וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזרחות טובה: סיפורו של סיידו בראהינו

1.11.2014 / 7:15

הוא נמלט ממלחמת האזרחים בבורונדי, הסתדר לבד כילד בן 10 באנגליה וחטף מכות בחדר ההלבשה של ווסט ברומיץ'. יצר ההישרדות של סיידו בראהינו היה חזק יותר מכל. עכשיו, כלהיט התורן של הפרמיירליג, הוא רוצה לגמול למדינה ששינתה את חייו. בקרוב בנבחרת אנגליה

one

בווידאו: סיידו בראהינו כובש ב-2:2 של ווסט ברומיץ' מול מנצ'סטר יונייטד

"היינו חייבים לברוח. השארתי מאחור את החברים בבורונדי, זה היה טירוף. עזבנו בגלל מלחמת האזרחים הקשה. אמא שלי רצתה חיים טובים יותר עבור הילדים שלה. איכשהו, היא מצאה עצמה באנגליה. כשאני הגעתי לשם מאוחר יותר עם חבר, בכלל לא ידעתי היכן היא נמצאת. נלקחתי לאיזה מעון, התייחסו אליי יפה ואיתרו את אמא, אבל לא הרשו לי לראות אותה. ברשות ההגירה אילצו אותי לעבור בדיקות DNA כדי לוודא שהיא באמת אמא שלי. יום אחד פגשתי אותה במשרד בלונדון, אמרתי 'שלום', אבל שוב לא יכולתי להיות איתה. השתגעתי. רק כשתוצאות הבדיקה הגיעו, יכולנו להתאחד. נשארתי איתה בבירמינגהאם. אז החלו חיי האמיתיים".

כך, בקור רוח מצמרר, תיאר סיידו בראהינו לעיתונאי הנרי ווינטר מ"טלגרף", כיצד נמלט מרחובותיה מוכי הקרבות של בוג'ומבורה, אחת מערי הבירה העניות בעולם, ומצא עצמו לבד באנגליה. ילד בן 10 בסך הכול. יתום מאביו, רחוק מאמו. לא יודע מילה באנגלית.

אז אחרי מסע התלאות שעבר כילד, מה זה בשבילו לפלס את הדרך להרכב ווסט ברומיץ' ולצמרת הכדורגל האנגלי? בראהינו זכה להכרה ראשונית בעונה שעברה, אך את הפריצה הגדולה שמר לתחילת העונה הנוכחית. הוא מככב במדי הבאגיז, העלה את נבחרת אנגליה הצעירה ליורו 2015 וכבש יותר מכל שחקן אנגלי אחר עד כה. בקצב הזה, היום בו רוי הודג'סון יגשים לו את החלום ויזמן אותו לנבחרת הבוגרת, קרוב מתמיד.

סיידו בראהינו שחקן ווסט ברומיץ'. GettyImages
משקיף על יתר האנגלים מלמעלה. סיידו בראהינו/GettyImages
"לא היה לי מושג, פשוט רצתי, כבשתי שערים וכולם אמרו 'היי, אתה שחקן נהדר, בלה בלה בלה'"

בורונדי, מדינה במרכז אפריקה אשר זכתה לעצמאות ב-1962 אחרי שהשתחררה מהשלטון הקולוניאליסטי הבלגי, שרויה לאורך כל 52 שנותיה בסכסוך אכזרי בין ההוטו לטוטסי. ביולי 1993 נבחר הנשיא ההוטו הראשון, אך בחלוף שלושה חודשים הוא נרצח. הרצח הזה החל למעשה מלחמת אזרחים נוספת, עקובה מדם, שגבתה את חייהם של יותר מ-300 אלף בני אדם. אחד מהם היה אביו של סיידו בראהינו.

רק האמונה הדתית והכדורגל מנעו מהילד שנולד לתוך המלחמה, לשקוע למעמקי הטרגדיה האיומה הזו. כדור לא היה, אבל בראהינו וחבריו אלתרו כזה באמצעות שקיות פלסטיק ושרוכי נעליים. הכדורגל היה שם בשבילו גם כאשר החל את פרק ב' של חייו באנגליה, המדינה שהעניקה למשפחתו מקלט. אנשי האקדמיה של ווסט ברומיץ' הבחינו בו כשהיה בן 11, לקחו אותו תחת חסותם ולימדו אותו את רזי המקצוע. "לא היה לי מושג, פשוט רצתי, כבשתי שערים וכולם אמרו 'היי, אתה שחקן נהדר, בלה בלה בלה'", נזכר בראהינו בראיון שהעניק ל"טלגרף" בשנה שעברה. "כשהגעתי לווסט ברומיץ' זה כבר היה אחרת. 'אתה צריך לרוץ ככה, אתה צריך להחזיק בכדור, אתה צריך לעשות את זה בשתי נגיעות'. לקח לי שלוש שנים כדי להבין את המשחק, גם אם לא בצורה מלאה".

בראהינו למד, היה חלק מנבחרות הנערים של אנגליה ובגיל 18 יצא לתקופת התחשלות. תחילה הוא הושאל לחודש לנורת'המפטון מהליגה הרביעית, לאחר מכן לברנטפורד מהליגה השלישית ובאוקטובר 2012 המשיך לפיטרבורו, גם היא מליג 1 (השלישית בהיררכיית הליגות באנגליה). רק ב-27 באוגוסט 2013, שלושה שבועות אחרי שחגג את יום הולדתו ה-20, פתח בראהינו לראשונה בהרכב ווסט ברומיץ'. זה קרה במשחק גביע הליגה מול ניופורט מהליגה הרביעית. בראהינו הצטיין עם שלושער במחצית הראשונה, והותיר טעם של עוד. כוכב נולד בהות'ורנס.

בילי ג'ונס עם סיידו בראהינו שחקני ווסט ברומיץ' חוגגים מול מנצ'סטר יונייטד. רויטרס
הדהים באולד טראפורד. סיידו בראהינו עם בילי ג'ונס/רויטרס

שבוע לאחר שערי הבכורה במדי ווסט ברום, בראהינו לבש לראשונה את מדי נבחרת אנגליה עד גיל 21. הוא עבר את כל השלבים בנבחרות הצעירות, וגארת' סאות'גייט לא יכול היה להתעלם ממנו. הוא אפילו נתן לו את חולצת ההרכב מול מולדובה וקיבל שער ניצחון כבר בדקה ה-13. עוד הופעת בכורה מושלמת. כעבור ארבעה ימים, החלוץ העולה הציל גם נקודה מול פינלנד.

הוא כבש גם לרשת ארסנל בגביע הליגה, וב-28 בספטמבר 2013 הגיע הרגע הגדול באמת. סקוט סינקלייר נפצע אחרי 13 דקות במשחק מול מנצ'סטר יונייטד, אז המאמן סטיב קלארק שלח את בראהינו למערכה. באולד טראפורד, מול הקבוצה אותה הוא אוהד. אחרי שההתרגשות חלפה, בראהינו נכנס לעניינים ובדקה ה-67 גם הדהים עם שער בכורה בפרמיירליג. שער בכורה שהיה גם שער ניצחון. הניצחון הראשון של ווסט ברום באולד טראפורד מאז 1978, ההפסד הראשון של יונייטד לבאגיז אי פעם בפרמיירליג.

דווקא הרגע התגלה כרגע מעכב (ובהמשך גם מעצב) בתהליך הפריצה של בראהינו. הנהלת ווסט ברומיץ' הנלהבת החליטה להציע לו חוזה חדש ושדרגה את שכרו בצורה ניכרת. מ-850 ליש"ט בשבוע (פחות מהאפסנאי של המועדון) ל-20,000 ליש"ט בשבוע. לפתע, נקודת האור היחידה של הבאגיז הטילה עננה שחורה על חדר ההלבשה. החברים לקבוצה טענו שבראהינו הפך יהיר, שהשתן עלה לו לראש. הוא כבש שערי ניצחון מול קריסטל פאלאס וניוקאסל והציל נקודה ב-3:3 נגד ווסטהאם, אבל אז הגיע הפיצוץ הגדול.

שחקן ווסט ברומיץ', ג'יימס מוריסון, מול שחקן קריסטל פאלאס, יאניק בולאסי. GettyImages
לא עמד בתור כדי להכות את סיידו בראהינו. ג'יימס מוריסון, מימין/GettyImages
"הוא נפלא, המאזן שלו מדבר בזכות עצמו", פרגן ג'יימס מוריסון. "כשאתה נותן לו הזדמנות, הוא מנצל אותה. הוא הוכיח את זה"

זה קרה ב-29 במרץ, לפני כשבעה חודשים. בדקה הרביעית של תוספת הזמן בקרב התחתית מול קרדיף סיטי, ווסט ברומיץ' עלתה ליתרון 2:3. המארחים היו צריכים רק לשמור על הכדור עד לשריקת הסיום, אך בראהינו איבד אותו ברשלנות וקרדיף השיגה את שער השוויון הסופר-דרמטי בדקה ה-95. שחקני ווסט ברומיץ' רתחו על הטאלנט הצעיר. "היה תור של אנשים שחיכו להרביץ לו בחדר ההלבשה", גילה ל"מירור" אחד הנוכחים. מי שלא עמד בתור היה ג'יימס מוריסון, שדרש התנצלות מהחלוץ, לא קיבל את מבוקשו וחבט בו לעיני כולם.

כמו בבורונדי, כמו בימי ההתאקלמות באנגליה - יצר ההישרדות של בראהינו היה חזק יותר מכל. בתקשורת ניסו לבודד אותו ורמזו כי הוא מתכוון לנקוט בצעדים משפטיים נגד מוריסון, אבל החלוץ שלל זאת מכל וכל. הוא התנצל (אמנם באיחור) באמצעות הטוויטר, פתר את הסכסוך בחדר ההלבשה והרוויח מחדש את אמון חבריו בזכות היכולת על כר הדשא.

אחרי שסייע לווסט ברומיץ' לשרוד בליגה עם חמישה שערים ב-32 משחקים (11 בהרכב) בעונה שעברה, בראהינו קפץ כמה כיתות. משחקן פורץ לשחקן מוביל. המאמן החדש אלן אירווין נתן לו את חולצת ההרכב הראשון וקיבל ממנו שבעה שערים בתשעה משחקי ליגה. רק סוף אוקטובר, אבל זו כבר עונת השיא שלו בקריירה. לשם ההשוואה, בראהינו כבש לבדו כמו רובין ואן פרסי, ויין רוני ורדאמל פלקאו גם יחד. העונה, אפילו הצ'ילבה מוריסון מרבה לדבר בשבחו. "הוא נפלא, המאזן שלו מדבר בזכות עצמו", פרגן הקשר הסקוטי. "כשאתה נותן לו הזדמנות, הוא מנצל אותה. הוא הוכיח את זה. עכשיו הוא גם לוקח את הפנדלים! חדר ההלבשה שלנו? העונה הכול מאה אחוז".

שחקני מנצ'סטר יונייטד רובין ואן פרסי, ויין רוני. GettyImages
שניהם יחד כבשו פחות מבראהינו. ווין רוני עם רובין ואן פרסי/GettyImages
"אנגליה נתנה לי את ההזדמנות לחיים טובים יותר, לי ולמשפחתי", אמר בראהינו. "אין דבר חשוב יותר מאשר להחזיר למדינה הזו"

בראהינו מגוון. הוא פתח את העונה כשחקן מאחורי החלוץ והבקיע צמד במחזור הראשון נגד סנדרלנד. לאחר מכן שיחק קצת בכנף הימנית, אבל בדרך כלל הוא החלוץ המרכזי, אחרי שבקיץ הוא עבד גם על הפיזיות והיום יודע להחזיק בלמים על הגב.

בישולים עדיין אין, אך הוא מדייק ב-87.7 אחוזים מהמסירות (הכי טוב מבין כל חלוצי הפרמיירליג) ואת השערים השיג למרות ממוצע סולידי של שלוש בעיטות למשחק. מריו באלוטלי, לדוגמה, מאיים על השער 4.6 פעמים בממוצע למשחק ועדיין לא כבש בליגה. עם צעד ראשון אדיר, מהירות ודינמיות, הכישרון מבורונדי הצליח למצוא שוב את הרשת של מנצ'סטר יונייטד וכבש גם מול ליברפול. באנפילד כל כך התלהבו, עד שהם מוכנים לשלם כבר בינואר 25 מיליון ליש"ט ולהעביר את בראהינו לשורותיהם.

עוד לפני המעבר לקבוצה גדולה, לבראהינו יש חלום להגשים. "אנגליה נתנה לי את ההזדמנות לחיים טובים יותר, לי ולמשפחתי", אמר ל"דיילי מייל". "אין דבר חשוב יותר מאשר להחזיר למדינה הזו". אחרי שהחזיר במדי הנבחרת הצעירה, כולל פנדל דרמטי בפלייאוף מול קרואטיה שזיכה אותו בתשואות רמות מאוהדי היריבה המושבעת וולבס במוליניו והעלה את האנגלים ליורו 2015, בראהינו מתדפק על דלתות הנבחרת הבוגרת. והציבור מאחוריו. אדריאן דורהאם, כתב "דיילי מייל", הסביר: "ב-25 השנים שאני מסקר כדורגל בכל הרמות - מתחתית הפירמידה ועד גמר גביע העולם - אני לא חושב שאי פעם נתקלתי בשחקן נחוש ובעל תשוקה לשחק עבור נבחרת אנגליה כמו סיידו בראהינו".

סיידו בראהינו במדי נבחרת אנגליה הצעירה. GettyImages
קרוב להגשים את החלום ולעלות לנבחרת הבוגרת. סיידו בראהינו במדי הנבחרת הצעירה/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully