וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצח על המגרש

6.12.2013 / 16:20

ב-2004 גאווין גרנט רצח חבר כנופייה לונדוני, אבל רק ב-2010 הוא נשלח למאסר עולם. בשש השנים הללו הוא הפך לכדורגלן מקצוען, שיחק במילוול וברדפורד וסחט מחמאות מפיטר טיילור. אף אחד לא ידע שעל כר הדשא רץ עבריין עם דם על הידיים

כשבשנת 2009 שתי העיתונאיות הלן פיד וסנדרה לאביל מ"גרדיאן", הגיעו לסטונברידג' אסטייט שבצפון-מערב לונדון כדי לסקר את מלחמת הכנופיות שמשתוללת ברחובות. הן כתבו ש"המראה של נערים בני 14 שמסתובבים עם אקדחים והקולות הקבועים של ירי הפכו כאן לכל כך שכיחים, עד שאף אחד כבר לא טורח להתקשר למשטרה".

מי שהכיר את השכונה הענייה בבירת אנגליה לא הופתע מהתיאורים הללו. הרי ב-1995 ראש הממשלה ג'ון מייג'ור ביטל נאום שהיה אמור לשאת שם מפחד שיפגעו בו. אקדחים שלופים, מעשי שוד, נרקומנים ובעיקר עסקאות סמים היו חלק מהנוף בסטונברידג' לאורך תקופה ארוכה, אבל בשנים 2004-2005 רמת הפשיעה הגיעה לשיאה עם שורה של מקרי רצח אכזריים. בבוא הזמן יתברר שכדורגלן מקצוען הוא אחד מהאחראים הבכירים לדם שזרם ברחובות.

שחקן וויקומב וונדרסס בשנת 2008, גאווין גרנט (ימין), מול שחקן בירמינגהאם סיטי דייויד מרפי. GettyImages
ב"גרדיאן" כתבו על סטונברידג' אסטייט: "המראה של נערים בני 14 שמסתובבים עם אקדחים והקולות הקבועים של ירי הפכו כאן לכל כך שכיחים, עד שאף אחד כבר לא טורח להתקשר למשטרה". גאווין גרנט/GettyImages

גאווין גרנט גדל בסטונברידג' המחוספסת. זה יכול היה להיות הסיפור המוכר על הנער שבזכות הכדורגל ניצל מעולם הפשע, זה שפרץ בסערה משכונת העוני בה גדל למגרשים הגדולים והמפורסמים בעולם. הקלישאה הזו הייתה יכולה להתגשם אילולא ראשי מחלקת הנוער של ווטפורד היו משחררים אותו בגיל 16, אחרי שנתיים במועדון. הוא פשוט לא היה מספיק טוב. גאווין סבר שהוא כנראה כבר לא יהפוך לשחקן כדורגל והתחיל לתכנן עתיד אחר. במקביל תחזק את הקשרים עם חברי ילדות שבאותו שלב כבר ידעו איזו קריירה תהיה להם: קריירת פשע.

במאי 2004 אחד מאותם חברים-עבריינים של גרנט, רומיין וייט, נסע על אופנוע והתרסק סמוך לביתו של ליאון לבאסטייד המכונה "פלייבוי". לבאסטייד בן ה-21 הכיר את וייט מזה שנים ארוכות, אבל הם היו חברים בכנופיות יריבות והוא ככל הנראה ניצל את הזדמנות הפז שנפלה בפתח ביתו – תרתי משמע. בזמן שווייט קיבל טיפול בבית החולים, פרצו לביתו כמה רעולי פנים, תקפו את בת זוגו ואחותו ושדדו 20 אלף ליש"ט – כספי סמים.

למשוואה נכנס כעת עבריין ותיק העונה לשם דמיאן וויליאמס, בן משפחתו של וייט ובמידה מסוימת אביו הרוחני בעולם הפשע. כשוויליאמס שמע על השוד האלים הוא רתח. הוא קרא אליו שני צעירים לונדוניים – חבריו הקרובים של וייט – והורה להם להעניש את מי שגנב ממנו ופגע בזוגתו ובאחותו, כלומר את "פלייבוי". יממה בלבד אחרי השוד, בשעה 22:25, השניים הגיעו לביתו אמו של לאבסטייד. הוא היה בחוץ ודיבר בטלפון הסלולארי. הם הורידו אותו על ברכיו וירו בראשו. הוצאה להורג פר אקסלנס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יממה בלבד אחרי השוד בביתו של רומיין וייט והתקיפה של בנות משפחתו, שני חבריו הגיעו לביתו אמו של ליאון "פלייבוי" לאבסטייד/מערכת וואלה!, צילום מסך

משטרת לונדון התקשתה לפתור את תעלומת הרצח של "פלייבוי" לבאסטייד ובמקביל הייתה צריכה לעסוק ברצח נוסף בסטונברידג'. בינואר 2005 ג'מאל מור ישב במכוניתו כשלפתע ארבעה אנשים הקיפו את הרכב ופתחו באש. מאוחר יותר יתברר שאחד מחבריו של לבאסטייד שלח מכתבי איום לרומיין וייט ושזה החליט לרצוח גם אותו. כשהוא וחבריו לא איתרו אותו, הם החליטו לרצוח את מור שבעצמו היה חבר באותה כנופיה יריבה. וייט נתפס, נמצא אשם ונשלח למאסר של 27 שנים, אבל למשטרה היה חשוד נוסף: גאווין גרנט.

למרות שלא הצליח להגשים את החלום ולהפוך לכדורגלן מקצוען, גאווין גרנט המשיך לשחק כדורגל בקבוצות חצי חובבניות. ב-2005 הוא כבש 10 שערים ב-16 הופעות במדי טוטינג & מיטשאם, וג'ילינגהאם מהליג 1 (השלישית במבנה הליגות), שחיפשה כישרונות בליגות הנמוכות, העניקה לו חוזה. פתאום גאווין הפך לכדורגלן. לא כוכב בקנה מידה עולמי, אבל כזה שהמהירות והערמומיות שלו בחלק הקדמי סייעו לו להתפרנס מהמקצוע שכל כך אהב.

חקירת הרצח הארוכה והמשפט שהגיע בעקבותיה התקיימו בזמן שקריירת הכדורגל של גרנט עלתה על המסלול הנכון. החלוץ בן ה-21 שותף ב-10 משחקים במדי ג'ילינגהאם וכבש שער אחד, ובעונה הבאה חתם במילוול, אז עדיין בליג 1. "הרגשנו שאנחנו צריכים לפעול במהירות כדי להחתים את גאווין כי הוא חלוץ מאוד מבטיח", אמר יו"ר מילוול, סטיוארט טיל. גרנט אמנם התקשה לבסס את מקומו ב"דן", אבל אחרי שהושאל למספר קבוצות קטנות יותר הוא הצטיין והוכיח שמקומו במגרשים. ב-2007 הוא זוכה מאשמה במעורבות ברצח של ג'מאל מור. חברו הטוב רומיין וייט היה מאחורי סורג ובריח ועכשיו גאווין יכול היה להתרכז רק בכדורגל.

כדורגלן העבר והמאמן בהווה, פיטר טיילור, כל כך האמין בגאווין אחרי שזה כבש אצלו שבעה שערים ב-14 משחקים במדי סטיבנג' בורו אליה היה מושאל ממילוול, עד שהוא החתים אותו בשנתיים הבאות גם בוויקמוב וונדררס וגם בברדפורד סיטי, שתיהן מהליג 2."יש לו פוטנציאל וחוש טוב לכיבוש שערים. הוא מהיר, אתלטי והוא עוד ישתפר", אמר אז ולא ידע שהעתיד צופן לגרנט סורג ובריח ולא כדור ורשת.

מאמן ג'ילינגהאם, פיטר טיילור. Alex Broadway, GettyImages
אימן את גרנט בשלוש קבוצות שונות ואמר: "יש לו פוטנציאל וחוש טוב לכיבוש שערים. הוא מהיר, אתלטי והוא עוד ישתפר". פיטר טיילור/GettyImages, Alex Broadway

באוגוסט 2007 דארן מאת'ורין, עוד דמות מעולם הכנופיות בצפון-מערב לונדון, נעצר בחשד למעורבות ברצח של ג'מאל מור. כדי לקבל עונש מופחת הוא הסכים להפוך למודיע של המשטרה. כשהוא יצא לאור כמה שנים לאחר מכן, התקשורת חגגה את הסיפור של ה-First Black British 'Supergrass' - "המודיע השחור הראשון בהיסטוריה של המשטרה הבריטית". מאת'ורין כבר הוזמן להעיד במשטרה במסגרת "הוצאתו להורג" של ליאון לאבסטייד כמה שנים לפני כן, אבל הפעם הוא חשף הכול, גם את גאווין גרנט.

ב-2009 הכדורגלן נעצר באשמת הרצח של ליאון "פלייבוי" לאבסטייד. הוא המשיך לשחק כדורגל לאורך החקירה, אבל בניגוד לזיכוי בפרשת ג'מאל מור, הפעם החשיפות של מאת'ורין וגיוסה של עדת מפתח חדשה, סייעו לתביעה לנצח בבית המשפט. גרנט ניסה לטעון שהוא בכלל היה חבר של לאבסטייד, אבל זה לא עזר לו. ביולי 2010 הוא וחברו גארת' דאוני – שני רוצחיו של "פלייבוי" – נשלחו למאסרי עולם ביחד עם דמיאן וויליאמס ששלח אותם לבצע את ההוצאה להורג.

הכדורגל האנגלי נפרד לעד מהכדורגלן הפושע והבלש סטיב הורסלי סיכם: "גאווין גרנט חשב שהוא התחמק. הוא המשיך בקריירת הכדורגל שלו כשלאורך כל הזמן הזה היה לו דם על הידיים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully