וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהומת הדרבי: התסביך המשפטי

עו"ד דן שווץ

5.11.2014 / 12:23

כשבית הדין של ההתאחדות לכדורגל ייאלץ לדון באירועי הדרבי, הוא יפגוש כמה עובדות בעייתיות. עו"ד דן שווץ מסביר סיטואציה לא פשוטה שהופכת מסובכת יותר ויותר

one

הדרבי התל אביבי, שהתחיל בקול תרועה ספורטיבית גדולה והסתיים במחצית דרכו בשערורייה גדולה, מסמל יותר מכל את הכישלון המתמשך של המערכת המשפטית בספורט הישראלי.

בניתוח משפטי ענייני, אני חייב לחזור אל חודש אפריל 2014 ותקרית סופוקליס שחורציאניטיס בדרבי הכדורסל. ההתפרצות של השחקן והעונש המתון שקבע לו בית הדין של איגוד הכדורסל שידר קבל עם ועדה שהכול מותר. סופו, אשם יותר או פחות, היה צריך להיות מוענש בצורה קשה הרבה יותר. מראה האימים לא יכול היה לעבור בעונש קל, כאשר שחקן עזב את שדה המשחק בכדי להתעמת עם אוהד.

באירוע הדרבי בכדורגל, שואלים רבים מה היה קורה אילו האוהד היה פוגע בזהבי עם חפץ חד. מדוע לא נשאל מה היה קורה אילו סופו היה תופס את האוהד ופוגע בו? מה שאירע בבלומפילד הוא סימפטום של אובדן עשתונות. רק פושעים שיודעים שדינם קצוב ולא משמעותי יכולים לעשות דין לעצמם לעיני מדינה שלמה, לפרוץ לתחומי המגרש ולתקוף שחקן כדורגל, ממש על כר הדשא.

מבחינה משפטית, הדברים לא פשוטים כלל ועיקר. הפועל תל אביב צריכה לשלם מחיר כבד על מעשיו של האוהד שפרץ ותקף את זהבי, תוך כדי שהיא מקיימת משחק ביתי עם ואחראית לשמירה על הסדר במגרש. היא מחזיקה גם באחריות שילוחית לאוהדיה שלה. אבל מה לעשות, אחרי האקט הזה האוהד נעצר, ערן זהבי ספג כרטיס אדום והמשחק חודש. בית הדין של ההתאחדות לכדורגל יהיה חייב לשקול את כל האלמנטים טרם יקבע את העונשים למעורבים באירוע.

סופוקליס שחורציאניטיס קופץ לתוך יציע אוהדי הפועל תל אביב. ברני ארדוב
והוא לא יכול היה לקחת חפץ ולפגוע באוהד? שחורציאניטיס/ברני ארדוב

על בית הדין לשקול את מידת ההתגרות של זהבי באוהדי הפועל תל אביב לאחר השער שכבש, ואם אכן יש ממש בגרסה לפיה הוזהר מבעוד מועד על ידי תובע ההתאחדות. מאידך, אין חולק כי זהבי היה בתחומי המגרש, האוהד הוא זה שפרץ והתעמת עמו. זהבי הגן על עצמו, דבר אשר בדין הפלילי לא היה מהווה עבירה. אולם, מבחינת התקנון, עצם העימות חייב שליפת כרטיס אדום. כאן נשאלת השאלה מה ציפו ממנו, שיספוג את מהלומות האוהד?

מכבי תל אביב תהיה חייבת לשלם מחיר יקר על אחריות שילוחית כלפי אוהדיה שפרצו למשטח הדשא והביאו במישרין להפסקת המשחק, ואולי גם על הגרסה שהספסל שלה דחף את האוהדים לפריצה למגרש, ככל שיתברר כי אכן יש אמת בדברים. ההתאחדות לכדורגל ומנהלת הליגה נקלעו לסיטואציה לא פשוטה. האלימות צפה על גדותיה ואומה שלמה עוקבת ותמשיך לעקוב אחרי ההתפתחויות. ככה ברור שזה לא יכול להמשיך, אך עם זאת ההצגה חייבת להימשך והעונשים בהתאחדות כלפי הקבוצות ובבתי המשפט כלפי האוהדים חייבים להיות כואבים ומרתיעים, זאת כדי שיבטיחו שמקרים כאלה לא ישנו.

לסיום גם אעיר, כי הרחקת אוהדים ממשחקים ומשחקי רדיוס אינם פתרונות ראויים לטעמי, היות שאינם כואבים דיו. מאסר בפועל לסוררים הוא הפתרון לעבריינים מבין שני מחנות האוהדים.

(*) עו"ד דן שווץ, שותף במשרד גדעון פישר ושות'. מתמחה בדיני ספורט ומייצג קבוצות כדורגל וכדורסל שונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully