וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אורי אלון: "ה-NBA זה המודל שלי, לא מכבי תל אביב"

20.10.2013 / 13:30

ארנה מלאה ב-12 אלף צופים, הופעות קבועות בימי חמישי ביורוליג, תקציב שרק עולה ועולה. הישראלים הכי בכירים, השקעה בשחקנים צעירים מקומיים, מערכת מקצועית של הטופ העולמי. אורי אלון ממשיך להעלות ציפיות בהפועל ירושלים, ומצהיר: אליפות בישראל? המטרה היא אירופה

צילום ועריכת וידאו: קובי אליהו

צפו: אורי אלון אחרי ניצחון הפועל ירושלים ביורוקאפ

אורי אלון, יו"ר הדירקטוריון ובעלי הפועל ירושלים, לאורך שנים השקיעה הקבוצה רבות בניסיון להוות אלטרנטיבה למכבי תל אביב, אבל התרסקה. למה אתה חושב שהפעם זה יהיה שונה?

"כי עכשיו זה בידיים שלנו. אנחנו יודעים מה אנחנו רוצים לעשות, אני יודע מה יגרום לנו לבנות מערכת שהיא חזקה וטובה. שלושה דברים צריך כדי לבנות קבוצת כדורסל מצליחה – קהל אוהדים גדול, הנהלה מקצועית ותקציב גבוה. זהו הבסיס. להפועל ירושלים תמיד היו חלק מהאלמנטים האלו, אבל לא את כל כולם ביחד. זה מה שאנחנו עושים".

הבעלים של הפועל ירושלים אורי אלון. ניב אהרונסון
"לא הייתה קבוצת רוכשים עם המגוון שיש לנו. אני מאמין שאלו האנשים הנכונים לבנות קבוצת כדורסל מקצוענית שתייצג בכבוד את מדינת ישראל. אנחנו חושבים לטווח ארוך". אלון/ניב אהרונסון

היום, כשאתה מכיר את הקבוצה מבפנים, מה לדעתך היו הבעיות בניהול הקודם? איך אתה עומד לפתור אותן?

"אני לא הולך להתייחס מה שהיה לפנינו, אלא למה שאנחנו הולכים לעשות. רצינו לבנות קבוצה שמכוונת גבוה מאוד מצד אחד, ומצד שני מבינה שמדובר על בנייה לכמה שנים. היו מקרים שאנשים ניסו להביא הרבה כסף לזמן קצר, אני לא חושב שהיה אי פעם תכנון לטווח רחוק יותר. זה שזכינו בהצעה הזוכה לא נותן לי את הזכות לדבר על אנשים שהיו לפנינו, בייחוד כשאני חושב שהם עשו עבודה טובה מאוד, גייסו תקציבים והביאו כסף. אבל עכשיו אפשר לקחת את זה לדרגה גבוהה יותר.

"אני לא חושב שהדבר החשוב זה לחשוב איך אתה מביא את השחקן הכי טוב, כי זה לא מתחיל שם. הבסיס הוא מיהם בעלי הקבוצה, מהן המטרות והמוטיבציה שלהם ולכמה שנים הם פה. הכול מתחיל מלמעלה. ברגע שבעלי הקבוצה אלו אנשים שאכפת להם מהקבוצה והם בונים אותה לאט לאט, זה מחלחל לקבוצה".

מצד שני, הפסדתם במחזור הפתיחה מול מכבי אשדוד בשבוע שעבר.

"לא צריך להתרגש יותר מדי. אנחנו מסתכלים לטווח הארוך גם השנה וגם לשנים הבאות. במשחק היורוקאפ הדברים התחילו להתחבר הרבה יותר טוב. חשוב שנגיע לשיא ביוני, לא באוקטובר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לא הייתה קבוצת רוכשים עם המגוון שיש לנו"

אלון, 33, ישראלי המתגורר בניו יורק, לקח את מנהטן ועכשיו רוצה לקחת את ירושלים. לקבוצה הוא מגיע עם אג'נדה חדה, מרץ רב וביטחון עצמי של שלושה גנרלים. אלון יודע היטב שהוא לא קופץ לצפיחית דבש, אלא למים העכורים של ליגת הכדורסל בארץ, המשוועת לתחרותיות. זה לא פוגע בנחישותו להפוך את ירושלים לדומיננטית. אחרי הכול, כמי שהצליח למכור שתי חברות לגוגל ולטוויטר, את הראשונה בגיל 26 תמורת עשרות מיליוני דולרים, ואת השנייה לאחר חמש שנים בהיקף דומה; וכמי שגייס לאחרונה 150 מיליון דולר לחברה השלישית שהקים, 'אורבן קומפס' – אפשר להבין מדוע אלון ממאן להתרגש מהמפקפקים הרבים בסיכוייו לחדור את השריון של מכבי, השולטת ללא עוררין.

דני קליין רצה לצרף אותך כמשקיע עוד לפני כמה שנים.

"אכן, פנו אליי כמה גורמים בקבוצה ב-2008 וסירבתי. קליין היה אחד הגורמים, אבל אז הרגשתי שזה לא מתאים, כל עוד אנחנו לא יכולים להשפיע על ניהול הקבוצה".

סיפרת שכנער קיפצת עם האוהדים ביציע בתקופה של עדי גורדון. כאוהד, כאב לך המצב של הקבוצה?

"כן, כי אתה מתאכזב. כשאתה רואה קהל כזה אדיר והדברים לא מצליחים. לכולם, כולל דני קליין, היה רצון טוב, אף אחד לא יכול לשכנע אותי שקליין לא רצה את טובת ירושלים. היו הצלחות, כמו גביע יול"ב או גביעים אחרים. אבל הייתה תחושת החמצה, של חוסר אורך רוח, חשיבה לטווח ארוך טיפה. אלו הדברים שאנו משנים. את הדברים הטובים בהפועל נשמור".

אילו דברים שיניתם כבר בתחום הניהולי?

"לא הייתה קבוצת רוכשים עם המגוון שיש לנו: כמו סוכן השחקנים הכי גדול בעולם ארן טלם, איש השיווק והמרקטינג אייל חומסקי, והווארד וויטשנר, שהיה בכיר גולדמן סאקס והיה אחראי לעסקאות של מאות מיליוני דולרים. אני מאמין שאלו האנשים הנכונים לבנות קבוצת כדורסל מקצוענית שתייצג בכבוד את מדינת ישראל. אנחנו גם חושבים לטווח ארוך, אנחנו מדרגים את התקציב של השנה, שכבר יהיה השני הכי גבוה בליגה, בשנה אחרי זה יהיה יותר גבוה, וגם בשנה שאחרי התקציב יעלה עוד. החתמנו מאמן זר לתקופה ארוכה, פעם ראשונה אי פעם, זה דבר שלא היה פה לפני כן. לא הבאנו יותר מדי זרים על העמדה של הישראלים, לכן ישראלים שלנו, שגדלו בבית שלנו, יכולים גם לשחק יותר. ביול"ב היו דקות ששיחקנו עם חמישה ישראלים על המגרש".

האם אתה רואה בגיא הראל מעין ג'נרל מנג'ר?

"אני רואה אותו כמנכ"ל".

אבל הוא קשור להחלטות המקצועיות בקבוצה.

"זה שילוב של גיא ושל בראד גרינברג".

תחשוף את מבנה הבעלות בקבוצה, כמה יש לכל אחד?

"זה לא משהו שאנחנו מדברים עליו. אני לא חושב שזה צריך להיות ציבורי".

יש ריבוי משקיעים. עד כמה הם דומיננטיים?

"את ההחלטות בקבוצה מקבל דירקטוריון שאני היו"ר שלו. לא בכל החלטה, אלא אם כן היא מהותית, צריכים דירקטוריון".

אתם מעורבים בפעילות היומיומית של הקבוצה – או שבעיקר מתווים מסגרת מדיניות שגיא הראל אמור לממש? אתה לא חושש שריבוי המשקיעים ילהיט חילוקי דעות?

"זה לא עובד ככה. הדירקטוריון מתכנס לגבי החלטות חשובות וביום יום אני מייצג את כל הבעלים. גיא הראל ובראד גרינברג מקבלים את כל ההחלטות המקצועיות של הקבוצה. כמו בכל חברה, המנכ"ל מקבל את ההחלטות ביום יום, הדירקטוריון מתכנס להחלטות גדולות כמו גיוס כסף נוסף, הבאת משקיעים חדשים, או שינוי אסטרטגיה".

ארן טלם משמש סוכן שחקנים. אין כאן ניגוד אינטרסים?

"מהבדיקות שעשינו, אין עם זה שום בעיה".

שחקני הפועל ירושלים יחד עם מאמנם בראד גרינברג. קובי אליהו
"אין לי שום דבר נגד מכבי, אבל למה שאני אסתכל על מישהו אחר? אני לא רוצה להיות מישהו אחר. אני רוצה שהפועל ירושלים תהיה קבוצה מובילה באירופה ובשביל זה אני לא צריך להסתכל על אף אחד אחר"/קובי אליהו

כמו גלגל שמסובב את עצמו

איך ירושלים תהיה ראשונה במציאות שבה התקציב של הקבוצה מכבי תל אביב הוא 18-20 מיליון דולר כל שנה? זה פער אסטרונומי. אין עוד ליגת ספורט מקצוענית שבה הפערים הכלכליים גדולים כל כך. איזו דרך יש להתמודד עם זה?

"התקציב שלנו ילך ויעלה כל שנה בהדרגתיות".

מה התקציב של ירושלים העונה?

"מעל 17 מיליון שקל, וכאמור, זה ילך ויעלה".

איך אתה מתכוון ליישם את זה? להביא כסף מהבית?

"זה שילוב של כמה דברים. אנחנו נביא עוד כסף, אנשים ירצו להשקיע בקבוצה ויהיה אכפת להם ממנה. הארנה תעניק לנו מנוף אדיר, הארנה תיתן לנו אפשרויות ליותר כרטיסים, מנויים, ספונסרים, זכויות שידור ביורוליג. זה כמו גלגל שמסובב את עצמו: ברגע שאתה מצליח לעשות דברים שהם טיפה יותר, זה מביא לעוד תקציבים ועוד הישגים. אין סיבה שלא נגיע לדבר הזה. גם את מכבי לא בנו בשנה-שנתיים, זה תהליך. רשות השידור נתנה להם סכומים גדולים והם בנו את זה לאט לאט. אני לא אומר שזה ייקח 30 שנה, אבל תוך שלוש-חמש שנים נגיע לרמה דומה".

בראיונות נראה שאתה מנסה להתייחס כמה שפחות למכבי תל אביב. מדוע?

"אנחנו הפועל ירושלים. אין יותר טוב מזה. מה יותר טוב מהפועל ירושלים? אין לי שום דבר נגד מכבי, אבל למה שאני אסתכל על מישהו אחר? אני לא רוצה להיות מישהו אחר. אני רוצה שהפועל ירושלים תהיה קבוצה מובילה באירופה ובשביל זה אני לא צריך להסתכל על אף אחד אחר. ירושלים היא עיר חשובה ליהודים ולעולם, עיר הבירה, כולם צריכים להסתכל עלינו ולא אנחנו על אחרים".

אתה לוקח משהו ממכבי תל אביב כמודל?

"הם עושים כמה דברים יפים אבל הם לא מודל בשבילי. אנחנו מסתכלים על קבוצות NBA, מה הן עושות, כיצד הן מנוהלות, מרצ'נדייז, איך האתרים שלהם עובדים, איך הם משווקים את הקבוצה, מסתכל על קבוצות באירופה איך הן בוחרות זרים".

הבעלים של הפועל ירושלים אורי אלון. ניב אהרונסון
"אנחנו עדיין רוצים קבוצה טובה. אם התקציב שלנו עכשיו הוא טוב, אז חכי עוד כמה שנים. הקבוצה שלנו תלך ותשתפר". אלון/ניב אהרונסון

הפסד לא ישנה את הפרספקטיבה

בארץ, גם במכבי, מנהלים מאוד אוהבים 'לשבת על הראש' של המאמן, לשבת בסמיכות לספסל במשחקים. קצת הפסדים, והלחץ מורגש היטב. ככה זה יהיה גם בירושלים?

"שוב, המטרות שלנו הן ל-5-3 השנים הקרובות בארץ ולהיות קבוצה משמעותית ביורוליג. הפסד במחזור הפתיחה לא ישנה את הפרספקטיבה שלנו".

בקיץ שמרתם על צניעות, לא הצהרתם על כוונות גבוהות, אבל הייתם במגעים עם ליאור אליהו, דייויד בלו ויותם הלפרין. זו טקטיקה לגרום למכבי להירדם בשמירה?

"ממש לא".

אבל ההצהרות היו צנועות, ועכשיו שומעים הכרזות שלכם "להביא את הישראלים הכי טובים". זה לא דבר שאמרתם בתחילת הקיץ.

"לא היום. אבל אני אכן רוצה שהישראלים הכי טובים יהיו בהפועל ירושלים".

אבל פעלתם כבר – הלפרין, בלו ואליהו.

"אנחנו עדיין רוצים קבוצה טובה. אם התקציב שלנו עכשיו הוא טוב, אז חכי עוד כמה שנים. הקבוצה שלנו תלך ותשתפר. הלפרין, שחתום לשלוש שנים, יהיה שם. המשכיות זה חשוב. אם תסכלי בהיסטוריה של קבוצות בארץ וב- NBA, תמיד יש שם תלכיד שהמאמן הוא חלק ממנו, והשחקנים שעוזרים מסביב משתנים. יש גרעין של שחקנים שנשאר לאורך זמן והם אלו שמביאים את הקבוצות להישגים שנה אחר שנה. אני רוצה למצוא את התלכיד הזה אצלנו, ואם יש לנו מזל, מצאנו אותו כבר השנה. אם לא, בשנה הבאה. אבל יש שחקנים מצוינים שאני מאמין בהם ושיישארו איתנו הרבה שנים. הקבוצה תלך ותשתפר".

אי אפשר להתווכח על הכישרון של ליאור אליהו. הקיץ הייתה הזדמנות להביא אותו לירושלים. למה זה לא קרה?

"אנחנו רוצים, כאמור, את הישראלים הכי טובים אצלנו. ליאור אליהו הוא שחקן ישראלי בכיר, אבל לא הכול אפשר לעשות בשנה הראשונה".

שחקן הפועל ירושלים יותם הלפרין מול שחקן אקדמיק סופיה פאבל מרצ'ינקוביץ'. קובי אליהו
"יש לו חוזה לשלוש שנים ואני משלם לו בגלל שאני מאמין בו". הלפרין/קובי אליהו

"למלא את הארנה ב-12 אלף צופים"

בעונה הבאה כבר תהיו ביורוליג?

"נהיה ביורוליג תוך שלוש שנים".

אמרתם שאם תגיעו ליורוליג, זה יהיה מהדלת הקדמית. תסביר.

"הכוונה היא שאו נזכה באליפות, או שנגיע לגמר ונסיים מקום שני. אנו רוצים להיכנס ליורוליג כקבוצה משמעותית ולא להיות רק עוד קבוצה שם".

כמה כסף אמור האולם החדש לייצר עבורכם מדי שנה?

"מוקדם מדי לענות על זה".

לכמה מנויים אתה מצפה?

"אני מצפה שתוך כמה שנים האולם יהיה מלא רוב הזמן".

מה החזון שלך לגבי הפועל ירושלים?

"חשוב שתהיה מערכת מקצועית. קל להגיד את זה, אבל קשה לבצע. כשרואים קבוצות באירופה רואים עד כמה זה מורכב ממערכת הסקואטינג, צוות המאמנים. ישנם המודלים בחו"ל של ה-NBA, לכך אני שואף. שתהיה קבוצה שפשוט עובדת כפי שצריך; שהיא תהיה בעוד כמה שנים חברת קבע ביורוליג ותדבר שם חזק. קבוצה שכיף לראות אותה, שאנשים אכפת להם ממנה".

אתה מדבר על הטווח הארוך. איזה מין ארגון אתה רוצה ליצור בירושלים בעוד חמש שנים?

"למלא את הארנה המכילה ב-12 אלף מושבים, בימי ראשון וחמישי בארץ ובאירופה, להיות קבוצה מובילה באירופה, וכקבוצה כזאת אתה גם מתמודד ראוי על אליפות בישראל. חשוב למדוד את זה בעוד שלוש-ארבע שנים ולא לפני כן. זו הכוונה".

החל מהתקופה הזו, אי זכייה בתארים יהיה כישלון?

"חשוב לי שנהיה מועמדים ריאליים לתארים, ולא כסנסציה. אני לא יכול לשלוט על שריקה עם הבאזר במשחק, אני כן יכול לשלוט שעשרה שחקנים שלי יהיו באותה רמה כמו היריבה. בשביל זה יש גם תקציבים וגם צוות מקצועי שיכול לבחור אותם. אם זה לא יקרה בעוד שלוש-ארבע שנים, ארגיש שלא עשינו מה שהיינו צריכים לעשות".

אדם אריאל, שחקן צעיר, מקבל דקות משמעותיות ולוקח את ההזדמנות בשתי ידיו. זה דבר שלא ראינו בליגה.

"זה בדיוק מה שכיוונו אליו. בגלל זה לא העמסנו זרים על העמדות שלהם. כי אנחנו רוצים שתהיה להם הזדמנות לשחק ולהראות את מה שהם יכולים, אנחנו מאמינים מאוד גם באדם וגם ברפי מנקו".

קבוצת הבעלים של הפועל ירושלים אמארה סטודמאייר, אייל חומסקי, אורי אלון, שרון צור יחד עם ראש עיריית ירושלים ניר ברקת. נועם מושקוביץ
אלון, ברקת וסטודומאייר/נועם מושקוביץ

פיינל פור או סדרות?

"אני לא חושב שזה תפקידי להתערב בדברים האלו".

יותם הלפרין ושאלת המנהיגות?

"אני מאמין מאוד שהוא יפתיע את כל אלו שפקפקו בו. אני מאמין בו מאוד, הוא אינטליגנטי מאוד ושחקן מצוין. הוא הראה מנהיגות במשחק באירופה. יש לו חוזה לשלוש שנים ואני משלם לו בגלל שאני מאמין בו".

מה הדבר שהכי חורה לך בכדורסל הישראלי?

"הייתי רוצה יותר קידום ישראלים צעירים, ובכלל, יותר ישראלים משחקים בליגה ובאירופה. ישראלים זה חשוב ומה שמקשר אותך לקבוצה. קידום ישראלים זה מה אנחנו רוצים לעשות בהפועל ירושלים".

הצלחת בעולם העסקים. למה בכלל אתה צריך את הלחץ הזה?

"הפועל ירושלים זו זכות, לא חובה. אין לי לחץ. זה דבר שהוא כיף ועושה טוב לאנשים. ואני מרגיש שזו עבורי דרך להחזיר חזרה לעיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully