וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנחם קורצקי בראיון: "יכול להיכנס לאזור הסגור של המאמנים"

19.8.2013 / 12:55

מנחם קורצקי חזר בסערה לליגת העל. רעננה? "הבאתי את המודל מרמת השרון. לא ארצה את הפרשנים". תמיר כהן? "מתלהב כמו ילד קטן. זה היה חסר לו בחיפה". קורצקי המאמן? "הייתי בחממה. הגיע הזמן לצאת החוצה". ראיון

אריק בנאדו וברק בכר היו שניים מהמאמנים המרעננים של העונה שעברה בליגת העל. מי שזכה להרבה פחות כבוד וקומפלימנטים הוא חברם לקורס המאמנים, מנחם קורצקי. כמו שני חבריו שקיבלו הזדמנות ראשונה בליגת העל ורשמו הצלחות, גם קורצקי עשה חיל ברמת השרון ולאחר שעזב בטונים צורמים, הראה שהוא מאמן ראוי ולא גימיק כשסחף את הפועל רעננה לליגת העל עם 100 אחוזי הצלחה בפלייאוף העליון. קורצקי כאן בשביל להישאר. בדיוק כמו החברים הטובים מהקורס. "לא במקרה עשיתי את קורס המאמנים עם ברק ואריק", מסביר המאמן בראיון לוואלה! ספורט. מאוד נהנינו מהקורס והמכנה המשותף שלנו זה שאנחנו לא מפחדים ללמוד ולהביא דברים חדשים. אנחנו לומדים אחד מהשני וגם נהגנו להחליף דעות בינינו".

שנים הוא זוהה עם עירוני רמת השרון, שיחק בה כשוער, המשיך להיות מנהל קבוצה ועשה מעבר לאימון. אשתקד הדריך את הקבוצה יחד עם בני טבק והפך אותה למרענן הרשמי של ליגת העל עד הפיצוץ המפורסם עם ההנהלה. אחרי הקאמבק המרשים עם רעננה, קורצקי מתכונן למבחן חייו. בעוד מספר ימים הוא יחל עם אותה רעננה את העונה כשגם הוא יודע שבמציאות הישראלית ההישגים נשכחים מהר מאוד, וכולם נבחנים על פי התוצאות. רבים מחשיבים את רעננה כמועמדת הוודאית לירידה, אבל קורצקי מבטיח שהקבוצה שלו חזרה כדי להישאר.

מאמן הפועל רעננה, מנחם קורצקי, עם שחקן הקבוצה קובי חסן. ברני ארדוב
"אני לא רוצה להיות הפועל רמת גן". קורצקי/ברני ארדוב

מנחם, איזו קבוצה בנית ברעננה העונה?

"אתם תראו קבוצה מסודרת וממושמעת עם חלק התקפי מהיר. זו תהיה קבוצה שיהיה בה תכלס. לא טיקי טאקה והחזקת כדור. אני מצפה להתקפות מהירות וכדורגל תכליתי".

איך קבוצה צנועה כמו רעננה תצליח לתקוע יתד בליגה?

"יש לנו שחקנים שנשארו מהעונה שעברה ושילבנו אותם עם שחקנים צעירים ועם שחקנים בעלי ניסיון בליגת העל. אני חושב שהשילוב הזה הוא משמעותי וקריטי מאוד להפועל רעננה. מצד שני בחרנו זרים שיתאימו לנו לעמדות שישדרגו את הקבוצה בחלק ההתקפי".

אתה מדבר על קבוצה התקפית ומעניינת ואני מזכיר לך את הפועל רמת גן מהשנה שעברה שהייתה מעניינת ונשרה ללאומית.

"אני לא רוצה להיות הפועל רמת גן. רמת גן הציגה רוב העונה כדורגל יפה. אמרו עליהם שהם שיחקו טוב ועם פחות כדורגל תכליתי. אני מצפה שנהיה ההיפך מהם – פחות רוצה לרצות את הפרשנים ואת הקהל, אלא לאגור כמה שיותר נקודות כדי לצבור ביטחון. רק בהמשך נוכל לדבר על כדורגל יפה והחזקת כדור".

המודל של רמת השרון זה מה שאתה מנסה ליישם ברעננה?

"אנחנו לא מתביישים להגיד את זה. עברתי ברמת השרון את התהליך הזה, וזה המודל שיישמנו אצלנו – להביא שחקנים כפי שהבאנו לרמת השרון עם ניסיון ונוכחות בליגת העל. מה שחסר לנו זה המגרש הביתי שלנו שזה מינוס קטן. אנחנו לא נשתמש בזה כתירוץ שאין מגרש, אבל אם היינו משחקים בבית, היה לנו הרבה יותר קל. אנחנו נגיע לאצטדיון החדש בנתניה ונעשה את ההתאמות. למרות זאת, כולנו יודעים שאין למגרש ביתי תחליף".

שחקן הפועל רעננה תמיר כהן. ברני ארדוב
הוא מגיע לכל אימון כאילו זה האימון האחרון בחיים שלו. תמיר כהן/ברני ארדוב

לא צירפתם הקיץ שמות גדולים, אבל הבאתם את תמיר כהן - שם מעניין שלא הצליח במכבי חיפה.

"אני חושב שתמיר כהן לא קיבל מספיק צ'אנסים, גם מסיבות אובייקטיביות של פציעה, ולא קיבל את הגב להוביל את הקבוצה. אצלי אני מייעד לו את התפקיד הזה והוא לא בא כעוד שחקן. הוא מבין את המשמעות הזו ומוכן לאתגר הזה. אני יכול להבטיח לך שהוא יחזור לרמות הגבוהות".

מה אתה מזהה אצלו? יש לו עדיין את אותו רעב לכדורגל?

"בכל אימון ובכל משחק אימון אנחנו מופתעים מחדש מהמקצוענות שלו ומהרצון שלו להצליח. הוא מגיע לכל אימון כאילו זה האימון האחרון בחיים שלו. הוא מתלהב כמו ילד קטן וזה משהו שהיה חסר לו בחיפה. אם הוא יביא את היכולת מהאימונים לליגה, אני בטוח שהוא יכול לחזור לרמות הגבוהות".

הבאת איתך מרמת השרון גם את גל ניר, יניב לביא ואסי בלדוט. הם אלה שיובילו את הקבוצה העונה?

"יחד עם עוד שחקנים שיביאו את הניסיון הם יהיו השחקנים המובילים. אני מכיר אותם באופן אישי ומאמין בהם מאוד. רעננה הרוויחה שחקנים שהם אמנם לא מהשורה הראשונה ונחשבים לכוכבים, אבל הם שחקנים לגיטימיים שיוכיחו את עצמם".

שחקן הפועל רעננה אסי בלדוט שחקן מכבי נתניה שלו מנשה. ברני ארדוב
"רעננה הרוויחה שחקנים שהם אמנם לא מהשורה הראשונה ונחשבים לכוכבים, אבל הם שחקנים לגיטימיים שיוכיחו את עצמם". בלדוט/ברני ארדוב

נחזור לרמת השרון. הפתעת הרבה אנשים כשעזבת את המועדון דווקא בשיא ההצלחה שלו. מה היה שם?

"כל מה שהיה עם רמת השרון כבר מאחורי. יש לי רק מילים טובות להגיד על המקום הזה. הם נתנו לי הבמה ואת קרש הקפיצה הראשון שלי. אני חי את האנשים שם ומאחל להם מכל הלב בהצלחה. אני נותן את כל כולי היום לרעננה".

הטענה הייתה שלא שיתפת את ההנהלה בהחלטה להשעות שחקנים. באופן אישי למדת משהו ממה שקרה שם? שינית משהו בהתנהלות שלך מאז?

"ברמת השרון אז לא היה מצב הכי נורמלי, כשעבדנו בני טבק ואני וניסינו לעשות משהו שונה. מבחינה מקצועית הוכחנו את עצמנו עד שהייתה אותה אי הבנה. בכל מקרה, לא הייתי נוהג אחרת. זה הוכיח את עצמו ואני מצידי הלכתי לרעננה והגעתי בדרך שלי".

בוא נדבר על מצב המאמנים בארץ. הטענה הרווחת היא שכיום המאמנים קובעים הרבה פחות והבעלים הופכים להיות יותר מעורבים.

"זה לא סוד שהבעלים הרבה יותר מעורבים. הם רוצים לדעת בדיוק על כל שחקן שמגיע את הפרטים הכי קטנים. באופן אישי אני יכול להגיד שהבאתי לרעננה רשימה של שחקנים שרציתי וכמעט את כולם הצלחתי להביא. היו רצונות של ההנהלה וכיבדתי את זה. אם יש שחקן זר שחושבים עליו מבחינה עתידנית, שיתפתי פעולה. מאמן לא צריך ללכת נגד ההנהלה שלו, אבל ברור שבצד המקצועי עובר הגבול. אין מצב שההנהלה תתערב ותקבע למאמן או תחליט על שחקן כזה או אחר".

ובכל זאת מה אתה אומר על אותם מאמנים שמאפשרים לבוסים להתערב?

"אני מכבד כל מאמן בדרך שלו, ואני נוהג בדרך שהלכתי בה. לא הרבה הנהלות אוהבות את זה. אני מתאר לעצמי שיהיה לי קשה לעבוד במקומות שההנהלה בהן היא דומיננטית. אם אצליח, יהיה לי יותר קל. אני סומך על עצמי שאצליח בדרך שלי ובטוח שאם זה יקרה השנה עם רעננה, אני אוכל להיכנס לתוך האזור הסגור של המאמנים והקליקות שקשה מאוד להיכנס אליהן. אני מאוד מקווה שאצליח עם רעננה בשביל העיר, בשביל אשר (אלון הבעלים, א.ק) ובשביל דמיאן (רויטמן היו"ר, א.ק).

אתה מאמן צעיר ובטוח שיש מאמן בעולם שאתה שואב ממנו השראה.

"טוב, זה קל. דייגו סימאונה (מאמן אתלטיקו מדריד, א.ק) כמובן. הייתי אצלו בהשתלמות. אני יכול להגיד שהבנתי כדורגל ברמה מסוימת עד שהייתי אצלו ויצאתי ממנו משהו אחר לחלוטין. הוקסמתי מהאדם ומהגישה שלו לאימון. הוא בדיוק כמו שהוא היה שחקן. לקחתי הרבה מאוד דברים ממנו ואני אלך עוד לפחות פעם או פעמיים לשם. אני חושב שהאופי שהוא מביא ואיך שרואים אותו עם התשוקה יחד עם הלהט בכל אימון זה משהו מדהים. הוא מתלהב כמו ילד באימונים ומדייק בפרטים הקטנים במצבים נייחים ובכל הנושא הטקטי. יפה גם לראות איך הוא מחובר לשחקנים והשחקנים מחוברים אליו, הוא מחבק אותם, אבל גם יודע איפה לשים את הגבול. מספיק לו המבטים שהוא מסתכל על שחקן מסוים שיודע בדיוק איפה הגבול עובר".

בעונה האחרונה גדל דור מאמנים צעיר – אתה, בנאדו וברק בכר שלמרות היעדר ניסיון הביאו תוצאות יפות. זה הכיוון שאליו הולך הכדורגל הישראלי לדעתך?

"אריק הוא דוגמה קלאסית למישהו שהצטייר במובן מסוים כטיפוס מעופף קצת ולא מחובר, אבל למעשה הוא אדם שרעב ללמוד ורעב לדעת, כשכל דבר קטן הוא שואל. רק ברק נראה טיפוס מופנם שמתבונן מהצד, אבל הוא עשה התקדמות אדירה בשנה שעברה כשהוא לקח קבוצה במצב לא פשוט ועשה איתה מעל ומעבר. חבל רק שהתפקשש לו בגמר הגביע".

אריק בנאדו מאמן מכבי חיפה ברק בכר עירוני קרית שמונה. אדריאן הרבשטיין
מובילים את דור המאמנים החדש. בכר ובנאדו/אדריאן הרבשטיין

איך קורצקי המאמן ינהג כשיגיע משבר?

"עברתי בכדורגל משברים בתוך שחקן. אני כמובן מקווה שלא יהיו יותר מדי, אבל צריך לזכור שאני הולך לעונה לא קלה ואני יודע שיהיה קשה מאוד ותובעני. אני מאמין מאוד בדרך שלי ובשחקנים שהבאתי ושנמצאים בקבוצה. אני לא רואה שום דבר חוץ מהצלחה. אני בטוח בעצמי ובצוות שיש לי, אנחנו שישה או שבעה מאמנים יחד ומחלקים בינינו את העבודה בצורה טובה".

לסיום, היה מוזר מאוד להרבה אנשים שבשלהי העונה שעברה בחרת ללכת על האתגר של רעננה עם התקציב הקטן על פני רמת השרון שכבר תקעה יתד בליגה. תסביר את ההחלטה.

"אני מודע לכך שהבחירה היא לא קונבנציונלית והבחירה הטבעית הייתה צריכה להיות רמת השרון אחרי שיצאתי בדרך לא דרך משם. קיבלתי החלטה מבחינתי, והעתיד ישפוט אם צדקתי, לצאת החוצה ולנסות להצליח מחוץ לחממה הזו שנקראת רמת השרון. עד עכשיו הייתי בכפפות של משי והגיע הזמן לצאת החוצה. אני לא רוצה שיתייגו אותי כמאמן שרק יכול ורוצה להצליח ברמת השרון. אני יכול להצליח גם במקומות אחרים ואני מקווה שהעתיד יוביל אותי למקומות טובים".

מאמן עירוני רמת השרון בני טבק עם מנחם קורצקי. נמרוד סונדרס
אני לא רוצה שיתייגו אותי כמאמן שרק יכול ורוצה להצליח ברמת השרון. קורצקי עם טבק/נמרוד סונדרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully