וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפכת האלמונים: 4-4-2

26.9.2014 / 18:45

השער של שלומי אזולאי, שניצח עבור בית"ר ירושלים את המשחק מול מכבי חיפה, מסמל את השינוי הענק בבחירת השחקנים הישראלים בליגת העל. המדור 4-4-2 מכין אתכם למחזור השלישי, כולל סרט הבורקס הכי גרוע של 2014/15

one

בווידאו: שער הניצחון של שלומי אזולאי לרשת מכבי חיפה

4: סרט ספורט

שלומי אזולאי הפך לגיבור הגדול של השבוע. שחקן אלמוני שמבקיע שער ניצחון וסוגר מעגל נגד הקבוצה שלא רצתה אותו בתוספת סיפור אישי מרגש. אלו בדיוק החומרים מהם עושים סרטי ספורט. רק שמעבר לפיקנטריה, מסתתר רובד מקצועי פחות מדובר. במובן מסוים, אזולאי מסמל תופעה מעניינת שהתרחשה הקיץ בליגת העל. למעט ארבע הגדולות, מרבית הקבוצות הפנו את החלק העיקרי של כספי החיזוק להבאת שחקנים זרים. כתוצאה מכך, הרבה מאוד שחקנים בכירים יושבים בבית ללא קבוצה, בעוד שחקנים זולים יותר, צעירים או כאלה שהגיעו מהליגה הלאומית, הרוויחו ותפסו את מקומם. אזולאי לא באמת שחקן אלמוני. בעונה שעברה כבש 10 שערי ליגה בראשון לציון ועוד שער בלתי נשכח שהעלה את הקבוצה לרבע גמר גביע המדינה. לא מעט אנשי מקצוע טענו שהוא מפוספס. בגיל 24, הוא פשוט קיבל בפעם הראשונה הזדמנות ממשית להראות את מה שיש לו.

בואו נדבר מספרים. קבוצות ליגת העל צירפו הקיץ יחד 96 שחקנים ישראלים, מתוכם 35 שיחקו בעונה שעברה בליגה הלאומית או בליגות נמוכות יותר ו-12 נוספים הם שגרירים שחזרו לישראל. כלומר, כמעט 50 אחוז משחקני הרכש המקומיים לא הגיעו מליגת העל. אם מעיפים מבט אל סגלי הקבוצות, מגלים נתון מעניין. מלבד התל אביביות, מכבי חיפה, הפועל באר שבע ומכבי נתניה, לאף קבוצה, כולל בית"ר ירושלים, אין ישראלי בכיר בסגל ואצל רובן המשתכרים הגבוהים הם זרים. לתופעה הזו יש מספר הסברים. לא מעט שגרירים בולטים חזרו, מה שהציף מחדש את השוק המקומי. שחקנים שהתרגלו להרוויח סכומים גבוהים בגדולות נאלצו להתפשר ולא כולם הסכימו. גם תופעת המאמנים הצעירים השפיעה וכמובן המצב הפיננסי בקבוצות. הרי בשורה התחתונה, יש שיקול כלכלי טהור. שחקן צעיר מהליגה הלאומית עולה משמעותית פחות כסף.

באימון פתיחת העונה של מכבי נתניה הסביר יוסי מזרחי מדוע בנה את הסגל כפי שבנה: "השחקנים הישראלים עם הרקורד היותר גדול עולים הרבה מאוד כסף. לכן החלטתי ללכת על זרים מנוסים מאוד". סוכן שחקנים מקומי מוכר דווקא לא חושב שמדובר בהעדפת זרים: "מאמנים בליגת העל אוהבים להביא את השחקנים שלהם ורוצים להמציא שחקנים. להגיד: 'זה שחקן שאני גיליתי ואני עומד מאחוריו'. לא מעט שחקנים שנמצאים בשוק שרופים מבחינת מה שהם עשו. הם לא רעבים מספיק. שחקנים כאלה שהשיא מאחוריהם, או שעברו תקופה רעה, יש פער בין הסכומים שהרוויחו למה שמוכנים לשלם וכך נשארו לא מעט מחוץ לתוכניות. יש תחלופה של דור וזה בולט מאוד".

שימו לב אילו שחקנים יושבים בבית או מנודים ומתאמנים בצד. אבירם ברוכיאן, תמיר כהן, אלרואי כהן, חן עזריאל, אביחי ידין, לירן כהן, קובי דג'אני, לירוי צעירי, שי חדד, רביד גזל, שלו מנשה וזו רק רשימה חלקית. לפחות בחלק מהמקרים, אפשר וצריך להעביר ביקורת גם על התנהלות השחקנים עצמם. ידין ועזריאל, למשל, לא מוכנים להתפשר על גובה החוזה במכבי חיפה ודחו הצעות נמוכות יותר ממקומות אחרים. הדברים נכונים גם לגבי מנשה. לאלרואי כהן הייתה הזדמנות לעבור לבני יהודה, אבל הוא דחה את ההצעה וגם תמיר כהן וברוכיאן בררו הצעות כספיות לא נמוכות. מבלי לבצע הכללה, יש שחקנים שיושבים בבית שפשוט לא הפנימו את המציאות המקצועית והכלכלית החדשה, לא התאימו את דרישות השכר לביצועים שלהם על המגרש בשנים האחרונות או שהם פשוט סתם חמדנים ורוצים להרוויח כסף בלי להתאמץ. וכל עוד ימשיכו להתעקש, יתפנו עוד ועוד מקומות לסיפורים מרגשים כמו זה של אזולאי.

התחזית לשבת: המשחק בעכו הוא מבחן מנטאלי ענק לבית"ר ירושלים ולמנחם קורצקי. נראה אותם מביאים את אותן אנרגיות ואותה אינטנסיביות במשחק בפרופיל נמוך יותר.

שימו לב: אמרנו מאמנים שרוצים לגדל ולגלות 'שחקנים שלהם', אמרנו מנחם קורצקי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
שלומי אזולאי שחקן בית"ר ירושלים. ברני ארדוב
מסמל תופעה שאפיינה הקיץ קבוצות רבות בליגת העל. שלומי אזולאי/ברני ארדוב

4: סרט בורקס

דודו סארנסה נפרד השבוע, כנראה לתמיד, מהכדורגל הישראלי. הוא השאיר אחריו שתי הופעות בגביע הטוטו, 61 דקות בסך הכול, ייקח איתו 45 אלף יורו פיצוי וגם יהפוך לסמל. סמל להתנהלות שכונתית וגרועה. הסיפור שלו קצת עצוב וקצת מצחיק. יש בו באזז, דרמה, מתח, טוויסטים, כמה דמויות מגוחכות וגם מוסר השכל. על חובבנות משלמים ביוקר וחוץ מזה, אם מציעים לך את שחקן נבחרת ברזיל לשעבר בן 31 במחיר מפתיע כנראה שיש קאץ' ורק צריך למצוא אותו. אבל מכבי נתניה לא חיפשה ונפלה בגדול. כלכלית ובעיקר תדמיתית. בהתנהלות שלה היא ניפחה ציפיות, התבזתה מול השחקן ושמה עצמה ללעג מול התקשורת ובעיקר מול האוהדים שמאבדים אמון במקבלי ההחלטות במועדון. והאנשים המייעצים להם.

העסקה נשמעה מבטיחה, אבל לא הריחה טוב מההתחלה. מכבי נתניה היא לא הקבוצה הראשונה לה הוצע דודו במהלך הקיץ, כאשר על פי מספר גורמים בין המציעים היה גם איש מקצוע מוכר שחבר בצוות המקצועי של קבוצה בליגת העל. על הנייר, מדובר באחד השמות המרשימים שהגיעו לישראל. שחקן עם 11 הופעות בנבחרת ברזיל ועבר עשיר בצסק"א מוסקבה ואולימפיאקוס. אלא שהרזומה לבד לא הספיק כדי לשכנע. ג'ורדי קרויף דחה על הסף ואילו בבאר שבע דווקא החליטו לבדוק ולרחרח. בכל זאת, שם גדול. התשובה שקיבלו הייתה חד משמעית והובילה אותם לסגת: "הוא פג תוקף כבר שלוש שנים". בנתניה, לעומת זאת, התלהבו מיד. יוסי מזרחי אולי לא צופה מדי יום במשחקים מרחבי הגלובוס, אבל את דודו הוא הכיר, או יותר נכון זכר היטב, מימיו כמאמן מכבי תל אביב. בהכנות למפגש הכפול עם אולימפיאקוס, המאמן שם דגש על הקשר הברזילאי וסימן אותו כאיש המפתח. אגב, זה היה לפני שלוש שנים.

במהותו, דודו הוא כוכב וכך הוא מתנהל. בכל שלב, מהמשא ומתן הלא קל ועד הרגע האחרון, הוא הקדים בכמה צעדים את אנשי נתניה ובכך חשף אותם במערומיהם. על הדרך דאג לטפח את הקשר עם האוהדים מרחוק. "אני יהלום", אמר לאחר החתימה ובדרך לישראל פרסם סלפי מהמטוס וכתב: "אני מגיע". הקהל נשבה. המלך החדש של נתניה קיבל כבוד ואת מלוא אור הזרקורים, אבל כבר לאחר משחק אימון אחד התגלתה הבעיה. דודו בישל באמנות ללארי קאיודה ב-1:3 על הפועל נצרת עילית. נגיעה רכה מהמקום. טאצ' מבריק. רק שכל מי שנכח במשחק הבין מיד: דודו וערן לוי הם שחקנים באותו סגנון שיתקשו לשחק יחד. שניהם לא מהירים ואוהבים את הכדור ברגל. איך זה יעבוד? מזרחי התחיל לפקפק. למה הוא לא חשב על זה קודם?

בזמן שמזרחי מתלבט, יועציו של אלי שגב לחשו על אוזנו שוב ושוב בעד שחרורו של השחקן. הקמפיין שהריצו כלל גם שלל פרסומים בתקשורת. מסע הכפשות שמטרתו הייתה לראות מי ימצמץ ראשון. רק שדודו לא מצמץ. הוא הכין תשובה לכל דבר. טענות בעילום שם שהוא חושש מהמצב הביטחוני ורוצה לעזוב הוא הכחיש בפומבי וכשפורסם על בעיות חברתיות, מיהר להעלות עוד סלפי מחויך עם כל החברים בג'קוזי במחנה האימונים. למעשה, במשך שבועות התאמן דודו כרגיל כשברקע מתקפה תקשורתית מכוערת מאחורי גבו להדחתו. "דודו בחור חכם. הוא הבין טוב מאוד מה קורה סביבו. לפעמים נראה שהוא כבר מתכונן לעימות משפטי עתידי. ראינו איך הוא משתמש ברשתות החברתיות ובקשר שלו עם הקהל נגדנו", אומר גורם בנתניה.

דודו סארנסה שחקן מכבי נתניה. ברני ארדוב
מכבי נתניה לא חיפשה את הקאץ' ונפלה בגדול. דודו/ברני ארדוב

2: חיים בסרט

רק מטענה אחת דודו לא יכול היה לברוח. הפציעה בברך. בשלב מוקדם של ההכנות, ראו בנתניה את התנועה המוגבלת, את הבעות הפנים הכאובות. הוא עצמו הודיע לראשי המועדון על הבעיה בסחוס, אך טען שהן לא הפריעו לו לשחק בעבר. בנתניה האמינו, אחר כך משכו את הספק ורק אחרי חודש וחצי של אימונים שלחו את השחקן לבדיקת MRI. השבועות האחרונים כבר הפכו את ההתנהלות למגוחכת. במקום להיפרד בצורה מכובדת, נתניה המשיכה לזגזג ולמרוח את הזמן. למרות ההבנה שבמצבו הברזילאי כנראה לא יכול לתרום משמעותית, במועדון, אולי מתוך חשש להודות בשלל הטעויות שעשו עם השחקן, יצרו את האשליה שלפיה אולי יהיה שיפור ואולי הוא יעבור בבקרה (כפי שהובטח לו אישית על ידי שגב). זה לא קרה. למזלה של הנהלת נתניה, העיסוק התקשורתי בדודו הלך ופחת. לצערה, זה קרה בגלל פרשות מביכות לא פחות, הקיצוץ בשכר השחקנים, בן שושן, לויטה והרוש. במצב שנוצר, שגב יכול מחר להחליף את דודו ברונאלדיניו. האוהדים לא יאמינו לו.

עכשיו, בואו נשאל את עצמנו מספר שאלות: כיצד פספסו בנתניה מלכתחילה את חוסר ההתאמה המקצועי? ואת ההיסטוריה הידועה של פציעות שעבר דודו? ואיך בכלל עבר בדיקות רפואיות בפעם הראשונה? ומדוע היו צריכים שם למשוך את הסחבת איתו עד סוף ספטמבר ולא חתכו עניינים בשקט לפני כן בלי מסע ההכפשות? ואם כבר הגיע עד ספטמבר, למה חוזהו לא הועבר כדי לאפשר למזרחי להשתמש בו כראות עיניו עד שיוחלט אחרת? התשובות אצל שגב ויועציו. דודו טס השבוע לברזיל לבוררות עם אקסית אחרת, גויאש. מספרים שהוא עשוי לזכות בעשרות אלפי יורו. מנתניה הוא צפוי לקחת 45 אלף אותם הוא דורש בתשלום אחד. כסף קטן לעומת הנזק התדמיתי. כי בינתיים, הבאזז שנוצר סביבו הוחלף בחיוך עגום. שגב הבטיח לאוהדים שלו פלייאוף עליון וחיזוק משמעותי ונשאר עם שאריות בעוד שהמאמן שלו חושש מירידת ליגה. פער הציפיות הזה לצד הירידה החדה באמון האוהדים והטעם המר שהם מקבלים מההתנהלות עוד עלולים לגרום לקריסה.

התחזית לשבת: שחזור גמר גביע המדינה במפגש בין ההגנה האיטית והרכה בליגה להתקפה המהירה בליגה.

שימו לב: מכבי נתניה החליפה את דודו בברזילאי שגם לו היסטוריה בריאותית בעייתית. הפעם, מבטיחים שם, הבדיקות היו קפדניות במיוחד.

יוסי מזרחי מאמן מכבי נתניה עם הבעלים אלי שגב. יוסי ציפקיס
הבטיח לאוהדים שלו פלייאוף עליון וחיזוק משמעותי ונשאר עם שאריות בעוד שהמאמן שלו חושש מירידת ליגה. אלי שגב, משמאל, עם המאמן יוסי מזרחי/יוסי ציפקיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully