וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריאליטי ילדים: סיפורו של פרדי אדו

19.7.2014 / 7:30

מאז שהוכתר ל"פלה הבא", פרדי אדו עבר תשע תחנות בשלוש יבשות. היום הוא מחפש קבוצה ואת עצמו. סיפורו של ילד הפלא שאף פעם לא היה ילד והבגרות שלו הגיעה הקיץ לשיא שפל חדש

שחקן נבחרת ארה"ב, פרדי אדו. GettyImages
היה אמור להוביל את נבחרת ארה"ב במונדיאל האחרון. אדו/GettyImages

בזמן שנבחרת ארה"ב בכדורגל הייתה עסוקה בהכנות אחרונות למשחק שלה נגד פורטוגל בשלב הבתים של המונדיאל, פרדי אדו נחת בנורבגיה. בזמן שדמרקוס ביזלי ופביאן ג'ונסון למדו את כריסטיאנו רונאלדו, פרדי אדו תכנן להרשים את בוב בראדלי. בזמן שקלינט דמפסי השחיז את השפיץ של הנעל, פרדי אדו עשה עוד צעד בדרך להצלת הקריירה שלו. בינתיים הוא עדיין לא הצליח.

***

באוגוסט 2003 הופיעה כותרת באחד מכלי התקשורת באנגליה: "פרגי רודף אחרי אדו בן ה-14". בידיעה עצמה הוסבר שסקאוטים של מנצ'סטר יונייטד הגיעו לעקוב אחרי הקשר-חלוץ באליפות העולם עד גיל 17 וראו אותו כובש שלושער ב-1:6 של ארה"ב על דרום קוריאה. "סר אלכס פרגוסון כבר נמצא בקשר עם אמו של אדו ועם היועץ של המשפחה... סקאוטים מכל העולם יגיעו היום לעיר לאהטי, לצפות באדו משחק השני של האמריקאים בטורניר".

בן 14 בלבד, פרדי אדו נחשב אז לדבר הגדול הבא בכדורגל העולמי. "פלה הבא" כינו אותו, אז מה הפלא שמנצ'סטר יונייטד הגדולה עקבה אחריו?

11 שנים מאוחר יותר, אדו הלך לאיבוד. במקום להוביל את נבחרת ארה"ב במונדיאל 2014, הוא הגיע להתרשמות בסטאבק הנורבגית, שמאומנת על ידי בוב בראדלי האמריקאי. אחרי שבועיים שוחרר והמשיך למבחנים ב-AZ אלקמאר. שעות לפני גמר הגביע העולמי, הופיעה ידיעה צנועה במדורי הספורט בשפה ההולנדית ובשפה האנגלית: "אלקמאר לא תציע לאדו חוזה".

פרדי אדו במדי נבחרת ארה"ב באליפות העולם עד גיל 20 ב-2007. GettyImages
בין 2003 ל-2008 הופיע בחמש אליפויות עולם ובאולימפיאדה אחת. אדו במונדיאליטו המצוין שלו ב-2007/GettyImages

סיפור הנסיקה של פרדי אדו מוכר. סיפור סינדרלה שהיה יכול לפרנס תסריטאים בהוליווד. הוא נולד בגאנה וכשהיה בן שמונה הגיע לארה"ב אחרי שאמו זכתה בגרין גארד בהגרלה. בגיל 14 חתם ב-DC יונייטד והפך לספורטאי המקצועני הכי צעיר בהיסטוריה של הספורט האמריקאי. בשנים הבאות שבר את כל השיאים. בגיל 14 הפך לכדורגלן הכי צעיר שמופיע ב-MLS, ובגיל 16 ו-234 ימים היה לכדורגלן הצעיר ביותר שלבש את מדי נבחרת ארה"ב. מ-2003 עד 2007 הוא שיחק בחמש אליפויות עולם; שתיים עד גיל 17 ושלוש עד גיל 20. ב-2008 הוסיף לרזומה גם אולימפיאדה.

בנבחרות הצעירות הוא לא היה עוד בורג קטן בסגל. אדו היה כוכב, גם כשהתמודד עם שחקנים שמבוגרים ממנו בשש שנים. עד היום הוא הכדורגלן היחיד בהיסטוריה שהבקיע שלושער גם באליפות העולם עד גיל 17 וגם באליפות העולם עד גיל 20. ב-2007 הבריק וביחד עם ג'וזי אלטידור הוביל את הפסים והכוכבים לרבע הגמר אחרי ניצחונות על ברזיל ואורוגוואי.

המפרסמים והיועצים דאגו לנפח את הבלון עוד ועוד, אבל הלחץ על פרדי הצעיר היה בלתי נסבל. בגיל 13 קיבל חוזה אימוץ בגובה מיליון דולר מנייקי וזמן קצר לאחר מכן התארח בתכנית הלילה של דייויד לטרמן והופיע בפרסומת עם פלה. בינתיים נתקל בדרישות שמציבים בפני כדורגלנים מבוגרים בהרבה. טרבר מואוורד, מאמן מנטלי באקדמיית הספורט IMG בה כיכב פרדי לפני החתימה ב-DC, אמר ל"ספורטס אילוסטרייטד" ב-2003: "בכל שבוע פרדי צופה בקטע וידאו בן 15-20 דקות בו הוא מתעצבן במהלך המשחקים. ואנחנו שואלים אותו: 'זה המסר שאתה רוצה להעביר?'".

מסר להעביר, בגיל 14? לרוב האנשים שסבבו את פרדי הצעיר באותם ימים, היה נוח לשכוח שהוא בסך הכול נער. התוצאה הייתה שבמידה רבה הוא איבד את נעוריו והתבגר מהר מדי. אחת מהבעיות הייתה שהוא שמע לכולם וחשב שהוא כבר באמת ילד גדול ושחקן ענק.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
פרדי אדו (ימין) עם הקומישינר של ה-MLS, דון גארבר, בדראפט 2004. GettyImages
לאנשים שסבבו אותו, היה נוח לשכוח שהוא בסך הכול נער. אדו בדראפט 2004/GettyImages

למרות שהיה בן 14 בלבד, פרדי אדו הפגין כישרון יוצא דופן כבר מהרגע הראשון בו דרך במגרש האימונים של DC יונייטד. יחד עם זאת, המאמן פיוטר נובאק רצה להכניס אותו לעניינים בהדרגה, אבל הקשר-חלוץ הצעיר רצה לשחק. לפתוח בהרכב, תמיד. לא להשתלב כמחליף. והוא דאג להגיד את זה בקול רם ועם מעט טאקט, צניעות וכבוד.

פרדי היה בן 16 בלבד, כשהוא התראיין ואמר: "לפעמים זה מתסכל שאתה משחק טוב וחושב שהרווחת את המקום בהרכב, אבל אז אתה מוצא את עצמך שוב על הספסל. אני לא אומר שאני צריך לשחק 90 דקות בכל משחק, אבל אני צריך לשחק יותר. העונה הבאה? מאוד מאוד מפתה להמשיך הלאה. אני צריך קודם כל לחשוב על עצמי ועל הקריירה שלי".

נובאק הכעוס השעה את אדו ממשחק אחד והסביר ש"אף שחקן הוא לא מעל הקבוצה", אבל פרדי לא התכוון ללמוד ורצה לעזוב. ב-2007 הוא קיבל את מבוקשו ונשלח בטרייד לריאל סולט לייק. הסיפור הזה חזר על עצמו כמה שנים מאוחר יותר, כשאדו חזר לארה"ב אחרי ארבע שנים באירופה. פרדי שתמיד הביט על ה-MLS בזלזול וחלם על הופעות נוצצות בליגת האלופות, חיפש ב-2011 קבוצה חדשה ונקרא לדגל על ידי אותו נובאק שאימן אז את פילדלפיה יוניין.

אחרי כמה חודשים, בפילדלפיה הרגישו שפרדי פוגע במרקם הקבוצתי ושהוא בסך הכול רואה בקבוצה פלטפורמה למקום שממנו הוא יחזור לאירופה. קודם כל לנסות להפגין ביצועים אישיים, אחר כך לחשוב אם הקבוצה נהנית מהם. יותר מדי פעולות אנוכיות שהסתיימו באיבודים, מעט מדי שמירה על העמדה ומשמעת טקטית. המאמן ג'ון האקוורת', שהספיק להחליף את נובאק שפוטר, אמר אז: "אני עדיין מנסה לדחוף את פרדי לכיוון בו הוא יוכל להיות אפקטיבי לקבוצה. אני מנסה לגרום לו להבין שהעניין פה הוא לא פרדי אדו, אלא פילדלפיה יוניין". נשמע מוכר?

מאמן DC יונייטד בשנת 2004, פיוטר נובאק, עם שחקן הקבוצה, פרדי אדו. GettyImages
בגיל 16 העז להעביר ביקורת על כך שהוא לא מקבל מספיק דקות משחק. אדו עם פיוטר נובאק/GettyImages

על הכישרון של פרדי אדו אף פעם לא היה עוררין. ראיית משחק, דריבל מצוין, יכולת גבוהה באחד על אחד. באליפויות העולם השונות, במיוחד זו עד גיל 20 ב-2007, הוא סיפק הופעות נהדרות. כשחברו לאותה נבחרת, ג'וזי אלטידור, נשאל בראיון לתכנית היוטיוב של ג'ימי קונראד מיהו השחקן הכי טוב איתו הוא שיחק, והשיב: "מבחינת כישרון, פרדי אדו".

אחרי אותו מונדיאליטו מופלא מבחינה אישית, בנפיקה שילמה 1.5 מיליון יורו ורכשה את היהלום האמריקאי. בעונה הבאה הוא שותף ב-11 משחקי ליגה, אבל נכנס בכולם כמחליף ולא הצליח להותיר חותם. בעונות הבאות הושאל בצורה קבועה, אבל גם אז מיעט לשחק. 10הופעות בכל המסגרות במונאקו הצרפתית, ארבע בבלננשש הפורטוגלית, 11באריס סלוניקי היוונית, 13 בריזספור ששיחקה אז בליגה השנייה בטורקיה. כשאדו שוחרר מבנפיקה הוא כבר היה בן 22. לא עוד ילד פלא, אלא כדורגלן שאיבד כיוון.

בשלב הבא הגיעה החזרה לפילדלפיה וכשהרומן הזה עלה על שרטון, אדו נשלח לבאהיה הברזילאית. מדינה חדשה, קריירה חדשה? האמריקאי נכנס כמחליף בשני משחקי ליגה בלבד ובשבעה חודשים בקבוצה מסלבדור בילה על המגרש 22 דקות. בתחילת נובמבר, קצת יותר מחצי שנה אחרי שהגיע וחודש לפני סוף חוזהו, הוא נשלח לדרכו. הבלוגר מרקוס קאניירו, שמסקר את באהיה, סיפר ל-YAHOO: "פרדי היה שמח פה. הוא נהנה להעלות תמונות של העיר לרשתות החברתיות, האנשים היו מאוד נחמדים אליו. הוא עבד קשה, אבל לא על המגרש".

פרדי אדו מוצג באריס סלוניקי ב-2010. AP
יותר מדי תחנות במעט מדי זמן. אדו מוצג באריס סלוניקי/AP

מנובמבר האחרון, פרדי אדו הוא שחקן חופשי. הוא רק בן 25, אבל מאחוריו קריירה ארוכה, ארוכה מדי בשביל כדורגלן בגילו. הוא הספיק לעבור תשע קבוצות שונות בשלוש יבשות, חיפש את המקום הנכון בשבילו ובדרך איבד את עצמו.

לפני כמה חודשים הוא נבחן בבלקפול האנגלית, אבל בשלושה משחקי אימון היה רחוק מלהרשים ונדחה בנימוס. אדו שיחק 17 פעמים בנבחרת הבוגרת של ארה"ב, 15 מתוכן תחת בוב בראדלי שמאמן כיום את סטאבק הנורבגית והזמין את פרדי לקראת סוף יוני. אלא שהכוכב הגיע בעודף משקל, לא עמד בקצב ולא קיבל חוזה. אף אחד כבר לא הופתע כשתקופת המבחן שלו באלקמאר הסתיימה בתחילת השבוע האחרון בלי הצעה.

"בגיל 23 הייתי שמח לשחק בליגה בכירה באירופה, אבל לפעמים אתה פשוט צריך לבחור בנתיב אחר", אמר ל-BBC לפני שנתיים, כשהוא שיחק בפילדלפיה יוניין, "אני לא רוצה שיזכרו אותי כ'ילד פלא בן 14', אלא ככדורגלן גדול". לפרדי אדו עדיין יש זמן להפוך לכדורגלן גדול, אבל ספק אם מישהו – אפילו הוא – עדיין חושב שזה יקרה.

  • עוד באותו נושא:
  • פרדי אדו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully