וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי השוער הטוב בעולם?

22.4.2014 / 14:00

העונה הנהדרת של טיבו קורטואה מאתלטיקו מדריד, שיפגוש הערב את הקבוצה אליה הוא שייך ואת פטר צ'ך, גרמה ללא מעט פרשנים לטעון שהוא השוער הטוב בעולם כיום. האמנם? האם הוא באמת עקף את בופון או ואלדס? קבלו את דירוג 10 השוערים הטובים בעולם

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טיבו קורטואה נרכש על ידי צ'לסי בקיץ 2011 ומיד נשלח בהשאלה לאתלטיקו מדריד. מאז הוא לא חזר. השוער הבלגי עומד לסגור שלוש שנים בליגה הספרדית, שכן בצ'לסי מקומו של פטר צ'ך עדיין בלתי ניתן לערעור. רגע לפני שהשניים נפגשים בחצי גמר ליגת האלופות, וכאשר חצי הגמר השני מציג עימות לא פחות מסקרן בין איקר קסיאס למנואל נוייר, בדקנו מה השתנה בטופ 10 של השוערים הטובים בעולם, נכון לאפריל 2014. לעונה הנוכחית יש משקל מכריע, אך גם העבר, ההישגים והפוטנציאל נכנסים לשקלול. נקודת הזינוק למונדיאל.

כמעט נכנסו:

טים הווארד (אברטון) - נמצא בעיצומה של התקופה הטובה בקריירה.

קיילור נבאס (לבנטה) - עונה פנומנלית, לא פחות. חייב להוכיח שזה לא מקרי.

מורגן דה סנקטיס (רומא) - 20 משחקים ללא ספיגה בעזרת הגנת ברזל.

סימון מיניולה (ליברפול) - שערים מוזרים לצד הצלות נדירות, עשה קפיצת מדרגה.

ברנד לנו (לברקוזן) - השוער הגרמני הכי טוב אחרי מנואל נוייר.

שוער ליברפול, סימון מיניולה. GettyImages
היה קרוב. סימון מיניולה/GettyImages

10. הוגו לוריס - טוטנהאם

קפטן נבחרת צרפת, אחד משלושה קפטנים בינלאומיים ברשימה, ספג העונה שישייה אחת, שתי חמישיות ושתי רביעיות מול קבוצות הצמרת של אנגליה, ועדיין מבחינת אוהדי טוטנהאם הוא השחקן הטוב ביותר שלהם. כי למרות הכול, יש להוגו לוריס העונה גם 12 משחקי ליגה ללא ספיגה ובמחזורי הפתיחה הוא החזיק את הקבוצה בצמרת. הוא חכם, אמיץ, בעל אינסטינקטים חדים, לא חושש לטעות (והוא טועה) ובעיקר ראוי להגנה טובה יותר. גם לקצת מזל. הוא הגיע לליון אחרי שושלת האליפויות והסתפק רק בגביע אף על פי שכיכב, כשגם המעבר לטוטנהאם לא הזניק אותו לעבר ליגת האלופות ואיסוף תארים. התסכול הגובר, לוריס בן ה-27 רוצה יותר ולכן התרנגולים יצטרכו להתאמץ כדי להשאירו. קבוצות רבות לוטשות עיניים והמעריץ זינדין זידאן אמר שהוא ישמח לקחת את המנהיג של צרפת לכל מקום בו יעבוד. קבוצה איכותית יותר תקפיץ אותו לחמישייה הראשונה.

המספר הנוסף: 31 - הדיפות (אגרופים) מוצלחות של כדורי גובה יש ללוריס העונה בפרמיירליג, יותר מכל שוער ליגה אחר. הדרך היעילה שלו להתמודד עם ההגבהות המסוכנות בליגה האנגלית.

הוגו לוריס שוער טוטנהאם. GettyImages
ראוי להגנה טובה יותר ואז גם הדירוג יהיה גבוה יותר. הוגו לוריס/GettyImages

9. סמיר הנדנוביץ' - אינטר

עונת הבכורה הקשה במילאנו כבר מאחוריו. העונה, כשברקע גוברים הקולות להענקת אפודת השוער הראשון של אינטר לפרנצ'סקו בארדי הצעיר שמשחק כמושאל בליבורנו, סמיר הנדנוביץ' בן ה-29 חזר ליכולת המוכרת מימיו באודינזה ואף שיפר אותה. בעזרתה הוא גם הביא לנראזורי לא מעט נקודות בליגה. אחרי מאזן עגום של 53 שערי חובה (ב-35 משחקים) בעונה הקודמת, שוער נבחרת סלובניה נעל העונה את השער ב-15 משחקים והוציא 30 כדורים מהרשת ב-33 מחזורים. בשבועות האחרונים הוא מצטיין באופן קבוע, ולא רק בפנדלים. הצלות נדירות מול רומא, סמפדוריה ופארמה, יד שמאל חזקה שהוציאה העונה כמה כדורים מהחיבורים והערכה רבה מצד קולגות ואנשי מקצוע. גם סימונה סקופט, ילד הפלא החדש בשערה של אודינזה, קורא לו "האליל שלי".

המספר הנוסף: 16 - פנדלים עצר הנדנוביץ' מאז ערך את הבכורה שלו בסרייה A ב-2005, יותר מכל שוער אחר. עבור הבועטים שניצבים מולו מדובר בנקודה השחורה.

סמיר הנדנוביץ' שוער אינטר. GettyImages
שוער איכותי, לא רק מומחה לפנדלים. סמיר הנדנוביץ'/GettyImages

8. דויד דה חאה - מנצ'סטר יונייטד

עונה איומה של מנצ'סטר יונייטד, גם לא כזו שתיזכר כיוצאת דופן מבחינת דויד דה חאה, אבל מקומו עדיין בצמרת. מדובר בשוער מוכח, עם כמה שנים טובות בטופ ובעיקר פוטנציאל עצום. אסור לשכוח שהוא רק בן 23, וגם העונה היו לו משחקים נהדרים בהם הראה שהוא קורץ מחומר מיוחד. אז עמודת הספיגות צמחה מ-26 ב-28 משחקים בעונה שעברה ל-40 ב-33 משחקי ליגה העונה, אבל לכישרון הספרדי יש שוב 11 משחקים ללא ספיגה. את ההצלה הכפולה שלו מול אולימפיאקוס אפשר לראות עוד עשרות פעמים והיו מקרים שהוא מנע תבוסות קשות. אחרי שנבחר לשחקן חודש מרץ של המועדון, ראשי יונייטד מתכוונים להעניק לדה חאה חוזה חדש כדי להמשיך איתו הלאה. הוא כנראה השוער עם עבודת הרגליים הטובה בעולם ושיפר משמעותית את היציאה לכדורי גובה, אך יש עוד כמה נקודות לעבודה, לפני שיזכה לרשת את איקר קסיאס בשער נבחרת ספרד.

המספר הנוסף: 100 - אחוזי הצלחה בקליטת כדורי גובה העונה בפרמיירליג. היחיד שמחזיק במאזן מושלם מבין השוערים ששיחקו לפחות 20 משחקים.

דויד דה חאה שוער מנצ'סטר יונייטד. רויטרס
שוער העתיד של נבחרת ספרד משתפר בקצב שלו. דויד דה חא/רויטרס

7. ויקטור ואלדס - ברצלונה

השוער עם הסיפור העצוב של העונה. ויקטור ואלדס הודיע בקיץ שעבר על עונת פרידה מברצלונה, וקיווה לסיים את התקופה הקסומה שלו במועדון בצורה היפה ביותר. נגיד, עם תואר. לצערו, הוא סיים בדמעות בגלל פציעת ברך קשה, נעדר מרגעי ההכרעה וראה את חבריו קורסים בליגת האלופות ובגמר הגביע, ומתרחקים גם מהאליפות. כמה שחסרונו משמעותי. הפציעה והאמברגו שהוטל על ברצלונה ערפלו את עתידו של ואלדס, אך אין ספק שמדובר בשוער הגדול בתולדות המועדון. ואלדס זכה חמש פעמים בפרס הסאמורה (שיא ליגה משותף עם רמאייטס) וגם העונה הציג מספרים מצוינים. למרות ההגנה המעורערת שלפניו, הוא ספג 21 שערי ליגה ב-26 משחקים, הצטיין בלא מעט מהם (כולל שיא העצירות האישי בקלאסיקו הראשון) ושמר 13 פעמים על שער נקי (לעומת שמונה כאלה בעונה שעברה). על אף ההיעדרות הכפויה משלבי ההכרעה, שייך לצמרת העולמית.

המספר הנוסף: 173 - משחקי ליגה ללא ספיגה יש לוואלדס בקריירה. הוא עקף העונה את קסיאס המסופסל (נתקע על 164) ועלה למקום השלישי בכל הזמנים.

ויקטור ואלדס שוער ברצלונה. GettyImages
כמה שהוא חסר לברצלונה. ויקטור ואלדס/GettyImages

6. איקר קסיאס - ריאל מדריד

נכון, הוא לא קיבל העונה ולו דקה ליגה אחת, ובמקרה הזה העבר המפואר עומד לזכותו. אבל לא רק. התואר הראשון של ריאל מדריד העונה רשום קודם כל על שמו של איקר קסיאס, ששמר על רשת נקייה בכל שמונת המשחקים עד הגמר וזכה להניף את גביע המלך. כמו מלך. גם בליגת האלופות קסיאס הזכיר שהוא שוער אדיר. קפטן נבחרת ספרד לא ספג בארבעה מתוך 10 המשחקים שלו באירופה, וגם בימים בהם הוציא כדורים מהרשת עשה את ההבדל. כך היה ב-2:2 מול יובנטוס בשלב הבתים, אשר בסיומו גם בופון יצא מגדרו כדי לפרגן, וגם ברגעי הפאניקה בגומלין מול דורטמונד. העצירות של קסיאס (וגם קצת מזל) שלחו את הבלאנקוס לחצי הגמר וגרמו לרבים לתהות מדוע הוא לא זוכה לעדיפות על פני דייגו לופס גם בליגה. זה בכל זאת "סאן איקר", ריאל עדיין זקוקה לו.

המספר הנוסף: 1,029 - דקות החזיק מעמד קסיאס מבלי להוציא כדור מהרשת בגביע, עד שנכנע בגמר לנגיחה של מארק ברטרה. מיותר לציין שמדובר בשיא היסטורי במפעל.

איקר קסיאס שוער ריאל מדריד עם הגביע. AP
עדיין שוער אדיר, עדיין קבלן תארים. איקר קסיאס/AP

5. פטר צ'ך - צ'לסי

כמה שהוא התגעגע לז'וזה מוריניו. בעונה שעברה פטר צ'ך ספג 36 שערים ב-36 משחקי ליגה והמשיך את הנסיגה ביכולתו. נראה היה שלצ'לסי כדאי לחשוב על אפשרות חלופית ולהחזיר את טיבו קורטואה, אבל מוריניו הלך עם השוער אותו רכש מראן לפני עשור וסייע לו להשיב את הביטחון ואת המעמד כשוער הטוב בפרמיירליג. צ'ך מוביל העונה את הליגה עם 16 משחקים ללא ספיגה ו-24 שערי חובה ב-34 מחזורים בהם פתח. שיפור עצום למספרים מהעונה שעברה, אם כי חשוב להדגיש שמבין השוערים המשחקים באופן קבוע, לעברו נבעטו הכי פחות כדורים. להגנה החזקה יש חלק חשוב בשיפור של צ'ך, אך ראינו איך בלי הגיבוי שלו מאחור היא כשלה מול סנדרלנד וקטעה את הרצף הביתי של מוריניו. זה לא היה צירוף מקרים.

המספר הנוסף: 209 - משחקים במדי צ'לסי ללא ספיגה בכל המסגרות. זה שיא המועדון שקבע צ'ך ב-14 בינואר השנה, כמעט עשור אחרי הופעת הבכורה שלו במדים הכחולים באוגוסט 2004, אז שמר לראשונה על רשת נקייה (מול מנצ'סטר יונייטד).

פטר צ'ך שוער צ'לסי. GettyImages
מוריניו סייע לו לשוב להיות השוער הטוב בפרמיירליג. פטר צ'ך/GettyImages

4. סלבטורה סיריגו - פריס סן ז'רמן

הפתעה? תלוי את מי שואלים. הוא אולי מרוחק יחסית מאור הזרקורים ופרח בתקופה בה ג'יג'י בופון עדיין שולט בנבחרת איטליה, אבל סלבטורה סיריגו עשה קפיצת מדרגה נחשונית בשנתיים האחרונות ופילס דרכו אל צמרת השוערים. רבים הרימו גבה כאשר פריס סן ז'רמן הימרה על שוער לא צרפתי, אך רכישתו של סיריגו מפאלרמו תמורת 3.5 מיליון יורו בלבד בקיץ 2011 התבררה כהברקה. בעונה שעברה ניפץ השוער בן ה-27 את שיא המועדון העתיק של ברנאר לאמה ונעצר על 948 דקות, כשבחגיגות האליפות הראשונה של פ.ס.ז' מאז 1994 הוא ציין עוד שיא של 23 משחקי ליגה עם רשת נקייה. הזינוקים האקרובטים של סיריגו ממשיכים לגרום להנאה לאוהדים, והעונה הוא גם עצר פנדל ראשון כשוער הקבוצה (בגומלין מול לברקוזן). עם 19 שערי חובה ב-33 מחזורים, מתוכם 18 משחקים ללא ספיגה, לסיריגו יהיה ביקוש אדיר גם אם פ.ס.ז' תחליט בכל זאת להביא "שם" במקומו.

המספר הנוסף: 2 - אליפויות רצופות לשוער זר, לא דבר של מה בכך בליגה הצרפתית שמעדיפה שוערים מקומיים. סיריגו יהיה הראשון שעושה זאת מאז איבן צ'ורקוביץ' היוגוסלבי של סנט אטיין (אמצע שנות ה-70').

סלבטורה סיריגו שוער פריס סן ז'רמן עוצר. רויטרס
מתעופף לכל עבר, גם לקדמת דירוג השוערים העולמי. סלבטורה סיריגו/רויטרס

3. ג'אנלואיג'י בופון - יובנטוס

גם בגיל 36, קפטן נבחרת איטליה שייך לעילית של העילית. ג'אנלואיג'י בופון יסגור את העונה ה-13 שלו בשערה של יובנטוס עם עוד אליפות - שלישית ברציפות וחמישית בסך הכול (לא כולל אליפויות הקאלצ'ופולי המחוקות) - והוא יעשה זאת בעונה בה הפך לשיאן ההופעות מבין שוערי יובה בכל הזמנים. הוא ציין את השוואת שיא 476 ההופעות של דינו זוף במשחק מול גנואה בחודש שעבר, בו עצר את הפנדל השמיני שלו במדי הקבוצה והשתווה גם בזה לזוף. 19 משחקים עם רשת נקייה העונה ורק 19 שערי חובה ב-31 משחקי ליגה, עדיין לא מספרים את כל הסיפור. בופון האגדי ממשיך להציג אינסטינקטים בריאים, כמעט מדי שבוע מפליא בהצלה אחת בל תיאמן ולא מפסיק לרגש. הוא גם היחיד שמעמדו נותר יציב ואיתן בין חמשת השוערים הטובים בעולם מבחינה סטטיסטית, בכל 14 השנים במילניום הנוכחי. תופעת טבע.

המספר הנוסף: 745 - דקות רצופות ללא ספיגה היו לבופון, עד שמקסי מוראלס הכניע אותו ב-22 בדצמבר. כן, בגיל 36 בופון שיפר משמעותית את רצף 517 הדקות מעונת הבכורה שלו ביובנטוס (2001/02), וקבע שיא קריירה.

שוער יובנטוס ג'אנלואיג'י בופון. רויטרס
משפר שיאים אישיים בגיל 36. ג'אנלואיג'י בופון/רויטרס

2. טיבו קורטואה - אתלטיקו מדריד

הכוח העולה של השוערים והאיש לכבודו התכנסנו. מה זה איש? ילד. רק בחודש הבא יחגוג טיבו קורטואה 22 וכל עתידו לפניו, אבל ברזומה כבר ארבע עונות מלאות כשוער ראשון וקצב התקדמות מטאורי. בעונת הבכורה שלו בספרד ספג 41 שערים ב-37 משחקי ליגה וסייע לאתלטיקו לזכות בליגה האירופית; בעונה השנייה ספג רק 29 שערים באותה כמות של משחקים, שמר ב-20 מקרים על רשת נקייה כדי לזכות בפרס הסאמורה (לשוער הטוב בליגה) והצטיין בגמר הגביע בו גברה קבוצתו על ריאל מדריד; והעונה? 20 ספיגות בלבד ב-33 משחקי ליגה, כאשר ב-19 מתוכם שמר על שער נקי. גם ברצף שמונה הניצחונות הנוכחי של הקולצ'ונרוס, לקורטואה יש חלק משמעותי עם שבעה משחקים בהם לא ספג. אין פלא שהוא הראשון ברשימת הדרישות של דייגו סימאונה לעונה הבאה, אפילו במחיר של מכירת דייגו קוסטה לצ'לסי.

משחק הרגל שלו עדיין טעון שיפור, אך פרט לזה קשה למצוא ליקויים. למרות גובה של 1.99 מטרים ומראה גמלוני, מדובר באתלט נהדר, זריז ובעל רפלקסים בלתי רגילים. בנוסף, הבגרות שלו, השקט שהוא נותן להגנה ואופן ההתמודדות עם ההצלחה לא פחות מרשימים. "אין לו נקודות תורפה", אמר עליו טובי אלדרווירלד, החבר לקבוצה ולנבחרת בלגיה. "אני רואה אותו מדי יום. הוא טוב בקרקע, הוא טוב בגובה, הוא טוב על קו השער. עם הכדור, ובלעדיו". ההצלות שלו בשנים האחרונות, ובמיוחד העונה, כבר הפכו לשם דבר באירופה. ה-IFFHS (האיגוד הבינלאומי להיסטוריה וסטטיסטיקה של הכדורגל) הציב אותו במקום השלישי בין השוערים לשנת 2013, אבל קורטואה לא יודע שובע. בקרוב במקום הראשון?

המספר הנוסף: 26 - משחקים ללא ספיגה יש לבלגי העונה בכל המסגרות (מתוך 49). שיא מועדון היסטורי, או כמו שקראו לזה בספרד: "קורטואה - חומה כמוה לא ידעה אתלטיקו מעולם".

טיבו קורטואה שוער אתלטיקו מדריד. GettyImages
"הוא טוב בקרקע, טוב בגובה, על קו השער. עם הכדור, ובלעדיו". טיבו קורטואה/GettyImages

1. מנואל נוייר - באיירן מינכן

הגודל, הגמישות, קור הרוח, השקט, מיעוט הטעויות? זו כל החבילה. מנואל נוייר נמצא בסך הכול שלוש שנים בבאיירן מינכן, אבל נראה כאילו הוא שם מאז ומתמיד. ומי זוכר עכשיו את השנאה היוקדת כלפיו בבוואריה לפני המעבר? היורש האולטימטיבי של אוליבר קאן - בבאיירן ובנבחרת. אחרי שנבחר לשחקן השנה בגרמניה ב-2011 והגיע כשבאמתחתו רק גביע עם שאלקה, נוייר נזקק לשנת התאקלמות אחת לפני שהפך למניה הבטוחה בקבוצת הטרבל. הזכייה המשולשת בעונה שעברה ובעיקר ההופעה המרהיבה בגמר ליגת האלופות, העלו את ההערכה כלפי השוער הגרמני לשחקים. גם איגוד הסטטיסטיקה העולמי נתן חותמת סופית, כשלפני כמה חודשים פרסם את הדירוג וקבע שנוייר הוא השוער הבכיר, אחרי חמש שנים רצופות בהן התנוסס שמו של קסיאס במקום הראשון.

ואת הכול נוייר עושה בשקט, כמעט בלי שנבחין. באיירן מינכן, במיוחד בעידן פפ גווארדיולה, היא קבוצה שמחזיקה המון בכדור ולא מאפשרת ליריבות להגיע ליותר מדי מצבים. אבל כשזה קורה, הן בדרך כלל נתקלות בנוייר, שאף שדרג פלאים את משחק הרגל שלו וכנראה אחראי יותר מכל לתחושה הזו שאלופת אירופה בלתי ניתנת להכנעה. מוטת הידיים האדירה מאפשרת לשוער בן ה-28 לנעול את השער, פשוטו כמשמעו. הוא שומר על ממוצע ספיגות נמוך (18 שערי חובה ב-31 משחקי ליגה בעונה שעברה, 15 בלבד ב-28 משחקים העונה) ויודע להתעלות ברגעי האמת. אחרי האליפות השנייה וחצי גמר ליגת האלופות, עוד מצפה לו גמר גביע רביעי רצוף בברלין. אז אולי הוא לא דיבב מפלצת בצורה כל כך מפחידה, אך אל תטעו: הוא מפלצתי.

המספר הנוסף: 100 - משחקים עם שער נקי בבונדסליגה. נוייר הגיע לציון הדרך הזה במחזור החמישי מול האנובר, והפך לשוער הצעיר בהיסטוריה של הבונדסליגה שרשם את ההישג. מאז הוא הוסיף עוד 12.

מנואל נוייר שוער באיירן מינכן עוצר את רוברט לבנדובסקי שחקן דורטמונד. רויטרס
השוער הטוב בעולם. מנואל נוייר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully