וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוח דרומית: אנטוניו קונטה מנסה לשקם את נבחרת איטליה

9.9.2014 / 13:40

אנטוניו קונטה, המאמן "הדרומי" הראשון של נבחרת איטליה, הצליח תוך שבועות לאחד סביבו את הקהל, התקשורת והשחקנים. אחרי הפרידה הדרמטית מיובנטוס והמעבר המפתיע לכדורגל הנבחרות, הווינר הגדול של הסרייה A רוצה ללכת בדרכו של אריגו סאקי. היעד: גמר יורו 2016

אנטוניו קונטה מאמן נבחרת איטליה. GettyImages
בגיל 45, בדרכו של סאקי. אנטוניו קונטה/GettyImages

בגיל 45, המאמן הכי מבטיח בליגה האיטלקית ביצע צעד מפתיע ונענה להצעה להתמנות למאמן הנבחרת. הוא ייבא את השיטה שהניבה לו הצלחות במועדון הפאר בו עבד, התבסס על השחקנים שגידל ושיקם נבחרת מרוסקת. רק פנדל אחד לשמיים מנע ממנו להיות אלוף עולם. קראו לו אריגו סאקי.

23 שנים אחרי שסאקי עשה את המעבר מגרנדה מילאן לנבחרת איטליה בשיאה של הקריירה שלו, אנטוניו קונטה, מי שהיה שותף כשחקן למדליית הכסף ההיא של האזורי בגביע העולמי בארה"ב, בחר באותו נתיב. גם הוא בגיל 45. סאקי קיבל אז את הנבחרת בעיצומו של קמפיין מוקדמות יורו 1992, התחיל עם 1:1 מאכזב מול נורבגיה ודבק בפילוסופיה שלו למרות שפספס את היורו בשבדיה - הטורניר הגדול היחיד בו לא השתתפה איטליה ב-30 השנים האחרונות. וקונטה? אם סאקי הובא לנבחרת אחרי שתי אליפויות אירופה, הוא עזב מבחירה את יובנטוס אחרי שלוש אליפויות רצופות וכאחד השמות המדוברים בתחום. במקום להמתין בפינה לנפילה של קולגה, קונטה נענה לקריאה וזכה לשכר עתק שוודאי מרפד עבורו את השהות בת השנתיים מחוץ לאור הזרקורים היומיומי.

כמו סאקי, גם הקמפיין של קונטה ייפתח רשמית במשחק נגד נורבגיה. אולי שם, באצטדיון אולבאל באוסלו, גם יחל המסע שלו להורדת הקוף האירופי מהגב. ביובנטוס, זה היה עקב אכילס שלו. הדחה ברבע גמר האלופות ב-2013, בשמינית הגמר בעונה שעברה ואפילו החמצת הגמר הביתי בליגה האירופית. עכשיו יש לו הזדמנות לשנות את התמונה דווקא ברמת הנבחרות ואולי בסופו של תהליך, אי שם ביולי 2016, גם לעשות צעד אחד קדימה אחרי שתי סגנויות עם הנבחרת כשחקן (מונדיאל 1994, יורו 2000) ולהניף את גביע אירופה לראשונה מאז 1968. כרגע זו פנטזיה, הרי הבעיות בכדורגל המקומי רבות. אבל אם יש מישהו שמאפשר לאיטלקים לחלום, זהו אנטוניו קונטה.

בכורה רשמית לקונטה בנורבגיה (21:45, ספ' 5)

שחקני גלאטסראיי, יובנטוס יורדים מכר הדשא. רויטרס
אירופה הייתה עקב אכילס של קונטה. שחקני יובנטוס לאחר ההפסד לגלאטסראיי/רויטרס

העזיבה של קונטה את יובנטוס הייתה רעידת אדמה ספורטיבית של ממש. אחרי שלוש אליפויות רצופות ובעיקר אחרי שכבר החלו ההכנות לעונה החדשה בצורה שגרתית למדי, הדהים המאמן את אוהדי הקבוצה, אנשי התקשורת ובעיקר את שחקניו עם הודעת הפרידה הרשמית שפרסם. רמזים לכך לא חסרו בעונה האחרונה וקונטה אף סירב להאריך את חוזהו מעבר לעונה שנותרה. באיטליה גרסו שקונטה, האיש שהחזיר ליובנטוס את הווינריות שאפיינה אותו בימים בהם הוא עצמו לבש את מדי הקבוצה, מאס במדיניות הזהירה של ההנהלה בחלון ההעברות. קונטה רצה את אלכסיס סאנצ'ס ולא קיבל. קיווה לראות את חואן קואדרדו נוחת בטורינו וראה עוד משא ומתן מתמסמס. במקביל, הוא שמע כיצד במועדון מדברים על מכירה אפשרית של ארתורו וידאל ופול פוגבה, בעוד הוא התנגד נחרצות למהלך. השניים נשארו בסופו של דבר, אך קונטה נטל יוזמה עוד לפני כן ויצא מהחוזה.

"זו החלטה בלתי צפויה, היא נפלה עלינו כרעם ביום בהיר", הגיב הקפטן ג'אנלואיג'י בופון. "לפי טון הדיבור הרגוע שלו, ניתן להבין שהוא הגיע להחלטה שקולה, ללא דמעות. זה כנראה משהו שהיה מתחת לפני השטח כבר זמן רב". בופון ויתר השחקנים כאבו את הפרידה ממאמנם האהוב, אך לפחות עבור האיטלקים שביניהם זו הייתה פרידה זמנית בלבד. חודש פחות יום אחרי אותו הודעה דרמטית, קונטה כבר מונה למאמן החדש של הנבחרת. הדמעות של יובנטוס הפכו לדבש של ההתאחדות האיטלקית.

היו פרסומים חסרי שחר על פריס סן ז'רמן, הייתה אפשרות לשבת בצד ולהמתין למקום שיתפנה באמצע העונה, אבל המאמן בן ה-45 נקרא לדגל ולא יכול היה לסרב. טוב, איך אפשר להגיד לא לחוזה של 4.2 מיליון יורו לעונה (1.7 מיליון מההתאחדות האיטלקית ועוד 4.2 מיליון מהספונסרית "פומה")? רק רוי הודג'סון באנגליה ופאביו קאפלו ברוסיה מרוויחים יותר ברמת הנבחרות. שכר העתק הזה גרם לרוברטו מאנצ'יני, האיש שהתחרה עם קונטה על המשרה, לרטון: "אם אני הייתי זה שלוקח משכורת כזו הביתה, בטח היו מקימים כבר ועדת חקירה". אצלו אולי, לא במקרה של קונטה. "הדרומי" הראשון שמגיע למעמד הרם של מאמן נבחרת איטליה.

אנטוניו קונטה מאמן נבחרת איטליה עם ג'אנלואיג'י בופון. GettyImages
משוכנע שקונטה הוא האיש הנכון במקום הנכון. ג'יג'י בופון עם אנטוניו קונטה/GettyImages

בשורה התחתונה, המינוי של קונטה עשה טוב לשני הצדדים: למאמן שהפך בן רגע מנוטש למושיע הלאומי, ולנשיא ההתאחדות החדש קרלו טאבקיו שהגיש מנחת התנצלות מושלמת לציבור אחרי הפרשה הגזענית בה כיכב. קונטה העניק לו את ההכשר. "זו התחלה טובה מבחינת טאבקיו - להציג את עצמך באמצעות מינוי המאמן שזכה בשלוש האליפויות האחרונות, אחד המאמנים הטובים בעולם כיום", קבע אריגו סאקי. "הפילוסופיה של קונטה מודרנית, הוא יודע לזהות ליקויים קטנים של שחקנים ולעבוד איתם על זה באימונים. המינוי מצוין, אבל האם ההתאחדות מסוגלת לבצע רפורמה ולהוציא את הכדורגל שלנו מהמצב אליו נקלע? כרגע, באופן פרדוקסלי, כולם בונים על הנבחרת שתחלץ את הכדורגל האיטלקי. אבל בלי שיטה ברורה, מודרנית ויעילה יהיה קשה להצליח בטווח הארוך. אולי ניצחנו בקרב, אבל לא במלחמה".

קונטה רוצה לנצח במלחמה, גם אם לא עומדים לרשותו הכלים האידיאליים. כפי שתיאר זאת החבר פבריציו רבאנלי: "זה רגע אפל של הנבחרת ואין מישהו מתאים מאנטוניו. הוא הוכיח שהוא המאמן המוביל באיטליה ואחד הבכירים באירופה. הוא הטוב ביותר עבור מי שרוצה בטובת הכדורגל שלנו". והכדורגל האיטלקי בבעיה, אין בכלל ספק בכך. הליגה כבר איבדה נציגה בליגת האלופות, אפילו יובנטוס מתקשה לספק קבלות בזירה האירופית, האיכות בסרייה A לא מזכירה את שנות ה-90' הזוהרות והכוכבים בורחים לטובת הכסף הגדול שמציעים המועדונים הבכירים באנגליה, ספרד וגרמניה או אפילו לעבר פריס סן ז'רמן בליגה הצרפתית. כך, ההיצע ממנו נדרש קונטה לבחור את הסגל שלו הוא מצומצם למדי.

לשם המחשה, במחזור הראשון עלתה פיורנטינה למשחק החוץ מול רומא בהרכב נטול שחקנים איטלקים. רק אלברטו אקווילאני המחליף מנע מווינצ'נזו מונטלה לסיים 90 דקות ללא אזורי אחד שלובש את מדי הקבוצה במחזור הפתיחה. אינטר המשיכה את המגמה עם אנדראה ראנוקיה כאיטלקי היחיד בהרכב, לאציו יוצגה על ידי שחקני הנבחרת מרקו פרולו ואנטוניו קנדרבה, נאפולי עם כריסטיאן מאג'ו ולורנצו אינסינייה ויובנטוס הייתה עם ארבעה איטלקים בהרכב – כולם שחקני נבחרת. היחידה שעלתה עם 11 איטלקים במחזור הראשון הייתה ססואולו הצנועה. הפרס שלה: זימונו של סימונה זאזה לסגל הלאומי.

פאביו קוואליארלה שחקן יובנטוס. רויטרס
אז מה אם לא שיחקתי אצלו הרבה. יש בינינו יחסים מצוינים, תמיד היו". פאביו קוואליארלה/רויטרס

קונטה נחשף לקשיים כבר בשבועות הראשונים שלו בתפקיד. לכן גם ערך שיחות אישיות עם אנדראה פירלו הפצוע ושכנע אותו לא לפרוש מהנבחרת. במצב הנוכחי, הוא לא יכול לוותר על פיגורה כדוגמתו. כשבתקשורת היו כאלה שמתחו ביקורת על ההחלטה שלו לזמן רק שחקן התקפה אחד מהסגל שהיה במונדיאל (צ'ירו אימובילה) ולתת הזדמנות גם לאיטלקים שנמצאים על הספסל בקבוצות שלהם, קונטה ידע להגיב: "אומרים שזימנתי כאלה שלא משחקים באופן קבוע, אבל עקבתי אחרי המשחקים בסוף השבוע והיו קבוצות בלי איטלקי אחד על המגרש. זו בעיה, מה אפשר לעשות? זה לא הופך את העבודה שלי לקלה יותר".

אז המאמן החדש התחיל מהמוכר. בסגל הראשון שלו, ממנו נעדרו תשעה מתוך ה-23 שהיו במונדיאל בברזיל, ניתן למצוא שישה שחקנים מיובנטוס ועוד כמה פליטים כמו זאזה, עמנואלה ג'אקריני ופאביו קוואליארלה, שהסביר: "אז מה אם לא שיחקתי אצלו הרבה. יש בינינו יחסים מצוינים, תמיד היו". כי קונטה הוא קודם כל איש של אמון. ביובנטוס דאג להבהיר מיד על מי הוא סומך, עם מי הוא רוצה לצאת למלחמה. מהיתר התנער. כפי שהעיד בופון: "קונטה הוא פרפקציוניסט, מאמן ואדם שמאמין במשמעת וחוקים. אני חושב שהשחקנים שלנו זקוקים להדרכה מהסוג הזה. הוא האיש הנכון במקום הנכון".

בנבחרת המסר עשוי להיות חד אפילו יותר. מריו באלוטלי היה הראשון ללמוד זאת. נכון, הרכש הטרי של ליברפול גורר בכל מקרה שני צהובים ולכן מורחק מהמשחק נגד נורבגיה, אבל קלאודיו מרקיזיו נמצא במצב זהה ובכל זאת זומן לסגל. הוא אפילו פתח בניצחון המעודד 0:2 על הולנד ונותר עם חבריו כדי לתרום מבחינה חברתית. כאשר נדרש לסוגיית באלוטלי, השיב קונטה: "אני לא צריך לשלוח מסר לאף אחד. מי שמכיר אותו, יודע מצוין איך אני פועל, יודע מי אני. אני לא מחלק מתנות לאף אחד. כמו שאמרתי לשחקנים, רק מי שמגיע לו יהיה בסגל. אני רוצה שהשחקנים יתמקדו בעבודה שלהם ולא בטוויטר או בשעשועים כאלה ואחרים". מצד שני, הוא גם השאיר את הדלת פתוחה לכישרון הכי גדול שיש לארץ המגף להציע כרגע והזכיר ש"במונדיאל איטליה שיחקה עם חלוץ אחד, הקבוצות שלי תמיד משחקות עם שניים". בינתיים קונטה משתמש במקל, בעתיד נראה כיצד יושיט לבאלוטלי את הגזר.

אחרי המשחק הראשון, אף אחד לא זכר את באלוטלי. הבכורה של קונטה הייתה מעולה. איטליה סגרה עניין מול הולנד עם שני שערים כבר ב-10 הדקות הראשונות והלהיבה את הקהל שצפה במשחק הידידות בבארי. מאז דינו זוף ב-1998 לא היה מאמן שפתח קדנציה בנבחרת עם ניצחון. קונטה הביא את ה-3-5-2 מיובנטוס, ההתקפה זרמה וכולם הזכירו מילה אחת: רעב. השחקנים רוצים לשקם את תדמיתם אחרי פארסת המונדיאל, קונטה עמוס מוטיבציה לעשות את מה שלרבים נראה כבלתי אפשרי והקהל שוב מאחורי הנבחרת שלו. משהו חדש מתחיל.

מריו באלוטלי שחקן נבחרת איטליה. GettyImages
בינתיים קונטה משתמש מולו רק במקל. מריו באלוטלי/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully