וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דני שובבני: דני פרדה ימצא את עצמו דווקא בבית"ר ירושלים?

אלי כהן סבור שגם בעונת הירידה של מכבי פתח תקוה, דני פרדה היה הקשר הכי טוב בארץ. אלא שהיעלמויות, החרמות, בעיות עם החוק וסיפור אנושי קשה גרמו למי שנחשף יחד עם טוטו תמוז להרגיש כמו בכלא. האם בבית"ר הגאונות תצא לחופשי או שהבלוף יתגלה?

one

תגידו מה שתגידו על משפחת לוזון, לעשות כסף על כדורגלנים הם יודעים. ביולי 2011, עומר דמארי עבר ממכבי פתח תקוה להפועל תל אביב. סכום ההעברה: 1.5 מיליון יורו, על 50% בעלות.

ביולי 2012, טל בן חיים הגיע ממכבי פתח תקוה להפועל תל אביב. הסכום: חצי מיליון יורו על 25% בעלות.

בפברואר 2014 דני פרדה עבר ממכבי פתח תקוה לבית"ר ירושלים. הסכום: 100 אלף יורו על 100%. למה? הנה למה.

שחקן בית"ר ירושלים, דני פרדה. ברני ארדוב
"הוא היה עולה למגרש, רואה 400 אוהדים גג, וגם הם מקללים. האצטדיון ריק והוא חולם רחוק, רוצה להתקדם. פה יש בינוניות, כל הזמן בינוניות, אלו דברים שקשה לשחקני כדורגל להתמודד איתם. פרדה הוא שחקן שחייב קהל, חייב ריגושים"/ברני ארדוב

***

דני פרדה התחיל בכלל בג'ודו. כשהיה בן 7, חבר הזמין אותו לצפות באימון קטרגל של עמישב. איציק שאקי אימן, ובאמצע הסשן ביקש מפרדה להצטרף. פרדה הסכים, חבר למשחקון ושאקי התלהב. הטאלנט הצטרף למכבי פתח תקוה ובין היתר השתתף בקייטנת כדורגל. בקייטנה ההיא הרשימו שני כוכבים עתידיים במלאבס: דני פרדה וטוטו תמוז.

כמעט 20 שנה עברו, תמוז הספיק לעלות ולרדת, ופרדה בן ה-26 לא עבר יותר מדי. גם את העונה הזו החל באותו מקום. הוא תמיד היה מוכשר, אבל היו דברים שקצת הפריעו בדרך. שיאי הסיפור הגיעו לפני שתי עונות. פרדה נתן עונה ראשונה טובה ויציבה בליגת העל. 5 שערים – לא הרבה אבל סוף סוף לא מעט – סובבו ראש ללא מעט קבוצות. בית"ר ירושלים התעניינה כבר אז, ועסקת השאלה כבר נסגרה, וגם מכבי תל אביב יצרה קשר. אבל מכבי פתח תקוה חזרה בה וסירבה למכור.

מעל לפני השטח, פרדה הסכים להישאר עם המלאבסים בלאומית, ולעזור בעלייה. הוא הבין שאם הקבוצה תעלה הוא יקבל את השחרור המיוחל, ועל הדרך, בעצם העלייה, טען שיוכל להחזיר קצת למקום שנתן לו כל כך הרבה. אבל מכבי פתח תקוה עלתה, ופרדה לא שוחרר. בעיות המשמעת שתמיד היו התעצמו. השמועות רצות רחוק מאוד. חיסורי אימונים, היעלמויות, בעיות עם החוק עקב עבירות נהיגה ודברים נוספים. פרדה, מספרים, הרגיש בפתח תקוה כמעט כמו בכלא. בפתח תקוה, מספרים, ראו בו כפוי טובה. שם זוכרים את כל ההטבות שנתנו לפרדה, עוד מגיל צעיר. זה התחיל מג'ינסים והגיע עד אירועים פרטיים שמומנו על ידי המועדון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבל פרדה רצה חופש, להתקדם, לשנות אחרי 19 שנים באותו מקום. "אצלו, הכול תלוי אם בא לו לשחק", מספר שחקן מכבי פתח תקוה, שמכיר את פרדה במשך שנים. "אם בא לו לשחק, אי אפשר לעצור אותו. אם אין לו חשק, זה כאילו אנחנו עם שחקן פחות על המגרש". עד כדי כך. "פרדה מיצה את עצמו אצלנו", אומר השחקן. "הוא היה עולה למגרש, רואה 400 אוהדים גג, וגם הם מקללים. האצטדיון ריק והוא חולם רחוק, רוצה להתקדם. פה יש בינוניות, כל הזמן בינוניות, אלו דברים שקשה לשחקני כדורגל להתמודד איתם. פרדה הוא שחקן שחייב קהל, חייב ריגושים. הוא כוכב – אין מה להגיד. הוא עושה דברים באימונים – אי אפשר לתאר. אבל הבעיות שאומרים אכן היו. היו לו המון עליות וירידות, אלו דברים אישיים שלו, שהתחילו עוד מילדות".

כנראה שבין רצונות המועדון לרצונות של פרדה, הכי פגועים היו המאמנים. כמעט כל מי שאימן את פרדה סירב להגיב לכתבה. לא מוכנים לדבר עליו. גורם שעבד איתו בקבוצה מפרט: "יש לו בעיה מנטלית קשה מאוד. הוא פתאום היה נעלם, ליותר מיום אחד. לא עונה, לא חוזר לטלפונים. כשהוא היה במצב רוח רע, לא היה אימון שהוא הגיע אליו בזמן. אין פה ויכוח על כישרון, אבל אנשים במועדון נפגעו ממנו. הם הרגישו שהם נתנו לו הכול, והוא פשוט זרק עליהם. זה כל ההבדל בין עומר דמארי לדני פרדה".

בשיא העימות בצל המו"מ, אמרו במכבי פתח תקוה על פרדה: "אף אחד לא רוצה אותו פה. לא השחקנים ולא הצוות המקצועי. הוא לא רוצה לשחק בפתח תקוה? מי בכלל רוצה אותו?".

רוני לוי מאמן בית"ר ירושלים. יוסי ציפקיס
רוני לוי: "זה שפרדה שיחק בקבוצה קטנה - ברור שזה השפיע על הרזומה שלו. עכשיו הוא הגיע למקום גדול, עם דחיפה מהקהל, ואם יראה פה יכולת טובה הכול פתוח בפניו"/יוסי ציפקיס

***

בצד השני של הסיפור נמצאת בית"ר ירושלים. אלי טביב הוא בעלים דעתן מאוד בתחום המקצועי, והבוס החדש של בית"ר סימן לעצמו כמה שמות. על עומר אצילי ואיציק כהן הוא כבר סימן וי, אבל בקיץ, את דני פרדה הוא לא הצליח להביא. פתח תקוה, כאמור, לא שחררה אז. בחלון החורפי הלחץ של טביב עלה. רוני לוי היה מעורב מאוד ברכישות החדשות, אבל פרדה הוא של טביב. הבעלים לחץ לעסקה, המאמן אישר. טביב אמר לאנשי בית"ר: "מבחינת פוטנציאל, פרדה הוא מהקשרים הטובים שיש בישראל. בבית"ר הוא יהיה יותר מחויב. ברגע שהראש שלו רק בכדורגל יש לו הכול - מסירה, בעיטה, פריצה - והוא אחד השחקנים המסוכנים בליגה".

אגב, בקיץ הקודם רצה את פרדה אלי כהן השריף, שאומר על הקשר: "הוא כישרון גדול. הוא יודע לנהל משחק מהאגף, בתנועה ובעמידה. בעונת הירידה שלהם הוא היה אולי הקשר הכי טוב בארץ. מאוד רציתי להביא אותו לבית"ר אבל בפתח תקוה דרשו מיליון דולר וזה ירד מהפרק. לך תדע, אולי אם הוא היה מגיע, בית"ר לא היתה מרוויחה את אבי ריקן. אני מאמין שהוא יכול לעשות דברים יפים בבית"ר אבל הזמן יגיד איך הוא יתמודד. גם סלליך יכול לעשות שנים יפות בבית"ר אבל הוא נבלע בתוך הלחץ הזה. יש לו ברגליים לא פחות ממה שיש לפרדה".

אז איזה פרדה נראה בירושלים? הדעות חלוקות מאוד. "תכתוב את התאריך היום, ותבדוק חודש מהיום מה יהיה", אומר גורם שעבד עם פרדה. "תוך חודש יש פיצוץ, תזכור". אבל גורם אחר במכבי פתח תקוה אומר: "100 אחוז שיהיה שינוי. בבית"ר יכולים לקבל שחקן חדש לגמרי". אייל לחמן, שאימן את פרדה, טוען ששינוי ראשוני כבר ראינו: "בשני המשחקים הראשונים שלו בבית"ר שמתי לב לשפת גוף שונה ממה שהיינו רגילים לראות במכבי פתח תקוה. פרדה הגיע לבית"ר דרוך יותר ומחויב יותר. רואים את זה, זה מאוד בולט. אני בטוח שכתוצאה מהרצינות שהוא מגלה בבית"ר, העסק יילך וישתפר. אני רק מקווה בשבילו שכשהוא יהיה בולט, הדריכות לא תפחת".

דני פרדה שחקן מכבי פתח תקוה חוגג. קובי אליהו
"פרדה לא סתם אמר שהוא יפרוש אם המעבר לבית"ר לא היה יוצא לפועל. הוא עוד היה עושה מעשה ובמקרה הטוב נעלם לחודשיים. ברגע שנסגר הטרייד היה ברור שלא משנה מה יהיה, אין דרך חזרה - הוא כבר לא יהיה אצלנו השנה"/קובי אליהו

בתחילה דובר על טרייד ראשוני שכלל את פרדה תמורת סלליך, ואז פרדה תמורת שחקן וכסף או תמורת שני שחקנים. בסופו של דבר, לפי הפרסומים, זה נגמר בפרדה תמורת 550 אלף שקל בלבד. סכום נמוך, לכל הדעות. בטח לשחקן שהיה במחברת של ג'ורדי קרויף, ובטח לעסקה בין טביב ללוזונים. אפשר לתרץ את הסכומים הנמוכים בהתנהגות של השחקן וגם כמובן הצורך הדחוף של הלוזונונים במזומנים על מנת להחתים שחקני רכש. אך לא פחות מכך, פרדה, במובן מסוים, התיש את המלאבסים. גם במהלך המו"מ העצבים היו גבוהים ואימון הוחרם. כנראה שבפתח תקוה הבינו שגם הסכום המועט הזה הוא משהו, ולכו תדעו מה תקבלו בקיץ הקרב - אם בכלל. גורם בפתח תקוה אף הוסיף ואמר: "פרדה לא סתם אמר שהוא יפרוש אם המעבר לבית"ר לא היה יוצא לפועל. הוא עוד היה עושה מעשה ובמקרה הטוב נעלם לחודשיים. ברגע שנסגר הטרייד היה ברור שלא משנה מה יהיה, אין דרך חזרה - הוא כבר לא יהיה אצלנו השנה".

בבית"ר היו רגועים לכל אורך המו"מ ומהדרישות המשתנות לשחקני טרייד מתוך ידיעה ברורה שפרדה מעדיף לפרוש ולא לחזור לפתח תקוה. בבית"ר הבינו שגם ללא עסקה, פרדה לא יהיה חלק מהסגל של פתח תקוה. אפילו מו"מ של המלאבסים עם מכבי נתניה, על השאלה תמורת עידן שריקי, עלה על הפרק אך השחקן פסל אותו על הסף.

אבל יש עוד תירוץ לסכום ההעברה. הכישרון הגדול של פרדה ידוע, אבל המספרים הם מכה לכל חובב סטטיסטיקות ולכל סקאוט מתקדם שבוחן עלות מול תועלת. כי לפרדה - שחקן מסוכן כמו שטביב אוהב - בכל זאת יש רק 14 שערים בליגת העל. בתשע שנות קריירה.

אז לרוני לוי היו פה שני הימורים - משמעתי ומקצועי. לוי כבר אימן את פרדה, במכבי פתח תקוה ב-2009, כך שברור שעצם זה שלא התנגד באופן נחרץ לשחקן - אלא להפך - מראה שיש אמונה. "באופן יחסי", אומר מאמן בית"ר, "פרדה זה שחקן מוכר, עם הרבה הופעות בהרכב בליגת העל. זה שהוא שיחק בקבוצה קטנה - ברור שזה השפיע על הרזומה שלו. עכשיו הוא הגיע למקום גדול, עם דחיפה מהקהל, ואם יראה פה יכולת טובה הכול פתוח בפניו".

כשנשאל על תיק המשמעת של השחקן, ענה לוי שבסך הכול בתקופתו פרדה היה נוח, וגם כשהיה צריך לאפס, הכול היה תחת שליטה. "הוא בוגר יותר עכשיו", אומר המאמן, "חובת ההוכחה עליו". מקצועית, בית"ר של לוי עדיין לא מצאה את הקצב ההתקפי, ובבירה מקווים שפרדה יביא את השינוי דווקא בתחום זה. "היתרון של דני, מעבר ליכולת אישית גבוהה, היא היכולת שלו לתרום למשחק הקבוצתי שלנו. זה כמובן יצטרך לבוא לידי ביטוי במספרים, בשערים ובישולים. בסך הכול, טוב שהוא בחר לעשות את קפיצת המדרגה הזו".

קשר בית"ר ירושלים דני פרדה. האתר הרשמי של בית"ר ירושלים, אתר רשמי
מוכן לפריצה הבאה?/אתר רשמי, האתר הרשמי של בית"ר ירושלים

***

ויש גם את הצד של פרדה. אומרים עליו שהוא אפטי, אומרים דברים חמורים יותר, אבל כל מי שדיבר עם השחקן מזהה אדם נרגש מההזדמנות החדשה שנפלה עליו פתאום. פרדה חושב שהסטיגמה שדבקה בו מוגזמת במקרה הטוב ושקרית במקרה הרע. הוא גם מאושר שנפגש שוב עם רוני לוי, ומקווה שהמאמן יגרום לו לחשוב, להתפתח, ויוציא ממנו מה שהרבה מאמנים לא הצליחו. את המיני-פריצה הקודמת בקריירה, פרדה זוקף לזכות לוי. ומה עם הפריצה הבאה?

לתגובות והצעות: orenjos@walla.co.il

דני פרדה, סינטאהיו סלליך. ברני ארדוב, קובי אליהו, עיבוד תמונה
"אני מאמין שהוא יכול לעשות דברים יפים בבית"ר אבל הזמן יגיד איך הוא יתמודד. גם סלליך יכול לעשות שנים יפות בבית"ר אבל הוא נבלע בתוך הלחץ הזה. יש לו ברגליים לא פחות ממה שיש לפרדה". בתמונה: לא-טרייד/עיבוד תמונה, ברני ארדוב, קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully