וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשקרויף עשה לליברפול סחרחורת: משחק הערפל בין אייאקס לליברפול

31.1.2014 / 14:44

65 אלף צופים חגגו למרות שלא ראו דבר, שאנקלי העצבני נכנס למגרש "והשופט אפילו לא ידע", ואן חאל התפלח ליציע, וקרויף בן ה-19 עשה לאורחים סחרחורת. סיפורו של המשחק המפורסם בין ליברפול לאייאקס, שמבעד לערפל באמסטרדם חשף את ה"טוטאל פוטבול"

AP

בווידאו: משדר וואלה! ספורט בעקבות מותו של יוהאן קרויף

בדרך לפסגת האולימפוס, אייאקס הייתה צריכה להתרומם מעפר. עונת 1964-65 הייתה אחת מהגרועות בתולדות המועדון והקבוצה הסתבכה במאבקי ההישרדות בליגה הבכירה. היו"ר החדש יאפ ואן פראג הבין שנדרש שינוי ולקראת סוף ינואר 1965 החליט לוותר את המאמן האנגלי ויק בקינגהאם, ולמנות במקומו את שחקן העבר של הקבוצה, רינוס מיכלס. האחרון צבר ניסיון מועט כמאמן בשתי קבוצות קטנות, אבל ההימור עליו השתלם.

בעונה הבאה אייאקס זכתה באליפות הולנד והעפילה לגביע אירופה לאלופות. זו הייתה תחילת הדרך של אחת מהשושלות המבריקות בתולדות הכדורגל העולמי, אבל בדצמבר 1966, אף אחד עדיין לא ידע זאת. הקבוצה מאמסטרדם אירחה אז את ליברפול למשחק הראשון מבין שניים בסיבוב השני של גביע אירופה לאלופות, והגיעה למפגש הכפול כאנדרדוג מוחלט.

הנתון הרשמי מצביע על קרוב ל-56 אלף צופים שגדשו את היציעים באצטדיון האולימפי באמסטרדם באותו 7 בדצמבר 1966. בפועל ההערכה היא שהיו שם 65 אלף. לואי ואן חאל בן ה-15 נותר ללא כרטיס, וכמו רבים אחרים התפלח ליציע ("חיפשתי את הסדרן הכי מבוגר והתחלתי לרוץ. ידעתי שהוא לא יצליח לרדוף אחרי"). אומרים שמי שהצליח לראות משהו באותו ערב קריר חזה בלידתו של ה"טוטאל פוטבול". השאלה היא מי בכלל הצליח לראות משהו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הנתון הרשמי מצביע על קרוב ל-56 אלף צופים שגדשו את היציעים באצטדיון האולימפי באמסטרדם באותו 7 בדצמבר 1966. בפועל ההערכה היא שהיו שם 65 אלף. לואי ואן חאל בן ה-15 נותר ללא כרטיס, וכמו רבים אחרים התפלח ליציע/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמה חודשים לפני אותו משחק באמסטרדם, נבחרת אנגליה הניפה את הגביע העולמי. הולנד אפילו לא שיחקה שם ולמעשה לא הופיעה באף מונדיאל מאז 1938. בסגל של ליברפול אפשר היה למצוא אז את רוג'ר האנט, ג'רי בירן ואיאן "קלי" קלאגן מאותה נבחרת אנגלית מנצחת, וכוכבים כמו רון ייטס, ווילי סטיבנסון ואיאן סט. ג'ון הסקוטים. את השחקנים הבולטים של אייאקס, ביניהם יוהאן קרויף בן ה-19, מעטים הכירו מחוץ להולנד.

אייאקס הייתה אז קבוצה חסרת ניסיון אירופאי, שבשנים קודמות הודחה מהמפעלים היבשתיים על ידי ושאש ואויפשט ההונגריות ופרדריקסטד הנורבגית. ליברפול, לעומתה, הגיעה לגמר גביע אירופה למחזיקות בעונה הקודמת. ההבדלים בין הכדורגל של שתי המדינות לא נגמרו שם. בעוד בשנות ה-60 ווסטהאם וטוטנהאם זכו בגביע אירופה למחזיקות גביע, הקבוצות ההולנדיות לא הותירו כל חותם מיוחד. אייאקס אמנם התגברה על בשיקטאש הטורקית בסיבוב הקודם ודהרה בליגה ההולנדית, אבל אלו לא נחשבו כמו שישה ניצחונות משבעת המשחקים האחרונים בליגה האנגלית – המאזן איתו ליברפול הגיעה לאמסטרדם.

יכול להיות שהראש של השחקנים ממרסיסייד היה במשחק הליגה החשוב נגד מנצ'סטר יונייטד שלושה ימים לאחר מכן, אולי הם חשבו שהמשוכה ההולנדית לא תהיה גבוהה. ובכן הם לא ראו את הנולד, תרתי משמע. באותו ערב אמסטרדם כוסתה בערפל כבד. קיום המשחק הועמד בספק, אבל השופט האיטלקי אנטוניו סברדלה החליט להמשיך כרגיל והוציא לדרך את מה שייזכר בהולנדית כ-De Mistwedstrijd ובאנגלית כ-The Fog game. משחק הערפל.

מאמנה האגדי של ליברפול, ביל שאנקלי כתב באוטוביוגרפיה שלו: "השופט כלל לא היה צריך לשרוק לפתיחת המשחק, הערפל היה נוראי. אמנם היה לנו משחק מכריע נגד מנצ'סטר יונייטד בשבת ולא רצינו שהמשחק באמסטרדם יידחה ליום חמישי, אבל לא אנחנו קיבלנו את ההחלטה שהמשחק יתקיים. השופט האיטלקי אמר: 'אם אפשר יהיה לראות שער אחד מהשער השני, המשחק יתקיים'. אבל המשקיף מטעם אופ"א, לאו הורן, אמר: 'לא. בהולנד אם רואים את השער מקו מחצית המגרש, משחקים'".

מאמן ליברפול לשעבר, ביל שאנקלי. Michael Webb, GettyImages
"השופט אמר: 'אם אפשר יהיה לראות שער אחד מהשער השני, המשחק יתקיים'. אבל המשקיף מטעם אופ"א, לאו הורן, אמר: 'לא. בהולנד אם רואים את השער מקו מחצית המגרש, משחקים'". שאנקלי/GettyImages, Michael Webb

אייאקס עלתה למשחק בתלבושת כל-לבנה כדי שהשחקנים שלה יזהו ביתר קלות את חבריהם בתוך הערפל הסמיך. ליברפול השאננה לא התרגשה ושילמה בריבית דריבית. כבר אחרי שלוש דקות קיס דה וולף, שרשם באותו ערב את אחת מארבע ההופעות היחידות שלו במדי אייאקס, העלה את ההולנדים ל-0:1. "רק האנשים ביציע מאחורי השער ראו את הגול שלי", הוא יספר שנים לאחר מכן. "אחרי השער חזרנו לחצי שלנו ושמענו את האוהדים צוהלים. אף אחד מהם לא ראה את הגול, אבל הם שאגו משמחה כי הם שמעו שאגה של מישהו אחר".

14 דקות חלפו ויוהאן קרויף, אז שחקן אלמוני בן 19, קבע 0:2. ביל שאנקלי סיפר: "כשנקלענו לפיגור 2:0 ווילי סטיבנסון וג'ף סטרונג היו מאוד עצבניים. נכנסתי למגרש ואמרתי להם: 'אלוהים ישמור, תירגעו. זה רק המשחק הראשון ויש עוד גומלין מחורבן בליברפול. בואו לא נספוג עוד, בואו נפסיד 2:0'. אחר כך חזרתי לספסל. נכנסתי למגרש תוך כדי משחק ושוחחתי עם השחקנים - והשופט לא ראה כלום!".

מאמן ליברפול היה משוכנע שהקבוצה שלו לא תתקשה למחוק פיגור 2:0 במשחק הגומלין, אבל לאייאקס היו תכניות משלה. הערפל הפך לסמיך יותר ויותר ככל שהדקות נקפו, ונדמה שרק ההולנדים הצליחו להתמודד עם הראות הקצרה והולכת. בדקה ה-38 קלאס נונינגה הבקיע את השלישי. שלוש דקות לאחר מכן השופט סברדלה שרק לעבירה, אבל שחקן אייאקס סיאק סווארט לא ראה דבר, היה משוכנע שנשמעה השריקה למחצית והתחיל לעשות את דרכו לחדר ההלבשה. סווארט סיפר: "אחד מחברי ההנהלה שראה אותי ליד הקווים אמר לי 'סיאק, מה אתה עושה? עדיין משחקים' אז חזרתי ומיד קיבלתי את הכדור. הרמתי לתוך הרחבה ונוניגה נגח את הרביעי". 0:4 לאייאקס במחצית.

אגב סווארט, האגדה מספרת שבגלל שבאותה תקופה שחקני אייאקס עוד היו מגיעים למשחקים בצורה עצמאית, הוא והקפטן הנק חרוט כמעט איחרו למשחק. סווארט אסף את חברו לקבוצה מביתו, אבל רכב הסיטרואן DS שלו נתקע. השניים התחילו לדחוף את האוטו עד שמצאו מקום שבו יוכלו לדרדר אותו מעט, וסוף סוף התניעו אותו. הם הגיעו לאצטדיון כ-45 דקות לפני שריקת הפתיחה.

המומה מהפיגור העצום ומהיכולת של היריבה שלה, ליברפול עלתה למחצית השנייה ברוח סערה, לחצה ולחצה, אבל לא הצליחה לצמק. בדקה ה-74 הקבוצה המקומית ניצלה את היציאה קדימה של האנגלים כדי לעקוץ פעם נוספת והקפטן חרוט קבע 0:5. המגן הימני האורח, כריס לואולר, רק צימק בדקה ה-90. בסיום ניצחון מהדהד 1:5 לאייאקס.

לימים הרופא של אייאקס, סאלו מולר, סיפר לתכנית הטלוויזיה ההולנדית Andere Tijden : "אני חושב שנכנסתי למגרש לטפל בשחקנים שלנו לפחות שבע פעמים בלי שהשופט יראה". ביל שאנקלי התלונן על קיום המשחק תחת מעטה הערפל, אבל הוסיף: "אייאקס לא הרשימה אותי, היה לה מזל. בשבוע הבא ננצח בליברפול 0:7. השוער שלהם למשל, לא יכול לשחק אפילו בקבוצת החובבים שלנו".

גם בגומלין שנערך שבוע לאחר מכן באנפילד, ליברפול לא יכלה להולנדים הצנועים. צמד של רוג'ר האנט לא הספיק מול שני כיבושים של יוהאן קרויף והמשחק הסתיים ב-2:2. אחרי הגומלין שאנקלי זנח את המלחמה הפסיכולוגית, נכנס לחדר ההלבשה של אייאקס ובירך את שחקניה. האנט, מגדולי שחקני ליברפול בכל הזמנים, סיכם: "מעט מאוד היה ידוע על אייאקס באותה תקופה, אבל היא הייתה הרבה יותר טובה ממה שדמיינו. קרויף היה נפלא, ללא ספק כוכב בהתהוות".

בסיבוב הבא, רבע הגמר, הגיעה העונה האירופאית של אייאקס לקיצה אחרי הדחה מול דוקלה פראג (1:1 בהולנד, 2:1 בצ'כיה). יחד עם זאת, קרויף וחבריו עמדו בפתחו של עידן מוזהב. באותה עונה הם זכו בדאבל הולנדי ובהמשך צברו עוד ועוד אליפויות וגביעים. בתחילת שנות ה-70 הבשילו והניפו את גביע אירופה לאלופות שלוש פעמים ברציפות.

אייאקס הגדולה והנודעת כנראה באה לאוויר העולם כשרינוס מיכלס מונה למאמנה. אבל מבחינת רבים, קבלת הפנים שלה הייתה באותו משחק בלתי נשכח ב-7 בדצמבר 1966, מול 65 אלף צופים שכמעט לא ראו דבר, אבל חגגו חמישה שערים מול האימפריה המפורסמת ממרסיסייד.

שחקן אייאקס לשעבר, יוהאן קרויף. GettyImages
רוג'ר האנט, מגדולי שחקני ליברפול בכל הזמנים, אמר: "מעט מאוד היה ידוע על אייאקס באותה תקופה, אבל היא הייתה הרבה יותר טובה ממה שדמיינו. קרויף היה נפלא, ללא ספק כוכב בהתהוות"/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully