וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חתונה מאוחרת: השידוך המוצלח של איבן ראקיטיץ' וברצלונה

30.9.2014 / 14:50

איבן ראקיטיץ' דחה את ברצלונה ב-2008, אבל כשזו פנתה אליו בקיץ אמר כן "יותר מהר מאשר בחתונה". לואיס אנריקה נתן את המפתחות, הקרואטי רענן את הקישור וגם המפקפקים מודים שזה הבינגו של הקיץ. האיש שהצליח היכן שפברגאס נכשל והוריד את צ'אבי לספסל

איבן ראקיטיץ', שחקן ברצלונה. AP
התגלה כפתרון המושלם לרענון מרכז השדה של ברצלונה. איבן ראקיטיץ'/AP

איבן ראקיטיץ' חלם על ברצלונה מילדות. לכן, כשנעשתה הפנייה הרשמית מצד הקטלאנים במהלך הקיץ, הוא לא היסס. בניגוד להזדמנות הקודמת ב-2008, הפעם הוא הרגיש מוכן. "כשאנדוני סוביסארטה התקשר אליי, אמרתי 'כן' יותר מהר מאשר בחתונה שלי", תיאר הקשר הקרואטי את הרגע בו השאיר בצד את ההצעה הכספית המפתה של מנצ'סטר סיטי (האישה לא רצתה לעזוב את ספרד) ודחה גם את ריאל ואתלטיקו מדריד, כדי להצטרף לברצלונה.

כמעט שלושה חודשים חלפו מאז החתימה, ונראה כי מדובר בשידוך משמיים. ראקיטיץ' תוגמל על העונה הנפלאה במדי סביליה וזכה להזדמנות חייו, ואילו ברצלונה קיבלה בדיוק את האיש שהיה חסר לה. השחקן לו כה הייתה זקוקה. דווקא מי שהחל את הקריירה כקיצוני ימני והמשיך כפליימייקר בעל תכונות של פרימדונה, התגלה כפתרון המושלם לרענון מרכז השדה העייף של הבלאוגרנה. את מה שלא הצליח לעשות ססק פברגאס תחת שלושה מאמנים שונים, עושה ראקיטיץ' בעידודו של לואיס אנריקה. גם צ'אבי מריע מהספסל.

פריס סן ז'רמן - ברצלונה (ג', 21:45, ספ' 5 ו-HD)

לואיס אנריקה: "ליאו מסי הוא מספר 1 גם בהגנה"

איבן רקיטיץ', לואיס אנריקה, ברצלונה. רויטרס
האמין ברכש שלו מהרגע הראשון. לואיס אנריקה מאחורי איבן ראקיטיץ'/רויטרס

איבן ראקיטיץ' מעולם לא פחד לקחת החלטות קשות. הוא נולד וגדל בשוויץ, בן לאב כדורגלן קרואטי ואם מבוסניה. עוד לפני גיל 16, החליט ראקיטיץ' להתמסר טוטאלית לכדורגל ולכן נטש את בית הספר. צ'לסי, ארסנל ויובנטוס רצו לצרף אותו, אך הוא לא רצה להיות אחד מני רבים באקדמיה זרה. אז הוא בחר בבאזל שהבטיחה לו דקות משחק. אחרי שתי עונות במועדון הפאר השוויצרי, כולל זכייה בגביע, תואר שער העונה בליגה וזכייה בפרס השחקן הצעיר של 2006/07, החליט ראקיטיץ' לעבור לשאלקה הגרמנית. שוב, החלטה שנבעה מתוך רצון עז לשחק כמה שיותר. בגלל אותה סיבה הוא דחה הצעה מברצלונה אחרי שנה אחת בגרמניה. הוא רצה לעשות את הקפיצה לטופ בזמן המתאים ומהדלת הראשית.

גם את נבחרת שוויץ לא פחד ראקיטיץ' לדחות. הוא שיחק בנבחרות הצעירות של המדינה בה נולד, אך ב-2007 נענה לקריאה של סלאבן ביליץ' ובחר רשמית בנבחרת קרואטיה. בשוויץ כעסו. קיצוניים איימו על משפחתו וקראו לשלול מאביו את האזרחות, אבל ראקיטיץ' הצעיר לא ספר אותם. הוא עשה את השיקולים שלו, ויהי מה. העצמאות הזו הנחתה את ראקיטיץ' לאורך כל הדרך. כשהרגיש שהגיע לכדי מיצוי בשאלקה ששילמה עליו כחמישה מיליון יורו, לא האריך את חוזהו ועבר בינואר 2011 לסביליה תמורת מחצית הסכום. מיד אחרי החתימה הוא כבר פתח בהרכב ובמשחק השני החל ברגל שמאל עם שער עצמי, אולם בסביליה התלהבו מיכולת ההסתגלות שלו והנדיבות הרבה - לאו דווקא התכונות המצופות מאדם המרבה לדבר על עצמו בגוף שלישי.

"כאן אנחנו מחפשים שחקנים לפני הפריצה הגדולה, בהתאם למצבנו הכלכלי", הסביר מונצ'י, המנהל הספורטיבי של סביליה. "איבן היה במצב מצוין בגרמניה, שחקן יוצא דופן ששולט בכל האספקטים של המשחק, אבל איפשהו דרך במקום". סביליה הציעה לו אפשרות לקפוץ עוד כיתה וגם להנהיג. בשלב מסוים, אפילו נדבק לו המבטא האנדלוסי. אחרי נקודת השיא - הבחירה לשחקן המצטיין בגמר הליגה האירופית מול בנפיקה, הנפת הגביע כקפטן סביליה והנשיקה המפורסמת עם דניאל קאריסו - היה ברור לכולם שהגיע הזמן של ראקיטיץ' להתקדם.

איבן רקיטיץ' שחקן סביליה מנשק את דניאל קאריסו. יוטיוב, צילום מסך
אקורד הסיום של איבן ראקיטיץ' בסביליה. הנשיקה עם דניאל קאריסו לאחר הזכייה בליגה האירופית/צילום מסך, יוטיוב

אז ראקיטיץ' נענה לאימפריה מקטלוניה מהר יותר מאשר התחייב לרעייתו, וכבר במהלך המונדיאל ניהל שיחות עם לואיס אנריקה על הצפוי בברצלונה מודל 2014/15. המאמן הנכנס רצה להזרים דם חדש לקישור. גם הוא שם לב ללאות ששידר מרכז השדה של ברצלונה בעונה האחרונה, והאמין שראקיטיץ' יצליח במקום בו פברגאס נכשל. הקרואטי השתלט על החולצה מספר 4 מיד לאחר שססק עבר לצ'לסי. בשאלקה היה עם החולצה מספר 10, בסביליה התחיל עם 25 ועבר ל-11 ובנבחרת הוא בכלל 7, אבל בברצלונה הוא רצה את החולצה שהייתה שייכת בעבר לפפ גווארדיולה, אותו הוא כה מעריך. מעטים האמינו שראקיטיץ' אכן יכבד את החולצה ויעשה הגנה במדי הבלאוגרנה כפי שעשה מספר 4 האגדי. יש כאלה שעדיין תופסים את הראש.

הרי ברצלונה שילמה לסביליה 18 מיליון יורו והעניקה לראקיטיץ' חוזה לחמש שנים, בעקבות העונה הנפלאה שלו כפליימייקר. הקרואטי בן ה-26 היה השחקן החופשי במערך של סביליה בעונה שעברה. כך הוא הצליח להבקיע 15 שערים ולבשל עוד 18 בכל המסגרות (12 ו-12 בליגה) ולפלס את דרכו לנבחרת המצטיינים בליגה הספרדית ובליגה האירופית. בקישור האחורי הוא שיחק רק בעונת 2011/12, אז התנדנד בין ההרכב לספסל של סביליה וסיים בפעם היחידה בקריירה ללא שער ליגה. למרות זאת, ראקיטיץ' היה מוכן לאתגר: "אני יכול לשחק כקשר אחורי ובכל תפקיד שהמאמן יבקש. אני לא יכול לכדרר כמו ליאו מסי או לנוע לעומק כמו ניימאר. גם לא באתי כדי להחליף את צ'אבי. החדשות הכי טובות מבחינתי היו כשהוא הודיע שהוא נשאר, כי אוכל ללמוד מהטוב ביותר. לואיס אנריקה יודע מה אני יכול לתת".

המאמן אכן ידע. בניגוד לדעות רבות של אנשי מקצוע שפקפקו ביכולת של ראקיטיץ' למצוא את מקומו בין צ'אבי לאנדרס אינייסטה, לואיס אנריקה האמין שזה האיש שייתן לו את האיזון במרכז המגרש. גם גוראן ווצ'ביץ' הקרואטי, שהשתייך לברצלונה בין השנים 1992-1997 ושיחק בעיקר בקבוצת המילואים מפני שמותר היה לשתף אז רק שלושה זרים, האמין בבן ארצו: "ראקיטיץ' לא יהיה צ'אבי או גווארדיולה. הוא העוזר האולטימטיבי, מספר 2 מושלם. יש לו מכ"ם על הראש, הוא ילמד במהירות את סגנון המשחק כי יש לו איכויות רבות . הוא בחר נכון וברצלונה בחרה נכון".

שחקן ברצלונה צ'אבי. רויטרס
ההדחה שלו מההרכב התקבלה בטבעיות. צ'אבי/רויטרס

במהלך הקיץ דיברו על הרכישה של לואיס סוארס ועל המהפכה בהגנה, בעוד עסקת ראקיטיץ' עברה קצת מתחת לרדאר. עכשיו כבר מגדירים את הקרואטי כבינגו הגדול של ברצלונה וכאחד משחקני הרכש המוצלחים של החלון. ראקיטיץ' תפס את המקום של צ'אבי כימני בשלישיית הקישור והוסיף דינמיות שלא הייתה לברצלונה בשנתיים האחרונות. הוא לא מוסר בחסד כמו הקפטן, אבל האנרגיות הבלתי נגמרות והריצה הבלתי פוסקת מעניקות לו יתרון משמעותי בסגנון החדש ואפשרות להתבלט היכן שפברגאס לא הצליח. כמו פברגאס, גם ראקיטיץ' מעדיף את התפקיד החופשי במרכז השדה. בניגוד לקודמו, הוא הפגין גמישות טקטית, סיגל לעצמו תכונות אותן לא הבליט בקבוצותיו הקודמות, הציג מוסר עבודה טוב יותר ובעיקר הגיע רעב. כך הוא שינה את ההיררכיה בקישור של ברצלונה.

רגע החילוף שלו בשבת, בדקה ה-58 של החגיגה הביתית מול גרנאדה, סיפר את כל הסיפור. לואיס אנריקה הוציא אותו מתוך מחשבה על המשחק הבא מול פריס סן ז'רמן בליגת האלופות, ו-72,596 הצופים בקאמפ נואו קמו להריע לשחקן הרכש על ההשקעה האדירה וגם על שער הנגיחה שהגיש בתור קינוח. "ראקיטיץ' הוא כנראה ההחתמה הטובה ביותר של ברצלונה העונה", כתב העיתונאי הספרדי גיאם בלאגה. "לברצלונה היו הרבה שחקנים טובים לאורך ההיסטוריה. חלקם ידעו לכבוש שערים נהדרים, חלקם לבצע תיקולים שמנעו שער בצד השני. ראקיטיץ' הוא הראשון שאני זוכר, שהצליח בשני האספקטים במרווח של חצי שעה. בצד אחד הוא מנע שער עם חילוץ כדור נהדר ולאחר מכן כבש בבעיטה מרחוק. התרומה שלו מהירה, הוא אמיץ ביציאות קדימה ובאמת פועל חרוץ במרכז המגרש. יש לו הכול והוא תוספת משמעותית לברצלונה".

גם לואיס אנריקה לא חשב שההשתלבות תהיה כה חלקה. "כולנו ראינו מה ראקיטיץ' עשה בסביליה ולמדנו איך הוא יכול להיות משמעותי עבור הקבוצה", אמר המאמן השבוע. "מפתיע כמה מהר וטוב הוא התאקלם לעמדה הזו, אבל ידענו שהוא יעזור לנו מאוד". החיבור המיידי של ראקיטיץ' לברצלונה לא נעצר על כר הדשא. בזכות היותו דובר חמש שפות, הקרואטי החדש הפך מהר מאוד לאחד המנהיגים בחדר ההלבשה. הוא זה שסייע לשוער הגרמני מארק אנדרה טר סטגן להתאקלם בברצלונה וגם משמש כחונך של בן ארצו הצעיר, "האח הקטן" אלן חלילוביץ'. אפילו דאבור שוקר, המזוהה כל כך עם ריאל מדריד, הבטיח בראיון ל"קאדנה סר": "ראקיטיץ' יעשה היסטוריה בברצלונה. הוא שחקן נהדר ואני באמת חושב שזו החתמה מרשימה שלהם. הסגנון שלו מזכיר לי לפרקים את ברנד שוסטר. אני רואה אותו מבקיע 10-12 שערים העונה".

בינתיים יש לראקיטיץ' שני שערים - אחד נגד לבנטה ואחד נגד גרנאדה - אולם כאן לא קרובה אפילו להסתיים התרומה שלו. הצבתו בצד ימין של שלישיית הקישור נבעה מהצורך לסייע לדני אלבס בעבודה ההגנתית. את זה עושה ראקיטיץ' על הצד הטוב ביותר, ולראייה המאזן הנקי מספיגות של ברצלונה. בנוסף, הוא גם הצליח לעורר את סרחיו בוסקטס, שחוזר בהדרגה לכושר שאפיין אותו בתקופת גווארדיולה. השניים מחליפים לעתים מקומות וכך מתאפשר לבוסקטס לצאת קדימה ולהפתיע את הגנות היריב עם המסירות הקטלניות למסי. ראקיטיץ' מספיק אחראי כדי לגבות אותו, מסוגל לכסות שטח רב, מאיים על השער מרחוק (עוד מימד שלא היה לקבוצה בשנים האחרונות) וגם משנה את קצב המשחק של ברצלונה. מי שחשב שלא יסתגל לסגנון הייחודי של הקטלאנים, מוצא את הרכש מסביליה בראש טבלת המוסרים בליגה עם 87.5 מסירות למשחק. וכשראקיטיץ' עונה על כל הצרכים, גם הספסול של צ'אבי מתקבל בטבעיות.

איבן ראקיטיץ' שחקן ברצלונה. GettyImages
כאילו היה שם תמיד. איבן ראקיטיץ' חוגג עם ליאונל מסי/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully