וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם לבד זה מיוחד: ווסלי סניידר משתקם ללא מוריניו

26.2.2014 / 14:00

ווסלי סניידר תמיד יזכור את ז'וזה מוריניו כמאמן שהציל את הקריירה שלו, אבל העונה הוא מצליח להשתקם בלעדיו ורוצה לנצח אותו בליגת האלופות עם גלאטסראיי, גם כדי להוכיח ללואיס ואן חאל שאפשר לבנות עליו במונדיאל

ז'וזה מוריניו (באמצע) מאמן אינטר ושחקניו באימון. רויטרס
שוב, לא ישחק אצל מוריניו אלא נגדו. ווסלי סניידר באימון אצל מוריניו באינטר/רויטרס

מאמנים לאומיים לא נוטים בדרך כלל להתערב בבחירת הקבוצות של השחקנים, אבל לואיס ואן חאל מעולם לא היה מאמן שגרתי, ובאוקטובר האחרון הוא פתח סוג של קמפיין תקשורתי למען העברתו של ווסלי סניידר לצ'לסי. "אני יודע שז'וזה מוריניו רוצה אותו, ולדעתי זה אפשרי ורצוי. אם סניידר ישחק שוב בהדרכת מוריניו, כושרו ישתפר, וזה יעזור לו גם בנבחרת", אמר הבוס ההולנדי.

סניידר עצמו התייחס לדברים אלה בביטול: "בתקשורת אוהבים לקשור את שמי לכל קבוצה בה עובד מוריניו, אבל אני לא רודף אחריו. אני מאושר בגלאטסראיי, נותן את כל כולי למען הקבוצה, ואפילו לא מעלה על דעתי לעזוב. אלה רק שמועות, ואין לי ספק שהן יופצו שוב בינואר, אבל אני לא הולך לשום מקום", אמר אז כוכב גלאטסראיי. עוד לפני ינואר, נקבע בהגרלת שמינית גמר ליגת האלופות כי הטורקים יתמודדו נגד צ'לסי, וכך התברר שסניידר לא ישחק עבור מוריניו, אלא נגדו. שוב.

לפני קצת פחות משנה המפגש המרגש הזה כבר התקיים, כאשר גלאטסראיי הוגרלה מול ריאל מדריד ברגע הגמר. סניידר היה אז רחוק משיא כושרו, והמשחק הראשון בסנטיאגו ברנבאו היה מאכזב מאוד מבחינתו – הוא הוחלף במחצית בעוד הטורקים של פתיח טרים מובסים 3:0. בגומלין בישל הפליימייקר ההולנדי שער נאה לעמנואל אבואה, וגם כבש בעצמו בניצחון 2:3, אבל המאמץ הזה היה לשווא. מוריניו דהר קדימה לעבר חלום ה"דסימה" המפורסם של לוס בלאנקוס, רק כדי לראות אותו מתנפץ לרסיסים מול דורטמונד במחצי הגמר.

דידייה דרוגבה, ווסלי סניידר שחקני גלאטסראיי חוגגים שער. רויטרס
"מדוע לא חתמתי באחד המועדונים הגדולים באירופה? כי אני כבר לא אחד השחקנים הטובים באירופה". ווסלי סניידר חוגג את שער הניצחון מול יובנטוס/רויטרס

באינטר זה לא הלך בלי מוריניו

יהיה זה נדוש לפרט שוב כיצד החזיר מוריניו את הקריירה של סניידר למסלול בעונת 2009/10, כאשר הקשר נזרק בניגוד מוחלט לרצונו מריאל, והפך באופן כמעט מיידי לכוכב הגדול באירופה כולה, תוך שהוא מצעיד את אינטר לטרבל היסטורי עם הקינוח המתוק מכולם – זכיה בליגת האלופות דווקא באיצטדיונה של הקבוצה שלא רצתה בו. מאז עבר מוריניו בעצמו למדריד אחרי החגיגה ההיא, חלה התדרדרות מהירה ביכולתו של ההולנדי. משחקן שהיה ראוי ללקט את תואר שחקן השנה בעולם ב-2010, בין היתר בזכות העפלתה של הולנד לגמר המונדיאל שם ליקט סניידר כותרות חיוביות רבות מדי שלא בהכרח הגיעו לו, הוא הפך לנטל על נראזורי. המוטיבציה נפגעה, הבטחון העצמי אבד, והיה ברור שהוא זקוק לאתגר חדש.

אחרי שסאגה בהמשכים עם מנצ'סטר יונייטד לא הבשילה לחתימה, עזב סניידר את איטליה באיחור רב מבחינתו, ועשה לפני שנה את דרכו דווקא לאיסטנבול. השפל היה עמוק – אינטר סירבה לשלב אותו במשחקים אחרי שהחלים מפציעה, כל עוד לא יסכים להפחתה משמעותית בשכרו. ההיעדרות הממושכת פגמה במוניטין שירד ממילא, והכוכב לא הסתיר זאת. "מדוע לא חתמתי באחד המועדונים הגדולים באירופה? כי אני כבר לא אחד השחקנים הטובים באירופה", אמר אז ההולנדי בכנות בראיון לעיתון טלחראף, "אין לי ספק שגלאטסראיי היא צעד קדימה עבורי. אשחק בהרכב בקביעות בליגה חזקה, וזה חשוב מאוד לקראת המונדיאל".

ווסלי סניידר שחקן נבחרת הולנד. Burak Kara, GettyImages
איבד את סרט הקפטן בנבחרת, אך לא מתכוון להיכנע. ווסלי סניידר במדי הולנד/GettyImages, Burak Kara

סרט הקפטן שאבד

רבים גיחכו אז, בין היתר כי עתידו בנבחרת כלל לא היה מובטח. כאשר מונה ואן חאל לקדנציה השניה על הספסל הכתום, בעקבות הפיאסקו המהדהד ביורו 2012, הוא העניק לסניידר את סרט הקפטן. אלא שאז הגיע המשבר המקצועי, וההחלטה הזו לא נראתה הגיונית במיוחד. הקשר איבד את מקומו בהרכב, וביוני 2013 העביר המאמן את התפקיד לרובין ואן פרסי. "כשהתחלתי את העבודה היה לי ביטחון מלא בסניידר, אבל עכשיו יש לי ביטחון כזה בוואן פרסי. ווסלי לא שיחק על בסיס קבוע במשך עונה שלמה, והוא חייב קודם כל לדאוג לכשירותו", אמר הבוס. ואן חאל ידוע כמאמן שאוהד מאוד לקדם צעירים על חשבון ותיקים, ובמצב זה עצם נסיעתו של סניידר לברזיל הוטלה בספק.

"איבוד סרט הקפטן כאב לי מאוד, אבל אני לא מתכוון להיכנע", הצהיר סניידר בספטמבר, "ואן חאל צדק כי באמת לא הייתי בכושר. אנחנו דומים – הוא אדם כן וישיר, בדיוק כמוני. הגישה הזו הביאה לו הצלחה רבה במהלך הקריירה, ואני מעריך את זה. אני יודע את דרישותיו, ואעשה הכל כדי לעמוד בהן". כעבור מספר שבועות, על אף שסניידר שותף במשחקים האחרונים במוקדמות ואף מצא את הרשת בניצחון על טורקיה באיסטנבול, ניתן היה להבחין בחילוקי הדעות בין השניים לגבי הדרך הנכונה לשמור על כושרו.

אפשר להבין מדוע כה חשק ואן חאל באיחוד מחודש בין סניידר למוריניו. הקשר בין השניים בעונתם המשותפת פשוט לא יכול היה להיות טוב יותר. סניידר סיפור בזמנו: "אף מאמן לא הבין אותי טוב יותר מז'וזה. כל היתר דיברו איתי רק באימונים, אבל הוא התייחס אלי באופן אישי. כאשר ראה שאני עייף, הוא אמר לי לקחת חופשה ולנסוע לנוח בחוף הים. זה היה מדהים. חזרתי עם אנרגיות חדשות והייתי מוכן להרוג בשבילו על המגרש". ואז, בטקס הכתרת אנשי השנה של פיפ"א, הוא גרם לפורטוגלי להזיל דמעה, כאשר הכריז בפומבי: "בשבילי הוא המאמן הטוב בעולם".

חגיגה בשלג

אלא שבניגוד לדעתו של ואן חאל, סניידר לא היה זקוק למוריניו כדי לחזור לעניינים. הוא החל את העונה ברגל ימין, וככל שחלפו השבועות רק הלך והשתבח. יחסיו עם פתיח טרים, שפוטר באופן שערורייתי בתחילת אוקטובר היו טובים, אבל באופן אירוני הם טובים אפילו יותר עם רוברטו מאנצ'יני, קודמו של מוריניו באינטר. האיטלקי, שניסה ונכשל להחתים את סניידר במנצ'סטר סיטי ב-2011 כאשר ערכו היה בשמיים, היה מאושר לעבוד איתו מהרגע הראשון. "איתי תראו את סניידר האמיתי. לשחקנים ברמתו יש גאווה מיוחדת", הוא הבטיח – וקיים. אפילו פציעה שהשביתה את ההולנדי במשך מספר שבועות בנובמבר לא עצרה את התנופה.

אוהדי כדורגל מחוץ לטורקיה לא צופים במשחקיה של גלאטסראיי על בסיס שבועי, ולכן יכולתו לא זכתה לכותרות, עד הגיע הרגע הגדול במחזור הנעילה של שלב הבתים בליגת האלופות. המשחק נגד יובנטוס, בו היתה אלופת טורקיה זקוקה לניצחון כדי לחלוף על פני היריבה בדרך לשמינית הגמר, נדחה בשל סופת שלגים, ולכן זכה למלוא תשומת הלב כאשר שוחק בסופו של דבר בתנאים כמעט בלתי אפשריים. גם מאנצ'יני הודה כי להתמודדות לא היה ערך של ממש מבחינת כדורגל נטו, אולם ערכו התחרותי היה עצום, וסניידר היה זה שהתגבר על מזג האוויר המזעזע כדי לכבוש את השער הדרמטי בדקה ה-85.

"הודחנו על ידי גאון", אמר אחרי המשחק מארק יוליאנו, בלם העבר של הגברת הזקנה. פעם הדביקו להולנדי את התואר הזה על בסיס יומי, אבל אחרי התקופה הקשה ששרד זה היה מרגש. ואמנם לא יהיה נכון להגיד שהמוטיבציה של סניידר היתה גבוהה יותר נגד יובה בשל היותו סמל אינטר לשעבר, אבל היה בכך משהו מתוק במיוחד בנוסף להישג הגדול בפני עצמו.

מאמן גלאטסראיי רוברטו מאנצ'יני. רויטרס
היה מאושר לעבוד עם סניידר והבטיח: "איתי תראו את סניידר האמיתי". רוברטו מאנצ'יני/רויטרס

שלושער ראשון מאז 2007

כיום סניידר הוא האליל הבלתי מעורער של אוהדי גלאטסראיי, ומאנצ'יני נותן לו יד חופשית לעשות ככל העולה על רוחו במרכז המגרש, כולל מסירות מיוחדות כאלה. בתחילת החודש הבקיע ההולנדי שלישייה לרשת בורסאספור בניצחון הענק 0:6 – היה זה השלושער ראשון מאז אפריל 2007, כאשר עוד שיחק באייאקס נגד פיינורד. באופן לא מפתיע, גם השמועות על עתידו מתחילות להופיע ביתר שאת. יונייטד שוב הוזכרה כמועמדת, ולקראת סוף ינואר נפוצו גם הדיווחים לפיהם קלרנס סיידורף מעוניין להחזיר את ההולנדי לסן סירו, הפעם בחולצה אדומה-שחורה.

אלא שהוא עצמו ממש לא מתעניין בספקולציות, ומקפיד להצהיר אמונים לגלאטסראיי. מבחינת סניידר יש כיום שתי מטרות – לעשות הכל כדי להביא הצלחה לקבוצתו הטורקית האהובה ולבסס מחדש את מעמדו כשחקן מפתח לקראת ההרפתקה בברזיל ביוני. "אני בטוח שיש לנו סיכוי לזכות בגביע העולם, אחרת לא הייתי עולה על הטיסה", הוא אמר לאחרונה. משחקים מעולים נגד צ'לסי בהחלט יסייעו בכך, ועם כל האהבה למוריניו אין כאן שום סנטינמטים. "ז'וזה ניצח אותנו בעונה שעברה, ועכשיו תורנו לנקום ולהדיח אותו", הוא אמר. בגומלין תמשוך החזרה המרגשת של דידייה דרוגבה לסטמפורד ברידג' את כל תשומת הלב, אבל הערב תעקבו בעיקר אחרי סניידר.

שחקן גלאטסראיי ווסלי סניידר. AP
לא רק דרוגבה, תעקבו גם אחריו. ווסלי סניידר/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully