וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיוחד: על ההצלחה של דייגו קוסטה בצ'לסי

20.9.2014 / 7:00

הפציעה הטורדנית הובילה לכישלון במונדיאל ורבים חששו שהוא יהיה פלופ בצ'לסי, כמו אנדריי שבצ'נקו או פרננדו טורס, אבל דייגו קוסטה הוכיח שאפשר גם אחרת. החלוץ החדש של הבלוז שובר שיאים ומוריניו יודע שזה האיש שיעזור לו להשתלט מחדש על הכדורגל האנגלי

דייגו קוסטה שחקן צ'לסי. AP
אי אפשר לעצור אותו. קוסטה/AP

לאורך 42 משחקיה בעונת 1927/28 של הליגה האנגלית הבכירה, כבשה האלופה אברטון לא פחות מ-102 שערים. 60 מתוך אותם שערים היו שייכים לדיקסי דין, שקבע שיא עונתי מיתולוגי בכדורגל האנגלי. פעם, כאשר דין, שהלך לעולמו ב-1980, נשאל האם הוא חושב שהשיא שלו יכול להישבר יום אחד, הוא ענה: "אני מאמין שכן, אבל יש רק אחד שמסוגל לעשות את זה. אני מתכוון לבחור ההוא, זה שהולך על המים".

דייגו קוסטה הוא לא ישו. וכנראה שהוא גם לא ימשיך בקצב הנוכחי שלו, שכרגע יסדר לו 66 שערים בסיום עונת הפרמיירליג הנוכחית, אבל החלוץ הספרדי בהחלט נראה בדרך הנכונה לנפץ כמה שיאים ועל הדרך, להחזיר לצ'לסי את תואר האליפות אחרי ארבע שנים.

שחקן העבר של אברטון דיקסי דין. H. F. Davis, GettyImages
השיא שלו כנראה שכבר לא יישבר. דיקסי דין/GettyImages, H. F. Davis

ב-1995/96 הצטמצמה הפרמיירליג, אז עדיין בחיתוליה, מ-22 קבוצות ל-20. שיא השערים לליגה של 38 מחזורים נקבע עוד באותה עונה, על ידי אלן שירר הגדול, שהרשית 31 פעמים. מאז, השיא הזה הושווה פעמיים. הפעם הראשונה הייתה שייכת לכריסטיאנו רונאלדו במנצ'סטר יונייטד של 2007/08. הפעם השנייה ללואיס סוארס בשנה שעברה.

אחרי ארבעה מחזורי ליגה בלבד, לדייגו קוסטה יש כבר שבעה שערים. כלומר, הוא צריך עוד 24, ב-34 משחקים, כדי להיכנס לרשימה המפוארת הזו. כמו שהוא וכמו שצ'לסי נראים בינתיים, אין שום סיבה שזה לא יקרה. שירר אמר: "כל דבר בדייגו קוסטה מרשים אותי. הוא נראה כמו הדבר האמיתי. גם כשלא הולך לצ'לסי כמו שהיא מתכננת, יש לה סקורר שמחלץ אותה ממצבים מסובכים. הוא כל הזמן פנוי, כל הזמן רוצה את הכדור ואם אתה מנסה להפחיד אותו, אין לו בעיה. הוא פשוט בא ומפחיד אותך בחזרה. הוא יכול לעשות הכול על מגרש".

לא רק שהוא עושה הכול, הוא גם עושה יותר מרוב הקבוצות בליגה. 13 קבוצות פרמיירליג, כולל יונייטד וליברפול, כבשו פחות ממנו העונה. למנצ'סטר סיטי, ארסנל וטוטנהאם יש שבעה שערים. החלוץ האימתני של הבלוז בעט בסך הכול 14 פעמים לשער, 10 מהן למסגרת ומצא את הרשת שבע פעמים. הוא כובש בממוצע בכל 47.4 דקות. אלה מספרים לא הגיוניים בכלל.

אלן שירר שחקן ניוקאסל ב-1996. Stu Forster, GettyImages
השיא של שירר מ-1996 יישבר?/GettyImages, Stu Forster

גם למנג'ר שלו ז'וזה מוריניו זה ברור: "שבעה שערים בארבעה משחקים זה יותר מדי", אמר "המיוחד" אחרי שקוסטה חורר את סוונסי עם שלושער, שהחזיר את צ'לסי מפיגור ביתי לניצחון 2:4 במחזור האחרון, "זה לא משהו נורמלי ואי אפשר לצפות ממנו להגיע ל-14 שערים במחזור השמיני והלאה. נוח לו עם הקבוצה והיא נבנתה כך שחיכינו לחלוץ מהסגנון שלו. לכולם ברור עכשיו שעשינו את הדבר הנכון בכך שלא הבאנו שחקן אחר על העמדה הזו בקיץ שעבר או בחורף האחרון. חיכינו לאיש הנכון. הוא אחד החלוצים הטובים בעולם היום, שחקן מאוד מיוחד".

החלוץ עצמו נהנה מכל רגע, אבל גם הוא יודע שהחגיגה תיגמר: "אני מקווה שהדברים ימשיכו ככה, אבל איןי לי ספק שלא אוכל לכבוש כל כך הרבה שערים כל הזמן. יגיע הרגע שזה ייעצר". קוסטה, וצ'לסי כולה, רק מקווים שאם וכאשר זה ייעצר, זה לא יקרה בגלל עוד פציעה. בחודשים האחרונים חלוץ נבחרת ספרד סבל מאוד מהפציעה הטורדנית בשריר. היא גרמה לו להיות מוחלף בדקה ה-16 של משחק האליפות של אתלטיקו מול ברצלונה ובדקה התשיעית של גמר ליגת האלופות נגד ריאל. היא גרמה לו להיות גרוע במיוחד במונדיאל שלו בקיץ עם נבחרת ספרד.

אותו מונדיאל גם הדאיג רבים מאוהדי צ'לסי. רגע לפני שעסקת הרכישה שלו הושלמה על ידי המועדון הלונדוני, כתב פול קולינס ב"דיילי מייל": "האם דייגו קוסטה הולך להיות עוד כישלון ברכש של ז'וזה מוריניו? הוא נגע בכדור 50 פעמים לכל אורך המונדיאל, רק עשר מהן בתוך הרחבה. הוא לא בעט למסגרת כל הטורניר". גם העובדה שהוא שוב נפצע, הפעם בהפסד במשחק הידידות מול צרפת ולא שיחק נגד מקדוניה בפתיחת המוקדמות, בעוד הנבחרת נראית מצוין סופסוף ומנצחת 1:5, לא עזרה למניות שלו.

ז'וזה מוריניו, מאמן צ'לסי. GettyImages
נהנה מההצלחה. מוריניו/GettyImages

החשש הגדול בצ'לסי היה מתקדימי אנדריי שבצ'נקו ופרננדו טורס. שניהם הגיעו בכסף גדול וברעש גדול, אבל היו רחוקים מאוד מעמידה בציפיות. לאוקראיני נדרשו 41 משחקי ליגה עם צ'לסי כדי להגיע לשבעה שערים, לטורס זה לקח 43 משחקים. אפילו דידייה דרוגבה הגדול נזקק ל-13 משחקים. דייגו קוסטה כאמור, עשה זאת תוך ארבעה. הוא הפך לשחקן השני בתולדות הפרמיירליג שכובש בכל ארבעת מחזורי הפתיחה ולראשון של צ'לסי שעושה זאת מאז 1928.

איך בעצם זה קרה? ג'ו ברווין מ"פור פור טו" הראה כיצד כל שלושת השערים של קוסטה מול סוונסי נכבשו בדיוק, אבל בדיוק מאותה נקודה על המגרש, אמצע השער, ממש לפני תיבת החמש: "הוא נהנה לנצל את מה שהחברים לקבוצה נותנים לו. הוא פשוט שם את עצמו במקומות הנכונים", כתב ברווין. כל 33 הכדורים שמסרו שחקני צ'לסי לקוסטה באותו משחק הגיעו ליעד שלהם וכל שבעת השערים שלו עד כה נכבשו מתוך הרחבה, ממרחק ממוצע של 9.41 מטר בלבד. העובדה שגם ססק פברגאס פתח את העונה בצורה אדירה ויש לו כבר שבעה בישולים בליגה, בוודאי עוזרת.

היכולת הזו גרמה לגארי ליניקר, חיית רחבה בפני עצמו, לצייץ בטוויטר: "דייגו קוסטה הוא פשוט חלוץ מפלצתי". גם ג'יימי רדנאפ התלהב: "צ'לסי הוציאה המון כסף בניסיון למצוא מחליף לדידייה דרוגבה. נראה שהיא סופסוף סיימה את החיפושים". העובדה שגם דרוגבה נמצא עכשיו בקבוצה לאחר שחזר בקיץ, מראה עד כמה החלוץ מחוף השנהב הוא שחקן בסוף דרכו ואילו קוסטה הוא הדבר הגדול הבא. כשדרוגבה פתח בליגת האלופות מול שאלקה, צ'לסי הייתה חלשה ותקועה וסיימה ב-1:1 ביתי מאכזב. קוסטה החליף אותו רק בדקה ה-74 של אותו משחק ושמר כוחות למפגש מול הסיטיזנס.

חלוץ צ'לסי פרננדו טורס. AP
כל דבר נראה טוב אחרי טורס/AP

השלושער מול סוונסי היה השני של דייגו קוסטה בקריירה, הראשון שלו מזה שלוש וחצי שנים. הכושר שלו סידר לו את תואר כדורגלן חודש אוגוסט של הפרמיירליג ואם לא תהיינה הפתעות, הוא יזכה גם בספטמבר. ב"דיילי מייל" עורכים שיתוף פעולה עם אתר הפרמיירליג ובוחרים את נבחרת המחזור על פי מדד יעילות. קוסטה נכנס לנבחרת במחזור הראשון והוביל אותה במחזור השלישי ושוב ברביעי. נכון לרגע זה, הוא השחקן היעיל ביותר מבחינה סטטיסטית בליגה כולה, בפער די גדול מהדולקים אחריו.

גם פרשן ה-BBC גארת' קרוקס הכניס אותו כמובן לנבחרת המחזור האחרון שלו וכתב: "אני לא חושב שראיתי שלושער שדרש פחות מאמץ מזה של קוסטה. קור הרוח שלו מול השער מצמרר". קרלו אנצ'לוטי, מאמנה של ריאל מדריד, אמר לקראת פתיחת ליגת האלופות: "צ'לסי היא הקבוצה שעשתה את החיזוק הכי טוב בקיץ. הם החתימו פנומן כמו דייגו קוסטה ואז גם הביאו את פברגאס, פיליפה לואיז וקורטואה. נצטרך לעצור את דייגו קוסטה כדי לזכות שוב בתואר".

הבעיה של דייגו קוסטה היא שהוא מסוגל גם לעצור את עצמו. בשמונה עונות בספרד הוא ספג שבעה אדומים ולא פחות מ-68 צהובים. בפרמיירליג יש לו כבר שני צהובים בארבעה משחקים ואולי היה צריך להיות לו עוד כרטיס, בצבע כלשהו. עוד לפני השלושער מול סוונסי, קוסטה נתפס על ידי מצלמות הטלוויזיה כשהוא חובט בפניו של גילפי סיגורדסון במהלך מאבק בכדור חופשי. השופט לא ראה, בליגה בחנו את המקרה לאחר מעשה והחליטו שלא להעניש הפעם.

אחרי ה-3:6 המטורף על אברטון, משחק בו קוסטה כבש צמד, מוריניו התלונן ששחקני הטופיז ניסו להוציא את החלוץ שלו מאיזון והציקו לו לאורך המשחק כולו. רוברטו מרטינס, מנג'ר אברטון, ירה בחזרה: "הדברים שמוריניו אמר מאכזבים אותי מאוד. קוסטה צריך ללמוד איך להתנהג. יש שחקנים שמגיעים מבחוץ לפרמיירליג וצריכים להבין את הסגנון כאן. זו תרבות שונה לחלוטין והדבר האחרון שאתה רוצה לעשות זה לא לתת כבוד לשחקן יריב. אני בטוח שהוא ילמד במהרה". מרטינס כיוון בעיקר לרגע בו קוסטה נראה חוגג מול עיניו של שיימוס קולמן לאחר ששחקן אברטון כבש שער עצמי. המחווה הזו שעשה קוסטה הובילה את שוער אברטון, טים הווארד, לצאת משערו ולהתעמת איתו.

מאמן אברטון, רוברטו מרטינס. GettyImages
דייגו קוסטה עוד צריך ללמוד הרבה. מרטינס/GettyImages

עכשיו, אחרי שתקופות ההשתלבות והחימום עברו בצורה הרבה יותר טובה מכל חלום אפשרי, דייגו קוסטה ניצב בפני האתגר הכי גדול שלו במדי צ'לסי עד כה. סיטי הייתה ההגנה השנייה בטיבה בליגה בעונה שעברה, אחרי זו של צ'לסי. היא ספגה רק שני שערים העונה ומגיעה עצבנית לאחר ההפסד האכזרי במינכן מול באיירן. כיוון שזו רק פתיחת העונה, קשה לומר שהמשחק הזה יכריע משהו, אבל כמעט כל הפרשנים מסמנים את צ'לסי וסיטי כשתיים שהולכות להיאבק על האליפות עד לרגע האחרון. כדי לשמור על הקצב ל-66, ועל הדרך אולי גם לסדר לצ'לסי ניצחון חוץ יקר, כל מה שדייגו קוסטה צריך לעשות זה לכבוש צמד.

למעקב בטוויטר אחרי עידן ויניצקי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully