וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזרה בשאלה: רוברטו מאנצ'יני ואינטר שוב יחד

23.11.2014 / 13:35

רוברטו מאנצ'יני לא מצא אתגר, אינטר איבדה את הדרך, אז שני הצדדים חזרו זה לזרועותיו של זו בניסיון לשחזר את הקסם מהעשור הקודם. רק שהפעם למאנצ'יני אין את סיוע הקאלצ'ופולי, אין בעל בית בזבזן ואין כוכבים, ואילו לאינטר אין זהות, אין מנהיג ואין דרך. לאן זה הולך?

רוברטו מאנצ'יני (שני מימין) מוצג כמאמן אינטר. GettyImages
גם הוא לא חשב שזה יקרה. מאנצ'יני מוצג, שוב, באינטר/GettyImages

מאז ה-11 ביוני, רוברטו מאנצ'יני חיפש אתגר חדש. הפרידה מגלאטסראיי, אותה הוביל לשמינית גמר ליגת האלופות ולזכייה בגביע אך גם לאובדן האליפות, הציבה אותו בכל רשימת מתחרים על משרה בכירה ברחבי אירופה. "מר מועמד". מעמדו של לורן בלאן בפריס סן ז'רמן התערער? מאנצ'יני מיד נכנס בתמונה. אנטוניו קונטה עזב את יובנטוס? מאנצ'יני הציע עצמו ונפסל רק לאחר התערבות של קרלוס טבס. איטליה חיפשה מחליף לצ'זארה פראנדלי? מאנצ'יני היה הפייבוריט והודיע שיבוא בריצה כי "זה חלום חיי", אבל ראה את קונטה מועדף על פניו ומיד מחה על שכר העתק שהוצע למאמן הנבחר. והיה גם משא ומתן עם נבחרת פורטוגל ושמועות על מונאקו וארסנל ונאפולי.

אף אחת מהאופציות לא התממשה, אז מאנצ'יני שב על עקבותיו. ב-26 באוקטובר הוא הגיע לחזות במשחק הליגה של אינטר בצ'זנה, ולכולם היה ברור לאן זה הולך. שלושה שבועות אחר כך, הוא נענה להצעה הקונקרטית היחידה שהוגשה לו. הצעה מהקבוצה אותה הוביל לאליפות ראשונה מאז 1989 ובסך הכול לשלוש אליפויות רצופות. "לא חשבתי שאחזור לאינטר", הודה מאנצ'יני בטקס הצגתו בשבת שעברה. "לא דמיינתי שאשוב לליגה האיטלקית... אבל אני חושב שנוכל ליצור עוד סיפור יפה".

רוברטו מאנצ'יני במשחק של אינטר נגד צ'זנה, אוקטובר 2014. GettyImages
הרגע שבישר על הבאות. רוברטו מאנצ'יני ביציע במשחק נגד צ'זנה באוקטובר/GettyImages

מאנצ'יני יודע שהוא חוזר לאינטר אחרת ולסרייה A אחרת. המאמן המעוטר בתולדות הנראזורי, שפרט לשלוש האליפויות זכה עם אינטר גם בשני גביעים ושני סופרקופה בין השנים 2004-2008, שלט אז בכדורגל האיטלקי בחסות הקאלצ'ופולי. מאסימו מוראטי פיזר כספים והתחזק על חשבון יובנטוס שירדה ליגה, היריבות האחרות לא היו בשטח וכל דבר פרט לאליפות היה מהווה כישלון קולוסאלי.

עכשיו המצב שונה לגמרי: מוראטי התעייף ומכר את המועדון לבעל בית זר המנהיג מדיניות כלכלית מבוקרת, יובנטוס תפסה מחדש את השלטון, אין תוצר מקומי והכוכבים לא פוזלים אפילו לכיוון סן סירו. ומי זוכר שרק ב-2010 היה המועדון הזה על גג העולם אחרי טרבל היסטורי? מאנצ'יני הגיע כדי לשקם את אינטר, שמצדה יכולה להרים מחדש את הקריירה שלו. האם הצדדים בשלים לפרק ב'? הדרבי נגד מילאן יספק הצצה ראשונה.

רוברטו מאנצ'יני מנג'ר מנצ'סטר סיטי (אמצע) עם קרלוס טבס. רויטרס
המליץ ליובנטוס לוותר על האופציה של מאנצ'יני. קרלוס טבס/רויטרס
"כשאני הגעתי לאינטר, הם שיחקו כדורגל גרוע. שיניתי זאת, אבל כדי לזכות בליגת האלופות צריך גם מזל ולי לא היה. מוריניו זכה בצ'מפיונס עם אינטר רק כי ירש ממני סגל טוב"

בשמינית גמר ליגת האלופות בעונה שעברה, פגשה גלאטסראיי של מאנצ'יני את צ'לסי של ז'וזה מוריניו. המאמן האיטלקי החליט במסיבת העיתונאים שקדמה למשחק, שהגיע הזמן לסגור חשבון עם האיש שתפס את מקומו באינטר וב-2010 גם הוביל את הקבוצה לזכייה בליגת האלופות. "כשאני הגעתי לאינטר, הם שיחקו כדורגל גרוע. שיניתי זאת, אבל כדי לזכות בליגת האלופות צריך גם מזל ולי לא היה. מוריניו זכה בצ'מפיונס עם אינטר רק כי ירש ממני סגל טוב. סגל, שבדיוק כמו במנצ'סטר סיטי, אני בניתי".

התגובה ההיא של מאנצ'יני העידה עד כמה קשה לו עם העובדה ש"המיוחד" הצליח להאפיל עליו בסן סירו. הוא לא השתחרר מזה, והאמת שגם אינטר לא הצליחה. בארבע השנים שחלפו מאז החגיגה בגמר בסנטיאגו ברנבאו, הנראזורי חוו אולי את הקריסה המהירה ביותר של אלופת אירופה כלשהי. מקום שני ב-2011, מקום שישי ב-2012, מקום תשיעי ב-2013 ומקום חמישי ב-2014, כשלא פחות משישה מאמנים התחלפו על הספסל. האחרון, וולטר מצארי, שמר על כסאו בקיץ כשביצע את המהפכה האחרונה. החבורה הארגנטינאית הוותיקה התפזרה לכל עבר (אסטבן קמביאסו ללסטר סיטי, וולטר סמואל לבאזל, דייגי מיליטו חזר לראסינג קלוב) והקפטן הנצחי חאבייר סאנטי היה האחרון שנשאר לסגור את האור. האייקון הפורש מונה לסגן הנשיא, וכך לא נותר ולו שריד אחד מ-23 השחקנים שייצגו את אינטר בליגת האלופות בעונת הטרבל.

מאנצ'יני מכיר את המועדון על בוריו. הוא מיודד עם מרבית הנפשות הפועלות, מקובל על האוהדים ויודע מהיכן מגיע כל רחש. אלא שאינטר שהוא ירש כעת ממצארי היא קבוצת כדורגל אחרת לגמרי, וזו בעיה לא פשוטה עבור מאמן שאוהב לבנות בעצמו ולא יוכל לעשות זאת עד הקיץ הקרוב. אינטר הנוכחית נטולת זהות. אין לה סגנון, אין מנהיג ואין סמלים. ממחלקת הנוער התקדמו לאחרונה רק איברהימה אמבאיי הסנגלי וג'ואל אובי הניגרי, כשהילד בן ה-17 פדריקו בונאצולי הוא התקווה האיטלקית הגדולה. תוצרת דלה שקשה מאוד להתגאות בה. השוער סמיר הנדנוביץ' הוא מלך הפנדלים של הליגה, מתאו קובאצ'יץ' הוא אחד הכישרונות הגדולים באירופה, מאורו איקרדי ורודריגו פלאסיו הם ספקי שערים מוכחים ומסביבם יש שחקני ליגה טובים. מאנצ'יני יצטרך לקחת את חומרי הגלם ולהפוך אותם לקבוצה של ווינרים. וכפי שהדגיש פאולו מאלדיני, "זה אתגר שונה לגמרי מהימים שהייתה לו סופר-קבוצה".

חאבייר סאנטי שחקן אינטר. GettyImages
האחרון שנשאר לסגור את האור. חאבייר סאנטי/GettyImages
"אינטר התחילה להיות ווינרית רק כשניצלה את פרשת הקאלצ'ופולי ולקחה שחקנים כמו ויירה וזלאטן מיובנטוס. אחר כך היא גם הביאה את מוריניו. עכשיו אין מוריניו, אז כדי לזכות שוב בסקודטו אינטר תצטרך קאלצ'ופולי נוסף"

אז נחזור לרגע לימים בהם לאינטר הייתה סופר-קבוצה. הנראזורי שלטו בלעדית בליגה, אבל מעל הדומיננטיות הזו ריחף כל העת צל הקאלצ'ופולי. פרשת השחיתות המפורסמת שבעקבותיה הורדה יובנטוס לליגה השנייה ולמילאן הופחתו נקודות, אפשרה לאינטר הלוזרית להתמקם בקדמת הבמה לראשונה מאז 1989. לוצ'יאנו מוג'י, מנכ"ל יובנטוס דאז שעמד במרכזה של הפרשה, הזכיר פעמים רבות בשנים האחרונות: "אינטר התחילה להיות ווינרית רק כשניצלה את פרשת הקאלצ'ופולי ולקחה שחקנים כמו ויירה וזלאטן מיובנטוס. אחר כך היא גם הביאה את מוריניו. עכשיו אין מוריניו, אז כדי לזכות שוב בסקודטו אינטר תצטרך קאלצ'ופולי נוסף". גם ג'אן פיירו גאספריני, אחד המאמנים שנכשלו באינטר וכיום מדריך את גנואה, טען: "אלמלא הקאלצ'ופולי, מאנצ'יני לא היה זוכה בכלום. זו לא דעתי, זו עובדה מוחלטת".

פרט לכוכבית הקאלצ'ופולי, מאנצ'יני התמודד בקדנציה הקודמת שלו באינטר עם הקוף האירופי. האליפויות שלקח היו צפויות וכך הפוקוס עבר לליגת האלופות, אך שם אינטר כשלה פעם אחר פעם. במרץ 2008, בגומלין מול ליברפול בשמינית הגמר, קרא המאמן ללואיס פיגו הוותיק מתוך כוונה להכניסו כמחליף, אלא שהפורטוגלי התעלם והביא את העימות בינו לבין מאנצ'יני לנקודת רתיחה. לאחר ההדחה הודיע מאנצ'יני על התפטרותו, אך חזר בו תוך 24 שעות ונשאר בתפקיד עד שפוטר מיד בתום העונה. ההחלטה להיפרד ממנו הגיעה בגלל הכישלון באירופה ובעיקר מפני שלא היה פופולארי בקרב השחקנים. פרט לפיגו, הוא הספיק להתעמת אז גם עם מרקו מטראצי, הרנן קרספו, זלאטן איברהימוביץ' ואפילו עם פטריק ויירה שלימים הצטרף אליו במנצ'סטר סיטי. "מאנצ'יני הלך כי חלק גדול מחדר ההלבשה היה נגדו", העיד אז השוער פרנצ'סקו טולדו.

גם במנצ'סטר סיטי היו למאנצ'יני התקלויות עם כוכבים, כשטבס הוא הזכור מביניהם. האיטלקי אמנם הוביל את הסיטיזנס לאליפות דרמטית, הראשונה של המועדון אחרי 44 שנים, אבל באנגליה סיפרו שהשחקנים קבעו להרים כוסית שמפניה כאשר שמעו על פיטוריו. אז אולי מאנצ'יני בכל זאת יכול לשמוח שבאינטר הנוכחית, לפחות כרגע, אין כאלה כוכבים גדולים.

לואיס פיגו שחקן אינטר 2006. Denis Doyle, GettyImages
אחד מני רבים שהתעמתו עם מאנצ'יני בקדנציה הקודמת באינטר. לואיס פיגו/GettyImages, Denis Doyle
"מאנצ'יני הוא מאמן גדול והוכיח את זה לא רק באינטר. הוא מכיר את המועדון ואת האווירה, ויכול לעשות הבדל עצום ברגעים כאלה. זה מה שאינטר ואוהדיה צריכים"

היהירות של מאנצ'יני מוכרת, כך גם נטייתו להתעמת עם כוכביו, אבל באינטר מעדיפים להיזכר ברגעים הטובים ומאמינים שאפשר לשחזר אותם. האוהדים תמכו בחזרתו של "נער הזהב" אחרי שמאסו בכדורגל שהציגה הקבוצה אצל מצארי. האווירה הייתה שלילית מתמיד והבעלים אריק טוהיר ביצע את המהלך הכי גדול שלו מאז הגיע למועדון: הוא הלך על השם הכי גדול שהיה פנוי בשוק המאמנים. טוהיר הסביר, האוהדים תמכו וגם סאנטי נשלח לתקשורת כדי להביע תמיכה פומבית והעלה את מפלס האופוריה.

דיאן סטנקוביץ' הסרבי, שהיה מאחרוני הנאמנים של מאנצ'יני בקדנציה הקודמת וכיום משמש כעוזר מאמן באודינזה, משוכנע: "אני חושב שהוא האיש המתאים. , למצוא מחדש קשר רגשי למאמן. הוא קידם אותי כשחקן ומבלי לדעת זאת גם לימד אותי להפוך למאמן שאולי אהיה יום אחד".

אז מאנצ'יני קיבל חוזה עד 2017, בו לשני הצדדים יש אופציית יציאה כבר בקיץ הקרוב. בניגוד לקדנציה הקודמת או לתקופות שלו במנצ'סטר סיטי ואפילו בגלאטסראיי הבזבזנית, הפעם הוא יצטרך להסתפק בהשאלות או רכישות קטנות בינואר, ובעיקר ינסה למצוא פתרונות בתוך הקבוצה (למשל, לשחק עם רביעייה בהגנה ולהרוויח את נמניה וידיץ'). התשלום לשני מאמנים בו זמנית מכביד מאוד על התקציב, וגם כך מושקעים משאבים כלכליים רבים בניסיון לבנות אצטדיון חדש שיהיה בבעלות המועדון (כמו יובנטוס). למרות המדיניות הזהירה, הציפיות הנלוות לחזרתו של מאנצ'יני גבוהות. טוהיר מאמין שהמאמן החדש-ישן הוא האיש שיוכל להחזיר את אינטר לטופ 10 העולמי ולעזור לו לעורר את השווקים בארה"ב ואסיה. כדי שזה יקרה, אינטר צריכה קודם כל לחזור לליגת האלופות.

רוברטו מאנצ'יני מאמן אינטר. GettyImages
חזר לאינטר אחרת ולליגה אחרת מאלה שהכיר עד 2008. רוברטו מאנצ'יני/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully