וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמור לי מיהם חבריך: מדור סוף השבוע על מהדי בנעטיה

2.1.2014 / 11:45

מהדי בנעטיה אמור היה לככב בנבחרת צרפת לצד חבריו לדור 87' נאסרי ובנזמה, אבל חווה פריחה מאוחרת. כיום, כשהוא יותר יציב משניהם ומשתייך לסגל מרוקו, הוא מהווה חלק קריטי בהגנת הברזל של רומא. יובנטוס, שחשקה בו אשתקד, תפגוש אותו במשחק העונה. מדור משחקי סוף השבוע

הפספוס של דור 87' (יובנטוס – רומא, ראשון, 21.45, ספורט1 ו-HD)

בתחילת מרץ 2006 החליטה מארסיי להחרים את "לה קלאסיק" הצרפתי מול פריס סן ז'רמן, במחאה על הקצאת מספר לא מספק של כרטיסים לאוהדיה, ועל הסדרי הביטחון הלקויים בעקבות היעדר הפרדה בין המחנות ביציעים כפועל יוצא מכך. הנשיא פאפ דיוף קרא לאוהדים לא להגיע לבירה על מנת לא לסכן את חייהם, אך המועדון לא יכול היה להרשות לעצמו לא להופיע כלל להתמודדות מבלי לספוג עונש כבד מאוד מצד ההתאחדות. אז מארסיי החליטה לשלוח לפארק דה פרנס את הקבוצה הצעירה של המועדון – צעד הפגנתי שזכה להד תקשורתי עצום, ועל הדרך פגע באחוזי הרייטינג של השידור בערוץ הטלוויזיה ששלט בפ.ס.ז'.

הצעירים של מארסיי הסתגרו בבונקר וחילצו תיקו 0:0, אבל אחד מהם נאלץ להישאר מאחור. המנהל הספורטיבי ז'וזה אניגו הורה לא לכלול בסגל את מהדי בנעטיה בן ה-18, והותיר את הבלם מתוסכל עד דמעות. זה לא היה היחס לו ציפה כאשר בחר במועדון על פני הצעות ממועדונים גדולים הרבה יותר. בנעטיה נולד ליד פריס ולמד באקדמיה המפורסמת בקליירפונטן, שגידלה בין היתר את תיירי הנרי, אבל אהד את מארסיי מגיל אפס. לכן, למרות שנבחן בהצלחה בצ'לסי ובמנצ'סטר יונייטד, הוא העדיף לחתום במועדון הדרומי בגיל 16. "זה תמיד היה החלום שלי", הצהיר כאשר עשה זאת.

שחקן רומא, מהדי בנעטיה. AP
חלם על מארסיי, פורח ברומא. מהדי בנעטיה/AP

"שלוש שנות קריירה נגנזו"

חלום לחוד ומציאות לחוד. בנעטיה גילה שדרכו לסגל הראשון חסומה, וכאשר לא קיבל הזדמנות לצד כל חבריו בערב העגום ההוא, היה לו ברור שהוא חייב לעזוב. לצערו הרב, אניגו הערים קשיים גם בכיוון הזה. אלי בופ, אז מאמן סנט אטיין, רצה להחתים את הבלם, אך מארסיי סירבה לשחררו והודיעה לו שיוכל לעבור אך ורק לקבוצה מהליגה השניה. בלית ברירה, נדד בנעטיה בהשאלה לטור, וחווה ירידה טראומטית לליגה השלישית. ב-2008 הוא כבר הושאל ללוריין מהליגה הבכירה, אבל פציעה בברכו הרסה את העונה. וכך, בגיל 21, מצא את עצמו הכשרון הצעיר במדי קלרמון, שוב בליגה השניה.

"אי אפשר היה להבין את הלך הדברים במארסיי. אניגו גזל ממני שלוש שנות קריירה לפחות", האשים בזמנו הבלם, והמנהל עצמו הודה בדיעבד: "לא בנינו על מהדי, הוא לא היה חלק מהפרויקט". התעקשותו של אניגו גרמה, כך מסתבר, גם נזק משמעותי מאוד לנבחרת צרפת. בנעטיה הוא בן דור 87' המפורסם, בו תלו הצרפתים תקוות רבות אחרי הזכיה באליפות אירופה עד גיל 17 ב-2004. הוא אמנם לא זומן אז לסגל הסופי על ידי המאמן פיליפ ברז'רו, אבל שותף במשחקים אחרים, והיה חלק אינטגרלי מהחבר'ה. עם חאתם בן ארפה התחנך בנעטיה בקליירפונטן. סמיר נאסרי היה שותפו לחדר בקבוצה הצעירה של מארסיי, והשניים מיודדים מאוד עד היום. גם את קארים בנזמה הוא מכיר היטב.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
ז'וזה אניגו מאמן מארסיי. AP
לא בנה על בנעטיה במארסיי. ז'וזה אניגו/AP

אודינזה עושה בית ספר

כולם בנים למהגרים מצפון אפריקה, כולם מייצגים היום את צרפת. חוץ מבנעטיה. בניגוד לאחרים, שקיבלו הזדמנות להוכיח את עצמם בקבוצותיהם בגיל צעיר, בנעטיה יובש הרחק מאור הזרקורים, ולכן היה פתוח במיוחד לחיזורים מצד מולדת הוריו. אימו הגיעה מאלג'יריה, אביו ממרוקו, וההתאחדות המרוקאית היתה זריזה יותר. היא פנתה לבלם שהחל בהליכי קבלת אזרחות וערך לבסוף הופעת בכורה במדי האריות ב-2008, כאשר עדיין שיחק במעמקי הליגה השניה ואיש לא באמת שמע עליו. כך איבדה צרפת את הנציג היציב והממושמע ביותר של הדור, שנכשל בינתיים על בסיס קבוע בזירה הבינלאומית. בנעטיה מצהיר בכל הזדמנות שהוא גאה לייצג את מרוקו ולא מתחרט על בחירתו, אך ספק אם היה מוותר על ההזדמנות לנסוע עם טריקולור למונדיאל בברזיל, לו היה יכול.

"הליגה השניה היא בור שקשה לצאת ממנו. אף אחד לא שם לב אליך אם אתה לא מבקיע עשרות שערים כמו גויאם הוארו או אוליבייה ז'ירו", העיד בנעטיה. עובדה – על אף הרמה הגבוהה שהפגין בקלרמון, הקבוצה היחידה שהתעניינה בשירותיו אז היתה דווקא אודינזה. רשת הסקאוטים הנהדרת של המועדון מצפון איטליה הפכה מזמן לשם דבר בכדורגל העולמי. היא מצטיינת במיוחד בדרום אמריקה, אבל גם בצרפת יש לאודינזה עיניים בוחנות טובות. לראיה, תומאס הורטו, מגן צרפתי נוסף שהגיע מקון לפני שנה וחצי עשה מאז התקדמות נהדרת וביסס את עצמו בסרייה A. בנעטיה עשה את הדרך הזו ב-2010, ללא תמורה, ונכנס הישר להרכב הקבוצה שדהרה בעונתו הראשונה למקום הרביעי ולהעפלה למוקדמות ליגת האלופות.

קארים בנזמה (מימין), חאתם בן ארפה שחקני נבחרת צרפת. AP
בני מהגרים שמייצגים את צרפת, בניגוד לבנעטיה. קארים בנזמה עם חאתם בן ארפה/AP

נאסרי דיבר עם ונגר

מאז, לא עבר חודש מבלי ששמו של המרוקאי לא הוזכר כמועמד לעבור למועדון פאר כלשהו. לא פלא – מדובר בבלם קשוח, גבוה וחסון, עם משחק ראש משובח, אך גם ראיית משחק מצוינת, שליטה ראויה בכדור ויכולת לפתח התקפות. באודינזה, התנסה בנעטיה הן כחצי מצמד בלמים, והן כשחקן בצד ימין בשלישיית שחקני הגנה, והמהימנות הטקטית הלכה והשתבחה בהדרכת המאמן פרנצ'סקו גווידולין.

עוד בתחילת 2011 ניסה נאסרי, אז עדיין שחקן ארסנל, לשדך אותו לארסן ונגר. "אני זוכר שמהדי אמר לי שיתקשר בעצמו ל-ונגר כאשר היה בקלרמון. אמרתי לו אז שהוא משוגע, אבל עכשיו זה בהחלט מתאים", אמר הקשר. מנצ'סטר יונייטד ראתה בו יורש פוטנציאלי לריו פרדיננד, גם צ'לסי גיששה, ואנדרה וילאש בואש רצה להביאו לטוטנהאם. בארץ המגף לא היתה אף קבוצת צמרת שלא הביעה התעניינות במרוקאי. לפני שנה נפוצו הדיווחים על כך שיובנטוס כבר הגיעה לסיכום עם אודינזה ותחתים אותו כחיזוק לחוליית ההגנה שלה, אך הם לא התממשו בסופו של דבר. גם מילאן היתה קרובה לכאורה להחתים את בנעטיה בינואר, ובמקביל פוזרו שמועות על חוזה מתקרב באינטר. נראזורי רדפו אחריו גם בתחילת הקיץ, וכך גם נאפולי, אך השחקן עצמו העדיף את רומא.

שחקן אודינזה, מהדי בנאטיה. Franco Debernardi, AP
השתבח באודינזה והפך לבלם מבוקש בקרב הגדולות של היבשת. מהדי בנעטיה/AP, Franco Debernardi

מלך שערי רומא

שיחה אחת עם ראשי ג'אלורוסי הספיקה כדי לקבל את ההחלטה. סוכנו של בנעטיה סיפר: "ברגע שרומא יצרה קשר, דחינו מיד את כל ההצעות האחרות. היה לנו ברור שזה הדבר הנכון לעשות". השחקן עצמו טען: "שחקני הגנה צרפתים מפורסמים היו ברומא, כמו ונסן קאנדלה ופיליפ מקסס. זה מועדון ענק". הבלם לא הכיר מראש את רודי גרסיה, אך מצא מיד שפה משותפת, בכל המובנים, עם המאמן הצרפתי החדש. מתחילת העונה, בניגוד מוחלט לאירועי העונה שעברה, הקבוצה לא סופגת שערים כמעט בכלל. ב-16 המשחקים בהם היה בנעטיה על הדשא, הוציא השוער מורגן דה סנקטיס שישה כדורים בלבד מהרשת.

הרומאים גם כבשו 35 פעמים, אבל היבול מתחלק באופן שווה בין כל השחקנים, ובאופן קצת ביזארי עלה בנעטיה בכבודו ובעצמו לראש טבלת מלכי השערים של הקבוצה אחרי שהבקיע צמד ב-0:4 על קטאניה בשבוע שעבר. ארבעה שערים כבר יש לו עד עכשיו – שיא אישי שעמד על שלושה בלבד בעונתו הראשונה באודינזה כבר נשבר. 13 מיליון יורו ששילמה רומא לאודינזה בהחלט נראים כמו עסקה מצוינת. החוזה של המרוקאי נחתם עד 2018, אבל הדיווחים על יעד חדש בקריירה לא מפסיקים, ובשבועות האחרונים מלאים העיתונים בממלכה הבריטית בידיעות על עניין מחודש של יונייטד, ותג המחיר האמיר כבר ל-25 מיליון ליש"ט.

ההופעות מרשימות, והרקורד ללא הפסד בליגה פנטסטי, אבל כל זה יעמוד למבחן הרציני ביותר באיצטדיונה המפואר של יובנטוס ביום ראשון. האם בנעטיה יכול לעצור גם את מובילת הטבלה ולחמם עוד יותר את הקרב על סקודטו? האם הגברת הזקנה תצטער על כך שלא עשתה מאמץ עליון להחתים אותו לפני שנה? בכל מקרה, הצרפתים יכולים לבוא בטענות לאניגו, שמונה בשבועות האחרונים למאמנה הזמני של מארסיי, על אובדן השחקן הטוב ביותר בדור 87'.

ז'רביניו (מימין) שחקן רומא חוגג עם מתיאה דסטרו, לידם המאמן רודי גרסיה. GettyImages
כמו מרבית השחקנים, גם בנעטיה התחבר אליו. רודי גרסיה/GettyImages

הגאווה הבאסקית (סוסיאדד – בילבאו, ראשון, 21.00)

לדרבי הבאסקי חוקים משלו. מצד אחד, על הדשא מתנהלת מלחמה חסרת פשרות, והכרטיסים עפים לכל עבר. מצד שני, האוהדים מתחבקים ביציעים, ולא חשים שנאה זה כלפי זה. מצד אחד, סוסיאדד מתעבת את המדיניות ארוכת השנים של בילבאו בגניבת השחקנים שהיא מגדלת, כולל המקרה המפורסם ביותר של חוסבה אצ'בריה. מצד שני, היא היתה הראשונה להושיט יד לעזרה בתחילת העונה כאשר איצטדיון סן מאמס החדש לא היה מוכן, ובילבאו אירחה באוגוסט את אוססונה באנואטה של סן סבסטיאן.

פעם, בתחילת שנות ה-80', היה הדרבי הבאסקי אחד המשחקים החשובים בספרד כולה. סוסיאדד לקחה שתי אליפויות רצופות, וביבלאו מיד שיחזרה את ההישג עם שתי אליפויות משלה. אלא שמזמן כבר לא היה משחק צמרת אמיתי בין השתיים. בעונת 2011/12, כאשר בילבאו דהרה בצמרת והגיעה לגמר הליגה האירופית, נאבקה סוסיאדד בתחתית. בעונה שעברה, סוסיאדד השיגה בצדק כרטיס לליגת האלופות, אבל בילבאו התרסקה. והנה לכם העונה התסריט המושלם – שתיהן מדורגות בדיוק מתחת לשלוש הגדולות, פייבוריטיות – לצד ויאריאל – לסיים במקום הרביעי. האם סוסיאדד, שכבשה 17 שערים בארבעת משחקי הבית האחרונים, תמשיך את התנופה על חשבון השכנה?

שחקני ריאל סוסיאדד חוגגים שער. רויטרס
יחוררו גם את הרשת של היריבה המושבעת? שחקני סוסיאדד/רויטרס

ושוב איתכם (ארסנל – טוטנהאם, שבת, 19.15, ספורט1 ו-HD)

כמעט 13 שנה חלפו מאז המפגש האחרון בין שתי היריבות מצפון לונדון בגביע האנגלי. באפריל 2001 היה זה בחצי הגמר באולד טראפורד. טים שרווד ולס פרדיננד, כיום מאמן התרנגולים ועוזרו, היו מעורבים אז בשער היתרון לקבוצה של גלן הודל, אותו הבקיע גארי דוהרטי. פטריק ויירה השווה לפני ההפסקה, רובר פירס הבקיע את שער הניצחון, וארסן ונגר עלה לגמר בו הפסיד באופן דרמטי במיוחד לליברפול של מייקל אואן. שרווד ופרדיננד, שפתחו את הקדנציה שלהם בווייט הארט ליין ברגל ימין מכל הבחינות, מריחים עכשיו אפשרות לנקמה מתוקה מול יריבה שסובלת ממכת פציעות, במיוחד לאור יכולתו של עמנואל אדבאיור, אשר משחקיו מול האקסית המיתולוגית בדרך כלל לא עוברים בשקט, לחיוב ולשלילה.

טים שרווד מאמן טוטנהאם. GettyImages
מחפש נקמה. טים שרווד/GettyImages

הלהיט החדש (דרבי – צ'לסי, ראשון, 16.15, ספורט1 ו-HD)

אולי טרם שמעתם עליו, אבל וויל יוז עשוי להיות השמות החמים בחלון ההעברות שנפתח השבוע. דרבי קאונטי היא הפתעת העונה בצ'מפיונשיפ עם סטיב מקלארן על הקווים, ויוז, קשר בן 18, הוא הכוכב הגדול שלה עם יכולת עוצרת נשימה במשחקים לא מעטים. שמועות קישרו את צ'לסי לילד הפלא, אבל לאחרונה התברר שדווקא ליברפול השיגה כנראה אופציה ראשונה להחתים אותו בשורותיה. כך או כך, המפגש עם הכחולים של ז'וזה מוריניו יהיה המשחק הראשון של יוז מול קבוצת פרמייר ליג. האם הוא יקח את ההזדמנות בשתי הידיים?

וויל יוז שחקן דרבי קאונטי (משמאל). Tom Dulat, GettyImages
מה מכין ילד הפלא למוריניו? וויל יוז, משמאל/GettyImages, Tom Dulat

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully