וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאלאס מאבריקס: חזקים כמו טייסון

אסף רביץ

29.9.2014 / 15:00

איזה טייסון צ'נדלר נראה השנה? קיובן דאג לסגל עבה במיוחד שיוכל להסתדר עם מכת פציעות בכל עמדה, כך שאם מדובר באותו שחקן מעונת האליפות, אפשר לדבר על דאלאס כקונטנדרית לכל דבר. ואם לא? המערב החזק כבר ידאג שהמאבס ישלמו ביוקר

גארד דאלאס מאבריקס מונטה אליס. Tony Gutierrez, AP
אחרי עונה מקרטעת, הסדרה נגד הספרס הותירה מקום לאופטימיות. מונטה אליס/AP, Tony Gutierrez

תקציר הפרקים הקודמים

מאזן בעונה שעברה: 33:49

סיימו את העונה: במקום השמיני במערב ובהפסד 4:3 לסן אנטוניו בסיבוב הראשון.

את סיכום העונה שעברה של דאלאס צריך להתחיל מהסוף. נדיר לראות קבוצה שיוצאת מהפסד בסיבוב הראשון מעודדת כל כך, בעיקר אם לפני שלוש שנים היא הייתה אלופה, אבל ככל שהתקדם הפלייאוף אנשי המאבס הבינו כמה מרשימה הייתה הסדרה שלהם נגד סן אנטוניו. אף קבוצה לא הקשתה על האלופה שבדרך כמוהם ולריק קרלייל יש קייס לטעון שהקבוצה שלו הייתה השנייה באיכותה בפלייאוף הזה.

לפני כן הייתה עונה רגילה שעמדה בסימן התקפה נהדרת (שנייה בליגה יחד עם מיאמי ביעילות התקפית) והגנה חלשה (22 בליגה ביעילות הגנתית). גם בגיל 35 דירק נוביצקי המשיך להיות אחד הסקוררים היעילים בליגה, הוא קלע 21.7 נקודות למשחק ודגדג את רף ה-50,40,90 באחוזים. לצידו בלט מונטה אליס, המרוויח הגדול של העונה החולפת שהגיע על תקן סקורר בעייתי ולא יעיל והשתלב בקלות מפתיעה כמספר 2 של נוביצקי. קרלייל התאים את השיטה לשחקנים ובנה התקפה שמבוססת בעיקר על פיק נ' רול, יותר מכל קבוצה אחרת בליגה שזה המהלך הנפוץ ביותר בה. הפיק נ' רול בין אליס לנוביצקי היה קטלני במיוחד, הראשון הוא מטובי החודרים ב-NBA והשני הוא הגבוה עם הקליעה הטובה ביותר מבחוץ בעולם. חוסה קלדרון, וינס קרטר ושון מריון ניצלו את ההתמקדות בשניהם כדי להגיע לזריקות נוחות ולקלוע אותן באחוזים טובים. בהגנה בלט המחסור בשחקן פנים דומיננטי (סם דלמבר אכזב) ובריבאונד, מה שהפך את הצבע של המאבס למקום שקל מדי להגיע אליו. כל זה הספיק ל-49 ניצחונות, במערב זה אומר מאבק על מקום בפלייאוף וכניסה ברגע האחרון.

בפוסט סיזן, כאמור, דאלאס כבר נראתה הרבה יותר טוב. קרלייל הפתיע את גרג פופוביץ' כשכמעט לא הביא עזרה בהגנה והצליח לפגוע בשטף של הספרס בשני המשחקים הראשונים ולהשיג ניצחון חוץ. וינסניטי קלע שלשת ניצחון אדירה במשחק השלישי, אבל סן אנטוניו השיגה את ניצחון החוץ שלה ברביעי וסגרה עניין עם הצגה במשחק השביעי. למרות ההפתעה ההגנתית, בסופו של דבר זו הייתה בעיקר ההתקפה של דאלאס שהפכה את הסדרה לצמודה. נוביצקי נוטרל ע"י טיאגו ספליטר, אבל קרלייל והשחקנים שלו ידעו לנצל את ההיצמדות לנוביצקי כדי לפנות שחקנים אחרים. אליס כיכב, קרטר, קלדרון ודווין האריס קלעו באחוזים נהדרים. העונה הסתיימה מוקדם, אך עם תחושה שיש כאן בסיס למשהו גדול יותר.

פורוורד דאלאס מאבריקס דירק נוביצקי. Tony Gutierrez, AP
המאבס היו היחידים שהצליחו להקשות באמת על סן אנטוניו/AP, Tony Gutierrez

אני יודע מה עשיתם בקיץ האחרון

באו: טייסון צ'נדלר וריימונד פלטון (בטרייד מהניקס), צ'נדלר פארסונס (חופשי, מיוסטון), ג'אמיר נלסון (חופשי, מאורלנדו), אל פארוק אמינו (חופשי, מניו אורלינס), ריצ'רד ג'פרסון (חופשי, מיוטה), איבן ג'ונסון (מהליגה הסינית), גרג סמית' (בטרייד משיקאגו), צ'רלי וילאנובה (חופשי, מדטרויט), דורון לאמב (חופשי, מאורלנדו).

עזבו: חוסה קלדרון, סם דלמבר, שיין לארקין ו-ווין אלינגטון (בטרייד לניקס), וינס קרטר (חופשי, לממפיס), שון מריון (חופשי, לקליבלנד), דוואן בלייר (חופשי, לוושינגטון).

כמו כל עונה מאז האליפות, דאלאס ביצעה מתיחת פנים רצינית הקיץ. ההבדל הוא שהפעם מארק קיובן קיבל את מה שהוא רצה. לאחר שלוש שנים של ניסיונות למצוא יורש לטייסון צ'נדלר, קיובן המציא את הפתגם 'אם אתה לא מסוגל להחליף אותו, תחזיר אותו'. בשנים שלו בניו יורק צ'נדלר עזר לניקס להגיע לסיבוב השני פעם אחת, אך בעונה החולפת נראה הרבה פחות טוב ולא היה בתוכניות שלהם לעתיד. למרות זאת, קיובן היה מוכן לשלם מחיר משמעותי עבורו - הוא שלח לפרויקט של פיל ג'קסון את קלדרון, לארקין המוכשר, החוזים הגמורים של דלמבר ואלינגטון ואת שתי בחירות הסיבוב השני שהיו לו והסכים לספוג בחזרה את פלטון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
הבעלים של דאלאס מאבריקס מארק קיובן. רויטרס
המציא את הפתגם 'אם אתה לא מסוגל להחליף אותו, תחזיר אותו'. קיובן/רויטרס

מהלך המפתח השני היה ההחתמה של פארסונס. השחקן החופשי המוגבל של יוסטון הפתיע כשחתם על הצעה לחוזה מקסימום (46 מיליון דולר ל-3 שנים) מדאלאס, יוסטון הפתיעה כשלא השוותה. פארסונס הוא לא שחקן מובהק של חוזה מקסימום, אבל הוא גלגל שלישי אפקטיבי ולקיובן לא הייתה דרך אחרת להשיג שחקן כנף ברמתו, כך שבהחלט מדובר במהלך מוצלח שלו. פארסונס רגיל לשחק לצד שני סקוררים דומיננטיים. הוא אוהב להתמקם בחצי פינה ולקבל את הכדור אם המהלך הראשי בהתקפה נתקע, במצב כזה הוא אפקטיבי גם בקליעה משלוש, גם בחדירות וגם בהמשך הנעת הכדור ובדרך כלל מקבל את ההחלטה הנכונה מבין השלוש. פארסונס רגיל גם לשמור על שחקן הכנף המוביל של היריבה, הוא לא נחשב לסטופר יוצא דופן אבל כן לשומר סביר.

כדי להחתים את פארסונס קיובן היה צריך לוותר על הזכויות על כל השחקנים שסיימו חוזים ולקבל הנחה משמעותית מנוביצקי. ה-MVP לשעבר אכן נתן את ההנחה וחתם על חוזה של 25 מיליון דולר ל-3 שנים, אבל שחקני המשנה קרטר, מריון ודואן בלייר העדיפו לנסות את מזלם בקבוצות טובות אחרות. יחד עם השחקנים שעזבו בטרייד על צ'נדלר נעלם רוב הצוות המסייע של קרלייל, אך קיובן עשה עבודה מרשימה במציאת מחליפים ראויים. ג'אמיר נלסון בן ה-32 הגיע כדי להיכנס לנעליים של קלדרון (ולהקטין את הסיכוי של גל מקל לראות פרקט), ריצ'רד ג'פרסון בן ה-34 הגיע לאחר עונה די טובה ביוטה וינסה לתרום באופן דומה לקרטר, אל פארוק אמינו הגיע על תקן תואם שון מריון. שאר השחקנים שהוחתמו יתקשו להיכנס לרוטציה, אבל קיובן דאג לסגל עבה במיוחד שיוכל להסתדר עם מכת פציעות בכל עמדה.

אם בעונה שעברה דאלאס נחשבה לחובבת פיק נ' רול, עם התוספת של צ'נדלר המגמה צפויה רק להתחזק. היכולת ההתקפית המרכזית של הסנטר החדש-ישן היא החיתוך לטבעת לאחר חסימה להאלי-הופ. יחד עם נוביצקי, יש עכשיו לקרלייל שני שחקני פנים נהדרים לפיק נ' רול, אחד מומחה בחיתוך לטבעת ואחד בהתגלגלות החוצה לקליעה. ניתן לצפות גם למשחק בין שניהם שיהיה מאוד לא פשוט לעצור. כשמכניסים למשוואה גם את פארסונס, קבוצת ההתקפה השנייה בטיבה בליגה אמורה רק להשתפר בתחום הזה, ובאופן כללי אין ספק שדאלאס יוצאת מהקיץ הזה קבוצה חזקה יותר.

מה מי מו

חמישייה: ג'אמיר נלסון, מונטה אליס, צ'נדלר פארסונס, דירק נוביצקי, טייסון צ'נדלר.

ספסל: ריימונד פלטון, גל מקל, דווין האריס, ריקי לדו, דורון לאמב, ריצ'רד ג'פרסון, ג'יי קראודר, אל פארוק אמינו, צ'רלי וילאנובה, איבן ג'ונסון, ברנדון רייט, גרג סמית', ברנארד ג'יימס.

מאמן: ריק קרלייל (עונה 13 בליגה ושביעית בדאלאס).

מועמד לפריצה: זו תהיה עונה חשובה מאוד לאל פארוק אמינו. הבחירה השמינית מ-2010 לא הצליח להוכיח בארבע העונות הראשונות שלו ב-NBA שהוא שחקן שכדאי להשקיע בו ונאלץ לחתום על חוזה מינימלי בדאלאס (שגם היא לקחה אותו רק לאחר שהתברר שרשארד לואיס פצוע). אמינו יכול לשחק בשתי עמדות הפורוורד ועיקר כוחו בהגנה ובריבאונד. ההשוואה לשון מריון הגיעה עוד לפני שהחליף אותו בדאלאס, אך כרגע הוא עוד רחוק מרמת ההגנה האישית והתרומה ההתקפית של המטריקס. בעונה שעברה מריון חזר לקלוע שלשות מהפינה וזה מאוד עזר לו להשתלב בהתקפת המאבס, אם אמינו יגדיל את טווח הקליעה שלו תהיה לו הזדמנות להשתלב בקבוצה שלא צריכה ממנו יותר מדי בהתקפה ועשויה מאוד להצטרך אותו בהגנה מול יריבות עם שחקני כנף דומיננטיים.

מועמד לדעיכה: זו תהיה עונה חשובה מאוד גם לריימונד פלטון. בעונה שעברה הוא הפך מרכז פותח לגיטימי בקבוצה טובה לבדיחה של הליגה, לשחקן ששמים לב בעיקר לבעיות שלו מחוץ לפרקט ולשאלת המשקל שלו. השיא היה באישום באחזקה בלתי חוקית של כלי נשק שבגללו הושעה מארבעת המשחקים הראשונים של העונה. המאבק על עמדת הפוינט גארד הפותח של דאלאס פתוח, אם פלטון ירשים את קרלייל התיאום שלו עם צ'נדלר עשוי לפעול לטובתו. אך הוא פותח את העונה מעמדת נחיתות ואם לא יתאפס על עצמו אז בקלות יוכל למצוא את עצמו מחוץ לרוטציה ועם מעמד שמתקרב לזה של צ'רלי וילאנובה על קצה הספסל.

אקס פקטור: מהרגע שהוכרז על הטרייד הגדול לא היה ספק מהי שאלת המפתח של הקיץ של דאלאס - איזה טייסון צ'נדלר נראה השנה? אם מדובר באותו שחקן מעונת האליפות, אפשר לדבר על דאלאס כקונטנדרית לכל דבר. אבל עברו מאז שלוש שנים שבהן צ'נדלר הלך ודעך. בפלייאוף לפני כשנה וחצי רוי היברט חגג עליו, בשנה האחרונה הוא הרבה להיפצע ולא נראה כמו העוגן ההגנתי שהיה פעם. הניקס סיימו את העונה החולפת במקום ה-24 ביעילות הגנתית, כאשר לא היה הבדל משמעותי בין הדקות בהן צ'נדלר שיחק לאלו בהן נח. מצד שני, הוא בסך הכול בן 32, הקריירה שלו ידעה עליות ומורדות וגם בפעם הקודמת שהגיע לדאלאס חשבו שהוא שחקן גמור. האם שינוי האווירה ומוטיבציה גבוהה להגיע מוכן לעונה יחזירו את צ'נדלר קרוב ליכולת השיא שלו? הסיכוי לא גבוה, אך רק תשובה חיובית תאפשר לדאלאס להיות פקטור משמעותי במערב העמוס.

סנטר ניו יורק ניקס טייסון צ'נדלר. AP
בניקס הוא הלך ודעך, אולי בדאלאס ינצוץ מחדש. צ'נדלר/AP

ולכדור הבדולח

תסריט אופטימי: טייסון צ'נדלר פארסונס משתלבים בזריזות ומוסיפים עוד מחץ להתקפה ויעילות להגנה. דאלאס קולעת יותר מ-110 נקודות ל-100 פוזשנים ויחד עם הגנה ממוצעת זה מספיק ל-57 ניצחונות ומקום שני במערב. בפלייאוף נוביצקי חוזר ליכולת MVP, צ'נדלר ליכולת של שחקן ההגנה של העונה, אליס, פארסונס, נלסון, האריס, ג'פרסון, אמינו וברנדון רייט משלימים רוטציה איכותית במיוחד שעבורה אפילו אליפות עם נקמה בספרס בדרך היא לא מחשבה גסה.

תסריט פסימי: נוביצקי מתחיל להרגיש את הגיל, צ'נדלר הוא כבר לא יותר מגרסה מעט משופרת של דלמבר, עוד עונה של התקפה נהדרת, הגנה רעה ומאבק על המקומות האחרונים בפלייאוף. עם חוסר מזל או פציעה קטנה של שחקן מפתח הסיפור הזה יכול להיגמר הפעם במקום התשיעי.

תחזית: זה המערב השנה: שלוש גדולות די ודאיות ועוד ארבע-חמש קבוצות שיכולות להתפתח לקונטנדריות רציניות ובאותה מידה למצוא את עצמן מחוץ לפלייאוף. דאלאס התחזקה ביחס לקבוצת 49 הניצחונות מהעונה שעברה, לכן היא אמורה לתפוס מקום בין השמונה גם עם הגרסה החיוורת של צ'נדלר מהשנה וחצי האחרונות. אך בהנחה שצ'נדלר לא חזר אחורה בזמן, הסיבוב השני נראה כמו הגג של הקבוצה הזאת וגם הוא רחוק מלהיות בטוח.

דירק נוביצקי דאלאס מאבריקס. AP
המטרה ברורה, הדרך אליה פחות/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully