וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצחק שום: "קבוצה שרוצה לחסוך על מאמן מפסידה"

על הקווים של שש מ-14 הקבוצות יעמדו העונה מאמנים חסרי ניסיון. אלי כהן ("המשך הידרדרות במעמד"), סיני ("לא מכבדים פה מאמנים") ואנשי מקצוע ותיקים אחרים לא אוהבים את התופעה, ורק מלמיליאן מגונן: "יש כאלה שישר מתחילים בטופ"

מנחם קורצקי מאמן הפועל רעננה עם חיים סילבס. יוסי ציפקיס
ממייציגי התופעה. קורצקי וסילבס/יוסי ציפקיס

עידן חדש בליגת העל. 8 מ-14 קבוצות (מכבי תל אביב, הפועל תל אביב, מכבי חיפה, בית"ר ירושלים, הפועל רעננה, הפועל עכו, הפועל חיפה והפועל פתח תקוה) החליפו בקיץ מאמן. ארבעה ממאמני ליגת העל, אסי דומב, אלון חרזי, חיים סילבס ועידן בר און, ידריכו לראשונה בקריירה שלהם קבוצה בליגה הבכירה ושניים נוספים, מנחם קורצקי וייטב לוזון, מעוטי ניסיון ברמות הללו ואם לוקחים בחשבון גם את ברק בכר, הרי שמדובר בהצערה מאוד קיצונית. המשמעות: לא מעט אנשי מקצוע ותיקים לא יפתחו ככל הנראה את העונה בקבוצה. בין אם מדובר בסיבות כלכליות או מדיניות של המועדונים, אין ספק שהקיץ מביא עמו רוחות של שינוי. פנינו למספר אנשי מקצוע ותיקים ושאלנו אותם על הקשיים במציאת עבודה, על מעמד המאמן בכדורגל הישראלי ומה הם חושבים על התופעה החדשה.

מה דעתך על תופעת מינוי מאמנים חסרי ניסיון ישירות לקבוצה בליגת העל?

שייע פייגנבוים: "ברגע שנותנים למאמן צעיר הזדמנות, צריך להעמיד לידו מאמן ותיק שיהיה מנהל ואז למאמן הצעיר יש עם מי להתייעץ ועם מי לדבר. חייבת להיות לידו דמות אחרת קשה להם מאוד להצליח. איך אפשר להטריף או להזהיר שחקן ברגע שלא עברת כלום? מה זה תעודה? אם רוצים מאמן צעיר, צריך להיות שילוב עם ותיק".

יצחק שום: "באיכות הכדורגל שישנה היום כנראה שזה מספיק שיבואו מאמנים חסרי ניסיון או צעירים".

פרדי דוד: "אני לא מסתכל על חוסר ניסיון, אם מאמן טוב, שימנו אותו. למאמן צריכים להיות עקרונות ואם הוא עומד עליהם מקצועית וכלכלית, אין בעיה למנות אותו".

משה סיני: "זה לא תהליך שהחל העונה. אני לא פוסל שום דבר, אבל השאלה היא מאיזה כיוון זה מגיע: מתוך מחשבה לחסוך כסף ושבעלים יוכלו להתערב בהחלטות, או ממחשבה אמיתית שזו הדרך הנכונה?"

אלי כהן השריף: "זה המשך ההידרדרות במעמד המאמן כאשר מעדיפים להציב כאלה שניתן יהיה להחליט עבורם. זה רק פוגע בכדורגל".

אורי מלמיליאן: "אני לא מאמין בקטע הזה של מאמן עם ניסיון. יש מאמנים שמתחילים את הקרירה ישר בטופ של הכדורגל גם בעולם. הרבה שחקנים קיבלו לאמן נבחרות והרבה קיבלו קבוצות גדולות כבר בהתחלה והצליחו. אין בזה משקל אם יש לך ניסיון או לא, יש משקל רק לשאלה אם אתה מאמן מצליח או לא".

מאמן הכדורגל שייע פייגנבוים. ברני ארדוב
צעיר? רק עם ותיק. פייגנבוים/ברני ארדוב

מה זה אומר על הקבוצות?

שייע: "קודם כל, יש בעלי בית וזכותם לעשות מה שהם שרוצים. אנחנו רואים שלא הכול אובייקטיבי. היום בעלי בית נותנים גם למקורבים שלהם ולמשפחה לאמן ולא הכול מקצועי. לי אמרו שצריך להתחיל מלמטה, אז התחלתי מבית"ר נתניה בליגה א'. היום זה לא קורה וזה חבל".

שום: "קבוצה שרוצה לחסוך על מאמן בסופו של דבר היא מפסידה".

דוד: "בעלי הקבוצות הולכים ועושים חסכונות במקומות לא נכונים. אין לי בעיה עם מאמן צעיר, אבל יכול להיות שלוקחים מאמנים מטעמי חסכון. יש עמדות שבהן לא צריך לחסוך".

סיני: "ברור שזה מתחיל ונגמר בקטע הכספי ומאמנים ותיקים לא יבואו לעבוד בסכומים מצחיקים. יש בעיה של כסף בכדורגל, אבל לא בטוח שהפיתרון הוא בלחסוך בעמדת המאמן".

השריף: "זה אומר שיש הנהלות ובעלים שרוצים להיות מנהלים מקצועיים ולקבוע וזה מדרדר את הכדורגל. אנשים שלא מספיק מקצועיים ולא מספיק מבינים מה עושים ואיך עושים מקבלים החלטות ורואים את זה ברמה הירודה של הליגה כאן וההידרדרות משנה לשנה".

מלמיליאן: "זה כמו שחקן. רק בארץ שחקן בן 20 עדיין משחק בנוער, בגיל 20 אתה צריך להיות דומיננטי בקבוצה שלך. אז גם מאמן אם יש לו את זה יש לו את זה כבר בגיל צעיר. הרי אם למאמן אין את זה, אז חמש שנים של ניסיון יהפכו אותו למאמן מצליח? אני לא חושב. אני מברך שהקבוצות כבר נותנות הזדמנות לצעירים. הבעיה שלא היו הרבה אנשי מקצוע שבוחרים ועכשיו יש שינוי ואני מברך גם על זה".

מאמן בית"ר ירושלים, אלי כהן. קובי אליהו
"אנשים שלא מספיק מקצועיים ולא מספיק מבינים מה עושים ואיך עושים מקבלים החלטות". כהן/קובי אליהו

האם הקיץ האחרון מהווה עוד פגיעה במעמד המאמן?

שייע: "מעמד המאמן כבר מזמן נפגע. כל הזמן יש עוד ירייה או עוד דקירה והקיץ הזה הוא חלק מהתהליך"

שום: "המעמד של המאמן מזמן לא קיים. אין מה לדבר על המעמד שלנו, כי רק אלה שעבדו בחו"ל יודעים את ההבדל בין המעמד של המאמן שם, לכאן. גם שם מפטרים מאמנים. היום לא רוצים להשקיע כי כל הקבוצות באותה רמה, אז למה לקחת מישהו ולשלם לו יותר ולהתחשב בו יותר. נוח ליו"ר לקחת מאמן צעיר שהוא יכול לומר לו מה הוא רוצה. המאמן, כדי להיכנס למעגל, מוכן לסבול".

דוד: "בשלוש השנים האחרונות יש פגישה בשמו הטוב ובזילות במעמד המאמן. מי שאשם הם לא יושבי הראש, אלא המאמנים".

סיני: "זה שנים ככה, אני לא רואה משהו כל כך שונה הקיץ".

השריף: "זה כבר שנים ככה, זה לא חדש. אולי הקיץ הביא שיא מסוים, אבל זה לא חדש".

מלמיליאן: "בכלל לא רואה פגיעה במעמד המאמן. אני לא מאמין בזה. אין לגיל משקל ושאנשים לא יחפשו איזו פגיעה או משהו בסגנון".

מאמן הכדורגל יצחק שום. ברני ארדוב
"מעמד המאמן מזמן לא קיים". שום/ברני ארדוב

כמה קשה לך למצוא עבודה בליגות הבכירות?

שייע: "אם אצלצל למועדונים יהיה יותר קל, אבל אני מצפה שמאמן יימדד ויתקדם דרך הצלחה ולא לשדרג מאמנים אחרי כישלונות. מאמן זה כמו שחקן - הוא צריך להתקדם לפי הצלחה. אצלנו בארץ לא חשובות תוצאות, אתה יכול להגיע רחוק אם אתה קרוב לאן שצריך".

שום: "לי לא קשה בכלל. למקומות שאני רוצה להגיע אני לא יכול כרגע להגיע. למקומות אחרים לא רציתי להגיע. זה לא הבעיה של שום יצחק, אלא של הכדורגל הישראלי".

דוד: "לי לא קשה. אני תמיד מוצא את יושב הראש שיהווה פרטנר להצלחה מקצועית".

סיני: "תמיד קשה ובמיוחד עם מה שקורה בשנה שנתיים האחרונות, כשיש פחות משקל לנסיון ומעדיפים להמר על צעירים ולחסוף כסף".

השריף: "תמיד יש הצעות, אבל אני לא אקח כל הצעה, אלא רק כזו שתתאים לי מקצועית ואוכל ליישם את מה שאני מאמין בו".

מלמיליאן: "קיבלתי הצעות ולא רציתי. אני בכלל לא חושב שיהיה לי קשה למצוא עבודה".

משה סיני מאמן מכבי פתח תקוה. ברני ארדוב
תמיד קשה. סיני/ברני ארדוב

האם אתה מרגיש שהכדורגל הישראלי לא יודע לכבד אנשי מקצוע ותיקים?

שייע: "אני לא זה שיתקן את הכדורגל. לא אכנס לעניין זה".

שום: "מאמנים בכירים יושבים בבית ולא משתמשים בהם. יש היום טרנד של מנג'רים, וזה חייב להיכנס לכדורגל. את התפקיד הזה צריך להעניק למאמנים הוותיקים. אחת השנים היפות שלי הייתה כשעבדתי עם גיורא (שפיגל). אחרי המשחק יכולתי לדבר על דברים מקצועיים ולקבל לפעמים הערות. כשלקחו אותי לקפריסין בעל הבית הסכים לשלם לי סכומים גבוהים שחלק מהכסף זה ללמד את זה שיחליף אותי בעוד שנתיים או שלוש. עיתונאים יכול להיות ותיקים, בוסים יכולים להיות ותיקים. עם מאמנים ותיקים יש בעיה. מנצ'סטר יונייטד לקחו מאמן מבוגר, גם דל בוסקה לא צעיר. בעולם זה נפוץ, בארץ לא. חבל שכל כך הרבה מאמנים טובים יושבים בבית".

דוד: "אני חושב שהכדורגל הישראלי הולך למקומות פחות טובים, מכל הבחינות. צריך להסתכל איך אנשים מתנהגים ולהבין לבד. למעט חמישה מועדונים, השאר לא הולכים למקומות נכונים מבחינת הדרך המקצועית".

סיני: "הכדורגל הישראלי הוא הכדורגל הישראלי ואף פעם לא כיבדו כאן יותר מדי מאמנים. כל פעם יש תופעה אחרת, אבל התרגלנו".

השריף: "זה תלוי. בלא מעט מקומות יודעים לכבד ולהעריך. יש פה הרבה אינטרסים אצל מקבלי ההחלטות, אבל איפה שצריך ואצל מי שצריך, המאמנים הותיקים שעשו משהו מקבלים הרבה הערכה".

מלמיליאן: "לא צריך לעשות טובה לאף ותיק ולא צריך לכבד. אני מאמין שצריך לתת תפקיד למי שטוב. מה שכן, אני חושב שכל בעלים צריך לידו איש מקצוע שיעזור לקשר בינו לבין המאמן ואני מברך על מהלכים כמו שעשו בעכו בשנה שעברה עם אלון חרזי ובהפועל תל אביב עכשיו עם אייל ברקוביץ'".

המאמנים החדשים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully