וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההבדל הקטן: משחקי סוף השבוע באירופה על דריס מרטנס מנאפולי

6.3.2014 / 14:30

1.69 מטר והורמוני גדילה. דריס מרטנס מכונה "מסי הבלגי" בגלל סיפור חיים דומה, אבל בניגוד לפרעוש בחר לא להשתמש בתרופות. אחרי שהדיח את רומא מהגביע, הכוכב העולה של נאפולי והסיוט העתידי של ישראל פוגש אותה בליגה. משחקי סופ"ש עם המושאל מברצלונה, שמנסה לחזור

שחקן נאפולי דריס מרטנס. Giuseppe Bellini, GettyImages
הרבה דברים אצלו מזכירים את הפרעוש. דריס מרטנס/GettyImages, Giuseppe Bellini

בלי הורמוני גדילה (נאפולי – רומא, ראשון, 21.45)

לפי שלושה שבועות החליפו שני החברים הטובים ברכות בטוויטר לקראת הקרב הגדול בחצי גמר הגביע האיטלקי. "מצפה לפגוש את ידידי דריס מרטנס", כתב קווין סטרוטמן. "מצפה לראות את סטרוטמן, אבל לא יהיה לו מה לקחת באצטדיון סן פאולו", הגיב מרטנס. שבוע קודם לכן, כל אחד מהם מצא את הרשת ב-2:3 של רומא על נאפולי במשחק הראשון באולימפיקו – תראו את הגול המעולה של הבלגי. בגומלין לא היה ספק לגבי זהות המנצח – מרטנס הביס שוק על ירך את סטרוטמן, שיגע לחלוטין את הגנת האורחים, בישל את השער השלישי ב-0:3 חלק וראה את עמיתו לשעבר מורחק.

דרך ארוכה עשו השניים ביחד. הם נרכשו בצוותא על ידי איינדהובן מאוטרכט בקיץ 2011 תמורת 15 מיליון יורו, כיכבו במשך שנתיים בפיליפס ארנה, ורק בולי האחרון נפרדו דרכיהם. סטרוטמן, שהפך באופן כמעט מיידי לבורג מרכזי בקישור של רומא, הוא כוכב עולה עם קבלות על אף שהוא צעיר יותר, וחגג לא מכבר 24. למרטנס הבלגי, שיהיה בן 27 במאי, לקח קצת יותר זמן להסתגל לכדורגל האיטלקי אחרי המעבר לנאפולי. למעשה, כל הקריירה שלו התפתחה בהדרגה, ולא רבים האמינו שהוא מסוגל להפוך לשחקן ברמה הגבוהה ביותר. לא שהיו ספקות לגבי כשרונו. את יכולת הכדרור, הזריזות והנחישות שלו אפשר היה לראות כבר בקבוצות הילדים. הוא פשוט נחשב לא מתאים מבחינה פיזית. צנום מדי, רזה מדי, נמוך מדי, עף למרחקים מכל מגע עם בריוני ההגנה. כמו ליאו מסי בילדותו.

קווין סטרוטמן שחקן רומא. GettyImages
החבר הטוב ירד מנוצח. סטרוטמן/GettyImages

"מעולם לא ראיתי שחקן כה חכם"

מרטנס עשה את צעדיו הראשונים באקדמיה של אנדרלכט, אבל כאשר הגיע לגיל 16 מסרו לו מאמניו שאין לו עתיד. אז הוא נדד לגנט השכנה, השלים את הלימודים, וקיווה לפרוץ לסגל הראשון, אבל למאמן ג'ורג' לקנס היו תוכניות אחרות. בשנים אלה היו שהמליצו לנער לקחת הורמוני גדילה. בניגוד למסי, במשפחת מרטנס הוחלט בשלילה אחרי התנסות קצרה בתרופות. אביו הרמן, מורה לחינוך גופני במקצועו, למד כי הדבר עלול לגרום לבעיות ברכיים, ובכל מקרה לא כדאי ללכת נגד הטבע. גם היום הוא משוכנע: "הענף המתאים ביותר לדריס הוא קטרגל".

עם 169 סנטימטרים, כמו מסי, הוא באמת היה מצטיין באולם הקטן, אבל מי היה שומע עליו? שאפתנותו של דריס הובילה אותו לחפש הזדמנויות על המגרש הגדול, והראשונה הגיעה ב-2005, כאשר אטיין דה-ויספלארה, מאמן הנוער של גנט, קיבל מינוי בקבוצת אלסט מהליגה השלישית. הוא לקח מיד את חניכו לשעבר אליו. "בכל 30 שנותיי בכדורגל, מעולם לא ראיתי שחקן כה חכם, טכני ומהיר כמו דריס. התרשמתי ממנו מאוד, אבל בקבוצה הבוגרת כולם היו בטוחים שאין לו עתיד בגלל ממדיו. הוא באמת היה ממש קטן. כאשר הגיע לאלסט, לא הצלחנו למצוא חולצה שתתאים לו – כולן היו גדולות מדי".

ליאונל מסי שחקן ברצלונה חוגג. Manu Fernandez, AP
הורמוני גדילה? אולי אצלו, לא אצל דריס. מסי/AP, Manu Fernandez

מתנגדי שתיית אלכוהול

ההצלחה באלסט הגיעה מהר מאוד – תוך חודשים ספורים נבחר מרטנס לשחקן המצטיין על ידי האוהדים, אבל בכדורגל חובבים זו לא חוכמה גדולה. בעוד הנער עצמו שקל להישאר בקבוצה, המליץ לו דה-ויספלארה להתקדם, גם אם היעד הבא לא היה ידוע במיוחד. אפלדורן מהליגה ההולנדית השניה החתימה את מרטנס, והדבר המעניין ביותר בתולדותיה הוא פירוש שמה, AGOVV – מועדון כדורגל של מתנגדי שתיית אלכוהול. "אני זוכר את הנסיעה הזו להולנד. היא לקחה שלוש שעות, הכבישים היו פקוקים בגלל תאונות, וכמעט יצאתי מדעתי. אבל בסוף זה השתלם, כי קיבלו את דריס לקבוצה כבר אחרי האימון הראשון", נזכר אביו.

שלוש שנים נוספות חלפו לפני שמישהו בהולנד הבין את הפוטנציאל של מרטנס. הוא כבר היה בן 22. מסי, מבוגר ממנו בחודש, הבקיע אז את שער הנגיחה המפורסם בגמר ליגת האלופות מול מנצ'סטר יונייטד, בעוד מרטנס עשה את דרכו לאוטרכט תמורת 700 אלף יורו בלבד. שנתיים מאוחר יותר, איינדהובן החתימה אותו יחד עם סטרוטמן בזכות 14 שערים ו-24 בישולים בעונה נהדרת, ולא הצטערה לרגע.

דריס מרטנס, פ.ס.וו איינדהובן. ברני ארדוב
איינדהובן לא הצטערה לרגע. דריס מרטנס בישראל/ברני ארדוב

גארי קייהיל לא ישכח אותו

המטרה היתה להחליף באגף השמאלי את באלאש דז'ודז'אק שנמכר לאנז'י מחצ'קלה אחרי שזכה פעמיים בתואר שחקן השנה בהולנד, ומהר מאוד התברר שהבלגי עולה על ההונגרי. למעשה, לא זכורה לאוהדי איינדהובן מעולם פתיחה חלומית כמו זו של מרטנס. וילי ואן קרקהוף, כוכב העבר האגדי של איינדהובן, התמוגג בעמדת הפרשן: "הוא שחקן בסגנון של מסי, אי אפשר לחלום על רכש טוב יותר". בשבעה המשחקים הראשונים בקבוצתו החדשה הוא כבש 11 פעמים ובישל חמישה שערים נוספים. היה שם הכול – פריצות סוחפות בסגנון מסי, כדרורים בסגנון מסי, בעיטות חופשיות בסגנון מסי. המאזן הכללי שלו בשנתיים במועדון הפאר ההולנדי עמד על 45 שערים ו-43 בישולים ב-88 משחקים.

באותם ימים, הוא גם החל לבסס את עצמו בסגל בלגיה, לשם זימן אותו באופן אירוני לקנס, אשר ויתר עליו בגנט. הוא התרשם לטובה מהפיכתו של מרטנס לאתלט על אף גובהו, היה משהו משעשע בכך שדווקא הקטנצ'יק הזה גרם לגארי קייהיל גדול המימדים להחמיץ את יורו 2012 – במשחק ההכנה האחרון לפני הטורניר הוא דחף את בלם צ'לסי שהתנגש כתוצאה מכך עם ג'ו הארט ושבר את הלסת (ראו בסרטון למטה).

חודשיים לאחר מכן עשה הקיצוני המוכשר כותרות חיוביות הרבה יותר כאשר חגג שער ראשון במדים הלאומיים, בניצחון הענק 2:4 על הולנד. זה היה הערב בו הבינו בבלגיה שדור הזהב שלהם מתחיל להתחבר, סוף כל סוף, לנבחרת אימתנית באמת.

האם יש למרטנס מזל להיות חלק מדור הזהב הזה? זו כבר שאלה מורכבת. בכל תקופה אחרת מקומו בהרכב היה מובטח, אבל בסגל עמוס הכוכבים של מארק וילמוטס הוא משמש בדרך כלל שחקן ספסל. העמדה המועדפת עליו באגף השמאלי תפוסה על ידי אדן הזאר, ובמרכז לוקח את המושכות קווין דה-בריינה. העובדה כי בתחילת העונה הנוכחית הוא היה מרטנס שחקן ספסל גם בנאפולי לא תרמה לו במיוחד.

טירה מהמאה ה-15

רפא בניטס התקשר אליו אישית כדי לשכנעו לעבור לדרום איטליה, והפך אותו לרכש הראשון שלו תמורת 9.5 מיליון יורו, עם חוזה לחמש שנים, אבל התחרות עם חוסה קאייחון ולורנצו אינסינייה לא היתה פשוטה. רק בחודשיים האחרונים נכנס מרטנס לעניינים, ומאז אי אפשר לעצור אותו אוהדי נאפולי מתים עליו, והמאמן הספרדי לא מפסיק לשבח: "הוא אחד השחקנים היציבים ביותר שלנו". מנגד, יש למרטנס רק מילים טובות על הבוס: "בניטס הוא המאמן הטוב ביותר בקריירה שלי", והוא מאושר מהתקדמותו המקצועית: "הפכתי לשחקן שלם יותר בנאפולי". באופן כללי, החיים מחייכים אליו. הוא מתגורר בטירה עתיקה מהמאה ה-15 המשקיפה למפרץ (התמונות כאן), ואי אפשר להאשים אותו כאשר הוא אומר: "יש לי תחושה שאני נמצא בחופשה חלומית כל הזמן".

שנת 2014 מתפתחת נהדר עבור מרטנס, וביום ראשון צפויה לו משימה חשובה נוספת מול רומא. אחרי שהדיח את סטרומטן מהגביע, הוא חייב לנצח אותו גם בליגה, כאשר נאפולי מפגרת אחרי ג'אלורוסי בשש נקודות בטבלה, עם משחק עודף. חלום האליפות תם מזמן, אבל השאיפה לסיים במקום השני ולהשיג כרטיס ישיר לשלב הבתים בליגת האלופות חי וקיים – רק שלוש נקודות ישאירו סיכוי ממשי להגשים אותו. אם המומנטום שלו יימשך, אולי הוא יזכה גם ליטול חלק משמעותי במונדיאל ויהיה אחד הכוכבים הבולטים באוסף הכשרונות המדהים של השדים האדומים. בישול ומשחק מצוין נגד חוף השנהב אתמול הם סימן חיובי עבורו. מסי האמיתי לא ישחק כנראה לעולם במשחק רשמי בישראל, אבל מסי הבלגי עשוי לקפוץ לביקור כבר ב-9 בספטמבר.

מאמן נאפולי רפא בניטס. Giuseppe Bellini, GettyImages
"המאמן הכי טוב בקריירה שלי". בניטס/GettyImages, Giuseppe Bellini

שאיפותיו של דאולופאו (ארסנל – אברטון, שבת, 14.45, ספורט1 ו-HD)

בימים האחרונים מדבר ג'רארד דאולופאו על שאיפתו לחזור לברצלונה בעונה הבאה: "אני בוגר יותר היום, עושה התקדמות בפרמיירליג, וחולם להיות בהרכב בקאמפ נואו". רוברטו מרטינס דווקא מאמין שחניכו הקטלוני יישאר בגודיסון פארק: "אם ברצלונה תחליט שהוא זקוק לעונת השאלה נוספת, אני מאמין שזה יהיה באברטון". כל זה נשמע קצת מוזר, כי הקיצוני שיחגוג 20 בעוד שבוע, בקושי מקבל דקות משחק. הוא פתח בשלושה משחקים בלבד במשך כל העונה, וזו לא היתה מטרת הקטלונים כאשר שלחו אותו להשתלמות צפונה. רגע השיא של דאולופאו, שהפך אותו לאליל האוהדים בצד הכחול של ליברפול, הגיע במשחק הליגה מול ארסנל בדצמבר, כאשר נשלח לדשא לדקות האחרונות והבקיע שער שיוויון מרהיב. האם גם הפעם, לרגל יום הולדתו המתקרב, הוא יקבל צ'אנס ויעניק לעצמו מתנה נאה? מי יודע, אולי הוא יזכור את השבת הזו כל חייו.

ג'רארד דאולופאו, אברטון. GettyImages
אולי יזכור את השבת הזו כל חייו. דאולופאו/GettyImages

הכוכב הברזילאי הבא (שאלקה – הופנהיים, שבת, 16.30)

אחרי שספגה 11 שערים תוך שבוע מול ריאל מדריד ובאיירן מינכן, שאלקה ממש לא רצתה לפגוש את ההתקפה הקטלנית של הופנהיים. הקבוצה הכפרית נהנית ממאזן הכיבושים השלישי בטיבו בבונדסליגה אחרי באיירן ודורטמונד – 52 שערים ב-23 משחקים. ב-20 מהם נטל חלק רוברטו פירמינו (12 שערים שמונה בישולים), אשר סומן בשבועות האחרונים כיעד מרכזי של ליברפול בקיץ הקרוב. פירמינו, שחקן רב גוני ואינטליגנטי, מציג אחוז ניצול הזדמנויות חלומי, ותפוקתו בפברואר עלתה על כל דמיון. הוא הגיע לגרמניה כנער אלמוני מפיגיירנשה לפני ארבע שנים, התגבר על בעיות משמעת, והתקדמותו תחת הדרכתו של המאמן מרקוס גיסדול עוצרת נשימה. כל משחק של הופנהיים הוא חגיגה, ו-3:3 מול שאלקה בסיבוב הראשון עשוי לחזור על עצמו גם הפעם. אוהדי האדומים יכולים להתחיל לשים לב לרכש הפוטנציאל של ברנדן רוג'רס, אם כי לאור הכישלונות האחרונים של ליברפול בשוק ההעברות, אולי כדאי להמתין מעט עם ההצהרות.

שחקני הופנהיים, סבסטיאן רודי, רוברטו פירמינו. GettyImages
אחוז ניצול הזדמנויות חלומי. פירמינו/GettyImages

תנו לעיתונאים לשפוט (ליטקס – לודוגורץ, ראשון, 19.30)

לודוגורץ בעננים. הקבוצה שעלתה לליגה הבולגרית הראשונה ב-2011, זכתה מאז בשתי אליפויות רצופות וחושקת בתואר שלישי. כמו מכבי ת"א, היא והודחה העונה במוקדמות ליגת האלופות בידי באזל. מאז היא פתחה בריצה מסחררת בליגה האירופית, כיסחה פעמיים את איינדהובן בשלב הבתים, וכעת האופוריה בשיאה אחרי הניצחון הדרמטי על לאציו. הפרס – מפגש עם ולנסיה בשמינית הגמר, אבל בינתיים מצפה לה משחק עונה מול ליטקס, אשר מפגרת אחריה בנקודה במחזור הנעילה של העונה הסדירה, לפני שהליגה מתחלקת לפלייאוף העליון והתחתון. היריבות בין שני המועדונים עצומה, ועיתון המזוהה עם לודוגורץ יצא השבוע במאמר פרובוקטיבי בו האשים את נשיא ליטקס גרישה גאנצ'ב בהשפעה על השופטים אשר יכריעו את המשחק לטובתו. התגובה לא איחרה לבוא – גאנצ'ב פרסם תגובה צינית, בה הציע כי עורך העיתון ישפוט במשחק, בעוד שני כתביו הבכירים ישמשו כקוונים. "יש להם ניסיון רב, ואני בטוח שיהיו הוגנים ואובייקטיביים", כתב גאנצ'ב. אל תקנאו בשופטים האמיתיים, במיוחד כאשר נזכרים במשחק מהסיבוב הראשון, שהסתיים בניצחונה של ליקטס 2:4 ובקטטה המונית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully