וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתאום כולם תומכים במכבי תל אביב

6.11.2013 / 13:14

התביעה של שארפ הדאיגה את קבוצות הליגה. מה הסיכוי שלה והאם ייווצר תקדים? וגם: הצביון הישראלי והדשדוש בליגה

1. פינוי-פיצוי? דרק שארפ וניר אלון, יו"ר ארגון השחקנים, שלחו למכבי תל אביב מכתב שבו שחקן העבר דורש פיצויים על סיום עבודתו, כפי שפורסם בלעדית בוואלה! על פי גורמים בסביבתו, שארפ מתכוון לתבוע מהצהובים כ-300 אלף דולר. האם יש לו קייס?

לא רק במכבי חוללה בקשתו של שארפ סערה – היא הציתה דיונים יצריים למדי, הנעים בין בהלה לתוקפנות, גם בקבוצות רבות בענף הכדורסל. "זה תקדים מסוכן", מסביר גורם בענף את פשר ההתעניינות במכתב. הנה, שארפ כבר הצליח לחולל תקדים: מכבי תל אביב זוכה פתאום בתמיכה חובקת כל.

לידי וואלה! ספורט הגיע עותק של חוזה אחיד של איגוד הכדורסל, אשר עליו מתבקשים לחתום כל שחקני הכדורסל ומאמני ליגת העל. בחוזה מופיע סעיף שאומר במפורש: "התמורה המוזכרת לעיל כוללת פיצוי פיטורים כמשמעם בסעיף 28 לחוק פיצויי פיטורים 1963. הסכם זה ישלח על ידי הקבוצה לאישור בהתאם להוראות הסעיף הנ"ל".

עוזר מאמן מכבי תל אביב דרק שארפ. קובי אליהו
כולם עוקבים בעניין. שארפ/קובי אליהו

במילים פשוטות: התשלום לשחקן על פי החוזה, כולל תשלום בגין פיצויי פיטורים ועל כן הוא אינו יכול לתבוע פיצויים. יחד עם זאת, גורם המעורה בתחום הסביר: "תקופתו של סעיף זה מותנית בכך שהקבוצות ישלחו את ההסכם לאישורו של שר העבודה, אך מאחר שמרבית הקבוצות אינן שולחות את ההסכם לאישורו של שר העבודה, הרי שהן חשופות לתביעות לפיצויים בסיום תקופת ההסכם וסיום יחסי עובד-מעביד".

עם זאת, גורמים באיגוד הכדורסל חושפים: "ידוע שמכבי תל אביב נוהגת לשלוח את החוזה האחיד של למשרד העבודה. זה מעמיד בסימן שאלה את בקשתו של שארפ".

גורם נוסף מוסיף: "בהסכם האחיד האמור, נכלל גם סעיף בוררות חובה במקרה של מחלוקת בין הצדדים. בוררות זו מתנהלת במוסדות איגוד הכדורסל, שם זוכות הקבוצות לגיבוי במקרים של חילוקי דעות ביחס לפיצויים מאחר שכאמור הנושא נכלל בטופס החוזה האחיד של האיגוד. אבל המצב הזה השתנה לאחרונה, עת נקבע שבמחלוקת הקשורה ליחסי עובד-מעביד, רשאי העובד לפנות לבית דין לעבודה ולא ללכת לבוררות של איגוד הכדורסל. מיותר לציין שבית הדין לעבודה אינו כבול לכללים שנקבעו בהסכם אחיד ולא אושרו על ידי שר העבודה". יחד עם זאת, אותו גורם מסייג: "מאידך, פנייתו של השחקן לבית הדין לעבודה עלולה גם לפגוע בו מאחר ובית הדין לעבודה, לא בהכרח ישמח לסייע לשחקנים ו/או מאמנים המקבלים שכר מופרז ביחס לשעות העבודה שלהם וביחס לכל ענף אחר בשוק".

אחד מראשי הקבוצות הסביר: "ידוע שחלק משחקני הכדורסל בליגת העל, בעיקר אלו של מכבי תל אביב וחלק משחקני הפועל ירושלים, משתכרים ביום או יומיים יותר משכר חודשי של עובד פשוט במשק. מי שיחשב את השכר לשעת עבודה של שחקן, יגיע למספרים דמיוניים". לעומת זאת, מאמן בכיר בליגת העל מברך על התביעה: "זה יכול גם לחזק את המעמד של מאמן בקבוצות. קבוצות יחשבו טוב לפני שיחליטו להחליף מאמנים". להערכת גורם בענף, מעטות הקבוצות שמצאו פתרון לעניין הפיצויים ומרביתן חשופות לתביעות דומות.

עוד לא ידוע אילו נפתולים משפטיים תעבור פרשת שארפ, אך דבר אחד בטוח: עיניהן של קבוצות הכדורסל כולן נשואות לפרשה, והן עוקבות (ואולי אף מתערבות) בעניין אחר מה שעשוי לקבוע תקדים. ככה זה כשהרבה כסף עומד על המאזניים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

2. מתאזרחים ולא זורחים: סוגיה שבוערת במכבי תל אביב עוד יותר מהצעד של דרק שארפ היא המחסור בישראלים מבטן ולידה - היעדרו של צביון ישראלי בולט מאוד העונה, בעיקר לאחר שחרורו של ליאור אליהו.

כאשר המאמן דיוויד בלאט נשאל בנושא אחרי החזרה של מכבי תל אביב ממשחק החוץ נגד לוקומוטיב קובאן, הוא הפגין קור שלא היה מבייש את המדינה שממנה המריא שעות ספורות קודם לכן. בחיוך מנומס הוא הפטיר "תודה רבה" ונטש את עמדת הריאיון. הטרוניה נותרה, שוב, יתומה.

מי שלא טס (ולא לראשונה) עם הקבוצה למשחק החוץ נגד ריטאס וילנה הוא יובל נעימי. הגארד נמצא בתהליך שחרור: מכבי כבר שלחה לאיגוד הכדורסל את מסמך התרת החוזה, בהסכמה הדדית (קרי, בהסכמת השחקן). נעימי עצמו כבר בודק מספר אופציות בחו"ל ועדיין, מהבהבת השאלה: מדוע בקבוצה, על אף הסגל הרחב, לא ניתנת לו הזדמנות להראות את יכולותיו?

הניצחון שהשיגה מכבי נגד הפועל גלבוע/גליל ביום שני, השני מתוך ארבעה בליגה העונה, היה דחוק. היריבה הצליחה לצמצם את ההפרש לשמונה נקודות ואם נעימי היה משחק בשורותיה – הרי היא מעוניינת בו - מכבי יכולה הייתה להפסיד.

הדשדוש בליגה הישראלית, שם קיים החוק הרוסי, זועק. בהנהלה, כזכור, שררה אי-הסכמה לגבי נעימי. חלק מחבריה חושבים שיש להשאיר אותו משום שהתלות ביוגב אוחיון "מוגזמת, לא נכונה, ואינה בריאה". למשוואת הגארדים הצולעת יש להוסיף את העובדה שטייריס רייס עדיין מתקשה להתאקלם (או לקבל דקות יציבות מבלאט, קרי – אמון). יכול להיות שנעימי יכול להחזיר במעט את הצביון הכחול-לבן שיש שיגידו שחסר לקבוצה, אבל כרגע נראה שהוא לא בתכניות של בלאט.

יובל נעימי מכבי תל אביב בכדורסל. ברני ארדוב
יכול היה להחזיר את הצביון הישראלי? נעימי/ברני ארדוב

3. השחקן השישי: מכבי תל אביב תערוך הערב בליטא את האימון המסכם לקראת המשחק מחר נגד ריטאס וילנה במחזור הרביעי של שלב הבתים ביורוליג. אפילו בתקופה ההפכפכה שעוברים הצהובים, ריטאס לא אמורה להוות משוכה קשה. הליטאים רחוקים מלהרשים והפסידו ארבעה משחקים ברצף (שניים ביורוליג ושניים ב-VTB). בלאט יחד עם זאת, מוצא את הנקודות החזקות של היריבה ולא מזלזל ("יש שם מסורת וקהל ביתי מאוד שיכול לסכן כל קבוצה") .

וכיצד מתבטא מאמן ריטאס, דירק באוורמן, הנבוך מיכולת קבוצתו, לקראת המפגש? "אני מעדיף לא לדבר על מכבי תל אביב, אלא עלינו ואיך שאנחנו משחקים. בתחילת העונה שיחקנו טוב וניצחנו עשרה משחקים ברציפות, עכשיו עוברים עלינו זמנים קשים. אנחנו חייבים להציג הגנה טובה יותר וצריכים את התמיכה של האוהדים שלנו".

שחקן ריטאס וילנה, חואן פלאסיוס. AP
ריטאס לא אמורה להוות משוכה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully