וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדפוק הזה עושה לך טוב

6.9.2013 / 7:00

פעם רומן שירוקוב היה שיכור משוגע שמזייף פציעות. גם היום הוא ממשיך להסתכסך עם אוהדים, אבל כבר הפך לשחקן הכי חשוב של רוסיה, שצפוי להתחמם על חשבון לוקסמבורג לקראת הקרב מול ישראל. מיכאל יוכין מתכונן לסוף שבוע נבחרות, כולל הדילמה עם קסיאס והשיא הנדיר בשבדיה

איך יחגוג שירוקוב? רוסיה – לוקסמבורג, שישי, 17.30

- "תן לי את החולצה שלך".
- "לך תזדיין".

הדיאלוג המופלא הזה התקיים אחרי הזכייה של זניט באליפות רוסיה בסוף אפריל 2012. אוהדים מאושרים פרצו לכר הדשא, לרומן שירוקוב ממש לא התחשק לתת את חולצתו לאף אחד מהם. ימים ספורים לאחר מכן תלו האולטראס של זניט שלט שהמליץ לקשר ללכת רחוק מאוד במהלך משחק החוץ מול רובין קאזאן, וחלק מהם אף הגיעו להתעמת עם שירוקוב ליד בית המלון. המפגש הוקלט במכשיר סלולרי, והסרטון, במהלכו קילל הכדורגלן את האוהדים במילים בוטות במיוחד, הפך ללהיט היסטרי ביוטיוב. במועדונים במדינות אחרות התנהלות מסוג זה הייתה עלולה לגרום לשירוקוב צרות לא קטנות עם ההנהלה. בזניט העניין עבר חלק לחלוטין.

לא כל אוהדי זניט, בלשון המעטה, אוהבים את שירוקוב. האולטראס לא שוכחים כיצד קרא להם "אידיוטים" אחרי שהבעירו את האיצטדיון בחזיזים במשחק ליגת האלופות מול אפואל ניקוסיה לפני שנתיים. הסכסוך המתמשך עם היציעים הגיע לשיאו במאי השנה. אחרי שספג קריאות גנאי במשך כל המשחק, השיב שירוקוב עם תנועה ייחודית משלו לעבר הקהל אחרי שהבקיע שער, וקיבל כרטיס אדום.

רומן שירוקוב שחקן נבחרת רוסיה. רויטרס
זרק ארבע שנים מהחיים על וודקה ובירות. שירוקוב/רויטרס

שירוקוב מעולם לא התבייש להגיד את דעתו. ההתבטאויות הכנות והבוטות שלו בטוויטר, אליו היה מכור, ידועות היטב. לפני חודשיים, אחרי שהגיע ל-10 אלף ציוצים, הודיע הקשר על פרישה מהמדיה האינטרנטית, וכתב: "נראה לי שדי לענות אתכם. ביי לכולם". את נבחרת סלובקיה הוא כינה בזמנו "חבורה של איכרים". אחרי שהתעקש לבעוט את הפנדל מול באזל בליגה האירופית בעונה שעבר, החמיץ וגרם להדחת קבוצתו, הוא התלונן על כך שהולק הפריע לו לפני הבעיטה. "הוא צריך לעשות את העבודה שלו – לשים כדורים בחיבורים", אמר על החלוץ הברזילאי.

דיווחים על עזיבה ריחפו באוויר, בזניט עשו מאמצים כדי להשאיר אותו בקבוצה, אבל בנבחרת של פאביו קאפלו מעמדו לא יכול להיות איתן יותר. הסיבה פשוטה – שירוקוב הוא קשר פנומנלי, בעל חוכמת משחק יוצאת דופן. הוא רואה את המגרש טוב יותר מכולם, מסוגל לשלוח כדורים מדויקים לכל טווח, וניחן בחושים נדירים להצטרפות להתקפות בדיוק בעיתוי בו היריב לא מצפה לכך. אז למה, אתם יכולים לתהות, יש לו רק 34 הופעות בנבחרת בגיל 32? ובכן, עד לפני מספר שנים איש בכלל לא היה מדוע לקיומו. עונות רבות מדי מהקריירה בזבז שירוקוב על אלכוהול. "גנבתי מעצמי ארבע שנים", אמר הקשר עצמו, כאשר סיפר כיצד שיחק שיכור בקבוצה זניחה בליגה הרביעית בגיל 22.

הוא גדל באקדמיה של צסק"א מוסקבה, אבל היא ויתרה עליו במהרה בגלל הפרות משמעת בלתי פוסקות. שירוקוב העדיף לבלות עם חברים, וודקה ובירה. במקרה מטורף אחד הוא החמיץ משחק כי העדיף ללכת לעשות על האש על שפת אגם. כדי לתרץ את היעדרותו הוא המציא שבר ברגלו, אירגן לעצמו גבס מזויף והסתובב איתו במשך חודש. הדרך למטה הייתה מהירה מאוד. ב-2005, כאשר קורבן ברדייב ניסה לתת לו צ'אנס ברובין, היחסים בין השניים עלו מהר מאוד על שרטון. רק בגיל 26 שינה שירוקוב את דרכיו, תפס שכל, והחל להתרכז בדברים הנכונים. מאז הוא הפך לאט ובהדרגה לאמן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

משוגע: צפו בשירוקוב שולח מסר ברור לאוהדים

האיש שאחראי יותר מכולם על המפנה בחייו של שירוקוב הוא דיק אדבוקאט, שהזמין אותו לזניט בתחילת 2008. הקבוצה סבלה אז מבעיות במרכז ההגנה, וההולנדי הסיט את הרכש החדש לעמדה לא מוכרת. התוצאות בדרך לזכייה בגביע אופ"א היו מרשימות, וחוס הידינק אפילו הימר על שירוקוב בהרכב במשחק הראשון באליפות אירופה מול ספרד. זה נגמר רע מאוד עם תבוסה 4:1 משלושער של דויד וייה, ואחרי שריקת הסיום צוטט שירוקוב בתקשורת הרוסית באומרו: "בכלל לא אמרו לנו שוייה יפתח". ברגע זה הסתיים, באופן לא מפתיע, הרומן של רומן עם הידינק. הוא שב לנבחרת רק כאשר אדבוקאט מונה במקומו כעבור שנתיים.

את החזרה המחודשת למדים הלאומיים ציין שירוקוב עם שער ניצחון ב-0:1 על בולגריה ומאז הוא לא עוצר. ב-28 משחקים בנבחרת על תקן קשר יש לו 11 כיבושים. זה הממוצע הטוב ביותר בתולדות רוסיה, ואפילו חלוצים לא יכולים להתקרב אליו. הוא בונה את ההתקפות מאחור, יעיל מאוד בשיטת המעבר המהירה שאדבוקאט כל כך אהב בזניט ובנבחרת, וההתגנבות שלו למצבי הבקעה הפכה לשם דבר בארצו. תכונות רבות שלו מזכירות את פרנק למפארד. לו רק היה צעיר יותר, טוענים הפרשנים ברוסיה, סוכנו היה מוצף בהצעות מקבוצות פאר.

לא לחינם הוא נבחר לשחקן המצטיין ברוסיה ב-2012. תרומתו לשתי האליפויות הרצופות של זניט הייתה קריטית, ובעונת 2011/12 הוא הרשית 16 פעמים בכל המסגרות. "יש הטוענים ששירוקוב גאון. מה תגיד להם?", הוא נשאל לפני שנה אחרי צמד ב-0:5 על ספרטק. "אני מסכים איתם", אמר הכוכב. הוא מעולם לא סבל מהערכה עצמית נמוכה. לעתים קרובות זה פוגע בו, אבל לביטחון העצמי יש גם תפקיד לא מבוטל. שחקן עם אופי חלש יותר לא היה שורד את המריבות הבלתי פוסקות עם האולטראס. לשירוקוב היה אומץ להושיט להם יד לסיום הסכסוך במהלך הניצחון על נורשלנד הדנית במוקדמות ליגת האלופות העונה. ליציעים יש סיבה טובה לנסות לסלוח לו, כי הוא מעולם לא היה בכושר טוב יותר.

הכושר של שירוקוב מהווה סכנה גדולה מאוד לנבחרת ישראל לקראת המפגש הגורלי באיצטדיון פטרובסקי, ביתה של זניט, ביום שלישי. רק שנה חלפה מאז הרביעייה של הרוסים ברמת גן, שהוציאה אותם לכאורה לדרך המלך אחרי הפיאסקו ביורו 2012, ושוב הכול נראה שחור. ההפסד המביש בצפון אירלנד, במהלכו לא הצליחה רוסיה לבעוט אפילו פעם אחת למסגרת מול יריבה כה נחותה, העמיד בסימן שאלה גדול את יכולתו של קאפלו להעביר את מסריו לחניכים. סף השבירה של רוסיה היה נמוך מאז ומתמיד, והמנטליות שלהם מלאה ברגשי נחיתות. אם ינצחו בכל המשחקים שנותרו לסיום המוקדמות, יבטיחו הרוסים את המקום הראשון ואת הכרטיס לברזיל, אבל איש לא בטוח בכך. כרגע יש חשש גדול מקריסה במפגשים מול לוקסמבורג וישראל.

רומן שירוקוב שחקן זניט סנט פטרסבורג. AP
"יש הטוענים ששירוקוב גאון. מה תגיד להם?". בלי להסס הוא ענה: "אני מסכים איתם"/AP

סוגיית החלוצים מטרידה מאוד את רוסיה. אלכסנדר קרז'אקוב מחמיץ יותר מדי בחודשים האחרונים, ושבר לפני שבועיים בצורת בליגה שנמשכה מאז נובמבר. רומן פבליוצ'נקו מתייבש על הספסל של לוקומוטיב וכבר פרש מהנבחרת. פאבל פוגרבניאק נעלם עם רדינג בליגת המשנה באנגליה. אלכסנדר קוקורין, הכישרון הצעיר הגדול, שהותיר רושם מעולה גם ברמת גן לפני שנפצע, חזר לא מכבר מפציעה חדשה, ולא יהיה כשיר ל-90 דקות. אז מאיפה יבואו השערים? שירוקוב אמור לתת את התשובה.

מאז החלים מפציעה לפני חודש, נותן איש הטוויטר הצגות מרהיבות. יש לו חמישה כיבושים במוקדמות ליגת האלופות, כולל שלושער לרשת פאסוש פריירה עם הטיל הזה. בליגה הוא כובש ומבשל, ורק נגד צפון אירלנד זה ממש לא הלך – אבל גם בבלפאסט הוא היה הרוסי היחיד שהפגין יכולת בינונית מינוס, ולא גרועה במיוחד. אלי גוטמן סימן אותו כשחקן מפתח של רוסיה עוד לפני יורו 2012, בו העניק שירוקוב משחק לפנתיאון נגד צ'כיה לפני שהכול התרסק. במשחק נגד לוקסמבורג, שייערך באופן אירוני מבחינת הקשר בקאזאן, יעקוב המאמן הישראלי במיוחד אחרי השחקן המסוכן ביותר של היריבה.

ילד הפלא מוכן (סרביה – קרואטיה, שישי, 21.45)

על המטען ההיסטורי העצום בדרבי הטעון תוכלו לקרוא כאן. סרביה מול קרואטיה אף פעם לא יהיה משחק רגיל. מבחינת סיכויי ההעפלה, לנבחרת אחת בלבד יש מה להפסיד כאן. הסרבים כבר מחוץ לתמונה, ויכולים רק לקלקל לקרואטיה שאיבדה באופן מפתיע נקודות מול סקוטלנד. הפסד בבלגראד, ובלגיה כבר יכולה להזמין כרטיסים לברזיל. האיש שיכול לארגן זאת הוא לזאר מרקוביץ' בן ה-19, ילד הפלא של פרטיזן בלגראד שחתם הקיץ בבנפיקה תמורת 10 מיליון יורו. הוא יהיה שווה הרבה יותר. עם קלילות רגליים מדהימה, מרקוביץ' כבש בשני המשחקים הראשונים שלו בפורטוגל, כולל הסלאלום המטריף הזה בדרבי מול ספורטינג ליסבון.

שחקן נבחרת סרביה, לזאר מרקוביץ', מול שחקן נבחרת ויילס, גארת' בייל. Srdjan Stevanovic, GettyImages
בניגוד לבחור שמתקל, את הסרבי הצעיר קנו במחיר זול מדי. מרקוביץ'/GettyImages, Srdjan Stevanovic

איקר בשער? (פינלנד – ספרד, שישי, 21.30)

הדרמה בשער של ריאל מדריד עוברת בשלב זה ללא השלכות מבחינת נבחרתו דל ויסנטה דל בוסקה. על אף שאיקר קסיאס מסופסל כבר תקופה ארוכה בסנטיאגו ברנבאו לטובת דייגו לופס, וקרלו אנצ'לוטי ממשיך את המסורת שהחל ז'וזה מוריניו, מעמדו של קפטן אלופת העולם לא נפגע בעיני האיש שזרק אותו למים העמוקים בריאל בהיותו נער. ויקטור ואלדס יכול להיות בכושר נפלא בברצלונה, אבל דל בוסקה טוען: "תמיד אעמוד לצדו של איקר. מעולם לא אמרתי שהוא חייב לשחק במדריד. הוא עובר תקופה קשה, וזקוק לתמיכה מצד אלה שמעריכים אותו". אז כל הסימנים מורים על כך שספרד תהמר על קסיאס בהלסינקי. יהיה מעניין, והמשימה לא פשוטה כלל. פינלנד היא זו שסחטה תיקו 1:1 בספרד והעמידה את ההעפלה של לה-רוחה לברזיל בסכנה, במידה ותאבד נקודות נוספות. צרפת מחכה בסבלנות.

איקר קסיאס שוער נבחרת ספרד. רויטרס
בנבחרת המעמד שלו אחר. איקר/רויטרס

שיא נדיר באמת (אירלנד - שבדיה, שישי, 21.45)

בתקשורת נהוג להציג את שבדיה כנבחרת של שחקן אחד. זה ממש לא כך, ואנדרס סוונסון מוכיח את ההיפך. הקשר, ששיחק את רוב הקריירה באלפסבורג במולדתו, למעט ארבע שנים בסאותהמפטון, עשוי לערוך את הופעתו ה-143 במדים הצהובים-כחולים ולהשוות את השיא של השוער האגדי תומאס ראבלי. במשך תקופה ארוכה נתפס ההישג של ראבלי לנצחי, וסוונסון עצמו התייחס לאפשרות שבירתו בביטול. אלא שהוא המשיך לשחק ברמה הגבוהה, ובגיל 37 עומד להגשים חלום. האיש שהעיף את ארגנטינה במונדיאל 2002 עם כדור חופשי אדיר לחיבורים, כבש שער מרהיב לרשת נורבגיה בהופעתו ה-142 באוגוסט. ביום שלישי, מול קזחסטאן, הוא עשוי להפוך לשיאן בפני עצמו. ואם תהיתם, בניכוי שני שחקנים מלטביה ואסטוניה, רק ללותאר מתיאוס ולאיקר קסיאס יש יותר הופעות בינלאומיות בהיסטוריה של הכדורגל האירופי.

שחקן נבחרת שבדיה, אנדרס סוונסון. Sergei Grits, AP
אדיר, נדיר, כביר. סוונסון/AP, Sergei Grits

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully