם ישברו את הכלים ויזרקו אותו לקצה הספסל כמו שהיה עם בלאט", אומר מולי קצורין. "הפציעה של פניני דוחפת יותר לכיוון שיחיו עם הבעיות ההגנתיות שיש לו, כי הם חייבים אותו בחוק הרוסי. אני חושב שברגע שלנדסברג יקבל יותר ביטחון, יכולות הסקורינג שלו יבלטו עוד יותר. תן לו דקות, תקבל ממנו נקודות".

- השאלה היא האם אפשר לחיות לאורך זמן עם שחקן שהוא נקודת תורפה קבועה בהגנה.

"קודם כל, בוא ניקח דברים בפרופורציה: חוץ, אולי, מ-4-5 הקבוצות מהטופ של היורוליג, ששם יש באמת שחקנים שגם קולעים טוב וגם שומרים טוב, ברוב הקבוצות משחקים שחקנים עם צד אחד חזק יותר וצד אחר חלש יותר. מבחינת יכולת קליעה וסקורינג אני מסכים שלנדסברג יכול להיות טופ-יורוליג. אם הייתה לו גם הגנה, הוא יכול היה לשחק ב-NBA. אבל כאן מגיע החלק של המאמן. בוא נלך קצת אחורה: מכבי הגדולה של פיני גרשון עשתה צחוק מכל אירופה עם שני שחקני חמישייה שלא שמרו – שאראס ו-וויצ'יץ'. פיני מצא דרך להחביא אותם בהגנה עם המאץ'-אפ זון המפורסם. ולכן גם בעניין של לנדסברג, התפקיד של הצוות המקצועי הוא למצוא דרך להחביא את החסרונות שלו. אם זה יצליח, לנדסברג יכול להיות האקס פקטור של העונה. ספורט, כמו בחיים, זה עניין של ניצול הזדמנויות. לנדסברג מקבל עכשיו הזדמנות, גם בגלל המצב בסגל וגם בגלל השיפור שהוא מתחיל לגלות. בשבוע שעבר הוא הביא את היכולת שלו והביא למכבי ניצחון חשוב, וזה מומנטום שהוא יכול להמשיך לרכוב עליו".

סיכוי לפריצה במדד רייס: 55 אחוז

שחקן מכבי תל אביב ג'ייק כהן. אדריאן הרבשטיין
במכבי רוצים לטפח את כהן, להשקיע בו, והצוות המקצועי אוהב אותו מאוד, אבל לא כולם בטוחים לגבי מידת הכישרון שלו/אדריאן הרבשטיין

4. ג'ייק כהן

כהן נחשב לפרויקט אישי של ניקולה וויצ'יץ'. אבל לכהן ייקח עוד זמן. אם בכלל. בשלב זה של הקריירה שלו כהן יהיה מרוצה אפילו מגידול מסוים בנתח הדקות שלו בליגה

לכאורה, כהן הוא עוד שחקן שיכול להתפטם מהשאריות בדקות המשחק בעקבות הפציעה של פניני וההסתבכות של בריאן רנדל. אבל במכבי עדיין לא סבורים – לפחות לא בשלב זה – שכהן מסוגל להפוך לפקטור רציני ברוטציית היורוליג. כן, הוא יכול למלא את החלל במשחקים כמו זה נגד גליל/גלבוע, אבל נגד הגדולות של אירופה – נראה שעדיין לא.

גם עם כהן, שחתום במועדון לעוד שנתיים, עובדים במכבי באופן אישי; הן מבחינה פיזית, על הגדלת מאסת הגוף, והן ברמה המקצועית. במכבי רוצים לטפח את כהן, להשקיע בו, והצוות המקצועי אוהב אותו מאוד, אבל לא כולם בטוחים לגבי מידת הכישרון של כהן. לראיה, בנוסף לשחקן בקו האחורי במקומו של היינס, במכבי מחפשים כעת פאוור פורוורד עם קליעה מבחוץ – בדיוק על המשבצת של כהן. שחקן כזה, או יוחתם, לא יותיר לכהן כמעט הזדמנויות ביורוליג, ויצמצם גם את דקות המשחק (המצומצמות ממילא) בליגה הישראלית.

בכל מקרה, במכבי ממשיכים לנסות ולקדם את כהן. כחלק מכך כהן הושאל אשתקד, למרות שבלאט רצה להשאירו. בשלב מוקדם של הקיץ הוחלט להחזיר את כהן לסגל כדי לעקוב אחר ההתקדמות שלו מקרוב. כהן נחשב לפרויקט אישי של ניקולה וויצ'יץ'. אבל לכהן ייקח עוד זמן. אם בכלל. בשלב זה של הקריירה שלו כהן יהיה מרוצה אפילו מגידול מסוים בנתח הדקות שלו בליגה.

"כהן עוד יתקדם ברמה האישית", אומר אריק שיבק. "הוא יכול להפוך לשחקן ליגה טוב עבור מכבי, אבל אני בהחלט לא רואה עושה פריצה גדולה בקבוצה – בטח לא ברמת היורוליג".

סיכוי לפריצה במדד רייס: 5 אחוז

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully