וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין המספרים: ניתוח המשחק בין אריזונה לפילדלפיה

רותם דביר

30.10.2014 / 10:00

הלחץ הבלתי פוסק על הקוורטרבק של היריבה, הבליצים המוצלחים והאמונה במסירות עומק, גם במצבים לא שגרתיים. רותם דביר מסביר איך הקרדינלס עלו למאזן 1:6

ברוס אריאנס מאמן אריזונה קרדינלס עם צ'יפ קלי מאמן פילדלפיה איגלס. Rick Scuteri, AP
קרב מוחות מרתק. אריאנס וקלי/AP, Rick Scuteri

הקרב בין אריזונה לפילדלפיה, שעמד במרכז המחזור האחרון, לא היה רק משחק בין שתי קבוצות שנהנות מעונה נהדרת והגיעו להתמודדות ביניהן עם מאזן 1:5. הוא גם הפגיש בין שיטת המשחק הייחודית שהטמיע צ'יפ קלי באיגלס אל מול משחק העומק של ברוס אריאנס, מאמנה של אריזונה וההגנה אותה מוביל טוד בואולס, מתאם ההגנה של הקבוצה מהמדבר, שהגיע אליה מפילי. מפגש הסגנונות הזה סיפק במה מושלמת לבחינת השאלה מהי תכנית משחק הגנתית וכמה אומץ צריך מתאם הגנה על מנת לדבוק בתכנית שלו, גם כשהלחץ גובר והדרמה מתפתחת.

לפני המחזור האחרון, הגנת הקרדינלס דורגה במקום השישי בליגה ב-DVOA. הגנת הריצה שלה ניצבה במקום החמישי. המיקום המרשים הגיע למרות שהקבוצה איבדה לא מעט כלים מרכזיים, כמו האנד המצוין דרנל דוקט שעזב או הליינבקר דריל וושינגטון, המושעה בשל שימוש בחומרים אסורים. המרכיב המרכזי בשיטה שבואולס הנחיל בקבוצה הוא שימוש גבוה במערכי לחץ ובליצים ומספרית, מדורגת אריזונה במקום השלישי בליגה ביחס השימוש בבליצים (כמעט 28 אחוזים מהסנאפים מולם ההגנה שלה ניצבת). הלחץ המתמיד הזה אולי לא מוביל לסאקים רבים (רק שבעה לקרדינלס, בשבעה משחקים), אבל הוא מונע מהיריב לפתח את המשחק כרצונו ובינתיים לפחות, מוביל לתוצאות חיוביות. השימוש של בואולס בבליץ התגלה במלוא הדרו במהלך שהכריע סופית את המשחק מול פילי, בסנאפ האחרון.

המחצית הראשונה התאפיינה בהגנה טובה משני הצדדים, המון עבירות (16 לשתי הקבוצות) והתקפות מוגבלות, שכמעט לא תפקדו. בעוד פילדלפיה ביצעה לחץ עם הרביעייה הקדמית והורידה שבעה שחקנים לכיסוי אחורי, בעיקר כדי למנוע את מסירות העומק שמאפיינות את ההתקפה של אריזונה, הקרדילנס לא חששו להפעיל מהלכי בליץ כנגד ניק פולס, כאשר חלק גדול מאותם מהלכים הגיע דרך ה-" Aגאפ" (הרווח שבין הסנטר לגארד הימני והשמאלי). המשחק התנהל לאיטו, כאשר אף אחת משתי הקבוצות לא מצליחה להתקדם יותר מדי. 4:40 לסיום הרבע הראשון ולאחר עוד עבירה, לקח פולס את הסנאפ מקו ה-21 יארד ומצא את ג'רמי מקלין לסקרין פליי, בעוד התאקל ליין ג'ונסון רץ לפניו ונותן חסימה מצוינת. מקלין נכנס לאנדזון והעלה את האיגלס על הלוח. אריזונה איזנה את התוצאה בתחילת הרבע הבא, לאחר כמה השלמות מסירה, עבירות וצלילה של אנדרה אלינגטון לטאצ'דאון מקו ה-1.

כאמור, אריאנס אוהב להפעיל את התופסים שלו ולמסור לעומק וכאשר המחצית השנייה נפתחה, קרסון פאלמר סופסוף הצליח ליישם מעט מזה. סלאנט ראוט של לארי פיצג'רלד, שנעזר בפיק (חסימה) של התופס שלצדו, טד גין ג'וניור ורץ 80 יארד לטאצ'דאון הארוך בקריירה שלו, נתן יתרון לאריזונה. לעומת ההתקפה של הקרדינלס, זו של פילי מבוססת על ריצות רבות של לשון מקוי בתוך הפוקט ומחוצה לו, אלא שלכל אורך המשחק, הקרדינלס היו ממושמעים ומנעה ממקוי ריצות ארוכות. בליץ ולחץ בלתי פוסק מבפנים (אזור הסנטר והגארדים) ובמקביל, סגירה של נתיבי הריצה החוצה (מוגדר כ- Set the Edge), הובילו לכך שמקוי סיים עם 83 יארד בלבד ב- 21 נשיאות, ממוצע נמוך יחסית של 3.9 יארד לנשיאה. ההגנה של פילדלפיה הייתה במיטבה אף היא וברוב הזמן מנעה, באמצעות כיסוי רחב, מסירות עומק מפאלמר. 2:22 לסיום הרבע השלישי, פולס איתר את מקלין, שגבר באחד על אחד על ג'רוד פאוורס (מגן הפינה שהחליף את פטריק פיטרסון, שנפצע במהלך המחצית הראשונה). טאצ'דאון של 54 יארד קבע 14:17 לאורחים. גם ב-15 הדקות המכריעות קיבלנו הרבה לחץ על הכדור מכיוון שתי ההגנות ושתי הקבוצות נאלצו להסתפק בשערי שדה, עד ששתי דקות לסיום האיגלס הובילו 17:20 והכדור חזר לאריזונה, לצ'אנס אחרון.

לאחר הפסקת שתי הדקות, עלה אריאנס עם ארבעה תופסים ונתקל בכיסוי טוב של הגנת פילדלפיה. 1:33 לסיום, ניצבה אריזונה על קו 24 היארדים שלה, בדאון שלישי וחמישה יארד, ההיגיון קורא למהלך שמרני והשלמה קצרה, כדי להמשיך ולקדם את הכדור. אלא שאריאנס שלח את ההיגיון לעמוד בפינה וקרא מהלך עומק. ג'ון בראון, התופס הרוקי שלו, ביצע תנועה כפולה (מתחיל את הריצה לראוט, נעצר לשנייה ואז מאיץ לאורך הסים ראוט) וגבר על מגן הפינה קרי וויליאמס והסייפטי נייט אלן. קרסון פאלמר שיגר פצצה, טאצ'דאון של 75 יארד ו-20:24 דרמטי לאריזונה. אבל זה עוד לא נגמר.

טוני ג'פרסון אריזונה קרדינלס מול ניק פולס פילדלפיה איגלס. Rick Scuteri, AP
פולס כל הזמן היה תחת לחץ/AP, Rick Scuteri

למרות המהלך המושלם שהקרדינלס ביצעו, לפילדלפיה נותר עדיין זמן למהפך. קצת יותר מדקה ושני פסקי זמן כדי לחפש טאצ'דאון מנצח משלה. לאורך כמעט 80 השניות הבאות, פולס קידם את ההתקפה שלו עם מסירות קצרות מול הלחץ הגובר של הגנת אריזונה, בעוד בואולס המשיך לקרוא למהלכי בליץ ללא חשש (סייפטי, קורנר וליינבקר בליץ). במהלך האחרון של המשחק עמד פולס על קו ה-14 יארד. כמו שקרה בדרייב המוצלח של אריזונה, גם במקרה זה ההיגיון ההגנתי קורא לכיסוי רחב ככל האפשר של התופסים ומניעת מסירה ארוכה. אך בואולס המשיך בקו של המאמן הראשי שלו, דבק בשיטה שלו והורה על ביג בליץ: שבעה שחקנים רצו לקו ללחוץ על פולס, הקוורטרבק עוד הצליח להוציא מסירה סבירה לאנדזון, אבל הסייפטי רשאד ג'ונסון מנע מג'ורדן מת'יוז את הכדור. גיים אובר.

איך מסכמים דרמה כזו? צוות האימון של אריזונה, שעושה עבודה מדהימה העונה (וגם בעונה שעברה, יש להודות), דבק בשיטה שלו ולא נגרר לקריאת מהלכים שמרנית מדי במאני טיים. השחקנים נענו לאתגר וביצעו את הדברים בצורה מושלמת וככה עולים ל-1:6.

עוד באותו נושא

בתום דרמה גדולה: אריזונה ניצחה את פילדלפיה

לכתבה המלאה
רשאד ג'ונסון אריזונה קרדינלס מול ג'ורדן מת'יוז פילדלפיה איגלס. Rick Scuteri, AP
הרגע שהכריע. ג'ונסון לא נותן למת'יוז לתפוס באנדזון/AP, Rick Scuteri

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully