וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מישי לרוץ אתו: על מישי בטשואי שחקן סטנדרד ליאז'

27.12.2013 / 13:00

מילד בעייתי לחלוץ על, מבריסל הקטנה לפוטנציאל להיות ואן פרסי הבא. מישי בטשואי, הכובש הכי פורה בבלגיה העונה, יושב חזק על הכוונת של ונגר וארסנל, לא מעט בזכות הטאץ' של המאמן הנוכחי שלו, בסטנדרד ליאז', גיא לוזון

אחת הסוגיות הבוערות שהעסיקו את גיא לוזון בתחילת הקדנציה שלו בסטנדרד ליאז' בקיץ היתה נעוצה בעתידו של מישי בטשואי. החלוץ, אז עדיין לפני יום הולדתו ה-20, הפך לסחורה מבוקשת אחרי שהבקיע 12 שערי ליגה בעונה שעברה, אבל המאמן הישראלי היה בטוח: "הבעלים רולאן דושאטלה הבטיח לי שהסגל לא יתפרק. בטשואי נשאר אצלנו". מספר ימים לאחר מכן, התברר שלוזון צדק – בטשואי האריך את החוזה בליאז' עד 2018, ובכך שם קץ לדיווחים על מעברו האפשרי לאנדרלכט. גם ההצעה של סוונסי, שעמדה על כשלושה מיליון יורו, נדחתה על הסף.

ג'ון ואן דן ברום, מאמנה ההולנדי של אנדרלכט, הפעיל לחץ מיוחד על מנת להחתים את בטשואי, אותו סימן כמחליף האופטימלי לדיומרסי מבוקאני שנמכר לדינמו קייב. ביום ראשון האחרון הוא צפה בחלוץ חלומותיו מכניע את ההגנה שלו וכובש את שער השיוויון היקר בקלאסיקו הבלגי, תוך שהוא שומר את ליאז' בפסגה, בפער ארבע נקודות מהאלופה. "אני עדיין מוקסם ממנו. הוא חלוץ נפלא, ויש לו כל התכונות כדי להצליח במועדון צמרת, אולי כבר עכשיו", אמר ואן דן ברום אחרי שריקת הסיום.

שחקן סטנדרד ליאז' מישי בטשואיי. GettyImages
בטשואי האריך חוזה בליאז' עד 2018, אבל צפוי לעזוב בקרוב/GettyImages

גם גריפת עלים לא עזרה

אכזבתו מפספוס העסקה בקיץ מובנת, אבל הנהלת אנדרלכט ואוהדיה יכולים להרגיש מתוסכלים הרבה יותר. אחרי הכול, היהלום הזה היה שלהם. בטשואי נולד בבריסל, אהד תמיד את הסגולים, ושאיפתו התגשמה כאשר התקבל לאקדמיה של אנדרלכט בהיותו בן 13. הייתה רק בעיה "קטנה" אחת – התנהגותו של הנער הייתה מתחת לכל ביקורת. הוא לא שמע על משמעת, הבריז מאימונים, וכאשר הופיע זלזל בדרך כלל בכל הוראות המאמנים. הצוות המקצועי עשה הכול כדי לחנך את הילד הסורר. הוא הטיל עליו עונשים יצירתיים, ואפילו שלח אותו לא פעם לגרוף עלים בשירותו של גנן המועדון. הכול היה לשווא, ובתחום שנה אחת החליטה אנדרלכט להרים ידיים. בטשואי שב למועדון הקטן ממנו הגיע, פ.צ בריסל, וכעבור שנה נוספת כבר עשה את דרכו לליאז'.

"אפשר היה להבחין כבר אז בכישרון הענק של מישי, אבל הגישה שלו עוררה בעיות רבות. הוא ממש לא לקח אימונים ברצינות. יש לו אישיות דומיננטית מאוד, והשפעתו השלילית על יתר הילדים הייתה עלולה להיות הרסנית. העדפנו לוותר עליו כדי לא לאבד את האחרים", נזכר לאחרונה מאמן הילדים יאניק פררה, אשר מאמן כיום באופן אירוני למדי את סנט טרוידן, הקבוצה בה עדיין שולט בעקיפין דושאטלה, אשר אליה, לפי דיווחים מסוימים, היה מיועד מלכתחילה לוזון.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
חלוץ סטנדרד ליאז'  מישי בטשואיי. EuroFootball, GettyImages
בעיות משמעת בגיל 13. מישי בפעולה בליגה האירופית/GettyImages, EuroFootball

לוזון מקפיד על דקות

"היום אני מבין את ההחלטה שלהם", מודה בטשואי, "הם צדקו כאשר זרקו אותי, כי ממש לא הייתי מלאך. בגיל 13 לא הבנתי עד כמה ההתנהגות שלי גרועה, אבל עכשיו זה כבר סיפור אחר". טוב, לא בדיוק. מעשיו של הבלגי ממוצא קונגולזי אמנם רחוקים מלהזכיר את מעלליו מלפני שבע שנים, אבל הוא עדיין לא הצמיח כנפיים של מלאך. רק בתחילת השנה הוא הושעה מהנבחרת הצעירה אחרי שנתפס עם בחורה בחדרו לפני משחק רשמי מול קפריסין. לפני שלושה שבועות העניש אותו גם לוזון – איחור של שלוש דקות לאוטובוס הקבוצתי עלה לבטשואי באיבוד מקום בהרכב במשחק מול לובן.

סדרת החינוך אולי הצליחה מהיבט המשמעתי, אבל לא תרמה על הדשא – סטנדרד לא כבשה וסיימה בתיקו מאופס. זה רק מדגיש את חשיבותו העצומה של בטשואי למערך הנוכחי של לוזון. על אף הרוטציה שהנהיג הישראלי, אשר זכתה לדיונים נרחבים בתקשורת הבלגית, לבטשואי תמיד היה מקום בהרכב במשחקי הליגה. עם 13 שערים עד כה, מוביל בטשואי את טבלת הכובשים בבלגיה, ועבר כבר עכשיו את מאזנו בכל העונה שעברה.

מאמן סטנדרד ליאז' גיא לוזון. EuroFootball, GettyImages
מטפח את בטשואי וחושב שיגיע לגדולה. לוזון/GettyImages, EuroFootball

"מיצה רק 40 אחוז מהפוטנציאל"

ניצוצות של כישרון פנומנלי אפשר היה לראות כבר מהמשחקים הראשונים של בטשואי בקבוצה הבוגרת של סטנדרד. לפני שנתיים זרק אותו המאמן דאז ז'וזה ריגה למים העמוקים וקיבל תמורה הולמת בדמות שישה שערי ליגה, המון אנרגיה חיובית וכדרורים מלהיבים שהטריפו את הקהל. רון יאנס ההולנדי, שמונה בסטנדרד בקיץ 2012, לא הסתדר עם החלוץ מהרגע הראשון, התלונן על גישתו וניפה אותו מהסגל. למזלו של בטשואי, דושאטלה פיטר במהרה את המאמן כאשר חיפש שעיר לעזאזל אל מול מחאות הקהל נגדו. מירצ'ה רדניק הרומני, אליל האוהדים מאז ימיו כשחקן במועדון, החזיר מיד את בטשואי לתמונה, ומאז הסקורר לא הסתכל לאחור.

אז ריגה ורדניק תרמו לו מאוד, אבל אין מאמן איתו אוהב בטשואי לעבוד יותר מאשר לוזון. עוד ביולי, במעמד הארכת החוזה, אמר היו"ר ז'אן פרנסואה דה-סאר: "בטשואי היה מבוקש בקבוצות אחרות, אבל העדיף להמשיך להתפתח במקום הטוב ביותר עבורו. היחסים בינו לבין המאמן החדש מצוינים, והוא יודע שזה יתרון גדול מבחינתו". הישראלי, שדואג לטפח את הבטחון העצמי של שחקניו, הכריז בספטמבר: "בטשואי הוא החלוץ הטוב ביותר בבלגיה. נכון לעכשיו הוא ממצה בערך 40 אחוז מהפוטנציאל שלו, ולדעתי הוא בהחלט יכול להצליח במועדון פאר כמו צ'לסי. אומרים עליו שהוא לא תמיד שומר על ריכוז, אבל אני לא מסכים. מישי משתפר על בסיס שבועי".

התגובה של החלוץ לא איחרה לבוא. לפני חודש הוא היה מתוסכל במיוחד אחרי החמצות רבות במשחק נגד מונס, אבל קיבל תמיכה מהבוס, חזר מיד למסלול הנכון עם צמד לרשת לירסה, ואמר: "גיא לוזון מדבר הרבה עם שחקנים צעירים כמוני, ומסייע לי מאוד. אני רוצה להודות לו על כל העזרה ולהקדיש לו את שני השערים".

מירצ'ה רדניק מאמן חזאר לנקראן. קובי אליהו
ההגעה שלו לסטנדרד, המזל של בטשואי. מירצ'ה רדניק/קובי אליהו

"אנחנו זקוקים לו במונדיאל"

הצלחתו של בטשואי גרמה לגורמים רבים בבלגיה לקרוא למאמן הלאומי מארק וילמוטס לזמנו לסגל ולהריץ אותו לקראת גביע העולם בברזיל. מדובר בשחקן רב גוני, שלא רק מסוכן בזכות בעיטה נהדרת ברגל ימין ונגיחה אימתנית, אלא עובד היטב באגפים, ומהירותו המסחררת מאפשרת לו לחלוף בקלילות על פני שחקני היריב, במיוחד בהתקפות מתפרצות. בניגוד לכריסטיאן בנטקה, שדעך העונה באסטון וילה, יכול בטשואי לשמש פרטנר מצוין לרומלו לוקאקו. היין ונהייזברוק, מאמן קורטרייק, שצבר מניטין כאיש המקצוע האינטליגנטי והידען ביותר במדינה, הצהיר: "יתרונו של מישי בכך שהוא מסוגל למלא עמדות רבות ולהתאים את עצמו לשיטות משחק שונות. הוא יכול לעשות את ההבדל בכל רגע נתון, וזה שחקן שאנחנו צריכים במונדיאל".

ונהייזברוק יודע בדיוק על מה הוא מדבר. בינואר נתן בטשואי דווקא נגד קורטרייק שלו את אחת ההצגות הגדולות בקריירה. תחילה הוא הבקיע שער מצוין כאשר עבר בתנועת גוף אחת את המגן שלו ברחבה, אבל לשיאו הגיע כעבור מספר דקות, עם גניבת כדור ליד הרחבה שלו, דהירה חסרת מעצורים קדימה ומסירת עומק פנומנלית למגן השמאלי יילה ואן דאם. תסתכלו בעצמכם.

ואן פרסי חדש עבור ונגר?

הנכונות לעשות עבודה שחורה בהגנה החלה בהדרכתו של רדניק והתעצמה בעידן לוזון. למעשה, במפגש המפורסם נגד לירסה, עוד לפני שמצא את הרשת, היה צריך בטשואי לספוג כרטיס אדום בגין עבירה גסה במיוחד. "המאמן תמיד אומר שחלוצים מהווים את קו ההגנה הראשון. הפעם הייתי אגרסיבי מדי, וגם התנצלתי מיד, אבל לא הייתה לי כוונה לפגוע בשחקן", הסביר בסיום. הכדורים שהוא מרוויח הופכים פעמים רבות להתקפות קטלניות, וצריך רק לשפר את התזמון ולא לאבד את הראש.

הכוח המתפרץ, שמלווה בטכניקה גבוהה וראיית משחק משובחת, משך את תשומת לבה של ארסנל. ארסן ונגר שלח לאורך חודשים סקאוטים כדי לבחון את החלוץ, ולאחרונה הבשיל העניין לכדי הצעה רשמית להחתימו. המנג'ר הצרפתי סבור שבטשואי הוא האיש הנכון לחיזוק החוד שלו, וההיסטוריה המשמעתית שלו ממש לא מרתיע אותו – הרי יש לו רקורד מצוין בטיפוח כישרונות בעייתיים, וגם רובין ואן פרסי הגיע בזמנו לצפון לונדון מפיינורד על תקן שחקן סורר שלא ניתן לאילוף. דושאטלה אישר כי התותחנים מוכנים לשלם שמונה מיליון יורו תמורת בטשואי, אך הודיע במקביל שלא מתכוון לשחרר את הכוכב הגדול כבר עכשיו.

רובין ואן פרסי מנשק את הסמל של ארסנל. Richard Heathcote, GettyImages
גם הוא הגיע כילד סורר ואולף היטב. ואן פרסי/GettyImages, Richard Heathcote

"רוצה להשלים את העבודה בסטנדרד"

האם לוזון עומד לאבד את החניך המצטיין שלו? תלוי למי מאמינים. לפני שלושה ימים פורסמה בתקשורת הבלגית ידיעה לפיה המועדון האנגלי – כנראה ארסנל – ירכוש את כרטיסו של השחקן כבר בינואר, ויעביר אותו בהשאלה לאנדרלכט עד לסיום העונה. מבחינת ואן דן ברום והסגולים, זו אופציה חלומית, אבל בסטנדרד יעשו הכול כדי לא לחזק את היריבה, ובטשואי עצמו הבהיר: "אני רוצה להשלים את מה שהתחלתי בסטנדרד".

הנושא יעסיק את כולם גם בשבועות הקרובים, בהם תצא הליגה הבלגית לפגרה, וקיים סיכוי מסוים כי הערב – שוב נגד קורטרייק – יהיה זה משחקו האחרון של בטשואי במדי סטנדרד. לאלה שעדיין לא עקבו בדריכות אחרי ביצועיו בליגה הבלגית כדאי לשים לב. סביר להניח שהוא יהיה הלהיט הבלגי החדש בפרמיירליג, אם לא בינואר, אז החל מהעונה הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully