וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אי אפשר להגיד שבגלל שאנחנו הפועל תל אביב, נתמודד עם הגדולות"

"ברקוביץ' נותן לי שקט", "לא שמו לי שעון חול", "תיאום הציפיות חשוב, לא יהיה נכון לומר שנרוץ לאליפות", "ורמוט ואבוטבול ייתנו את הבמה למחליפים שלהם". אסי דומב הגיע לאולפן "תמונת מחזור" לפתור את חידת הפועל תל אביב ועל הדרך מצא פתרון לבעיית המחזורים הדחויים

מגד גוזני

אסי דומב מתארח באולפן "תמונת מחזור" עם רענן ברנובסקי, אורן יוסיפוביץ, ענבל מנור ועמית גולדשטיין

לא פעם ולא פעמיים במהלך הריאיון מזכיר מאמן הפועל תל אביב אסי דומב שני מונחים: 'כורח המציאות' ו'תיאום ציפיות'. בראשון משתמש ביחסו למצב הכלכלי הנתון ובניית הסגל והשני הוא פועל יוצא של הראשון. גם דומב מבין שאצל האדומים קיימת מציאות מסוימת ובסגל הנוכחי, הציפיות צריכות להיות בהתאם. עם האתגרים הקשים הללו הוא מתמודד בימים אלה, בהם המצב הביטחוני סידר לו עוד כמה שבועות של אפשרות להכין את הקבוצה בצורה מקסימאלית.

"אני לא רוצה להבטיח שום דבר ולעסוק בהימורים, מה טוב יהיה ומה לא טוב יהיה", עונה דומב לשאלה מה ייחשב בעיניו הצלחה. "אנחנו יוצאים לדרך. הפועל תל אביב זה מועדון גדול שתמיד שואף לצמרת וגם השנה אנחנו נשאף להיות בצמרת. אנחנו צריכים להבין שההתמודדות מול מכבי תל אביב, מכבי חיפה ואפילו באר שבע, שהתקציבים שלהם הם פי שלושה מהפועל תל אביב, תהיה קשה. לכן אני אומר תיאום ציפיות. אי אפשר להגיד: 'אנחנו מועדון הפועל תל אביב, אנחנו נתמודד מולן'".

המשפט הזה מסכם אולי את הריאיון שנערך טרם ההכרזה על הפסקת האש, אחרי הדחייה הראשונה של מחזור הפתיחה בליגת העל. "לדעתי לא היה צריך לשחק. אנחנו מאוד רוצים לשחק, מאוד רוצים לחזור לשגרה, אבל ישנה מציאות מסוימת במדינה שלנו לצערי ואם הטילים מגיעים לאזור הדרום שהם חלק מהמדינה אז אנחנו צריכים להביע סולידריות. ישנן קבוצות בדרום, באר שבע ואשדוד וגם קבוצות בליגה הלאומית וצריך למצוא להן פתרון. אולי לדחות ולהתחיל בעוד שבועיים-שלושה ולמצוא חג ולעשות 'כריסמס' בארץ של שני משחקים בשבוע. כרגע, קשה מאוד לשחק ולא נעים לשחק. אולי פה בתל אביב פחות מרגישים את האזעקות, אבל צריך להביע סולידריות עם תושבי הדרום".

אסי דומב מאמן הפועל תל אביב באולפן תמונת מחזור. מגד גוזני
מוריד לחץ. דומב/מגד גוזני

***

מבחינה מקצועית, ההכנות שלכם היו צולעות. הדחייה טובה לך?

"זה מתחלק לשניים. ההכנות היו ב-100 אחוז מבחינת השחקנים ומה שרצינו בצוות המקצועי. הצליעה יכולה אולי לבוא בעובדה שהסגל לא התגבש. בקטע הזה נכון שטוב שנגבש את הסגל ונבוא יותר מוכנים לליגה, אבל בגדול אנחנו מתים כבר להתחיל את הכדורגל, שתהיה הנאה לקהל".

אתה מרוצה מהסגל ושלם עם הסגל שבנית?

"זה כורח המציאות וזה המצב הקיים. אני שמח שיש לי שחקנים כמו גילי ורמוט ושי אבוטבול שהם אלו שיסחבו את הקבוצה 'הצעירה' במרכאות להצלחה. הם אלה שצריכים להוביל את השחקנים הצעירים, הם אלה שצריכים לבוא ולגלות ולתת את הבמה לוורמוט הבא, לאבוטבול הבא, לעומר דמארי הבא, שעוד שנתיים-שלוש יוכלו לסחוב את הפועל תל אביב. השילוב בין ותיקים וצעירים מאוד חשוב. יש לי שחקן מנוסה בחלק האחורי, קולין. נכון שבשנה החולפת הוא לא היה במיטבו, אבל הוא הוא שחקן בן 32, יש לו ניסיון והוא שיחק בקבוצות גדולות. יש לו אופי טוב והוא יכול להוביל את ההגנה. נכון שאנחנו צריכים חיזוק קוסמטי פה ושם בתפקידים מסוימים, אבל הכי חשוב שיהיה תיאום ציפיות מול הקהל. אנחנו קבוצה שמתגבשת מכורח הנסיבות התקציביות, קבוצה שנבנית ותיאום הציפיות מול הקהל יהיה להבין שאנחנו השנה לא הולכים להתמודד עם מכבי תל אביב ולרוץ על האליפות ראש בראש. אם נעשה כן, זה יהיה במפתיע".

הבאתם בתחילת הקיץ כמה שחקנים אלמונים שאפילו לא הלבשת בגביע הטוטו. לא היה מקום לחבר את הכסף של כולם ולהביא שחקן מנוסה ולא רק לבסס את הסגל על צעירים?

"בקבוצת כדורגל מאוד חשוב הסגל. אתה לא יכול לבנות קבוצה עם 12-13 שחקנים או 15 שחקנים. אתה צריך 24 שחקנים, שיהיה סגל גם לאימונים כי עובדים כל השבוע בשביל המשחק. צריך לעשות משחקי אימון של קבוצה נגד קבוצה, לעבוד על מערך טקטי, לראות איך היריבה עומדת ואיך אתה משחק מולה. כדי לעבוד על הדברים האלה, אתה חייב שחקנים בסגל. לא היה נכון לקחת חמישה שחקנים, להזיז אותם הצידה ולהביא במקומם שחקן אחד. אני חושב שהשחקנים שדיברתי עליהם הם צעירים ומוכשרים שיקבלו את הבמה ויוכיחו את עצמם לצד הוותיקים שיצטרכו לסחוב אותם ולתת להם את השקט".

סביר להניח שאם התקציב היה גדול לא היית מקבל את ההזדמנות כמאמן ראשי. עד כמה אתה מוכן?

"אני מוכן לגמרי. אני יכול להגיד שאני לא יודע מה היה קורה אילו היה תקציב גדול. זה לא מבטיח שלא הייתי או שכן הייתי. בכל העולם נהוג שעוזרי מאמן שעברו תהליך במועדון, שחקני עבר במועדון ומכירים אותו מקבלים את שרביט האימון וכך קרה גם בהפועל. אני אישית שמח על כך ומאוד מאמין ביכולת שלי להצליח. אני מקווה שאוכיח את זה".

המנהל המקצועי של הפועל תל אביב, איל ברקוביץ'. ברני ארדוב
"לא חושב שיש לי שעון חול". ברקוביץ'/ברני ארדוב

***

כמה לחץ יש עליך להצליח? אומרים שברקוביץ' לא רוצה והיית סוג של ברירת מחדל. שמו לך שעון חול לפני שהתחלת את התפקיד.

"לא חושב שיש שעון חול, לא שמעתי על זה ואני לא מרגיש בכך. אני בטוח בעצמי, יודע מה הדרך שלי ולא מתרגש משמועות מסביב. כולנו יודעים שבסופו של דבר הכדורגל בנוי מתוצאות והצלחה בנויה מתוצאות. חשובה גם הדרך ואני רוצה להנחיל את הדרך ולהראות שפה נבנה משהו. לכן חשוב תיאום הציפיות. לא יהיה נכון מול השחקנים ומול הקהל להגיד שאנחנו רצים לאליפות. אני כן ווינר ואחד שרוצה להצליח ולהפתיע. אנחנו כן מועדון גדול ונשתדל ונעשה הכול להיות בצמרת".

אתה מאמן צעיר. איך פרשת דני עמוס אמורה לשים אותך מול השחקנים? אנחנו יודעים שאתה לא רצית את עמוס בקבוצה אחרי מה שקרה ואיל החזיר אותו. זה לא משדר לשחקנים שאין מה לחשוש ממך?

"אין לי שום בעיה מול השחקנים. הם יודעים בדיוק מי אני ויודעים שאני יכול להיות החבר הכי טוב שלהם, לשמוח איתם ולצחוק איתם והם יודעים שברגע שהם עולים למגרש הם צריכים להתנהג ולהתנהל לפי הדרך שאני מנחיל ולפי הקוד האתי שאני מבקש מהם. הם לא יסטו מזה והם לא סוטים את זה. הכדורגל בנוי מהרבה אמוציות ודברים שלא קורים ביום יום. קרה מקרה ואני לא מסוג אנשים ששומר טינה. דני עמוס לא רצח מישהו, הוא עשה טעות ספורטיבית בהתנהגות ולא מילא אחרי ההוראות. הוא בא וביקש סליחה ופה הדלת שלו נפתחה. אין לי שום בעיה לפתוח דף חדש כי הוא שחקן חשוב למערכת. אנחנו נמצאים במציאות השנה וצריכים שחקן כמוהו. אין לי לוקסוס לוותר עליו. נכון שכשקרה הדבר חיפשתי שוער אחר, אבל ברגע שהוא ביקש סליחה הסיפור נגמר מבחינתי ואין טעם לדוש בו".

אם להפועל תל אביב היה תקציב גבוה יותר, היה שוער אחר?

"לא בדיוק נכון. בתור מאמן, ברגע שקרתה תקרית אני חייב למצוא אלטרנטיבה למקרה ושני הצדדים היו מטפסים על העץ ואף אחד לא יורה. ברגע שדני עמוס התנצל, נגמר הסיפור מבחינתי".

מה חלקו של איל ברקוביץ' בבניית הקבוצה ובניהול החלק המקצועי ואיך עובד שיתוף הפעולה ביניכם?

"איל בא עם רקע עשיר מאוד בתור שחקן ממועדונים גדולים מאוד באנגליה ששם יש את תפקיד המנג'ר. הוא מנהל את הקבוצה, בונה את הסגל כמו שמנג'ר אמור לעשות והוא נותן לי את כל השקט שאפשר כדי לעלות למגרש ולאמן. בצד המקצועי אני קובע. זה שקט וכיף לי שיש אותו שמתעסק עם כל הדברים שמסביב - להביא שחקנים, לשבת על חוזים. במדינה שלנו מאמנים עושים את זה וזה לוקח להם את הראש למקומות לא טובים. כשאני בא מול השחקן, אני בא לאמן אותו, להכין את הקבוצה למשחק ויש לי את כל השקט. איל נותן לי את השקט הזה".

הוא לא מתערב בקביעת ההרכב? הייתה פעם שהמליץ על שחקן כזה או אחר?

"הוא לא מתערב. אנחנו מתדיינים הרבה על הסגל, הקבוצה והמערך. יש לו ניסיון עשיר ואתה תמיד רוצה שדמות שתוכל להתייעץ איתה ולאו דווקא תגיד את מה שאתה אומר, אלא תיתן לך את הצד הנגדי והשונה. כיף שיש דבר כזה. אני שומע להרבה אנשים במועדון, לצוות שלי, אנשי המנהלה ואפילו לאפסנאי אני אוהב להקשיב ולשאול איך היה האימון ואיך זה נראה בעיניים שלו כי אלו אנשים שנמצאים במערכת שנים ויש להם ניסיון גדול".

תקשורתית, ברקוביץ' קצת זז הצידה. אתה מרגיש אצלו שינוי, התבגרות. אולי הוא מבין שהוא צריך קצת לשתוק העונה?

"הוא דמות בפני עצמו. הוא צבעוני וזה נכון. אני יכול לומר שהוא נותן לי ששקט ולוקח את כל התקשורת שצריך וגם יודע מתי לעשות סטופ".

- שוער הפועל תל אביב דני עמוס. קובי אליהו
"ברגע שהוא התנצל, הסיפור נגמר". עמוס/קובי אליהו

***

עבדת עם כמה מאמנים בהפועל תל אביב, מה הלקח הכי גדול שלמדת מהעבודה איתם?

"עבדתי עם ארבעה מאמנים - גוטמן, אבוקסיס, דוד ובן שמעון -הייתי שחקן תחת מאמנים גדולים בארץ ולקחתי את כל הדברים שאני חושב שהם נכונים בדרך שאני מאמין. לקחתי, הכנסתי לבלנדר והוצאתי את המרקם הנכון. רשמתי לעצמי הרבה דברים במהלך השנים האחרונות וזו הדרך בה אני פועל. יש הרבה לקחים - התנהלות מול תקשורת, שחקנים והנהלה. יש הרבה דברים. אתה רואה איפה מאמן התנהל בצורה נכונה ואיפה לא ואתה רואה את זה בתגובה של הצד הנגדי. אני משתדל ליישם את זה".

דיברת הרבה על כורח המציאות בבניית הסגל. זה בכלל הולך ביחד שחקנים שבאים מכורח המציאות ובנייה לטווח ארוך? במצבה הכלכלי, הפועל תל אביב יכולה לחשוב על בניית סגל לעוד כמה שנים?

"זה לגמרי הולך ביחד. אני לדוגמא עליתי לשחק בבוגרים בזמן מלחמת המפרץ. אתה לוקח את ההזדמנות וצריך לנצל אותה".

אתה רואה בסגל הנוכחי שחקנים שיכולים לקחת את ההזדמנות?

"לגמרי. יש לי שחקנים צעירים, מוכשרים. אני לא אדבר על שמות ספציפי. כל אחד מהצעירים בעל פוטנציאל להצלחה".

אלי גוטמן מאמן נבחרת ישראל. קובי אליהו
"לקחתי מכל אחד משהו". גוטמן/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully