וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילד, איך אמרת שקוראים לך? משחקי סוף השבוע באירופה

21.11.2013 / 9:20

ההתבטאות האומללה של יוגי לב, שאוהדים בטוחים שהיה מעורב במעבר של גצה לבאיירן רק כדי להתחנף לבווארים ולהפוך למאמנם, לא תשנה: ההשתלבות של מחיטריאן בדורטמונד טובה משל הקשר שנטש. כל הסיפורים לקראת משחק העונה וחזרת הבוגד למגרש בדורטמונד

בורוסיה דורטמונד - באיירן מינכן (שבת, 19:15, ספורט1 ו-HD)

אולי זה יישמע לכם קצת מוזר, אבל רבים מאוד בגרמניה לא מסמפטים, בלשון המעטה, את יואכים לב. הדבר נכון במיוחד לגבי אוהדי דורטמונד, אשר משוכנעים כי יוגי לוקח באופן ברור צד במאבק קבוצתם נגד באיירן מינכן. יש להם על מה להתבסס, כי התבטאויותיו הפומביות של המאמן הלאומי אכן חורגות מגבולות הטעם הטוב.

מאמני נבחרות נמנעים כמעט תמיד מאמירות שנויות במחלוקת ושומרים באדיקות על נייטרליות. מעולם לא שמעתם, למשל, את ויסנטה דל בוסקה ממליץ למישהו לעבור לריאל מדריד, על אף שקשריו עם לוס בלאנקוס ידועים היטב. מאז קיבל על עצמו את התפקיד, הוא מתנהל בממלכתיות. ללב, לעומת זאת, לא הייתה כל בעיה להצהיר קבל עם ועדה על כך שמעברו של מריו גצה מדורטמונד לבאיירן חיובי מבחינת הקריירה של הקשר. מקורות יודעי דבר מספרים כי גצה התייעץ ממושכות עם לב לפני שקיבל את ההחלטה, וקיבל ממנו את ברכת הדרך.

יואכים לב מאמן נבחרת גרמניה. Martin Rose, GettyImages
מעורר אנטגוניזם, ואי אפשר להגיד שלא בצדק. לב/GettyImages, Martin Rose

כתוצאה מכך, גברה הסלידה ממנו ביציעי וסטפאלן-שטדיון, וגם ראשי דורטמונד לא מפספסים הזדמנות להתנגח עם לב. כך, למשל, התלונן לא מכבר יורגן קלופ על המאמן הלאומי בגלל שהוא מבקר יתר על המידה את שחקני קבוצתו ומנגד מטפל בכוכבי באיירן בכפפות משי. "אנשים רבים חושבים שלב מטפח את היחסים עם הנהלת באיירן כי הוא רוצה לאמן אותה אחרי שיסיים את תפקידו הנוכחי", סיפר לי עיתונאי גרמני בכיר.

ביום שני, במסיבת העיתונאים לקראת המשחק בוומבלי, נתן לב סיבה נהדרת נוספת לתקוף אותו. כאשר נשאל אם הסיק מסקנות כלשהן מהמפגשים בין דורטמונד לארסנל, השיב המאמן שהוא לא מוצא הקבלה כי בשתי הקבוצות משחקים זרים רבים. "בשורות בורוסיה", הוא אמר, "יש שאהין, לבנדובסקי ו-Mickey-noch-was". בתרגום מילולי, "מיקי-משהו". או אולי עדיף לנסח זאת "מיקי-מה-שמו".

הכוונה הייתה להנריך מחיטריאן. אז נכון, בקבוצה באמת מכנים אותו מיקי, ושמו של הפליימייקר הארמני אכן לא פשוט. השדרים שוברים שיניים וטועים, וסביר להניח שגם רוב קוראי המדור לא ידייקו, אלא אם הם ארמנים. ובכל זאת, מדמות ברמה של לב מצפים לדעת את שמות הכוכבים הגדולים של הבונדסליגה, או לכל הפחות לא להתייחס אליהם בזלזול. הביטוי Mickey-noch-was הפך לשיחת היום, ומישהו פתח חשבון טוויטר בשם זה למטרות ציוצים סרקסטיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
הנריך מחיטריאן שחקן דורטמונד. AP
בקבוצה קוראים לו מיקי בחיבה, אבל כשלשם הזה מצטרף התואר "מה שמו", בדורטמונד לא צוחקים. מחיטריאן/AP

מבחינת דורטמונד, לב סייע בגניבת גצה, וכעת הוא משפיל את יורשו. מחיטריאן הוא המחליף האולטימטיבי של הכוכב שעזב, ומהרגע הראשון הוא נכנס לנעליים הגדולות ללא קושי. בורוסיה השקיעה בו 27 מיליון יורו מתוך 37 מיליון שקיבלה תמורת גצה, ובכך נקבע שיא מועדון – הארמני עלה יותר אפילו בהשוואה למרקו רויס בקיץ 2012. כבר במשחק האימון הראשון בתחילת יולי, נגד באזל, הוא הדהים בשיתוף פעולה מצוין עם חבריו החדשים, כאילו הוא מכיר אותם שנים. בחצי השעה הראשונה במדים הצהובים-שחורים, בישל הארמני לרויס וכבש בעצמו. האוהדים יצאו מגדרם משמחה, וכמוהם גם האנשים החשובים במועדון. "זו הייתה בכורה מצוינת. מחיטריאן השתלב באופן מיידי במשחק שלנו", אמר המנהל הספורטיבי מיכאל צורק.

יש לכך סיבה פשוטה – מחיטריאן ידע בדיוק לאיזו קבוצה הוא מגיע, הכין את עצמו מראש, והשתוקק להיות חלק מהפרויקט של קלופ. קבוצות רבות ברחבי היבשת שמו עין על הקשר הנהדר שעשה כותרות גדולות מאוד במדי שחטאר בעונה שעברה. לא צחוק – איש בתולדות הליגה האוקראינית לא הבקיע לפניו 25 שערים, ואנחנו בכלל מדברים על קשר. חלק מהופעותיו בליגת האלופות היו מזהירות, במיוחד נגד יובנטוס שהביעה בו עניין. גם ליברפול הגישה לשחטאר הצעה רשמית לרכוש אותו, אבל מחיטריאן זכר בעיקר את שני המשחקים מול דורטמונד בשמינית גמר צ'מפינוס-ליג, בהם הצליח פחות להביא את כישוריו לידי ביטוי.

"מאז המשחקים נגד בורוסיה, ראיתי את כל המשחקים שלה", סיפר הארמני לפני מספר שבועות בראיון לעיתון ולט, "היו לי אופציות רבות להמשך הקריירה, ומבחינה כלכלית הייתי מרוויח יותר בפרמייר-ליג, אבל כסף הוא לא השיקול המרכזי. אני חי ונושם כדורגל, אלה החיים שלי, ועבורי הכי חשוב לשחק וליהנות. אם אהיה טוב, הכסף יבוא בכל מקרה. בחרתי בדורטמונד כי אני אוהב את סגנון המשחק שלה. זה בדיוק הכדורגל שמתאים לי. כאשר ראיתי אותם בעונה שעברה, חשבתי לעצמי – זו הקבוצה בה אוכל להתקדם ולהתפתח".

שחקן בורוסיה דורטמונד, מרקו רויס. רויטרס
אפילו הוא לא עלה כל כך הרבה. מרקו רויס/רויטרס

עם גישה כזו, לא קשה להבין מדוע כל האוהדים מאוהבים בו עד הגג. אפילו פציעה, שעבר מיד אחרי אותה הצגה מול באזל, אשר השביתה אותו במשך כל מחנה האימונים ולא אפשרה לו ליטול חלק במשחק הסופר-קאפ מול באיירן, לא פגמה בהשתלבות. את הבכורה בבונדסליגה ערך מחיטריאן במחזור השני, וכעבור שבועיים כבר היה השחקן המצטיין עם צמד בניצחון 1:2 על פרנקפורט. שבוע נוסף חלף, והארמני ניצח את ההצגה ב-2:6 הגדול על פרנקפורט, כאשר לא רק שער ובישול רשומים לזכותו. הוא תמיד נמצא במרכז העניינים, מנווט את המשחק ומאתר את חבריו במסירות מדויקות.

"מחיטריאן הוא השחקן המושלם עבור דורטמונד. לא כל המשחקים שלו היו ברמה הגבוהה ביותר, אבל הוא הצטיין ברובם. שחקן חכם, עם תנועה מבריקה ללא כדור שיוצרת הזדמנויות עבור אחרים. לשחקני רכש אחרים, כמו גונדואן לפני שנתיים, לקח הרבה יותר זמן להתאקלם", כתב העיתונאי יוכן טיטמאר.

כדי ללמוד את המסורת של בורוסיה, בחר מחיטריאן בקווין גרוסקרויץ כשותפו לחדר. אוהד שרוף של הקבוצה מגיל אפס, שהיה מנוי ביציע הדרומי לפני שהפך לשחקן, גרוסקרויץ סיפר לארמני את כל מה שהוא צריך לדעת על היריבות מול שאלקה, והנה לכם התוצאה – המשחק הטוב ביותר שלו עד כה היה הדרבי בגלזנקירשן. מחיטריאן הפגין יכולת עילאית, בישל את השערים של נורי שאהין וקובה בלאשצ'יקובסקי, והניצחון 1:3 רשום על שמו. כעת מצפים ממנו להצגה דומה נגד באיירן, אותה – בניגוד לכל יתר חבריו בחלק הקדמי – הוא יפגוש לראשונה בקריירה. גם עליה הוא שמע מגרוסקרויץ מספיק.

קווין גרוסקרויץ, שחקן בורוסיה דורטמונד. Oliver Hardt, GettyImages
כמי שגדל ביציע הדרומי בדורטמונד, הוא יודע להחדיר רעל חיובי. גרוסקרויץ/GettyImages, Oliver Hardt

מבחינת האוהדים, יש חשיבות עליונה לכך שמחיטריאן ינצח בדו-קרב הפרטי את גצה, "הבוגד" שיופיע לראשונה נגד הקבוצה בה גדל. כמו הארמני, החמיץ הגרמני את מחנה האימונים בגלל פציעה. בניגוד אליו, הוא עדיין מחפש את דרכו במועדון החדש, ולא לגמרי השתלב. גם פפ גווארדיולה טרם החליט באיזו משבצת הוא מעדיף להשתמש ברכש היקר – לפעמים הוא משולב מימין במשבצת של אריאן רובן, ולפעמים בקישור המרכזי.

בינתיים, פתח גצה בארבעה משחקי בונדסליגה בלבד במדי באיירן, ובכולם היה השחקן החלש ביותר בשורותיה. הקרב היחיד בו הצטיין נגד מיינץ, כאשר גווארדיולה שלח אותו למערכה במחצית, ולשני בישוליו היה חלק קריטי במהפך שביצעה האלופה מפיגור לניצחון 1:4. מעבר לכך, אין לו במה להתגאות. כלל לא בטוח שגווארדיולה יבחר לפתוח עם גצה, במיוחד לאור העובדה כי הוא שיחק 90 דקות בוומבלי במדי הנבחרת, אבל ממש לא כדאי לפסול אפשרות כזו. זה יהיה מעמד מיוחד עבור הכוכב הצעיר, ואולי לא כדאי לסרב לו אם יבקש לעלות לכר הדשא ולנסות להתעלות אל מול שריקות הבוז.

בכל מקרה, המשימה שלו ושל כל התקפת באיירן תהיה קלה הרבה יותר לאור המשבר הקטסטרופלי שפוקד את הגנת דורטמונד – קלופ נשאר ללא כל הרביעייה הפותחת שלו. לוקאש פישצ'ק חסר מאז תחילת העונה, נבן סובוטיץ' קרע רצועות בברכו במחזור הקודם ועבר ניתוח, ובמשחק נגד אנגליה נפצעו באופן דרמטי גם מאטס הומלס שייעדר עד ינואר ומרסל שמלצר שיחמיץ כשלושה שבועות. האוהדים מזועזעים עד עמקי נשמתם, ויש שהאשימו בחוסר המזל את מאמן הנבחרת. "Danke Jogi-noch-was", כתב צהוב-שחור זועם בטוויטר. "תודה, יוגי-מה-שמו". ההתבטאות האומללה הזו תלווה את לב עוד הרבה זמן.

מריו גצה שחקן באיירן מינכן. Alex Grimm, GettyImages
בואו נאמר שהוא לא עומד להתקבל במחיאות כפיים בשבת. גצה/GettyImages, Alex Grimm

ברבורים במרסיסייד (אברטון – ליברפול, שבת, 14.45, ספורט1 ו-HD)

הדרבי הזה לא יהיה דומה לאלה שקדמו לו. לראשונה בתולדות העיר ליברפול, אשר רגילה לקצב מטורף במפגשים בין האדומים לכחולים, שתי הקבוצות מאמינות בעיקר באחזקת כדור, כי את שתיהן מדריכים המאמנים שבנו את סוונסי. ברנדן רוג'רס בנה את הצלחת הברבורים על היסודות שהניח רוברטו מרטינס, וכעת הם נפגשים ראש בראש במעמד המחייב. גם אם שינויים פרסונליים לא היו מרחיקי לכת, אברטון שינתה את פניה לחלוטין, כי השקפת עולמו של מרטינס רחוקה מאוד מזו של דייויד מויס. הנתונים הסטטיסטיים של מספר מסירות במשחק, אחוזי דיוק במסירות ואחוזי שליטה בכדור עברו מהפכה של ממש. בליברפול המהפכה הזו החלה כבר בקיץ 2012. בניגוד לעבר, הכדור לא יטוס באוויר מעל עיגול האמצע אלא יבלה רבות במרכז המגרש. לקבוצה שתשלוט בו יותר, סיכויים רבים יותר לנצח, ואם זו תהיה אברטון היא תשווה את מספר הנקודות שלה לזה של היריבה. אף אחד לא יוצא בהצהרות, אבל לאור הצפיפות בצמרת יש לאוהדים בגודיסון פארק סיבות לאופטימיות זהירה.

רוברטו מרטינס, מאמן וויגאן. GettyImages
נותן ליושבי גודיסון פארק סיבות לאופטימיות זהירה. רוברטו מרטינס/GettyImages

הבכורה של סינישה (סמפדוריה – לאציו, ראשון, 16.00)

בגיל 44, ההספק של סינישה מיכאילוביץ' כמאמן מרשים ביותר מבחינת מספר הקבוצות שאימן. אחרי ששימש עוזרו של החבר הטוב רוברטו מאנצ'יני באינטר, עבד הסרבי עצמאית בבולוניה, קטאניה ופיורנטינה. מבחינת התוצאות, הרזומה מרשים קצת פחות – רק הקדנציה בסיציליה היתה מוצלחת יחסית, בעוד בפירנצה הוא ממש לא זכור לטובה. כעת, אחרי הרפתקה מרגשת כמאמן הלאומי, שכללה צמד מפגשים מול קרואטיה, הוא חוזר לארץ המגף כדי להדריך לראשונה בחייו קבוצה בה כיכב על הדשא. אוהדי סמפדוריה מאוהבים בו בזכות ארבע עונות נפלאות שתרם להם בשנות ה-90', ובפורומים של סמפ מבקשים מהסרבי לעלות מהספסל כדי לבצע את הבעיטות החופשיות. הם גם זוכרים שהמאמן השהוביל אותם לאליפות היחידה ב-1992 היה סרבי, וויאדין בושקוב. רצה הגורל, ומשחק הבכורה של מיכאילוביץ' יהיה דווקא מול לאציו איתה זכה בדאבל בשנת 2000. עוד פרק מרגש בקריירה, מה גם שמולו יעמוד על הקווים ולאדימיר פטקוביץ', בוסני-קרואטי.

סינישה מיכאילוביץ' מאמן נבחרת סרביה. AP
יסגור מעגל מול לאציו. מיכאילוביץ'/AP

רוברטו נגד רוברטו (גלטסאראיי – סיבאספור, שבת, 19.00)

ואם כבר מדברים על אשפי כדורים חופשיים, הרי שרוברטו קרלוס זוכה להצלחה כבירה בעונת בכורה כמאמן עצמאי. אחרי שלמד מחוס הידינק באנז'י מחצ'לקה, הברזילאי דוהר בצמרת הגבוהה בטורקיה עם סיבאספור הקטנה, ומגיע למפגש עם גלאטסראי כשהוא מעליה בטבלה, עם 16 נקודות בשישה המשחקים האחרונים. עאטף שחשוח הצרפתי-מרוקאי הבקיע חמישה שערים בשלושה משחקים ומוביל את טבלת הכובשים בליגה, הרבה לפני דידייה דרוגבה, וסלי סניידר ובוראק ילמאז. בקיצור, למאנצ'יני מצפה אתגר משמעותי, ושווה לעקוב אחרי התפתחות הקריירה של רוברטו קרלוס, שמעולם לא הסתיר את רצונו לשוב לסנטיאגו ברנבאו.

רוברטו קרלוס שחקן ריאל מדריד. GettyImages
האם הוא יחזור לריאל מדריד, הפעם כמאמן? רוברטו קרלוס/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully