וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קוקטייל ברזילאי גרמני: סיפורו של רוברטו פירמינו

21.11.2014 / 16:10

השער הנהדר ב-93 קמ"ש בנבחרת ברזיל הכניס אותו לתודעה, אבל רוברטו פירמינו כבר מזמן להיט בבונדסליגה - עם שערים נדירים, מספרים מעולים, סיפור חיים מיוחד וסגנון ואופי שמשלבים בין הטוב של שתי המדינות החשובות בחייו

שחקן נבחרת ברזיל, רוברטו פירמינו. רויטרס
עכשיו כולם כבר מכירים. רוברטו פירמינו/רויטרס

ב-10 באפריל 2014 בשעה 14:50 נכנס רכב מסוג ואן למתחם האימונים המפואר של הופנהיים. מתוך אותו ואן יצאו שניים - מאמן נבחרת ברזיל דאז לואיז פליפה סקולארי וסוכנו של קשר/חלוץ הופנהיים רוברטו פירמינו, רוג'ר ויטמן. השניים פגשו במקום את הפטרון של הופנהיים והמולטי-מיליארדר דיטמר הופ, יחד עם נשיא המועדון פיטר הופמן ויו"ר מחלקות הנוער ברנהארד פיטרס. סקולארי ומארחיו הלכו לרכב הגלידה שבמתחם האימונים והמאמן זכה במתנה: שני כדורי גלידה בתוך גביע.

מיד לאחר מכן המשיכו סקולארי והופ אל מרפסת המשרד של האחרון על מנת לצפות באימון הקבוצה, שהחל ב-15:00. לסקולארי היו שתי מטרות בביקור: ללמוד ולהכיר את ה"פוטבונאוט" - מכשיר הסימולציה המתקדם איתו החלו להתאמן בהופנהיים - ולצפות ברוברטו פירמינו. העיתוי היה קריטי, חודשיים לפני שריקת הפתיחה לגביע העולם בברזיל ומעט לפני פרסום סגל הסלסאו לטורניר הביתי, לו כל כך ציפו במדינה.

סקולארי צפה באימון והתרשם מאוד. "זה היה אימון בקצב מהיר מאוד ואינטנסיביות שכמעט ולא רואים באימונים", יגיד המאמן מעט לאחר מכן בריאיון לאתר הופנהיים ויפרט מה מטרת הביקור שלו: "היה לי חשוב לראות, לפגוש ולשוחח עם רוברטו פירמינו". שלושה ימים לאחר מכן צפה סקולארי במשחק של הופנהיים ופירמינו שניצחו 0:2 את אוגסבורג. למרות הרושם העמוק שהותיר בו פירמינו, סקולארי העדיף ללכת עם השמות שמוכרים יותר לציבור הברזילאי ובעלי הניסיון (ז'ו ופרד בין היתר) והשאיר את הכישרון הגדול מחוץ לסגל. זה כמובן גרם לפירמינו לאכזבה גדולה. כמה תרמו אותם חלוצים שכן נבחרו למונדיאל, כולם כבר יודעים.

ביום שלישי האחרון, כשכבש את שער הניצחון הנהדר עם בעיטה במהירות של 93 קמ"ש מול אוסטריה במשחק האימון באצטדיון ארנסט האפל בווינה, ודאי חשב פירמינו על אותה אכזבה וחייך לעצמו. כל מי שעוקב אחרי הבונדסליגה, לא הופתע מהשער הזה ובוודאי הופתע יותר כאשר פירמינו לא נכלל בסגל של הנבחרת בקיץ. לכן, זו הזדמנות מצוינת לערוך לכם היכרות עם אחד השחקנים האיכותיים ביותר בבונדסליגה בשנה וחצי האחרונות. בטח כשבשבת הוא משחק נגד באיירן מינכן.

מאמן נבחרת ברזיל לואיז פליפה סקולארי. GettyImages
התרשם מפירמינו, אבל לא הזמין אותו למונדיאל. סקולארי/GettyImages

למיטה עם כדור

"הייתה לו יכולת גבוהה, אבל זו הייתה המנטאליות שלו שהבדילה בינו לבין שאר השחקנים. אמרתי לעצמי: 'זה מה שיעזור לו בגרמניה'"

רוברטו פירמינו ברברוסה דה אוליביירה נולד ב-2 באוקטובר 1991 במרסיו, ברזיל. כשהיה בן 16 בלבד עבר ממחלקת הנוער המקומית בעירו אל מחלקת הנוער של פיגוארנסה מהעיר פלוריאנפוליס, מרחק של לא פחות מ-3,000 מטר, וכזו שבאופן משעשע כוללת גם קהילה גרמנית גדולה. הוא לא ראה את אמא שלו במשך שנה שלמה, אבל התמקד בדבר אחד בלבד: איך להתקדם בקריירה ולבנות את עצמו ככדורגלן. "הדבר היחיד שרציתי בחיים היה להפוך לכדורגלן, אפילו הייתי לוקח איתי כדור למיטה וישן איתו", סיפר למגזין הבונדסליגה.

פירמינו עלה לבוגרים של פיגוארנסה שנה לאחר מכן בתחילת עונת 2009/10, אז שיחקה הקבוצה בליגת המשנה בברזיל. המנהל הספורטיבי של הופנהיים ארנסט טאמר נסע לצפות בו והתלהב מאוד מהכישרון הצעיר. לא רק היכולת על המגרש הרשימה את טאמר, אלא גם היכולת המנטאלית והגופנית. המנהל הספורטיבי ראה את פירמינו מתאמן במשך שעתיים וחצי, יממה בלבד לאחר שחזר ממסע של 11 שעות בתום משחק חוץ ויום אחד לפני משחק נוסף, והאמין שזה האיש שיתאים למועדון המתפתח בקצב מטאורי בבונדסליגה. "כל אחד אחר היה משתגע כי המאמן העיר לו כל הזמן, אבל הוא פשוט המשיך", אמר עליו טאנר, "הייתה לו יכולת גבוהה, אבל זו הייתה המנטאליות שלו שהבדילה בינו לבין שאר השחקנים. אמרתי לעצמי: 'זה מה שיעזור לו בגרמניה'".

פירמינו, שנבחר לשחקן השנה בליגת המשנה בברזיל, עבר להופנהיים בינואר 2011, כשטאנר בעצמו מציג אותו במסיבת העיתונאים. "אנחנו מרוצים מאוד שהצלחנו לחזק את הסגל שלנו בכישרון גדול מברזיל", אמר טאנר, "אנחנו צריכים לתת לו זמן ואז נהנה משחקן איכותי מאוד".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
רוברטו פירמינו שחקן הופנהיים מול המבורג. GettyImages
הדבר היחיד שרציתי בחיי זה להפוך לכדורגלן". פירמינו/GettyImages

מספר 10 קלאסי

ההתחלה בהופנהיים תחת המאמן מרקו פצאיולי, שהחליף את רלף רנגניק המצוין, לא הייתה מרשימה. את העונה הראשונה שלו בהופנהיים (שלמעשה הייתה חצי עונה) סיים פירמינו עם שלושה שערים ב-11 הופעות, כשהוא רואה את פצאיולי מסיים את תפקידו במועדון. ב-2011/12 הוא כבר הפך לשחקן הרכב קבוע בקבוצה הצעירה שבנה הולגר סטניסלבסקי, שהגיע מסט. פאולי, וגם אצל מרכוס באבל שהחליף אותו. הוא סיים את העונה עם שבעה שערים ב-30 הופעות ליגה.

יש שיאמרו שקרדיט רב על ההישארות בליגה בעונת 2012/13 מגיע לפירמינו. בעונה בה התחלפו בהופנהיים ארבעה מאמנים: באבל, פרנק קראמר, מרקו קורץ וגיזדול, נאלצה הקבוצה להילחם על חייה במשחקי הפלייאוף האכזריים. גם את זה היא הצליחה להשיג אחרי סנסציה ו-1:2 על דורטמונד בחוץ במחזור הסיום של הליגה. במשחקי הפלייאוף מול קייזרסלאוטרן, כבש הברזילאי צמד תוך 29 דקות, שהעלה את הקבוצה שלו ל-0:2 והוציא את מרבית העוקץ מההתמודדות הכפולה, בה ניצחה קבוצתו 2:5 בסיכום שני המפגשים (מיודענו מוחמדו אידריסו כבש במשחק הראשון).

את המומנטום הנהדר מסיום 2012/13 הביאו פירמינו והופנהיים כולה לידי ביטוי ב-2013/14. פירמינו וחבריו סיימו את העונה במקום התשיעי עם אחד ממאזני השערים המטורפים שנראו בבונדסליגה - 70:72 (142 שערים ב-34 משחקים, למעלה מארבעה שערים למשחק). הברזילאי נהנה מזה אולי יותר מכל אחד אחר וסיים את העונה עם מספרים פנטסטיים: 16 שערי ליגה ו-12 בישולים. בבונדסליגה יש תמיד טבלה של צירוף שני הנתונים החשובים הללו, ובה פירמינו סיים את העונה במקום השני והמכובד מאוד, כשרק אחד - מרקו רויס (16 שערים ו-14 בישולים) - מראה לו את הגב.

פירמינו לא רק העמיד מספרים נהדרים באחת הליגות האיכותיות בעולם, אלא גם עשה את זה באצטדיונים הקשים באירופה, כשכבש ב-3:3 של הופנהיים באליאנץ ארנה מול באיירן מינכן, בהפסד 3:2 מול דורטמונד בחוץ וב-2:2 מול מנשנגלדבאך בבורוסיה פארק. הקשר/חלוץ נהנה מאוד מגישת המשחק ההתקפית של גיזדול, אותה הוא כינה: "קוקטייל גרמני-ברזילאי", כשמצד אחד הקבוצה היא אחת ממובילות הבונדסליגה בכל הקשור למרחק שהיא עוברת במשחק, ומצד שני, במשחקים שלה נכבשת כמות שערים מטורפת.

כשחרב התחתית לא מרחפת מעל צווארה של הקבוצה, החל פירמינו להראות מה הוא יודע עם כדורגל בסגנון הישן והיפה של הכדורגלנים הברזילאים. הוא כבש שערים בכל דרך אפשרית ועם כל איבר בגוף, במספרת ובוולה מהאוויר ונהנה משיתוף פעולה עם כישרונות צעירים אחרים כשהבולט שבהם כמו כמובן קווין פולאנד. כשמאמנו נשאל מה סוד ההצלחה, הוא ענה בפשטות: "כשהלנה שרה ורוברטו רוקד, הכל בסדר". המאמן התייחס לזמרת הגרמנייה הלנה פישר כשסיפר ששחקני הקבוצה, ובמיוחד פירמינו שבכלל לא דובר גרמנית עדיין, אוהבים את השיר שלה "Atemlos" ושומעים אותו בלי סוף בחדר ההלבשה כשהכוכב הברזילאי מרבה לפזז ולשיר אותו.

לפירמינו היה הסבר אחר – החלפת החולצה מספר 22. "המאמן נתן לי את החולצה מספר 10, שהיא ספרה אהובה על הברזילאים", סיפר, "זו חולצה שלבשו אגדות כדורגל כמו פלה ורונאלדיניו וזו הייתה כמו מתנה בשבילי. רק ניסיתי להחזיר למאמן שלי על כך".

מרכוס גיזדול מאמן הופנהיים (ימין) עם רוברטו פירמינו. GettyImages
מצבינים אחד את השני מצוין. גיזדול ופירמינו/GettyImages

גם ניימאר ודונגה מחמיאים

"אני בטוח שהוא יקבל הרבה ביטחון בזכות השער הזה", סיכם ניימאר. "פירמינו הוא בחור שראוי להצלחה בגלל כל ההקדשה שלו למשחק"

במרץ האחרון הגיעה בשורה מפתיעה כשפירמינו האריך את החוזה שלו בהופנהיים, שהיה אמור להסתיים בקיץ 2015, עד 2017. "אני מרגיש מאוד בנוח כאן. אני אוהב את האופן בו אנחנו משחקים, זה כדורגל נהדר. רוח הקבוצה מצוינת". הארכת החוזה הזו הגיעה אחרי אינספור שמועות שהיו בעניינו, כשבין היתר בורוסיה דורטמונד, ליברפול ועוד קבוצות גדולות רבות הוזכרו כמועמדות לקלוט את הכישרון הגדול.

צריך לזכור שהופנהיים הוא מועדון שממומן כמעט בכולו, גם אם פרנסיו לא יודו בכך, על ידי דיטמר הופ. הבעיה האחרונה והקטנה ביותר של בעלי חברת הענק SAP היא תזרים המזומנים, אולם כבר למדנו שהכסף הגדול במועדון הזה לא הולך לרכש של שכירי חרב מזדמנים, אלא להשקעה במתקני אימון מהמתקדמים בעולם ובאקדמית נוער מפוארת. לכן, קשה להאמין שפירמינו יישאר עוד הרבה זמן בהופנהיים, וסביר מאוד להניח שהוא ימצא את עצמו באחת מהקבוצות הגדולות באירופה.

למרות זאת, לא נראה שלפירמינו עצמו - קשר התקפי, שיכול לשחק באופן כמעט טבעי בכל אחת מעמדות ההתקפה - בוער לעבור לקבוצה גדולה יותר. יש לציין שהופנהיים נחשבת בגרמניה למועדון קטן, בעיקר בשל כמות הקהל הקטנה שיש לה באופן יחסי והעובדה שאין לה מסורת או היסטוריה. מה שבטוח הוא שכרגע, ואחרי שתי הופעות הבכורה שלו במדי נבחרת ברזיל ושער הבכורה מול אוסטריה, פירמינו הוכיח שגם מהופנהיים אפשר להגיע לנבחרות הטובות בעולם (גם חבריו סבסטיאן רודי וקווין פולאנד שיחקו בנבחרת גרמניה). למה למהר?

"היו לי צמרמורות בכל הגוף אחרי שזכיתי לכבוש את השער היפה הזה מול אוסטריה", אמר פירמינו אחרי שנחת בפרנקפורט בטיסה מווינה. בריאיונות בברזיל. "כשעזבתי את ברזיל בגיל 17, אנשים לא הכירו אותי בכלל, אבל עכשיו כולם יודעים בדיוק מי זה פירמינו".

גם מאמן ברזיל דונגה החמיא לכוכב בן ה-23: "כבר כשזימנתי את פירמינו, אמרתי שאין הרבה שחקנים שיכולים לכבוש שערים כמו שהוא כובש. אני שמח שהוא ניצל את ההזדמנות שלו וגרם לי להרבה בעיות חיוביות".

ניימאר ודאי שמח לפגוש סופסוף רוח חדשה בנבחרת ברזיל, אחרי המונדיאל הקשה. אולי אם פירמינו היה מעט יותר מפורסם ומשחק בקבוצה יותר נוצצת, הוא היה שם כדי לעזור בקיץ 2014. "אני בטוח שהוא יקבל הרבה ביטחון בזכות השער הזה", סיכם ניימאר. "פירמינו הוא בחור שראוי להצלחה בגלל כל ההקדשה שלו למשחק. לכבוש שער כזה במשחק השני שלך בנבחרת זו סנסציה יוצאת דופן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully