וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מר וגברת סמית': על הההשתלבות של דונטה סמית' בירושלים

2.11.2014 / 12:15

ירושלים עשתה הכל כדי להחתים את דונטה סמית'. אפילו מאמן היא בחרה במיוחד עבורו. אבל עכשיו, מקרוב, היא מגלה את דו הפרצופיות שלו: מנהיג, אבל קריזיונר. נותן הכל במגרש, אך מאחר לאימונים. ובעיקר היא חוששת מהשילוב עם רייט ומהירידה המפתיעה במשקל. השינוי יבוא הערב?

one

כמו רוב השידוכים בעולם, זה קרה באינטואיציה של רגע אחד. ראשי הפועל ירושלים ראו בעונה שעברה איך קבוצתם מתמסמסת בסדרת חצי הגמר מול חיפה, לא מעט בגלל דונטה סמית'. "חסר לנו שחקן עם דם רע", הסכימו מיד כולם בירושלים – הן בצוות המקצועי והן בהנהלה. "אנחנו צריכים שחקן כזה, שיגמור את המשחק ויכריע אותו. שיבוא בזמן האמת".

בירושלים החליטו לנסות להחתים את סמית', הזר הבולט והנוצץ בליגה. לא עבר זמן רב, והוא כבר היה חתום לשלוש עונות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התחיל בבום. סמית' ואורי אלון לאחר החתימה/מערכת וואלה!, צילום מסך

***

במשך שתי העונות של דונטה סמית' במכבי חיפה, הכול ידעו שהוא נמצא במסלול בטוח לקבוצה גדולה. את המחויבות שלו סמית' הגיש לבסוף לירושלים. אך האם הוא יגיש לקבוצה גם את הניצוצות שהיא זיהתה בו?

לסמית' אין חיים קלים בביתו החדש. הארנה החדשה וההנהלה השאפתנית העלו את הציפיות בירושלים, והכול בקבוצה נושאים עיניים סקרניות לעבר הרכש החדש. האם הכוכב של הליגה יביא לשינוי המיוחל ויצליח להביא את ירושלים סוף סוף לארץ המובטחת?

ברקע הציפייה המקצועית שסמית' יוליך את הקבוצה אל אופק חדש, עומדת תהייה שבירושלים מדברים עליה בלחש, והיא חשובה לא פחות: האם יצליח השחקן – הנחשב טיפוס מיוחד, בעל אופי קשה למדי – להשתלב בירושלים של העונה, ועוד כאשר הוא לא בתפקיד הכוכב הראשי?

סמית', מצדו, יודע היטב שהוא נשכר כדי לנער מירושלים את תדמית הלוזרית. סביר להניח שהוא יעשה הכול כדי לגרד את החלודה מהמזל של הקבוצה. כל התפתחות אחרת העונה עלולה להיתפס ככישלון שלו, ולגרום לו להתחרט על כך שלא חתם במכבי תל אביב או באירופה.

עוד באותו נושא

20:50, ערוץ 1: ירושלים וסמית' מול מכבי תל אביב בארנה

לכתבה המלאה
דונטה סמית' שחקן הפועל ירושלים עם טוני גפני. קובי אליהו
איך זה לא להיות לבד? דונטה סמית'/קובי אליהו

***

סמית' היה כאמור השחקן הכי מרשים בליגה. לאחר שהוא הציג יכולת משובחת בסדרת הגמר מול מכבי תל אביב, קיבל הקיץ סמית' כמה הצעות מקבוצות יורוליג באירופה. באופן לא ממש מפתיע, גם אלופת אירופה מכבי תל אביב וגם הפועל ירושלים סימנו אותו כמועמד בולט. שתיהן הגישו לו הצעות. שתי ההצעות היו מונחות על שולחנו של סוכנו של דונטה.

אולם ירושלים, בניגוד למכבי תל אביב, לא עצרה בהצעה קרה על השולחן. הירושלמים חיזרו, התקשרו, עד שאורגנה פגישה חמה במשרדו של אורי אלון – פגישה שהיוותה חותמת בלתי רשמית על מהלך ההצטרפות. פגישה קצרה זו זיכתה את ירושלים בשחקן המוכשר, והשאירה בהלם את מכבי.

גורם המעורה במו"מ מסביר כי סמית' לא הונע מתוך שיקול כספי קר: "ירושלים פשוט הראתה לדונטה שהיא רוצה אותו, שהיא בונה עליו. מה שבטח עזר זו גם העובדה שדני פרנקו היה בקשר עם דונטה לפני החתימה. הוא הרגיש שכל כך רוצים אותו, שגם פרנקו יגיע איתו, הבעלים ביקש להיפגש איתו אישית, הסביר לו על הפרויקט, לבחור כמו דונטה זה בדיוק מה שחשוב".

לא מעט דיונים היו בהפועל ירושלים לגבי איוש עמדת המאמן, ואל הקו הגמר הגיעו דן שמיר ודני פרנקו. לפי לא מעט גרסאות, מה שהכריע את הכף לטובת פרנקו היה העובדה שהוא מקורב לדונטה סמית'. בירושלים ראו בכך נכס: הרי ידוע כי סמית' לא מסתדר עם כל מאמן.

זמן קצר לאחר מינוי של פרנקו כמאמן, הגיע סמית' לניו יורק למשרדו של בעלי ירושלים, אורי אלון, ונפגש עם המנכ"ל גיא הראל. בפגישה הועלתה ההצעה של מכבי תל אביב, אבל האמריקני אמר: "אני מעדיף את ירושלים על מכבי כי אני מאמין במה שבונים בקבוצה".

במכבי, לעומת זאת, הסבירו את ההפסד בכך ש"אולי לדונטה לא התאים להתחרות על דקות עם שחקנים במכבי. אולי הוא העדיף ללכת על בטוח".

דני פרנקו מאמן הפועל ירושלי. אדריאן הרבשטיין
הובא בעקבות סמית', ולא להיפך. פרנקו/אדריאן הרבשטיין

***

וישנה גם ההתאקלמות המנטלית שתהיה קריטית עבורו. חרף לא מעט תקריות שדונטה סמית' היה מעורב בהן בחיפה, בקבוצה הבינו שהם מקבלים בתמורה שחקן שאת מחירו הריאלי הם לא היו יכולים להרשות לעצמם – ולכן עצמו עיניים. מילולית ממש: בחיפה ניסו להתעלם מהציוצים של השחקן בטוויטר, שהעצימו את תדמית הטרבלמייקר שלו.

בחיפה טוענים ש"היו לא מעט אימונים שהוא איחר" וכי "דונטה מתעצבן מהר, אך גם נרגע מהר". בתחילת העונה צייץ שוב סמית' נגד הבוס הגדול שלו, ג'ף רוזן.

בירושלים מדגישים אמנם כי סמית' רחוק מתדמית הטרבלמייקר – אבל זה לא שלא היו כמה דברים קטנים בדרך. בכל זאת, דונטה סמית' סטייל. כמו למשל העניין הקטן עם השרירים. וזה הסיפור: בעוד במכבי תל אביב תהו מנין הגיעו הקילוגרמים העודפים של שחורציאניטיס בתום הפגרה, בהפועל ירושלים תהו לאן נעלם המשקל של דונטה סמית' עם נחיתתו בארץ.

השחקן איבד כחמישה קילו ואיתם גם את מסת השרירים, ובירושלים לא אהבו לגלות את זה. "הוא לא הגיע בכושר שיא. אולי בגלל שהוא חתם בירושלים מאוד מוקדם, ביוני, זה גרם לו להוריד טיפה הילוך, להגיע פחות דרוך. גם הפגרה התארכה והוא ידע שמצפה לו עונה ארוכה. אז הוא נח", אומר גורם בקבוצה. "בחיפה הוא הגיע אחרי ששיחק בונצואלה, והפעם, עם ירושלים, הוא חתם כבר ביוני".

עם זאת, גורם נוסף בקבוצה ממהר להדגיש: "לא הערנו לו, ואנחנו לא דואגים ליכולות שלו העונה. זה שחקן שהיה כאן שנתיים, וכולם יודעים למה החתמנו אותו ומה הוא יכול לתת. הוא בינתיים מדביק את הפערים".

בירושלים מספרים כי היו כמה אימונים ואירועים שאליהם סמית' "לא הגיע בזמן, והוא לפעמים גם מראה קוצר רוח או עצבנות", אבל על פי גורם במועדון – "ידענו מי זה דונטה כשהבאנו אותו. ידענו שלקחנו את דונטה עם הטוב ועם הפחות טוב. אין טוב בלי רע. הוא אמוציונלי, לפעמים כועס מהר, לא מבליג אם הוא רוצה להגיד או מרגיש משהו ולא משנה מי יש מולו – אבל הוא גם נרגע מהר. זה לא שלא הכרנו וידענו מי הוא. אז טיפה מבליגים, לא נכנסים לריב מיותר. לא צריך להיות צודק, אלא להיות חכם", מסבירים בירושלים. בצה"ל קוראים לזה "מדיניות הכלה".

גורמים שונים במועדון מאשרים כי החיבור של סמית' עם דני פרנקו טוב: "פרנקו נחשב למאמן של שחקנים. דונטה יודע שהוא יכול לגשת לפרנקו ולדבר איתו. הם הסתדרו בעונה שעברה, וגם אם היו תקריות הוא מגלה נאמנות למאמן. דונטה מאוד תחרותי, כמו דני, אך הוא מאמין בדני. עם גרינברג זה היה שונה".

בירושלים מתכוונים לעוינות בין סמית' ובין מאמן חיפה בראד גרינברג, שהגיעה לשיאה כאשר דונטה התנה את הישארותו בחיפה בכך שבראד גרינברג יעזוב.

אורי אלון בעלי הפועל ירושלים. קובי אליהו
המדיניות: להכיל את דונטה. אורי אלון/קובי אליהו

***

"הוא טיפוס שאוהב להביע את הדעה שלו, זה ידוע", מספרים בירושלים, ספק בגאווה ספק בנימת השלמה. "באימונים וגם במשחקים אין לו בעיה להעיר לשחקנים. היה אימון שהוא כעס על יותם הלפרין כי הוא לא לקח זריקה, אבל זה ממקום טוב. הוא לא רוצה ליצור מצב טוב לזריקה ושלא יזרקו. הוא העיר לכולם, גם לבר טימור או לקיצ'ן. השחקנים יודעים ומבינים שהוא רוצה להצליח. הוא מאוד תחרותי. מהבחינה הזו, הוא לא מתנהל בירושלים אחרת מכפי שהתנהל בחיפה".

שחקן בקבוצה מעיד כי לסמית' יש חיבור טוב עם עמיתיו: "דונטה מאוד מחובר עם הזרים, ברייסי, קיצ'ן וג'ונס צוחקים איתו הרבה. ויש לו מה להגיד על כל דבר, לספר בדיחות. הוא מאוד אוהב להיות במרכז העניינים איתם, מביע את דעתו על כל דבר, שומע איתם מוזיקה, משתעשע איתם. ביום חמישי נערך אירוע לספונסרים. דונטה ישב שם ליד גפני וקיצ'ן וברייסי והם לא הפסיקו לצחוק ולהתבדח", מעיד השחקן.

"ההתנהלות שלו היא לא כמו בחיפה", מרגיעים בירושלים. "הוא לא אהב להיות בחיפה. היו סכסוכים עם ההנהלה. לאורך העונה הוא היה מנותק מהארגון. בירושלים הוא רציני ומקצועי. זה חשוב לו, והוא מתנהג בצורה אחרת. הוא מוכן לקבל הכוונות ביום יום, עובד קשה יותר, משקיע יותר. הפחידו אותנו לגבי האופי שלו – אבל כשמתייחסים אליו יפה מגלים בן אדם אחר. אחראי עם מחויבות. רואים שטוב לו כאן".

שחקן הפועל ירושלים דרווין קיצ'ן. מגד גוזני
התחבר עם דונטה. קיצ'ן/מגד גוזני

***

נכון לעכשיו, המספרים של דונטה סמית' לא קרובים למה שהוא העמיד בחיפה. בעונה שעברה הוא סיים את העונה הסדירה בליגה עם ממוצעים של 16.1 נקודות, 7 ריבאונדים, 6.2 אסיסטים ו- 2.4 חטיפות – בעוד שהעונה הוא מעמיד ממוצעים של 11 נקודות, 4.5 ריבאונדים, 6.8 אסיסטים ו-1.8 חטיפות (בליגת העל). ויש גם את עניין איבוד הכדורים, שהגיעו העונה ל-2.8 בממוצע. למרות זאת, ההשפעה שלו על ירושלים ניכרת היטב. הוא מדורג במקום השני בליגה במדד הפלוס-מינוס, עם +89, מה שמוכיח שחבריו לא ממש יכולים בלעדיו.

אבל בירושלים מצפים שיבלוט. על איבודי הכדור אומרים בירושלים: "דונטה מנסה 'למשוך את האש' במשחקים מול היריבה ולחפש עוד מסירה, ולכן מאבד כדורים".

ואיך האמריקאי מקבל את העובדה שיש עוד שחקנים בולטים מסביבו? "האופי שלו זה למסור את הכדור, לייצר משהו למישהו אחר. בחיפה לא היה לו למי למסור, לפעמים ליבזורי, רוט או רנדל. אבל בירושלים דונטה מרגיש שיש לידו שחקנים שיכולים לעשות יותר דברים ויותר קל לייצר מצבים", אומרים בירושלים.

"דונטה לא טיפש, בשלבים הראשונים הוא יראה הבנה ויחלק כדורים", אומרים בקבוצה. "הוא לא רוצה שכל השחקנים יגידו 'הנה הביאו כוכב וכולם המשרתים שלו'. הוא לא מחפש דברים כאלו", אומר גורם בירושלים.

לא מעט חושבים כי צפויים מאבקי אגו של סמית' עם ברייסי רייט, שגם הוא אוהב להחזיק את הכדור בידיים. אך בירושלים מרגיעים: "דונטה דווקא מכבד אותו כשחקן, כשעדכנו אותו בקיץ שברייסי חותם הוא שמח לשמוע, והם דווקא צוחקים לא מעט בחדר ההלבשה".

בירושלים מזכירים את המשחק מול הפועל תל אביב – משחק השיא של סמית' העונה (29 נקודות, 6 ריבאונדים ו-10 אסיסטים) - אבל מדגישים שוב כי "אנחנו לא רוצים שהוא יסיים עם 30 נקודות בכל משחק. אנחנו רוצים שחקן קבוצתי, 'עם דם רע'. היום יש לנו בקבוצה שחקנים שהם ילדים טובים, אבל בלי שיניים. הבאנו אותו כדי שיחבר לאט לאט את הפאזל".

ברייסי רייט שחקן הפועל ירושלים. אדריאן הרבשטיין
שילוב בעייתי. רייט/אדריאן הרבשטיין

***

אז לאן דונטה הולך מפה? גורם מקצועי סבור כי "בינתיים הוא לא באותו כושר מהעונה שעברה, אבל הוא שחקן מצוין. אי אפשר לקחת את זה ממנו. התפוקה שלו ירדה כי בירושלים יש שחקנים אחרים לידו. גם ברייסי רייט אוהב להשתלט על המשחק וזה עלול להיות בעיה בעתיד. רק האופי שלו יכול להכשיל אותו, צריך לראות רק איך הוא יתמודד עם הלחץ ברגעי משבר. בירושלים הכל הרבה יותר בולט".

רק חודש עבר מתחילת העונה, אבל את התשובות לגבי דונטה אפשר להתחיל אולי לראות כבר הערב, במשחק מול מכבי תל אביב. כל מה שיקרה לסמית' בירושלים – תקריות, אם יהיו, והצלחות מאידך – יקבל כאן הרבה יותר הד מאשר בחיפה. השאלה היא מה יגיע קודם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully