וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וילסון קיפסאנג, הדבר הגדול הבא

29.9.2013 / 16:30

איך אפשר לעכל את הקצב המטורף שבו וילסון קיפסאנג רץ את שיא העולם במרתון? כך עולם האתלטיקה זכה בגיבור על חדש

האצן הקנייתי וילסון קיפסאנג לאחר ששבר את שיא העולם במרתון ברלין. AP
בדרך לשיא ההיסטורי. וילסון קיפסאנג/AP

שיאי עולם באתלטיקה מתחלקים לשניים. חלקם אזוטריים שמדווחים בצניעות, חלקם בומבסטיים שיתפסו כותרות בכל מהדורת חדשות ועיתון ספורט. הריצה ל-100 מטרים מובילה את הרשימה הזאת, אבל לאחרונה גם ריצת המרתון. כידוע, בעבר כלל לא נהגו להגדיר "שיא עולם" במרתון, מכיוון שכל ריצת מרתון מתקיימת במסלול אחר. היום נשבר שיא העולם במרתון, בפעם התשיעית על המסלול המהיר בברלין. כל עוד הרצים המהירים בעולם ממשיכים להגיע לאותו המסלול בכל שנה, הרבה יותר נוח לחובבי האתלטיקה לקרוא לזה באמת שיא עולם.

אבל למה שיא העולם החדש במרתון של וילסון קיפסאנג הקנייתי אמור לעניין אותנו כל כך? כי בימינו יותר ויותר אנשים הפכו את הריצה לעיסוק מרכזי בחייהם. כפי שכל אדם נורמלי יכול לנסות ולהעריך את יכולתו הטבעית לעומת היכולת של ספרינטר מהצמרת העולמית, אנשים רבים יכולים לנסות ולהבין מה המשמעות של לרוץ מרתון בזמן של 2:03:23 שעות. במילים אחרות, זה אומר לרוץ מרחק של 42.2 קילומטרים בקצב של 2:55 דקות לקילומטר אחד. רוב האנשים הבריאים בעולם לא יצליחו להגיע לקצב כזה גם בריצת ספרינט ל-100 מטרים. ספורטאים חובבנים ממוצעים שרצים מרתון ונראים בריאים במיוחד, עוברים את המרחק הזה במהירות ממוצעת של 4:30-5:30 דקות לקילומטר. רבים עושים זאת בקצב הרבה יותר איטי. מי שרץ למרחקים ארוכים ומודד את הקצב שלו, לא יכול שלא להידהם מהיכולת הבלתי מוסברת של שיאן העולם הטרי.

האצן הקנייתי וילסון קיפסאנג לאחר ששבר את שיא העולם במרתון ברלין. AP
הישג מדהים. וילסון קיפסאנג/AP

הרקורד והאופי של וילסון קיפסאנג רק הופכים את שיא העולם שלו למיוחד יותר. הוא בן 31 כיום, אבל לא מדובר במסלול הרגיל של רץ מזרח אפריקאי, שמסיים קריירה של 10 שנים על המסלול ועובר לריצות כביש. קיפסאנג הפך לספורטאי מקצוען רק לפני שש שנים, בגיל 25. עד אז הוא היה חקלאי, ואחרי זה קצין משטרה, שפשוט אהב לרוץ והתחרה במסגרות מקומיות. אל הזירה הבינלאומית הוא פרץ דרך מרוצי הכביש, ותוך כמה שנים הפך לאחד הווינרים הגדולים של המרתונים בעולם. אחרי הניצחון הנוכחי בברלין, קיפסאנג מחזיק במאזן מדהים של שישה ניצחונות בתשעה מרתונים בהם השתתף, והפעם הוא הצליח לגבור על בן ארצו, אליוד קיפצ'וגה, שבעולם הימרו לפני שנה שיהפוך ל"דבר הבא במרתון". קיפצ'וגה אגב סיים שני בברלין בזמן מדהים של 2:04:05 שעות. האכזבה הגדולה של קיפסאנג עד עכשיו הייתה במשחקים האולימפיים בלונדון, שם הוא הוביל וראה את מדליית הזהב באופק, אבל נעקף לקראת הסיום על ידי סטפן קיפרוטיץ' מאוגנדה.

כמו ווינר אמיתי, קיפסאנג הצהיר לפני התחרות שהוא מתכוון לשבור את שיאו העולמי של פטריק מקאו, שנקבע לפני שנתיים. למעשה, שלושה שבועות אחרי אותו שיא בספטמבר 2011, קיפסאנג כבר היה אמור לשבור את שיא העולם. אז הוא התאמן למרתון פרנקפורט במטרה לשבור את השיא הקודם של היילה גברסילאסי. הוא הצליח לרוץ יותר מהר, אבל הוא לא לקח בחשבון ששלושה שבועות לפניו מקאו יהיה זה ששובר את שיא העולם.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
האצן הקנייתי וילסון קיפסאנג לאחר ששבר את שיא העולם במרתון ברלין. AP
40 רצים עבדו בשבילו. וילסון קיפסאנג בברלין/AP

הפעם קיפסאנג הצליח לקצץ לא פחות מ-15 שניות משיאו של מקאו. זה נשמע הרבה, אבל הכוכב הקנייתי החדש עשה בסופו של דבר את מה שתיכנן במשך שמונה חודשים. הוא קיצץ שניה אחת מהקצב של מקאו בכל אחד מ-42 הקילומטרים, ו"פשוט" רץ את זה בזמן של 2:55 דקות במקום 2:56 בכל קילומטר. כדי לעשות את זה, הוא שכר במשך שמונה חודשים צוות של לא פחות מ-40 רצים קנייתים, שעזרו לו להגיע ליעד הזה. חלקם עבדו איתו על מהירות בקילומטרים הראשונים, חלקם רצו איתו באימונים למרחקים של 45 קילומטרים כדי לעבוד על הסיומת שלו, אחד מהם אפילו נסע איתו לברלין ושימש כמכתיב הקצב האישי שלו מכיוון שקיפסאנג לא סומך על מכתיבי קצב אחרים.

בשורה התחתונה, המרתון הפך בשנים האחרונות להרבה יותר פופולרי ורבים הם האנשים שיכולים להבין טוב את העוצמות של הישג כמו זה של קיפסאנג. מצד שני, המרתון הפך גם לעסק לכל דבר, בדומה לטור דה פראנס. כדי להפוך לשיאן עולם אתה צריך קודם כל לרוץ במסלול מהיר כמו ברלין, ליהנות מפריבילגיה של מכתיב קצב אישי ולהיות בעל ממון כדי לכלכל 40 ספורטאים במשך כמעט שנה.

דבר אחד בטוח, לאתלטיקה העולמית יש כיום כוכב חדש, שהשם שלו עוד לא מספיק פופולרי רק בגלל שהוא לא עבר את המסלול הרגיל של רץ מקצוען למרחקים ארוכים. כעת, כשהוא שיאן עולם גדול ו-ווינר ענק - כבר אי אפשר להתכחש לתופעה שקוראים לה וילסון קיפסאנג, שאולי בעתיד הלא רחוק אפשר יהיה להזכיר את שמה בנשימה אחת עם זה של היילה גברסילאסי.

ווילסון קיפסנג קבע שיא עולם מדהים במרתון ברלין

האתלט האתיופי היילה גבריסלאסי. Hans Punz, AP
מצטרף חדש לקבוצה. גברסילאסי/AP, Hans Punz

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully