וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבאס סואן: "קיצונים ימניים מנסים להפוך אותנו לבית"ר ירושלים. לא ניתן להם"

23.10.2014 / 18:48

לפני זמן לא רב, בני סכנין הייתה סמל לדו קיום. עכשיו מככבים ביציעיה דגלי פלסטין ושלטי מחאה. הבלוג של שלמה וייס מסביר לאן מועדות פניה של סכנין ומארח שני סמלים, מאיר כהן ועבאס סואן, לשיחה על פוליטיקה וכדורגל

צילום ועריכה: קובי אליהו

מאיר כהן לא ממש ידע למה לצפות לפני האימון הראשון שלו בקבוצתו החדשה, בני סכנין. ימים ספורים אחרי שחתם לראשונה בחייו בקבוצה ערבית, הגיע השוער לאימון, חיפש לגשש את דרכו בקבוצתו החדשה וגילה בכניסה את היו"ר דאז, מאזן גנאים, ממתין לו. גנאים זיהה את החשש של כהן והרגיע אותו עם מונולוג מרגש: "כאן זו קבוצת כדורגל", פתח את דבריו. "אותי לא מעניין יהודים, מוסלמים או נוצרים. כולם כאן משפחה ואני אדאג שזה יהיה כך". כהן אהב לשמוע את הדברים ונרגע. הסיפור של כהן התרחש בסך הכול לפני כעשר שנים. במרוצת השנים הפך השוער הוותיק לקפטן היהודי הראשון של קבוצה ערבית ולבן משפחה בדוחא.

כהן הוא סמל ואחד מיני רבים. יהודים רבים דוגמת ליאור אסולין, מאור בוזגלו, אוהד קדוסי ואחרים בנו את הקריירה שלהם דווקא בסכנין מה שהפך את הקבוצה הכי מצליחה במגזר לסמל לדו קיום. בשיא הפריחה זכתה סכנין בגביע המדינה והפכה להיות לרגע לאחת הקבוצות האהודות בישראל, כזו שסימנה שיש תקווה, שהכדורגל הוא באמת המקום בו היהודים והערבים יכולים להיות שווים, לחיות ביחד ובלי מתיחויות ויותר מכל יכולים לעזור אחד לשני להצליח. גם ענקית הסלולאר 'סלקום' התחברה לערכי המועדון ומיהרה לאמץ את סכנין, מה שהביא לפריחת המועדון. הסיפורים הללו מרגישים כמו זיכרון עמום רחוק, אבל כל זה כל קרה לפני לא הרבה שנים. ועכשיו סכנין נראית נתפסת כמועדון בעייתי שהפנה עורף ליהודים ואוהדיה כפרובוקטיביים שמחפשים בלגן. גרסת הנגד לבית"ר ירושלים. האמנם?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ועכשיו סכנין נראית נתפסת כמועדון בעייתי שהפנה עורף ליהודים ואוהדיה כפרובוקטיביים שמחשפים בלגן. מאזן גנאים בטקס לכבוד בשארה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"בתקופה שלי לא הייתה פוליטיקה בקבוצה", נזכר כהן במה שהוא מכנה כתקופה היפה ביותר שלו בקריירה. "בכל השנים שמאזן גנאים וחסן אבו סלאח ניהלו את המועדון הפוליטיקה הייתה מחוץ למועדון. לא ניסו להכניס אותה לכדורגל". כהן כבר לא נמצא בסכנין והאמת כמעט אף יהודי לא נמצא בקבוצה. איציק כהן ורן קדוש שיושבים בינתיים על הספסל בתוספת גיא לוי ומאמן השוערים הם היהודים היחידים במועדון ונראה שעובדה זו רק הרחיקה את סכנין ממנטרת הדו קיום וקירבה אותה ואת הקהל שלה לנושא הלאומניות יותר ויותר.

מדובר בתהליך הדרגתי. בעונה שעברה דגלי פלסטין הורמו ביציע לעיתים תכופות, דבר שהפסיק רק לאחר התערבות מאסיבית של ההנהלה. בהמשך, הונפו דגלי הזדהות עם המאבק הפלסטיני והשיא הגיע ביום שבת האחרון עם טקס לכבודו של עזמי בשארה, מי שנחשד בריגול לטובת חיזבאללה ועזר לגיוס כספים למועדון ממקום מושבו בקטאר. מה קרה לסכנין שהדו קיום בה דועך אט אט? האם ההנהלה יכולה לשנות זאת? האם סכנין בדרך להפוך לבית"ר ירושלים? ואיך האירועים ישפיעו על העתיד? כהן ועבאס סואן, שני השחקנים הכי מזוהים עם בני סכנין בהיסטוריה של המועדון, מנסים לשפוך קצת אור על המצב ולספק תשובות מעניינות במיוחד.

עוד באותו נושא

בני סכנין נקנסה ב-15 אלף שקל על הטקס לבשארה

לכתבה המלאה
שוער בני סכנין, מאיר כהן. ברני ארדוב
" אם היו שבעה יהודים, היו אולי מתחשבים בהם והדברים לא היו קורים". כהן/ברני ארדוב

מה אתה חושב על תהליך הפוליזטציה שעובר על בני סכנין ובייחוד על הקהל שלה?

סואן: "אין תהליך כזה. הקהל של סכנין הוא כמו כל הקהלים. המועדון וההנהלה - ואני יכול להעיד מבפנים - מנסים להרחיק עצמם מפוליטיקה, אבל מה שקורה במדינה משפיע גם על הקהל. חד וחלק מה שקורה לפעמים בקהל זו תוצאה של מה שקורה במדינה וזה משפיע על כולם, לא רק בכדורגל אלא גם בתחומים אחרים".

כהן: "הכול לדעתי נובע מהעובדה שאין יותר מדי יהודים בקבוצה. בסכנין חייבים להחזיר את הקבוצה למצב שבה יהיו הרבה יהודים בהרכב ובסגל. יכול להיות שגם בגלל שאין יהודים הקהל נגרר לדברים כאלה כי בתקופה שלנו היו מקרה בודד או שניים שעברו מהר מאוד. אני בתור קפטן הייתי עושה שיחות עם הקהל והם לא היו רוצים לפגוע בנו. יש לסכנין קהל טוב מאוד שתמיד רצה לעודד ולחזק. אם היו שבעה יהודים, היו אולי מתחשבים בהם והדברים לא היו קורים".

אוהדי בני סכנין. אדריאן הרבשטיין
"קבוצה ערבית משותפת שמייצגת את כולם". שלט מחאה שהניפו אוהדי סכנין בחיפה/אדריאן הרבשטיין

אולי הגיע הזמן להוריד את המסיכות ולהגיד שבני סכנין היא קבוצה שקודם כל מייצגת את הערבים גם אם הקהל היהודי לא יאהב את זה?

סואן: "אין כאן מסיכות. אנחנו קבוצה ערבית משותפת שמייצגת את כולם, מייצגים את המגזר הערבי ואת כל הצפון. פעם אמרו שאנחנו מסמלים דו קיום אז אני אומר, היינו ונשארנו ככה. כל התקשורת עשתה עליהום עלינו ובכלל בעשור האחרון בכנסת רואים גל קיצוני ימני שרוצה לתקוף כל הזמן את סכנין ואני מרגיש את זה. שמעתי בכל כלי התקשורת את התגובות הקשות נגד סכנין, אבל זה לא יעצור אותנו כי בשורה התחתונה אנחנו כאן כדי להיות קבוצה שתחנך ותעביר ערכים לילדים שלנו ואנחנו קבוצה של דו קיום".

כהן: "אני לא חושב ככה. כשהיה דו קיום, הקבוצה הצליחה הרבה יותר ובשביל ההצלחה המקצועית שלה היא חייבת להמשיך לסמל דו קיום. אני לא חושב שעושים בכוונה ולא מביאים שחקנים יהודים, אבל אחד הדברים שהובילו את מאזן גנאים בזמנו לבנות קבוצה מצליחה הוא שהיו חמישה יהודים לפחות וזה עשה רק טוב לקבוצה. תמיד הרגשנו מוערכים. אם סכנין רוצה להצליח, היא צריכה קבוצה מעורבת".

מיכאל בן ארי, איתמר בן גביר פעילי הימין הקיצוני במשחק בין בני סכנין לבית"ר ירושלים. מגד גוזני
זה הכיוון? פעילי ימין קיצוני במשחק בין סכנין לבית"ר/מגד גוזני

סכנין בדרך להיות בית"ר ירושלים מהצד השני של המתרס?

סואן: "לעולם לא. מי שהיה בסכנין יודע איזה כבוד אנחנו נותנים למי שמתארח אצלנו. יש קיצוניים מהצד הימני שמנסים לגרור אותנו לזה, אבל אנחנו לא ניתן להם".

כהן: "כל עוד מאזן גנאים מעורב איכשהו בקבוצה זה לא יקרה".

האם הטקס לבשארה היה באמת לא רגיש כלפי החברה בישראל או שכולם קצת מגזימים והאם בעיניכם פסול לקבל כסף ממדינה עוינת כמו קטאר?

סואן: "ניסינו שהקבוצה שלנו לא תיהרס ולא תתפרק. שלחנו מכתבים לכל העולם, לארצות הברית ולכל הקרנות ומה שהיה חשוב זה שהקבוצה תינצל מהפירוק. ההנהלה רצתה להחזיר מפתחות כי אי אפשר היה לשרוד ואני אומר לך באמת שההנהלה הייתה רגע לפני עזיבה ופירוק המועדון. אז באו הקטארים ונתנו כסף, מה שקרה גם בעבר ואף אחד לא דיבר. לא שמעתי אחד שקם ואמר: 'יש כאן קבוצה שרוצה דו קיום ובואו נעזור לה לגייס כסף כדי להמשיך את המפעל הזה שגורם ל-350 ילדים להתעסק בכדורגל במקום בעבריינות'.

"אנחנו נמשיך להודות לכל מי שתרם ובא לסכנין. הבעיה פה שהלכו ולקחו את זה לצד הקיצוני. עשינו את זה באהבה. כיבדנו את סלקום בעבר אז עכשיו כיבדנו את מי שעזרו ולא לקחנו את הפן הפוליטי. הודנו לעזמי בשארה האדם ולא לעזמי בשארה שהיה פוליטיקאי או שעשה משהו. נמשיך להודות לכל מי שיעזור לנו ונמשיך לקבל כל כסף שבא באהבה ולא משנה מאיפה הוא. כל מדינה שיש סוג של יחסים איתה נמשיך לקבל ממנה כסף כי אנחנו רוצים פעם אחת בהיסטוריה לפתוח עונה בלי בעיות. בכלל כל הדבר הזה מרגיז כי מישהו יודע מאיפה התקציב של הפועל פתח תקוה, של הפועל רעננה או של הפועל עכו? לא. אף אחד לא מתעסק בזה. רק כשמדובר בסכנין מתעסקים בזה".

כהן: "לי לא מפריע שהם מקבלים כספים מקטאר כל עוד הם מקבלים כספים ומצליחים לשרוד. הייתי שם וראיתי את המלחמות שיש כדי להעביר את הקבוצה בבקרה, אבל הם לא היו צריכים להחצין את זה וזאת הטעות. במשך שנים אחמד טיבי הביא להם כספים מגורמים במגזר הערבי ולא היה רעש. כאן הייתה טעות להודות לאישיות שהיא רגישה כלפי הקהל הישראלי ולא היה צריך לעשות רעש סביבו. אני בטוח שהם צריכים להתנצל ולהמשיך לעבוד קשה כדי להחזיר לעצמם את השם הטוב".

עבאס סואן, עוזר מאמן בני סכנין, בבית הדין. קובי אליהו
מישהו יודע מאיפה התקציב של הפועל פתח תקוה, של הפועל רעננה או של הפועל עכו? סואן/קובי אליהו

מה חשבת על הפוליטיקאים שדיברו בכל מקום?

סואן: "הפוליטיקאים מנסים לקבל קולות ולשמור על הכסא שלהם וזה רק מה שמעניין אותם. גם הפולטיקאים היהודים וגם הערבים רק רוצים למשוך קולות אז אני לא מתייחס אליהם בכלל".

כהן: "אסור שהפוליטיקה תיכנס לכדורגל וחשוב שבסכנין ימשיכו לעשות פעולות כמו שהיו עושים בעבר כדי להרחיק את הפוליטיקה מהכדורגל".

לאן סכנין הולכת מכאן?

סואן: "סכנין תמשיך לייצג את המגזר, תמשיך לייצג את הצפון ותמשיך לייצג דו קיום. לא ניתן לאף אחד לפגוע בנו. למרות שיש הרבה אנשים שלא רוצים את סכנין בבוגרים או בנוער בליגות העליונות, אנחנו נמשיך לעשות כדורגל מאהבה".

כהן: "השם של סכנין נפגע בשנים האחרונות ועכשיו ההנהלה החדשה חייבת לשקם אותו. יש לי תחושה שדווקא מכאן סכנין תלך בחזרה לדרך טובה. ושוב אני אומר וממליץ להנהלה להביא יותר יהודים לקבוצה, להפוך את הקבוצה שוב למעורבת ואז הכול שם יסתדר גם מחוץ למגרש וגם בנושא המקצועי. דיברתי עם גיא לוי בתחילת העונה והוא רצה להביא שחקנים יהודים, אבל שחקנים לא ממהרים להגיע לסכנין מהרבה סיבות - מרחק ודברים אחרים. יש שחקנים שמוכנים ללכת לרעננה ב-80 אלף דולר ודורשים מסכנין 120 אלף דולר, אבל בכל מקרה ההנהלה של סכנין חייבת לכלול בקבוצה שישה או שבעה שחקנים יהודים ואז השקט יחזור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully