וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

או אה, מה באמת קרה?

מתברר שלא מעט עומד מאחורי השמועות על עזיבת מסינה את צסק"א והגעת בלאט. השחקנים כבר יודעים, התכנית ההיסטורית כבר מתבשלת והבכירים בממשלה כבר דוחפים את הישראלי. הבלוג של גרינוולד על החבר של פופוביץ' והמועמדים הזרים להגיע למכבי, אם הכל יושלם

דן שמיר עם אטורה מסינה מאמן צסק"א מוסקבה. קובי אליהו
כרגע, לא נראה שהצמד הזה ימשיך יחד בעונה הבאה. שמיר ומסינה/קובי אליהו

ההערכה שאטורה מסינה יעזוב את צסק"א בסוף העונה מתחזקת, והדיווחים/ספקולציות שקושרים אותו ל-NBA אינם מגיעים משום מקום.

בשבועות האחרונים מתרבות העדויות על דברים דומים שאומר מסינה לאנשי צסק"א ולחבריו מרחבי היבשת: אינני מתכוון לאמן באירופה בעונה הבאה. על המנטרה הזו הוא חוזר גם באוזני שחקניו בצסק"א; "תעזרו לי לסיים את הפרק האירופאי עם גביע, תלחמו גם בשבילי", דווח שאמר מסינה בכמה הזדמנויות, לרבות לפני המשחק החמישי בסדרת רבע הגמר נגד פנאתינייקוס בשבוע שעבר.

אתמול פרסם העיתונאי ניקוס ורלאס באתר הכדורסל "יורוהופס" שמסינה כבר הודיע לראשי צסק"א על עזיבתו בקיץ - ככל הנראה כדי לאפשר להם די זמן למציאת מחליף ראוי.

אבל צריך להקשיב היטב לדברים: מסינה לא אמר דבר על תוכניותיו בעונה הבאה מלבד היעדר-כוונתו לאמן באירופה. ייתכן שרמז על פרישה כללית מאימון; אם כי הסבירות לכך נמוכה, משום שמסינה עדיין צעיר מאוד (בן 54). ככל הנראה רמז על מעבר לארה"ב.

דיוויד בלאט מאמן מכבי תל אביב עם המאמן אטורה מסינה. ברני ארדוב
זה שהולך וזה שבא במקומו? בלאט ומסינה/ברני ארדוב

***

מסינה מתכוון לעזוב את צסק"א לא בגלל שהוא סובל במוסקבה. הוא חי בעיר כבר שש שנים ומחזיק בחוזה מובטח בקבוצה גם לעונה הבאה, שמוערך בלמעלה משני מיליון יורו בעונה (רק ז'ליקו אוברדוביץ' משתכר סכומים כאלו באירופה; וסכום שהיה מעמיד את מסינה במקום מכובד בלב טבלת המשתכרים הבכירים מבין מאמני ה-NBA). למרות העונה הפושרת (יחסית) של צסק"א, ברוסיה טוענים שלמועדון אין ולא הייתה כוונה לפטר אותו.

מסינה רוצה לעזוב מסיבה אחת: הוא רוצה להירשם בדפי ההיסטוריה. הוא מרגיש שבאירופה כבר עשה הכל (ארבע זכיות ביורוליג, זכיה אחת בגביע אירופה למחזיקות גביע, תשע אליפויות מקומיות באיטליה וברוסיה, תשעה גביעים מקומיים באיטליה וברוסיה, נבחר פעמיים למאמן השנה באירופה ולאחד מ-50 המאמנים האירופאים הגדולים בהיסטוריה) - וכעת הוא חותר אל מה שאמור להיות היהלום שבכתר הקריירה האגדית שלו: הפיכה למאמן האירופאי הראשי הראשון בתולדות ה-NBA.

אם את שיא אליפויות היורוליג האגדי של אוברדוביץ' מסינה מבין שכבר לא ישבור (שמונה זכיות, והלוח הטקטי עודנו נטוי), אנשים ששוחחו עם האיטלקי בזמן האחרון מספרים שהוא יודע שיירשם בדפי ההיסטוריה אם אכן יהפוך למאמן ראשי בליגה הטובה בעולם. ומסינה חושב, הם מספרים ואומרים, שהמשימה הזו נמצאת בהישג-יד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
מאמן פנרבחצ'ה אוקר ז'ליקו אוברדוביץ' מודה לאוהדי פנאתינייקוס. GettyImages
רק הוא מרוויח יותר וזכה ביותר אליפויות. אוברדוביץ'/GettyImages

***

לאחרונה הוזכר מסינה כמועמד לתפקיד מאמן לוס אנג'לס לייקרס, ברוקלין נטס או יוטה ג'אז. אבל בימים האחרונים עלתה מחדש אפשרות מעניינת לא פחות, שעשויה להעיד על תוכנית אסטרטגית, מתוחכמת ושאפתנית, שהגה מסינה - ושמטרתה בניית קריירת אימון ארוכת-טווח בארה"ב.

האפשרות הזו היא להצטרף לסן-אנטוניו ספרס כעוזר הראשי של גרג פופוביץ'. בין פופוביץ' למסינה קיימת מערכת יחסים חמה וארוכת שנים. פופוביץ' מעריך מאוד את מסינה וכבר רצה לצרף אותו לצוות המקצועי שלו בקיץ 2011, אולם לא יכול היה להציע לו עמדה של עוזר בכיר (הייתה שייכת למייק בודנהולצר, שיאוזכר בשורות הבאות) ומסינה בחר לבסוף להצטרף ללייקרס כ"יועץ" למאמן מייק בראון. כעת, עוזרו הראשון של פופוביץ', ג'ים בוילן, צפוי לעזוב לטובת אימון הג'אז, ומסינה עשוי להיכנס לנעליו.

היכן התחכום? ובכן, קבלת משרה בכירה בצוות האימון של הספרס טובה למסינה במספר מובנים: היא תאפשר לו עוד זמן לימוד באחת ממערכות הכדורסל המצליחות והיציבות בעולם, ואפשרות להגדיל את קשריו בליגה; תקרב אותו עוד יותר לגרג פופוביץ', שכמו מידאס של מאמני ה-NBA, הפך רבים מהעוזרים שנגעו בו למאמנים ראשיים בליגה (מייק בודנהולצר עבד תחת פופוביץ' 17 שנה, בין 1996 ל-2012, ומונה למאמן ראשי באטלנטה הוקס; מייק בראון, כיום מאמן קליבלנד, עבד תחת פופוביץ' בין 2000 ל-2003; ברט בראון, כיום מאמן פילדלפיה, עבד תחת פופוביץ' בין 2007 ל-2013; פי.ג'יי קרליסימו עבד תחת פופוביץ' בין 2002 ל-2007 ומונה למאמן סיאטל; והרשימה נמשכת ונמשכת); ובקיצור - תשים אותו בפוזיציה נטולת לחץ, שתאפשר לו עוד שנה או שתיים של גדילה ואולי תסדר לו לאחר מכן משרה ראשית בקבוצה בינונית-גדולה.

האלטרנטיבה - מינוי למאמן ראשי של קבוצה קטנה כבר בקיץ הקרוב - עשוי להכניס את מסינה להיסטוריה מידית, אבל כישלון אפשרי עלול לסגור לעד את עתידו כמאמן ראשי בליגה. דרך המלך, שתחילתה כעוזר, עשויה להביא לו קריירה ארוכה ומשגשגת הרבה יותר.

ונזכיר: איש אינו יודע מתי יחליט פופוביץ' בן ה-65 לפרוש. מן הסתם, העוזר הראשי שיעבוד לצידו עובר לפרישתו יסומן כמועמד בכיר להחליפו.

גרג פופוביץ' מאמן סן אנטוניו ספרס. AP
הליגה מלאה באנשים שעבדו איתו, ועברו להיות מאמנים ראשיים. פופוביץ'/AP

אגב, בספרס עשוי מסינה לפגוש חבר קרוב אחר - מאנו ג'ינובילי, שגדל תחת מסינה בבולוניה הגדולה של תחילת המילניום השלישי.

"אין ספק שמסינה יכול להיות מאמן ראשי בליגה", אמר ג'ינובילי ל"ניו-יורק דיילי ניוז" ביוני שעבר, כשעלתה אופציית מינויו של מסינה לנטס, "יש לו יותר ניסיון מאשר רוב המאמנים בליגה. יש לו יכולות והוא חכם והוא מהיר מחשבה ויכול לקבל החלטות תוך שניות".

אר.סי ביופורד, ג'נרל מנג'ר הספרס, התראיין גם הוא לעיתון והתייחס לסוגיית המנהיגות והכבוד שחייב מאמן NBA לקבל מכוכבים שמשתכרים מיליוני דולרים בעונה. לשאלה האם מסינה אכן יקבל די כבוד כמאמן ראשי משחקניו השיב ביופורד כי "השיעור שלמד מסינה בלייקרס בטוח יעזור לו. הוא עבד עם קובי בריאנט, אנדרו ביינום ופאו גאסול. הוא אימן כמה מהשחקנים הגדולים בתולדות הכדורסל האירופאי ועבד עם השחקנים הטובים ביותר בעולם. שום דבר לא יכול להפתיע אותו".

העובדה שהליגה הופכת ליותר ויותר בינ"ל עם השנים משחקת לטובתו של מסינה. פופוביץ', שריכז בספרס קבוצה בין-לאומית לעילא, כבר אמר בעצמו ש"הליגה מוכנה למאמן ראשי מאירופה".

ריקי רוביו, מינסוטה טימברוולבס, מול מאנו ג'ינובילי, סן אנטוניו ספרס. AP
"יש למסינה יותר ניסיון מאשר רוב המאמנים בליגה. יש לו יכולות והוא חכם והוא מהיר מחשבה ויכול לקבל החלטות תוך שניות". ג'ינובילי/AP

כמובן שהכל עדיין בגדר ספקולציה והכל יכול להשתנות; ובאופן רשמי מסינה חתום בצסק"א גם לעונה הבאה (אף שצסק"א, כפי שציין ניקוס ורלאס, כבר שחררה ללא תמורה אנשים שהחזיקו בחוזה וביקשו לעזוב כמו למשל אנדריי קירילנקו לפני שנתיים); אם כי נדמה שדווקא זכייה חמישית של מסינה ביורוליג העונה תחיש את עזיבתו.

מכל מקום, אם רבים משוכנעים גמר בליבו לעזוב את אירופה, השאלה המתבקשת הבאה היא מי יחליף אותו בצסק"א. והתשובה האינטואיטיבית היא דיוויד בלאט.

שמו של בלאט נקשר לצסק"א בערך מהשלב שבו החל להתעמעם עתידו של מסינה במועדון. ברוסיה טוענים שבלאט נחשב אהוד על סרגיי איבאנוב - ראש לשכתו של הנשיא פוטין, שר הביטחון לשעבר ומי שנחשב לפטרון הקבוצה. בלאט נחשב לאהוד באופן כללי ברוסיה בזכות הצלחתו הגדולה עם הנבחרת. עונת היורוליג המוצלחת שלו עם מכבי חיזקה עוד-יותר את מועמדותו. וכפי שטוענים עיתונאים ברוסיה, גם שחקניה המקומיים של צסק"א שעבדו עם בלאט בנבחרת מצדדים בו. בלאט הוא אומנם מאמן קשוח, אבל הרבה יותר פרגמטי מהרס"ר האיטלקי.

לכאורה, מעבר של בלאט בצסק"א מיטיב עם כולם. למרות ההצהרות המפויסות שמשמיעים בשבוע האחרון ראשי מכבי, במיוחד חברי ההנהלה הצעירים, מערכת היחסים האישית עם בלאט נותרה רעועה בבסיסה. לא בכדי נמנעו דיוויד ודני פדרמן מלהצהיר רשמית כי בלאט יאמן את הקבוצה בעונה הבאה. לבלאט ולמכבי אופציות עזיבה הדדית (מכבי תצטרך לפצות את בלאט ב-150 אלף דולר אם תחליט להעזיבו). מעבר לרוסיה יעניק לבלאט חוזה הרבה יותר גדול מכ-700,000 הדולרים שאמור להשתכר במכבי אם יישאר, ויפתור את הנהלת מכבי מצרה כפולה: הפיצוי הכספי לבלאט, ובעיקר עליהום ציבורי ותקשורתי שעשוי להיות כרוך בהחלטה שכזו.

אף שהאפשרות שבלאט ימשיך במכבי קיימת ורלוונטית, והתחזקה לאחר ההעפלה לפיינל-פור, נספר שעוד לפני הסדרה נגד מילאנו החלו במכבי לבדוק אלטרנטיבות זרות בעמדת המאמן. כפי שפורסם אצלנו, בין היתר עלו שמותיהם של ולימיר פראסוביץ' וסשה טריפונוביץ'. כעת ניתן לפרסם כי "לופ" המחליפים האפשריים לבלאט כולל גם את דימיטריס איטודיס, שכיהן כעוזרו של אובראדוביץ' בפנאתינייקוס במשך 12 שנים וכיום מאמן באנביט הטורקית שרושמת עונה מצוינת (שמעון מזרחי מצוי עמו בקשר מצוין), וסימונה פיאניג'אני, לשעבר מאמן מונטפסקי סיינה וכיום בנבחרת איטליה. וגיא גודס, מטבע הדברים, גם הוא עודנו מועמד.

דיוויד בלאט מאמן מכבי תל אביב מקבל אות כבוד מממשלת רוסיה. GettyImages
מוערך מאוד ברוסיה. בלאט מקבל אות כבוד מהממשלה הרוסית/GettyImages

***

כעת, יודגש, לא מנהל בלאט קשר עם צסק"א. אבל הדברים עשויים לעלות על מסלול מהיר לאחר הפיינל פור במילאנו. "צסק"א עובדת מהר, היא לא תמתין עד יולי עם עניין המאמן", מבטיח עיתונאי רוסי. האופציות ההדדיות של בלאט ומכבי נכנסות לתוקף רק בסיום העונה. אבל אפשר שעוד קודם לכן - בכפוף להודעה רשמית מטעם מסינה - יורכב הפאזל החדש. למכבי יהיה די זמן למצוא מחליף לבלאט והיא לא תצטרך לפצותו, ואילו בלאט ידע בשלב מוקדם מאוד היכן יאמן בעונה (או בשנים?) הבאות.

דן שמיר כבר מחכה לו באזור הכיכר האדומה.

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully