וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה לא ייגמר בפיני גרשון: סערת פנאתינייקוס מתחדשת

20.3.2014 / 14:00

המאמן מדהים, אבל מפוטר. הנשיא משתולל, אבל מתוחכם. פנאתינייקוס היא כבר לא הקבוצה החזקה באירופה, אבל המהפכים והמזימות שמתחוללות שם הן עדיין המרתקים ביבשת. ערב חזרת אובראדוביץ' ליוון, הסערה מתחדשת

ברני ארדוב

צפו בתוכנית "משחק מקדים" לקראת משחקה של מכבי תל אביב מול פרטיזן בלגרד

הצד הירוק של אתונה לובש היום חג. לא רק בגלל שאתמול הודחה אולימפיאקוס מליגת האלופות – אלא משום שהערב (חמישי, 21.45!) יתרחש מאורע מרגש עוד יותר עבור האוהדים: בפעם הראשונה, ז'ליקו אובראדוביץ' חוזר הביתה.

הכרטיסים אזלו מזמן: לראשונה העונה יהיה האואקה מלא בכ-20,000 איש בקירוב. מה שלא הצליחו לעשות אולימפיאקוס וברצלונה לאוהדים של פאו – המדוכאים מהכדורסל המשמים שמציגה קבוצתם העונה – עושה, בקלות, אובראדוביץ' אחד.

הבעיות: הוא חוזר לאתונה כמאמן פנרבחצ'ה-אולקר; ועבור שתי הקבוצות מדובר בקרב על הישרדותן ביורוליג.

הערב: פנאתינייקוס בקרב לוהט מול פנרבחצ'ה (21:45)

הערב: 21:45, ישיר בוואלה!: פרטיזן - מכבי תל אביב

משחק מקדים: הנס שיביא את מכבי תל אביב למקום השני

מאמן פנרבחצ'ה אולקר ז'ליקו אוברדוביץ'. GettyImages
אולם מלא לראשונה העונה, לכבודו. ז'ליקו אובראדוביץ'/GettyImages

זו הפעם הראשונה שפרגיסקוס אלברטיס יעמוד על הקווים במשחק יורוליג ביתי. אלברטיס הוא אולי האדם היחיד ביוון שהמעמד שלו בפנאתינייקוס מתקרב לזה של אובראדוביץ' – בכל זאת, הוא שיחק בקבוצה במשך 19 עונות, בין 1990 ל-2009 (אובראדוביץ' אימן 13 עונות), וזכה עם פאו כשחקן ב-25 תארים (שניים יותר מאובראדוביץ') ובשבעה תארים נוספים כחבר בצוות המקצועי לאחר פרישתו, והוא השחקן היחיד בהיסטוריה של המועדון שמספר חולצתו (4) הוצא לפרישה יחד איתו;

ועדיין, אתמול אמר דימיטריס ינאקופולוס – בנו של פאבלוס ינאקופולוס הגדול, מי שמכהן כיו"ר המועדון בשנתיים האחרונות ואדם שבהחלט אינו ידוע בעידונו ובפוליטיקלי-קורקטיותו – ש"זו בדיחה עצובה שז'ליקו מאמן קבוצה אחרת. הוא חייב לחזור לכאן, לבית שלו, בהקדם האפשרי, כדי להשלים את המטרה הגדולה ביותר שלנו".

ומהי אותה מטרה?

"לעבור את ריאל מדריד במספר הזכיות ביורוליג". לפאו, נזכיר, יש שישה גביעי אירופה. לריאל יש שמונה.

פרגיסקוס אלברטיס מאמן פנאתנייקוס. GettyImages
היחיד שמתקרב למעמד של אובראדוביץ'. פרגיסקוס אלברטיס/GettyImages

זה כנראה לא היה המהלך הנבון ביותר מצידו של ינאקופולוס ג'וניור, אבל לא נראה שאלברטיס התרגש. כול מי שגדל בפנאתינייקוס, כמו אלברטיס, יודע שעל ינאקופולוס הצעיר אי-אפשר לשלוט, יודע שאי-אפשר להבין את מהלכיו או את מניעיו ולכן גם אין היגיון בלבזבז אנרגיות כדי לנסות ולהבין.

זו גם הסיבה שבגינה אף אחד לא שמע את ארגיריס פדולאקיס, מאמן הקבוצה בשנה וחצי האחרונות שפוטר בתחילת השבוע שעבר, אחרי ההפסד במחזור התשיעי של היורוליג לקאחה לבוראל, מוציא קיטור בתקשורת היוונית.

כזו היא סביבת העבודה בפאו המודרנית: אף אחד – חוץ מינאקופולוס, מסתבר – לא יכול לחשוב לטווח רחוק.

אובראדוביץ' כן חושב לטווח רחוק, ומשום כך החליט לעזוב לפני שנה וחצי. המשבר הכלכלי האדיר ביוון הביא את משפחת ינאקופולוס, בעלת השליטה בקבוצת הכדורסל, לצמצם באופן דרמטי את תמיכתה השנתית. אם בשנים הגדולות של ז'ליקו שפכו היוונים חבילות של כסף על כוכבים כמו בודירוגה ודיאמנטידיס וספאנוליס, הרי שהיום מוערך התקציב השנתי של הקבוצה בכ-9-10 מיליון יורו בלבד, הרבה פחות מזה של מכבי תל אביב למשל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צמצום דרמטי בתקציב. דימיטריס ינאקופולוס/מערכת וואלה!, צילום מסך

כול זה הופך את פיטוריו של פדולאקיס למוזרים עוד יותר. משום שאומנם, ביוון מסכימים שסגנון הכדורסל של פאו לא היה מרגש או שובה-לב; אבל בשורה התחתונה, הוא היה כדורסל מנצח.

"פדולאקיס חתם בפאו בקיץ 2012 וקיבל קבוצה במצב בלתי-אפשרי", אומר העיתונאי ניקוס ורלאס. "זה היה בסוף המעגל של אובראדוביץ', וברור שהרף שהוצב הוא לכשעצמו בלתי-ניתן לחצייה, ולכן לכל מאמן אחרי אובראדוביץ' היה בעצם רק מה להפסיד. חוץ מזה, דימיטריס ינאקופולוס קיבל את הקבוצה מפאבלוס. יוון נמצאת במשבר כלכלי חמור והקבוצה הכריזה על קיצוץ בתקציב, מה שבין היתר כנראה שגרם לז'ליקו לעזוב. ואחרי שז'ליקו עזב נטשו המון שחקנים. פדולאקיס קיבל מועדון עם בסיס 0, אבל רף ציפיות כאילו אנחנו נמצאים ב-2008".

צריך לזכור שמול פאו עמדה אולימפיאקוס, שמבחינה אסטרטגית נמצאה בקיץ ההוא אולי במצב הטוב בהיסטוריה שלה: האדומים, שהצליחו לשים יד על צעירים מוכשרים כמו פפאניקולאו ומנצאריס ועל זרים מעולים כמו היינס ודורסי, זכו ב-2012 באליפות אירופה ובאליפות יוון. פאו הציגה מנגד סגל מזדקן, שהתפזר לאחר עזיבת אובראדוביץ'. פדולאקיס קיבל, למעשה, קבוצה ששני הנכסים הגדולים ביותר שלה היו דימיטריס דיאמנטידיס וקוסטאס צרצאריס, אומנם שני שחקנים נהדרים, אבל כאלו שנמצאים מעבר לשיאם.

ובכל הכאוס הזה, בזמן שאולימפיאקוס זכתה גם ב-2013 באליפות אירופה, הצליח פדולאקיס להוביל את פאו אשתקד לזכייה בדאבל היווני, והעונה כבר זכה בגביע היווני. כל התארים הושגו בקרבות ישירים מול אולימפיאקוס.

"אם סופרים רק את המשחקים המכריעים בין פאו לאולימפיאקוס מאז שפדולאקיס מונה – בגמרי הגביע ובפלייאוף – התוצאה עמדה על 0:6 לזכות פאו", אומר ורלאס, "יותר מוצלח מזה לא יכול להיות".

הדבר היחיד שפדולאקיס לא השיג, למעשה, הייתה אליפות היורוליג. במובן הזה, אולי הפיניש הנדיר של אולימפיאקוס במפעל אשתקד עמד לו לרועץ.

מאמן פנאתינייקוס ארגיריס פדולאקיס. Panagiotis Moschandreou, GettyImages
חששו שיזכה באליפות. ארגיריס פדולאקיס/GettyImages, Panagiotis Moschandreou

שמועות בדבר פיטרויו של פדולאקיס מסתובבות באתונה עוד מאפריל שעבר, לפני סדרת גמר הפלייאוף. הזכייה באליפות יוון הבטיחה לו חוזה לעונה נוספת. גם העונה נחלץ פדולאקיס מפיטורין אפשריים באזור דצמבר, אבל שוב נדחה ביצוע גזר-הדין בשל הזכייה בגביע. אחרי ההפסד ללבוראל לפני שבועיים, שדרדר את פאו למאזן 5:4 ביורוליג והציב אותה בסכנת הדחה מוחשית לפני רבע-הגמר, הודיע המועדון על סיום העסקתו.

מדוע?

"הסיבה הרשמית הייתה שפנאתינייקוס לא יכולה להרשות לעצמה להמשיך עם הסגנון ההגנתי והמשעמם של פדולאקיס, ושהוא לא ממצה את כל הסגל שעומד לרשותו. יש צעירים שלא באים לידי ביטוי", אומר העיתונאי אריס בארקאס.

"למען האמת, הסגנון של פאו היה מאוד מעייף בשנתיים האחרונות", מסכים ורלאס. "הם היו מפוקסים מאוד בהגנה, אבל ההתקפה הייתה נוראית. עד שפדולאקיס פוטר פאו הייתה קבוצת הטופ-יורוליג היחידה שלא היה לה משחק מעבר. אני לא מדבר על משחק מעבר לא-טוב; פשוט לא היה לה משחק מעבר בכלל! כל משחק של פאו הסתיים סביב ה-65 נקודות. אם פאו הייתה קולעת בסוף שתיים-שלוש שלשות, היא הייתה מנצחת. אם לא, היא הייתה מפסידה".

ינאקופולוס, מסבירים ביוון, תיעב את הכדורסל של פדולאקיס. הוא חשש מזכייה נוספת של פדולאקיס באליפות, שתאלץ להשאיר את המאמן בקבוצה. הוא החליט, לפיכך, להקדים תרופה למכה, ולפטר את פדולאקיס כמה שבועות לפני תחילת הפלייאוף, ברגע האחרון ממש בו החלפת מאמן עוד יכולה להתקבל כמהלך בעל היגיון מקצועי כלשהו וכאשר עוד קיים חלון זמן סביר לשינוי מקצועי.

"ההנהלות ביוון חושבות שהן הכוכב הראשי בהצגה", טוען ורלאס. "מבחינת המנהלים, הם נותנים את הכסף, הם מקבלים את ההחלטות והם מביאים תארים, כשהמאמן הוא רק סטטיסט. אם תשאל את משפחת אגילופולוס (בעלת השליטה באולימפיאקוס, א.ג.) מי זכה באליפויות היורוליג האחרונות, הם יגידו לך שהם זכו, לא המאמנים".

ג'ייסון קיד מאמן ברוקלין נטס. GettyImages
מקרה דומה באתונה. ג'ייסון קיד/GettyImages

בארקאס טוען שהפיטורין של פדולאקיס היו אומנם באוויר, אבל שהתזמון היה מקרי. "אם פאו לא הייתה מפסידה ללבוראל, פדולאקיס כנראה עדיין היה מאמן", הוא אומר, והראייה לדבריו היא התסבוכת אליה נקלעה פאו בגזרת המאמנים כעת.

מי שקיבל את המינוי הוא אלברטיס. סמל ענק, כאמור, וחבר בצוות המקצועי של פאו, אבל אדם חסר-ניסיון ממשי באימון. אלברטיס אפילו לא הוגדר כעוזר מאמן ראשון בשנים האחרונות. אצל אובראדוביץ' היה זה דימיטריס איטודיס הבלתי-נלאה, כיום מאמן באנביט הטורקית, ששימש כיד-ימינו של הסרבי הגדול בכל 13 שנותיו בקבוצה ועזב איתו בקיץ שעבר; ובשנה וחצי האחרונות סוטיריס מנולופולוס, איש מקצוע מוערך אחר, שבפאו נחשב למוח האחראי על משחק ההגנה המצוין של הקבוצה. מנולופולוס עבד עם מאמנים הגנתיים גדולים כמו גיורגיוס ברצוקאס (מאמן אולימפיאקוס) ואגדת הכדורסל פנאיוטיס ינאקיס.

הבעיה עם אלברטיס היא מהותית וגם טכנית: לא רק שאין לו ניסיון – אין לו אפילו תעודת מאמן. ומשתי הסיבות האלה צירפה פאו בשבוע שעבר לשורות הצוות המקצועי את דימיטריס פריפיטיס, מאמנה של קולוסוס ואחד מאנשי המקצוע המוערכים ביותר ביוון. פריפיטיס הוא חבר הצוות המקצועי של נבחרת יוון במשך שנים, ומי שנחשב במדינה ל"מנתח היריבות (סקאוט) הטוב ביותר", לדברי בארקאס.

עם זאת, בגלל שלאלברטיס אין תעודת מאמן (לא עבר קורס בבית-הספר למאמנים של איגוד הכדורסל היווני), ככל הנראה יירשם פריפיטיס בטפסים כמאמן הראשי. ואולם מבחינה היררכית יעמוד אלברטיס בראש הצוות המקצועי, כאשר מנולופולוס יישאר כעוזר מאמן ופריפיטיס יוגדר כ"יועץ מיוחד" (כדי לא לפגוע בכבודו של מנולופולוס המוערך), אך דה-פקטו ישמש גם כן כעוזר מאמן בכיר. זו הכוורת המקצועית שתוביל את פאו עד לסיום העונה, אבל ספק רב אם תפתח את העונה הבאה.

"מה שקורה היום בפאו מזכיר בדיוק את מה שקרה לפני שנתיים בברוקלין עם ג'ייסון קיד", מחדד בארקאס.

פיני גרשון המנהל המקצועי של הפועל חולון. ברני ארדוב
בכלל לא בכיוון של חזרה ליוון? פיני גרשון/ברני ארדוב

ביוון מנסים להעריך כבר כעת כיצד יראה הקיץ של פאו. אם לשפוט עפ"י דבריו של ינאקופולוס הצעיר, אולי בכלל ישוב אובראדוביץ' למועדון. העיתונאים היוונים שוללים את האפשרות הזו, גם משום שאובראדוביץ' חתום לעוד שנתיים בפנרבחצ'ה-אולקר והוא הצהיר פעמים רבות בעבר שאינו עוזב קבוצות מיוזמתו תוך-כדי החוזה, וגם משום שמבחינת התנאים המקצועיים לא תוכל פאו להעמיד גם בקיץ תנאים כפי שהעמידה בשנים הגדולות, או כפי שיכולים הטורקים להעמיד.

אבל השאלה המקדמית היא מה יעשה אלברטיס. כי אם יוליך את פאו לאליפות יוון, ובתוספת למעמדו החזק ביציעים, קשה לראות אפילו את ינאקופולוס מבצע החלפה. האם יעמוד בלחץ של החודשיים הקרובים?

"תראה, מבחינת התקשורת, האוהדים והיחס עם השחקנים, השם של אלברטיס עושה הרבה", אומר ורלאס. "מנולופולוס אמור לשמור על התזות המוצלחות של פדולאקיס, ופריפיטיס הגיע כדי להביא איתו רעיונות חדשים. זה צוות מקצועי מעניין מאוד. מצד שני, הקבוצה במצב לא פשוט ביורוליג, ואולימפיאקוס מאוד רוצה לזכות באליפות אחרי שהפסידה את שלושת התארים האחרונים. אז קשה לנחש מה יקרה".

מכל מקום, אם לא אלברטיס, אחד השמות המדוברים הוא איטודיס. עוזר-המאמן הנצחי לשעבר עושה עונה נהדרת עם באנביט, ומוליך איתה את הטבלה בטורקיה. הוא פגש את מורו ורבו אובראדוביץ' במסגרת הליגה – וניצח. אומנם, האוהדים של פאו האשימו בקיץ 2012 את איטודיס בחתירה תחת אובראדוביץ' וטענו שהוא היה אחד הגורמים לעזיבתו, אך מאז הופרכו הטענות ומערכת היחסים עם הקהל יושרה.

אגב, פיני גרשון – שהוזכר בישראל מספר פעמים כמועמד להחליף את פדולאקיס – כלל לא היה בכיוון של חתימה בקבוצה, לדברי גורמים ביוון.

יש כאלו שטוענים שמבחינה פוליטית, אלברטיס נמצא במצב מצוין. "כולם רוצים לתמוך באלברטיס", אומר בארקאס. "הקהל מעריץ אותו. השופטים מעריכים אותו. כולם יודעים שפאו לא תהיה בגמר היורוליג. ואם לא תזכה באליפות יוון, יהיה קשה להאשים בזה את אלברטיס. מבחינה מקצועית, לשני העוזרים שלו יש מוניטין נהדר. נכון שאלברטיס לא התכונן להפוך למאמן, בטח לא עכשיו, והוא אולי לא מוכן לגמרי, אבל הוא נמצא בנקודה לא רעה בכלל. ואם יזכה באליפות, הוא בכלל יהיה גיבור".

אבל למה לחשוב רחוק מדי; ניצחון על אובראדוביץ', מול אואקה מלא, יכול להיות אחלה של ספתח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully