וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנדר, אובר: על המעבר של אנדר הררה למנצ'סטר יונייטד

18.7.2014 / 16:45

הוא יצירתי, מזכיר את אינייסטה ומגיע אחרי העונה הטובה בקריירה, אבל מנצ'סטר יונייטד נקלעה לפארסה עם אנדר הררה אשתקד והקיץ שילמה עליו סכום מופרך של 36 מיליון יורו. למרות זאת, ואן חאל ביקש לצרפו וגיגס משוכנע שזה האיש שיפתור את הבעיות בקישור. היורש של סקולס?

אנדר הררה במדי מנצ'סטר יונייטד. טוויטר, אתר רשמי
באיחור של שנה. אנדר הררה עם סר בובי צ'רלטון/אתר רשמי, טוויטר

השעות האחרונות של חלון ההעברות בקיץ 2013. מנצ'סטר יונייטד, שכשלה בניסיונותיה להחתים את ססק פברגאס וטיאגו אלקנטרה, המשיכה לחפש בנרות קשר שייתן מענה לעמדה הכי בעייתית בקבוצה ולא ביצעה רכש אחד משמעותי. אז השדים האדומים פנו לאנדר הררה. אתלטיק בילבאו דחתה את ההצעה הראשונה והשנייה על הקשר המוכשר שלה, ובניסיון נואש נשלחו שלושה אנשים כדי לתווך בין הצדדים ולסגור את העסקה במשרדי ההתאחדות הספרדית.

בספרד טענו שמדובר במתחזים, אך בסופו של דבר התברר שהיו אלה עורכי הדין גיירמו גוטיירס, אלברו ראיג ורודריגו גרסיה מחברת "לאפר אבוגאדוס", שהתנסו בעבודה מול בילבאו במכירת חאבי מרטינס לבאיירן מינכן. מי שלח אותם? לא ברור. במנצ'סטר יונייטד טענו שהם מעולם לא עבדו עם השלושה. העסקה נפלה והפארסה הייתה על ראשו של אד וודוורד. היו"ר החדש של יונייטד עוד העצים את המחדל לאחר מכן, כשהביא את מרואן פלאיני ב-27.5 מיליון ליש"ט - ארבעה מיליון יותר מהסכום שהופיע בסעיף השחרור של קשר אברטון. סעיף אותו קבע לא אחר מאשר דייויד מויס.

חלפה קצת פחות משנה, והכול כבר השתנה. מויס פוטר, לואי ואן חאל מונה ומנצ'סטר יונייטד נבנית מחדש. גם וודוורד עשה את התיקון שלו, והעסקה השנייה שסגר הייתה זו של אנדר הררה. זה שוב היה מסובך להפליא, שוב במחיר מופקע לכל הדעות, אבל לפחות הפעם הייתה חתימה והצגה עם החולצה האדומה. בזמן שהפלופ פלאיני נמצא ברשימת השחקנים מהם רוצה ואן חאל להיפטר, על הררה בונים במנצ'סטר יונייטד לטווח ארוך. ניקי באט עקב מקרוב, ריאן גיגס נתן את ההמלצה האחרונה וכולם מקווים שסוף כל סוף נמצא האיש שיוכל להיכנס, אפילו חלקית, לנעליו הגדולות של פול סקולס.

מימין לשמאל: אד וודוורד, אברהם גלייזר, ג'ואל גלייזר. GettyImages
האיש שחטף את האש בעקבות כישלון הרכש בעונה שעברה. אד וודוורד, מימין/GettyImages

פדרו מריה הררה סנקריסטובל נולד בבילבאו ושיחק במחלקת הנוער של הקבוצה, אך מעולם לא הגיע לקבוצה הבוגרת. הוא עבר לסלמנקה, עשה שנים יפות כקשר בסראגוסה וסיים את הקריירה כשחקן סלטה ויגו כבר בגיל 30, בגלל פציעת ברך קשה. ב-1989, אותה שנה בה פדרו נאלץ לפרוש, נולד בנו שקיבל את השם אנדר, כמחווה לחבר טוב שנהרג בתאונת דרכים. ב-1993 חזר פדרו לסראגוסה כסקאוט ואחר כך עבד במשך שנים כמזכיר הטכני וכמנהל מקצועי. הילד היה הנדוניה. אנדר, למרות היותו באסקי, לא הכיר קבוצה אחרת פרט לסראגוסה. בגיל 5 פנה אליו אדם שראה אותו אוחז בכדור ושאל: "אתה עם מדריד או ברצלונה?". אנדר הקטן זעם: "אני עם סראגוסה!". לימים סיפר: "שאלתי את אבא שלי אם האיש הזה טיפש. לא הבנתי אנשים בסראגוסה שתמכו בקבוצה אחרת. ראיתי ילדים ברחוב עם חולצות של מדריד או ברצלונה וזה הכעיס אותי".

הנאמנות של הררה הצעיר לסראגוסה לא ידעה גבולות. אחרי שעשה את כל הדרך לקבוצה הבוגרת, הוא דחה התעניינות מצד אתלטיק בילבאו והפך לשחקן הרכב בולט בקבוצת האם שלו. אלא שבילבאו המשיכה ללחוץ ולסראגוסה שנקלעה לצרות כלכליות לא הייתה ברירה. בפברואר 2011 שילמה בילבאו את הסכום שהופיע בסעיף השחרור של הררה (7.5 מיליון יורו). הררה נשאר ארבעה חודשים נוספים בסראגוסה, כבש שער פרידה ב-0:4 על ולנסיה ואז התכונן למעבר. רבים הביעו פליאה על הסכום שבילבאו הייתה מוכנה לשים על השולחן למען הררה, אך השחקן נתן מענה הולם באליפות אירופה עד גיל 21 שנערכה בשוויץ. אחרי שכבש לרשת אנגליה והצטיין לאורך כל הטורניר, הררה הבקיע בנגיחה בגמר מול המארחת והגיע לקבוצתו החדשה כאלוף אירופה.

כנהוג בספרד, גם בילבאו קבעה סעיף שחרור בחוזה של אנדר הררה. הקשר חתם לחמש שנים והסכום שנקבע היה 36 מיליון יורו. על פי השנתיים הראשונות, לא נראה היה שתימצא הקבוצה שתנצל את הסעיף. הררה הפגין חוסר יציבות ביכולתו, הרבה לספוג כרטיסים צהובים וסבל מפציעות רבות בשנתיים הראשונות. בתחילת עונת 2012/13, הוא חזר פצוע מהטורניר האולימפי ונעדר במשך כחודש וחצי. למרות זאת, הוא הצליח לסיים את העונה בצורה טובה ועורר התעניינות מצד כמה קבוצות בכירות באירופה. מנצ'סטר יונייטד הייתה הרצינית מכולן אחרי שהשחקן הצטיין מולה פעמיים בליגה האירופית, אך בילבאו דחתה כל הצעה ובסופו של דבר המשא ומתן התפוצץ בצורה שהביכה מאוד את אלופת אנגליה דאז. "ההתעניינות של יונייטד מחמיאה, אבל אני שמח להיות כאן ויהיה קשה מאוד לפתות אותי לעזוב", אמר הקשר בחודש ספטמבר אשתקד. "זה כבוד גדול ללבוש את החולצה של אתלטיק". אנשי בילבאו לא התרשמו מהצהרות החיבה. הם ידעו למה.

ליאונל מסי שחקן ברצלונה (שמאל) מול אנדר הררה שחקן ריאל סראגוסה. רויטרס
לא הבין למה כולם לובשים את החולצות של ברצלונה וריאל. אנדר הררה במדי סראגוסה מול ליאונל מסי/רויטרס

העונה הקודמת הייתה הטובה בקריירה של הררה. המאמן החדש ארנסטו ואלוורדה השתמש בו במגוון תפקידים, אך בחלק השני של העונה העניק לו חופש והעדיף להציב אותו כמעין מספר 10 בשלישיית הקישור. הררה היה הקשר הכי קרוב לחלוץ אריץ אדוריץ, וכך יכול היה להפגין גם את כישוריו ההתקפיים, שעד העונה האחרונה באו לידי ביטוי מעט מאוד. הקשר הפעלתן כבש חמישה שערים (כולם ב-2014) ובישל עוד שישה. גם כמות הצהובים פחתה מ-12 לשבעה ואתלטיק חתמה עונה נהדרת עם המקום הרביעי. הישג שהבטיח חזרה לליגת האלופות (שלב הפלייאוף) אחרי 16 שנות היעדרות. ההתקדמות העצומה לא נעלמה גם מעיניה של מנצ'סטר יונייטד, ששלחה את ניקי באט לחזות מקרוב בקשר הבאסקי. הסוכן של הררה הבהיר שהמטרה עכשיו היא לשחק בליגת האלופות עם אתלטיק, אבל מאחורי הקלעים הוא פעל בשם לקוחו כדי לסגור את העסקה.

אתלטיק בילבאו לא רוצה להיות תחנת מעבר. בגלל המדיניות המסורתית הנוקשה שלה, הדוגלת בשיתוף שחקנים באסקים בלבד, ההיצע ממנו יכולה הקבוצה לבחור הוא דל מאוד. לכן, היא עושה מאמצים עילאיים לשמור על הכוכבים. באיירן מינכן נאלצה לשלם את סעיף השחרור של חאבי מרטינס כדי להחתימו, יובנטוס חיכתה עד שחוזהו של הסרבן פרננדו יורנטה יסתיים וסיפור הררה היה לא פחות סבוך. ככה זה מול הנושאים ונותנים הקשוחים באירופה. הבאסקים סירבו גם כאשר סעיף השחרור נוצל וכמוצא אחרון החליט הררה לגשת למשרדי ההתאחדות הספרדית ולקנות את חוזהו, על פי התקנון. רק כך התאפשר המעבר, כשבילבאו קיבלה 36 מיליון יורו ואפשרה לשחקן לחתום על חוזה לארבע שנים בשורות מנצ'סטר יונייטד.

הנשיא ג'וסו אורוטיה הסביר את עמדתה של אתלטיק בילבאו: "אנחנו רצינו שאנדר הררה יישאר, והוא הבהיר לנו שהוא שמח להיות כאן ושאיפתו היא להמשיך בקבוצה. הוא הונה אותנו. זה המקרה השלישי, אבל אנחנו מקווים שהמקרים הללו יישארו היוצאים מן הכלל, אחרת זה יהיה מסוכן. האוהדים והתקשורת המקומית, שמראש חשדו בהררה (שכזכור אהב יותר את סראגוסה) כינו אותו "מתחזה". הקשר הגיב במכתב הפרידה: "לא הייתי עוזב את בילבאו לעולם, אלמלא הצעה להצטרף לפרויקט שבאמת לא ניתן לעמוד בפניו. לפני שלוש שנים עזבתי את הבית שלי בסראגוסה כדי לעזור למועדון שהיה בקשיים כלכליים, והבנתי שזה הצעד הנכון. גם עכשיו זה כך, למרות שהנסיבות שונות לחלוטין. אני בטוח שהמהלך הזה יאפשר לי להתקדם מבחינה אישית ומקצועית".

אנדר הררה שחקן נבחרת ספרד הצעירה. Ian Walton, GettyImages
כבש בגמר יורו הצעירות, אבל לא הגיע עדיין לספרד הבוגרת. אנדר הררה/GettyImages, Ian Walton

אין ספק, מנצ'סטר יונייטד הוציאה סכומים מגוחכים על שחקני הרכש שלה עד כה. בסביבות 63 מיליון ליש"ט על המגן הצעיר לוק שואו ועל הררה. הקשר בן ה-24 מגיע ללא ניסיון בינלאומי וכמובן עדיין טעון הוכחה בקבוצה גדולה ולחוצה. אז מה יונייטד כן מקבלת? שחקן יצירתי וחכם, קשר רחבה לרחבה קלאסי. בתחילת הקריירה הושווה הררה לאנדרס אינייסטה, בזכות הנעת הכדור הנהדרת ומסירות הפז. בשנה האחרונה הוא הראה את כל ארסנל הכלים שלו. הוא מנסה לבעוט לשער בכל הזדמנות, מבצע כניסות חכמות לרחבה, מתקל מצוין ושורף שטחים רבים. לשם השוואה, הררה מסר יותר מסירות מפתח מקשרים בכירים כמו ארתורו וידאל, טוני קרוס ופברגאס שהוזכרו גם הם כמועמדים למנצ'סטר יונייטד. הוא גם זכה ביותר תיקולים (2.27) וניצח ביותר קרבות אוויריים (0.91). עוד דוגמה: הררה יצר 54 מצבי הבקעה במדי בילבאו בעונה שעברה. הקשר הבולט של יונייטד בקטגוריה הזו הוא מייקל קאריק, עם 20 בלבד. השדרוג מובטח.

שחקני הקישור של יונייטד בעונה שעברה לא תמכו בהתקפה. הם בקושי היוו איום תיאורטי על היריבות, וכך ההגנות הרשו לעצמן להתמקד בשחקני ההתקפה בלבד. השדים האדומים אמנם רצו קודם כל את קרוס כמענה לנקודת התורפה הזו, אבל ההזדמנות פוספסה ולכן אופציית הררה שבה אל השולחן. ניקי באט, שכאמור צפה בהררה מהיציע בעונה שעברה, הסביר "למנצ'סטר איבנינג ניוז": "הוא היה בדיוק ברמה שבה צריך להתחיל לשים לב אליו, כי אין יותר מדי קשרים איכותיים בסביבה. אתם יכולים לדבר על שחקנים כמו פוגבה וקרוס, אבל לא פשוט להביא שחקנים כאלה אז צריך להרחיב את היריעה. הררה הוא בונוס. ראיתי אותו כמה פעמים בעונה שעברה והוא הרשים אותי. הוא יכול להפוך לכוכב ביונייטד, אבל לשם כך נדרשת סבלנות".

גם מומחה הכדורגל הספרדי גרהאם האנטר משוכנע שהזמן והעבודה אצל ואן חאל יהפכו את הררה לרכש מוצלח: "הוא לא הצטרף רק בגלל השם של מנצ'סטר יונייטד, קהל האוהדים והשכר הגבוה, אלא גם בגלל ואן חאל. הוא יודע שזה המאמן שיכול להפוך אותו לשחקן טוב יותר. כל מי שראה את הררה, מבין ששיאו עוד לפניו. זו הנקודה המכרעת. תהיה לו במה מושלמת להגיע לגבהים חדשים באולד טראפורד. יש לו איכויות בריטיות וטכניקה ספרדית. שחקן שתמיד רוצה את הכדור, יודע מתי ואיך להצטרף ואוהב לבעוט מרחוק. מה שבטוח, הוא אף פעם לא מתחבא". הגישה הזו, יחד עם האופי הבלתי מתפשר והאינטליגנציה הגבוהה, שבו גם את לבו של ריאן גיגס. הסמל שפרש מכדורגל וישמש כעת כעוזר מאמן בלבד, היה האיש שהמליץ לא להחתים את טיאגו אלקנטרה. "אין לו את הלך הרוח של שחקן יונייטד", אמר גיגסי על טיאגו, שחתם לבסוף בבאיירן מינכן. את אנדר הררה הוא דווקא אישר בשמחה ואף הבטיח שהוא יהיה להיט גדול בקרב אוהדי יונייטד. האמנם?

ריאן גיגס עם פול סקולס, מנצ'סטר יונייטד. GettyImages
ריאן גיגס משוכנע שהררה עשוי מהחומרים של מנצ'סטר יונייטד. האם זה יספיק כדי לרשת את פול סקולס?/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully