וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדע מתקדם: על פאולו סוזה בבאזל

16.9.2014 / 12:00

בקבוצה חושבים שהוא טקטיקן טוב מיאקין וגם (הפתעה, הפתעה) התקפי יותר, השחקנים התרגלו למדיניות, השיטות המדעיות שלו, כמו מדידת קצב הלב בשינה, מוערכות. עכשיו לפאולו סוזה יש משימה: להאפיל על ההצלחות הקודמות של באזל. האתגר הראשון שלו: דווקא בבית של אלופת אירופה

פאולו סוזה מאמן פ.צ. באזל. Philipp Schmidli, GettyImages
רוצה לרכוב על ההצלחה. סוזה/GettyImages, Philipp Schmidli

הופעתו האחרונה של פאולו סוזה בליגת האלופות כשחקן התקיימה בשלהי 2001 בסנטיאגו ברנבאו, כאשר פנאתינייקוס הובסה שם 3:0. לפני המשחק הזכירו לו כיצד חיזרה אחריו ריאל בקיץ 1997. הקשר הפורטוגלי המחונן זכה במפעל שנתיים ברציפות במדי יובנטוס ודורטמונד. המועדון המלכותי רצה לשבור בצורת בת 32 ללא גביע האלופות ביד, וראה בסוזה חיזוק משמעותי למען המטרה. גם ברצלונה היתה בתמונה, אבל סוזה העדיף לוותר, וראה את ריאל זוכה בליגת האלופות בלעדיו.

כאשר עבר לאינטר, הוא פגש אותה על תקן אלופת אירופה וניצח אותה 1:3 בסן סירו בשלב הבתים, במשחק דרמטי במיוחד. את הפרידה מהמפעל הוא ערך, כאמור, בברנבאו, כאשר ריאל היתה בדרכה לזכייה בגביע התשיעי שלה. הערב הוא פוגש אותה במשחקו הראשון על הבמה הגדולה כמאמן, אחרי שהיא השיגה סוף כל סוף את הגביע העשירי המיוחל. סוג של סגירת מעגל.

הפורטוגלי רצה לערוך את הבכורה הזו בעונה שעברה עם מכבי תל אביב, ולשם כך נדד לארץ הקודש, אבל באזל עצרה אותו במוקדמות. אחרי שהפסיד לבאזל שוב גם בליגה האירופית, הוא עבר לשורותיה כדי להגשים את אותו החלום בדיוק, והשוויצרים סבורים כי מדובר בקידום משמעותי גם מבחינתם.

שחקן באזל מוחמד סאלח מול שחקני מכבי תל אביב שרן ייני. ברני ארדוב
אם אתה לא יכול לנצח אותם הצטרף אליהם. באזל מדיחה את סוזה ומכבי תל אביב באוגוסט 2013/ברני ארדוב

שישה משחקים מול באזל

למתבונן מהצד יהיה קשה להבין מדוע מיהרה באזל להיפטר ממוראט יאקין – הרי הוא לא רק הצעיד אותה לשתי אליפויות, אלא גם רשם הצלחה מסחררת בזירה האירופית. בעונת 2012/13 כיסחה באזל את זניט ואת טוטנהאם בליגה האירופית לפני שהפסידה לצ'לסי בחצי הגמר. אשתקד היא כבר השיגה שני ניצחונות על הכחולים של ז'וזה מוריניו בשלב הבתים של ליגת האלופות, גם אם זה לא עזר לה להעפיל לשמינית הגמר, וסיימה את דרכה הפעם ברבע גמר הליגה האירופית.

ובכל זאת, היו"ר ברנהארד הויסלר אהב הרבה יותר דווקא את הדרך בה ניהל סוזה את משחקיה של מכבי. הוא הכיר אותו, באופן קצת ביזארי, עוד מהמשחקים מול וידאוטון ההונגרית בליגה האירופית לפני שנתיים. שישה משחקים קיימה באזל מול המאמן הפורטוגלי בשנתיים האחרונות, ולא הפסידה אפילו פעם אחת, אבל הוא הצליח לעשות רושם חיובי ביותר על השווייצרים. הם קראו לו כדי לבצע שינויים מרחיקי לכת בסגנון המשחק של הקבוצה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מאמן באזל מוראט יאקין. קובי אליהו
היו"ר דווקא אהב את סוזה יותר. יאקין/קובי אליהו

הצלחה באירופה? לא תמיד מספיק

תאמינו או לא, אבל סוזה, שספג לא פעם ביקורת נוקבת על משחק הגנתי ומבוקר, במיוחד בתקופתו בסוונסי, נתפס על ידי באזל כמביא הבשורה של הכדורגל המשוחרר והאטרקטיבי – בניגוד מוחלט לקודמו. כלומר, כאשר סבלנו מהתיקו המאופס המשמים בין מכבי לבאזל בפברואר, השוויצרים סברו כי יאקין אשם בכך. ניצחון 0:3 בגומלין נתפס כמובן מאליו.

"האוהדים נהיו מפונקים אחרי חמש אליפויות רצופות. הם לא מסתפקים בניצחון, אלא רוצים גם שואו", אומר העיתונאי המקומי אוליבר צסיגר, "סיימנו 15 משחקי ליגה בתיקו בעונה שעברה, וזה יותר מדי. לא פעם ביצע יאקין חילופים הגנתיים מול יריבות נחותות והרגיז את כולם. הוא טקטיקן מעולה שהוכיח את עצמו במשחקים מול הגדולות, אבל הסגנון שלו מתאים רק לאנדרדוג. בנוסף, הוא לא מצטיין במיוחד ביחסי אנוש".

ואכן, דיווחים על חוסר שקט בחדר ההלבשה של באזל פרצו בתדירות גבוהה בעונה שעברה. שחקנים רבים הדליפו סודות מחדר ההלבשה לתקשורת, ביקרו את המאמן בפומבי על היעדר אימונים בנושאי התקפה, ובהזדמנות אחת אפילו פרץ ולנטין שטוקר לעבר יאקין וצרח עליו. המשמעת נעלמה כלא היתה, והמאמן איבד את חדר ההלבשה ואת היציעים. כלפי חוץ נעשתה עזיבתו של יאקין כפרידה בהסכמה הדדית, אבל כולם ידעו שהוא פוטר. כעבור חודש הוא חתם בספרטק מוסקבה.

קרלוס גרסיה, מכבי תל אביב, מול ולנטין שטוקר, פ.צ באזל. ברני ארדוב
איבד את קור הרוח. שטוקר/ברני ארדוב

הראשון שלא מדבר גרמנית

לתוך החלל הזה נכלל סוזה על מנת לבנות משהו איכותי ואטרקטיבי יותר, והוא גם קיבל תקציב חסר תקדים לרכש, אבל לא כולם הסכימו לפרוש שטיח אדום לכבוד בואו. הפורטוגלי הוא המאמן הראשון של באזל שאינו דובר גרמנית. בחצי המאה האחרונה היו לקבוצה מאמנים שוויצרים וגרמנים בלבד, בעוד סוזה לא למד את השפה אפילו בשנתיים שבילה כשחקן בדורטמונד. "הוא יצטרך ללמוד גרמנית", קבע נחרצות במאי אנדראס בוני, עורך הספורט של העיתון המוביל בליק. בינתיים זה לא קורה – מאז הגעתו של סוזה הפכה אנגלית לשפה הרשמית החדשה.

הצעד הראשון של סוזה בקבוצתו החדשה נעשה כדי להשליט סדר. המאמן אסר על השחקנים להתראיין ללא רשות, וקבע ימים מרוכזים לשיחות עם תקשורת. "הגישה שלו חריגה עבורנו בשווייץ. בשיחות עם עיתונאים, הוא מדבר המון, אבל אומר מעט", קובע העיתונאי הבכיר כריסטוף קיסליך.

על מנת לגבש את הסגל, הורה הפורטוגלי על קיום ארוחות בוקר וארוחות צהריים משותפות בכל יום, בניגוד לנהלים שהיו עד כה. השחקנים קיבלו את ההוראה במרמור בשבועות הראשונים, אבל השלימו איתה במשך הזמן, ואף למדו ליהנות ממנה. "לסוזה יש כריזמה טבעית שהיתה חסרה מאוד ליאקין. הוא הביא סגנון חדש של מנהיגות", אומר צסיגר.

שחקן דורטמונד פאולו סוזה. Mark Sandten, GettyImages
אפילו כשחקן דורטמונד הוא לא דיבר גרמנית, אז למה עכשיו? סוזה/GettyImages, Mark Sandten

"כמו מכוניות פורמולה 1"

שינוי דרמטי נוסף התחולל בכל הקשור לניהול המידע. במכבי מכירים היטב את חיבתו של סוזה לגישות מדעיות, והשווייצרים מתלהבים בשלב זה מהחידוש. ויקטור סאנצ'ס ונאצ'ו טורניו מקפידים על כל פרט באימונים, מנואל קורדיירו עורך את הניתוחים הסטטיסטיים שלו. אפילו בלילה מתחברים השחקנים למכשירים שמודדים את קצב פעילות הלב שלהם בשנתם. "הטכנולוגיה יכולה לעזור לי לגרום לשחקנים להיות טובים יותר. התאוששות ממאמצים פיזיים חשובה מאוד בכדורגל המודרני, ואני מדבר לא רק על שינה, אלא גם על מרווחי הזמן בין אימונים ומשחקים. השחקנים בימינו הם כמו מכוניות פורמולה 1. צריך לשפר כל פרט על מנת להגיע לביצועים מקסימליים", הסביר המאמן בראיון לעיתון טאגסווכה.

את ההבטחה לסגנון אטרקטיבי הוא מקיים בינתיים. "אני רוצה לא רק לנצח, אלא גם להציג כדורגל חיובי", טוען סוזה, תוך שהוא מבטל את הטענות על סגנון שונה לחלוטין בימיו באנגליה, "בכל קבוצה יש אילוצים משלה. ליגת המשנה באנגליה חזקה וקשוחה מאוד. אני לא רוצה לעשות השוואות. התחלתי את הקריירה כשחקן התקפי, ואני תמיד חושב קודם כל על התקפה".

שחקני מכבי תל אביב בחימום עם מאמן הכושר נאצ'ו טורנו. ברני ארדוב
מקפיד על כל פרט. נאצ'ו טורניו/ברני ארדוב

ההתקפה לוהטת, ההגנה קורסת

התוצאות על המגרש מדברות בעד עצמן. באזל כבשה 19 שערי ליגה בשמונה המחזורים הראשונים, וממוצע הצופים ביציעי אצטדיון סנקט יאקוב עלה בהשוואה לעונה שעברה. מצד שני, היא גם ספגה כבר 12 שערים והפסידה שני משחקים. הפרשנים בשווייץ סבורים שסוזה רוצה ללמד את השחקנים שיטה חדשה מהר מדי, ולכן ההגנה עדיין לא מתפקדת כראוי.

"סוזה דורש משני המגנים לתמוך בהתקפות, ובזמן הזה הקשר הדפנסיבי יורד לאחור ומיישר קו עם הבלמים. זה אומר שבאזל משחקת 1-5-4 על הנייר כשהיא מתגוננת, אבל 3-4-3 כשהיא תוקפת. המעברים האלה דורשים תיאום ברמה הגבוהה ביותר, וזה עדיין לא עובד כמו שצריך, מה גם שהבלמים שלנו איטיים. לכן הקבוצה פגיעה מאוד למתפרצות", מסביר צסיגר.

התקשורת המקומית גם ביקרה רבות את סוזה על הרוטציה התמידית בהרכב. במשחק מול גראסהופרס, השינוי הטקטי הגיע כבר במחצית הראשונה כאשר הבלם הצעיר והמבטיח פביאן שר הוחלף בדקה ה-36 ופרץ בבכי על הספסל. המאמן נאלץ להרגיע אותו ולהסביר את השיקולים הטקטיים מאחורי ההחלטה, אבל לא בטוח שהוא צדק – הקבוצה תפקדה גרוע יותר אחרי החילוף ונכנעה ללא תנאי 3:1. "הבחירות של סוזה היו תמוהות, וזה המשחק הראשון שגרם לסימני שאלה בנוגע לתפקודו", אומר קיסליך.

שחקן מכבי תל אביב ערן זהבי מול שחקן באזל פביאן שר. ברני ארדוב
פרץ בבכי על הספסל. פביאן שר/ברני ארדוב

"רוצה שהכול יהיה מושלם"

ההפסד הוריד את באזל למקום השני בטבלה, במרחק נקודה מהמובילה ציריך, אבל צסיגר לא מודאג: "באזל תמיד פותחת בהילוך נמוך, ו-18 נקודות משמונה משחקים הם מאזן טוב יותר מאשר בשנים קודמות. אנחנו אומרים שהעונה שלנו נפתחת בספטמבר". אין לו ספק שהאליפות נמצאת בכיסה, והוודאות הזו עלולה לשחק להיות לרעתו של סוזה אם הקבוצה תמשיך לגלות חוסר יציבות. הדעה הרווחת היא כי כל מאמן יכול לזכות באליפות עם באזל, וביציעים לא יסלחו אם הבוס הנוכחי ייכשל.

"האליפות הפסיקה להיות מדד להצלחה, והמאמן נבחן על סמך תוצאות בליגת האלופות", אומר העיתונאי פלוריאן רז. גם הגרלה מול ריאל מדריד וליברפול לא משנה את העובדה, ובברזל זוכרים היטב את הסנסציה הראשונה שהיא חוללה בצ'מפיונס ליג על חשבון ליברפול, עם מוראט יאקין כמנהיג על המגרש, ואחיו חקאן ככוכב על. גם מנצ'סטר יונייטד נפלה קורבן לבאזל בשלב הבתים לפני שלוש שנים. זהו, אם כך, האתגר הגדול ביותר בקריירה של פאולו סוזה עד כה – האוהדים ממתינים לסנסציה. הדרך לשם מתחילה בברנבאו.

"חיכיתי לרגע הזה מאז התחלתי להיות מאמן. החלום הוא לזכות בליגת האלופות כמאמן. צריך להתקדם לשם בהדרגה ולבנות את היסודות. זו הזדמנות עצומה עבורי. אני יודע שיהיה לנו קשה להתמודד מול הקבוצות הגדולות, אבל בכל עונה יש הפתעות. האתגר כביר, ואנחנו צריכים לדאוג שהכול יהיה מושלם", אומר סוזה. הקמפיין האירופי שלו במכבי היה רחוק משלמות. האם הפעם זה ילך טוב יותר?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully