וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר פרנקפורט: "הכסף בבונדסליגה לא הופך לאיכות"

22.8.2014 / 16:00

הנבחרת הניפה גביע והאצטדיונים מלאים, אבל לא לכולם הבונדסליגה שנפתחת הערב היא מודל אידיאלי. בראיון מיוחד לוואלה! ספורט מספר יו"ר פרנקפורט הריברט ברוכהאגן על הקשיים בהתמודדות עם הכסף של הגדולות ובמיוחד באיירן ומצהיר: "הכול מחזורי, הליגה פה לא ממש מתפתחת"

הריברט ברוכהאגן יו"ר איינטרכט פרנקפורט. GettyImages
בניגוד ליואכים לב, הוא לא מרוצה מהמצב. הריברט ברוכהאגן/GettyImages

13 ביולי השנה היה יום מכונן לכדורגל הגרמני, ולא יהיה אפילו מוגזם לומר שלעם הגרמני. הנבחרת הלאומית ניצחה 0:1 את ארגנטינה וזכתה בגביע העולם הרביעי שלה והראשון מזה 24 שנים. השנים 1954, 1974, 1990 ומעכשיו גם 2014 ייחקקו לנצח באותיות קידוש לבנה בכדורגל הגרמני. הנבחרת הכישרונית, הטכנית והמלהיבה ביותר בטורניר בברזיל גם לקחה איתה הביתה את הגביע הנחשק.

מעט יותר מחודש לאחר אותו שער קסום של מריו גצה בדקה ה-113, תיפתח בשישי הליגה הגרמנית במהדורה ה-52 שלה. זה שנים שהבונדסליגה נחשבת לאחת הליגות הטובות באירופה, אבל כבר קרוב לעשור היא גם נחשבת האטרקטיבית שבהן. ממוצע השערים גבוה, ממוצע הקהל הוא הגבוה בעולם הכדורגל והקבוצות רושמות הישגים מרשימים באירופה.

שחקני נבחרת גרמניה מניפים את גביע העולם. GettyImages
איך הזכייה הזו תשפיע על הליגה? לא בטוח שתשפיע/GettyImages

השם הריברט ברוכהאגן הזה לא אומר הרבה לחובב הבונדסליגה הישראלי, אבל מדובר באיש משפיע מאוד, שקולו נשמע ומעורר חילוקי דעות לרוב - כמו ערב פתיחת העונה שעברה, אז התעמת פומבית עם ידידו קרל היינץ רומניגה, יו"ר באיירן מינכן. ברוכהאגן, שיחגוג את יום הולדתו ה-66 ב-4 בספטמבר, משמש כיו"ר איינטרכט פרנקפורט מאז 1 בדצמבר 2003 וחתום על חוזה במועדון עד 30 ביוני 2016, אז הוא אמור לפרוש מהכדורגל.

בנוסף להיותו יו"ר פרנקפורט, ברוכהאגן משמש מאז נובמבר 2004 גם כאחד מנציגי הקבוצות בהנהלת הבונדסליגה. יש בסך הכול שניים כאלו שנבחרו על ידי קבוצות הליגה: ברוכהאגן ונשיא באיירן מינכן קרל הופפנר. אחרי קריירה כחלוץ בגוטרסלו מהליגה השנייה ושש שנים כמאמן הקבוצה, החליט ברוכהאגן לעבור לצד הניהולי.

ברוכהאגן התמנה למנהל מקצועי בשאלקה ב-1988 ושימש בתפקיד במשך ארבע שנים, לאחר מכן עשה את אותו תפקיד בהמבורג (1992-1995) ובארמיניה בילפלד (1998-2001). ב-2001 הצטרף לרפורמה הגדולה בהתאחדות הגרמנית כיו"ר אגף התחרויות, אך מהר מאוד הבין שזה לא בשבילו ("הריגוש היה לעבוד בקבוצה ולא בהתאחדות") ובדצמבר 2003, כאמור, מונה ליו"ר פרנקפורט.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
קרל היינץ רומניגה יו"ר באיירן מינכן. Dennis Grombkowski, GettyImages
יש גם כאלה שלא נכנעים לפה הגדול שלו. רומניגה/GettyImages, Dennis Grombkowski

מר ברוכהאגן, עונת 2014/15 בפתח ונראה שהבונדסליגה מתפתחת משנה לשנה.

"הבונדסליגה מתפתחת? אני ממש לא חושב כך. זה נכון שיש הרבה יותר כסף, אבל על המגרש אני לא כל כך משוכנע שהכסף הופך גם לאיכות. לכן המועדונים ואנחנו צריכים להיות זהירים ולהשקיע את הכסף בשחקנים הצעירים ובנוער שלנו כי כסף זה משהו שהולך מהר".

אבל נראה שלשם הולכת הליגה. הרבה שחקנים צעירים משתלבים בקבוצות. גם אצלכם יש כישרונות צעירים כמו מארק שטנדרה. כולנו ראינו אותו באליפות אירופה לנוער עם ארבעה בישולים ושער בחצי הגמר. אי אפשר לומר שאין התפתחות.

"נכון, יש לנו ארבעה שחקנים צעירים בקבוצה ואני בטוח שהם יקבלו את הצ'אנס שלהם כבר העונה. אם כבר ציינת את שטנדרה, אז זה נכון שאנחנו רואים בו כישרון גדול והוא יהיה חלק מהקבוצה הראשונה כבר העונה. אבל אני לא המאמן, זו ההחלטה של מר שאף כמובן ולא שלי".

אז למה אתה מתכוון כשאתה אומר שהליגה לא מתפתחת? היציעים מלאים וכל הכרטיסים נמכרים למשחקים, שחקנים צעירים פורצים, הקבוצות מצליחות בליגת האלופות.

"אני חושב שהליגה לא מתפתחת ברמת האיכות. קח לדוגמה את הקיץ האחרון: רוברט לבנדובסקי עבר מדורטמונד לבאיירן. במקומו בא צ'ירו אימובילה שהוא בטח לא שחקן טוב יותר מלבנדובסקי. הכול עובד במעין מעגליות ומחזוריות כזו".

רוברט לבנדובסקי שחקן באיירן מינכן. GettyImages
" רוברט לבנדובסקי עבר מדורטמונד לבאיירן. במקומו בא צ'ירו אימובילה שהוא בטח לא שחקן טוב יותר מלבנדובסקי. הכול עובד במעין מעגליות ומחזוריות כזו"/GettyImages

זה גם מה שקורה באיינטרכט?

"בוודאי. לנו היו שחקנים מצוינים ומפורסמים בקבוצה כמו סבסטיאן יונג וסבסטיאן רודה, שעברו לוולפסבורג ובאיירן בהתאמה. עכשיו, הם יקבלו שם פחות הזדמנויות, אבל הכסף הגדול של המועדונים האלה לא מאפשר לנו להתמודד מולם על שחקנים שכבר משחקים אצלנו. אין לנו שום סיכוי".

אתה מדבר על יצירה של ליגה שוויונית יותר מהקיימת בעצם.

"בוודאי. יש לנו בעיה עם חלוקת הכספים בליגה. לנו, למשל, יש תקציב של 35 מיליון יורו, ואנחנו משקיעים את כל כולו בקבוצה. יחד עם זאת, לא נוציא יורו אחד יותר ממה שיש לנו, אפילו לא אחד. לכן, נישאר לעמוד בדיוק באותו המקום גם בשנים הקרובות. אין לנו את הכסף על מנת להתמודד עם הקבוצות הגדולות של הליגה, אם אלו באיירן, דורטמונד, שאלקה או לברקוזן".

למה לא? הנה, בעונה שעברה הגעתם לליגה האירופית בעקבות עונה נהדרת, הקהל שלכם סיפק תצוגות עידוד שבקושי רואים באירופה עם למעלה מ-10,000 אוהדים שהגיע למשחק חוץ בבורדו. הודחתם רק על שערי חוץ מול קבוצה ברמה גבוהה מאוד כמו פורטו. אולי בכל זאת יש תקווה?

"יש לנו ממוצע של 45 אלף אוהדים במשחק בית, שזה גבוה מאוד. הקהל שלנו נהדר ותומך מאוד בקבוצה. יחד עם זאת, אין לנו כמעט שום סיכוי לעלות לליגה האירופית. היינו שם ב-2006/7 ובעונה שעברה, והפעם הבאה גם תהיה בעוד הרבה זמן. יש הרבה קבוצות שנאבקות על המקומות לליגה האירופית, ולנו אין סיכוי לשחק שם. אנחנו לא מצליחים לייצר כסף. ההצלחה בספורט נובעת אך ורק מדבר אחד: המצב הכלכלי, ולראייה אותנו עזבו כמה שחקנים חשובים בקיץ.

"המצב הוא פשוט מאוד בכדורגל, תסתכל על התקציב של המועדונים וכך תוכל גם לראות את הדירוג בטבלה. תקשיב לי טוב, אתה שם בישראל כבר יכול לקחת את הכסף שלך ולשים על זה שארבע הראשונות בליגה יהיו באיירן מינכן, דורטמונד, שאלקה ולברקוזן. אין הרבה סיכוי שמשהו אחר יקרה כי להן יש את הכסף הגדול שמגיע מליגת האלופות ולאף אחת אין סיכוי להתמודד מול זה".

פפ גווארדיולה מאמן באיירן מינכן. רויטרס
"תקשיב לי טוב, אתה שם בישראל כבר יכול לקחת את הכסף שלך ולשים על זה שארבע הראשונות בליגה יהיו באיירן מינכן, דורטמונד, שאלקה ולברקוזן. אין הרבה סיכוי שמשהו אחר יקרה"/רויטרס

למרות זאת, בבונדסליגה ההעברות עדיין שפויות מאוד. הרכש היקר בתולדות הליגה הוא חאבי מרטינס, שעבר לבאיירן ב-40 מיליון יורו. זה אפילו לא מדגדג את העסקאות שעשו הקיץ ריאל מדריד, ברצלונה, פ.ס.ז' וקבוצות אחרות.

"מה אני חושב על ההעברות הגדולות האלה באירופה? נכון שקבוצות שמשחקות בצ'מפיונס עושות הרבה מאוד כסף, זו תחרות אחרת, זה עולם אחר מזה שאנחנו מצויים בו. זה לא מתפקידי לדון בהעברות הגדולות באירופה ובהתפתחות של שוק ההעברות, אבל זה בהחלט בוער בי.

"כמי שמסתכל על זה מהצד, אני חושב שזה מוגזם לחלוטין, אין לזה שום הצדקה או היגיון כלכלי. אין לי מושג מאיפה המועדונים האלה מביאים את הכסף הזה, לא יודע אם יש להם אותו או שזה מהלוואות, והסכומים רק עולים כל הזמן. אני מאמין שבעתיד יהיו בעיות גדולות מאוד עם כל הכסף הזה כי יצטרכו להביא אותו מאיזשהו מקום. ההעברות האלה יעשו בלגאן גדול מאוד במועדונים ובעקבות כך גם בכדורגל העולמי. זה מסוכן מאוד.

"26 שנה אני בבונדסליגה מאז שפרשתי, במגוון תפקידים ורואה הרבה דברים שמתרחשים. כשהתחלתי לעסוק במקצוע, כל הקבוצות קיבלו בערך את אותם סכומים מהטלוויזיה, מאירופה ומשאר ההכנסות. אז ההבדלים היו קיימים, אבל הם היו יחסית קטנים. היום, הקבוצה שלנו מכניסה 35 מיליון יורו וזה גם מה שהיא תוציא. לא נוציא יורו אחד יותר. זו ההחלטה שהתקבלה בדירקטוריון ואני מאושר ממנה. מועדון לא יכול לחיות אם יוציא יותר ממה שהוא מכניס. במצב כזה, ניקלע לחובות, בעיות וסיכונים וזה דבר מטופש מאוד לעשות".

כמו מה שנעשה במידה זו או אחרת במועדון אחר בו עבדת, המבורג.

"המבורג זה מועדון ענק, אין בכך ספק. בנוסף, עכשיו יש להם את הגב והכסף הגדול של מר קוהנה (המיליארדר ואוהד הקבוצה קלאוס מיכאל קוהנה, בעלי ענקית התובלה קוהנה + נגל - ר.פ.), אבל אני לא בטוח שהם ישפרו את המצב שלהם. הם הדוגמה הקלאסית לבעיות שמתחילות במועדון וגם מועדון מפואר כמו המבורג הסתבך בגלל זה.

"הוציאו שם הרבה כסף שלא היה להם ולכן נקלעו לבעיות. אני כבר לא יודע כמה כסף הם הוציאו שם, איבדתי את כל הספירה, אבל זה בטח יותר ממה שהיה להם ולכן הם נקלעו לבעיות והסתבכו מאוד גם מבחינה מקצועית. בעונה שעברה הם נזקקו להרבה מזל כדי להישאר וגם העונה אני לא רואה אותם רצים בחלק העליון של הטבלה, אולי ישפרו את העונה שעברה בשניים-שלושה מקומות. לא יותר מזה. באופן כללי, אני לא רואה שינוי גדול בליגה. הקבוצות הגדולות יישארו למעלה, הבינוניות יישארו איפשהו באמצע הטבלה והקטנות יילחמו כדי לא לרדת ליגה".

שחקן ריאל מדריד חאמס רודרגיס. GettyImages
"למרות זאת, בבונדסליגה ההעברות עדיין שפויות מאוד. הרכש היקר בתולדות הליגה הוא חאבי מרטינס, שעבר לבאיירן ב-40 מיליון יורו. זה אפילו לא מדגדג את העסקאות שעשו הקיץ ריאל מדריד, ברצלונה, פ.ס.ז' וקבוצות אחרות"/GettyImages

אז איפה זה שם את איינטרכט פרנקפורט והמאמן החדש והמסקרן תומאס שאף?

"המטרה שלנו בליגה זה להשתבץ במקומות 8-13. אנחנו מצפים מאוד לעונת הכדורגל עם תומאס שאף. החלטנו להחתים אותו כי הוא מישהו שמסמל בעינינו המשכיות (אימן את הקבוצה הבוגרת של ורדר ברמן במשך 14 שנה - ר.פ.). בנוסף, הוא טיפוס שקט ורגוע שמקרין הרבה מאוד ביטחון על השחקנים. מעבר לכך, אין שום ספק שמדובר במומחה כדורגל מהשורה הראשונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully