וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלגיה משלהם: על המהפכה הבלגית של צ'לסי

13.8.2013 / 10:03

החלוץ שמזכיר את דרוגבה, הקשר המבריק שמוריניו התעקש שיגיע איתו לצ'לסי. אחרי שהתלהבנו מאדן הזאר, צ'לסי עשויה לחשוף העונה עוד שני כישרונות בלגים גדולים שירעננו את הסגל, בדרך אולי לחמישה בלגים בהרכב בשנים הבאות. פותחים עונה באנגליה, המהפכה המרתקת בכחול

קבוצות מוגדרות לפעמים על פי מקבץ השחקנים הזרים שלהן. מילאן "ההולנדית" אריגו סאקי עם השלישיה הכתומה של רוד חוליט, מרקו ואן באסטן ופרנק רייקארד, אינטר "הגרמנית" בתקופה המקבילה עם לותאר מתיאוס, יורגן קלינסמן ואנדי ברמה, ברצלונה שכונתה בארסאיאקס בקדנציה הראשונה של לואיס ואן חאל, ארסנל "הצרפתית" של ארסן ונגר. ממש לא מדובר במתכון ודאי להצלחה, והגישה אף עלולה לגרום למחנאות בסגל, אולם יתרונותיה ברורים. זה לא מזיק אם שחקני הרכש שלך מבינים זה את זה מהרגע הראשון.



עוקב מקרוב: אפליקציית הרכש החדשה של רומן אברמוביץ'

פתחה עונה עם תואר: מנצ'סטר יונייטד זכתה בגביע הקהילה

ז'וזה מוריניו. רויטרס
יבנה את הקבוצה סביב הצעירים? מוריניו/רויטרס

הפעם אין פורטוגלים

כאשר ז'וזה מוריניו חתם בצ'לסי ב-2004, הוא בהחלט ניסה להקנות לקבוצה ניחוח פורטוגלי. ארבעה בני ארצו הגיעו יחד איתו, והשניים שהיו חניכיו בפורטו, הבלם ריקארדו קרבאליו והמגן פאולו פריירה, הפכו לחלק אינטגרלי מההרכב שזכה בשתי אליפויות רצופות. הצלחתם של שני האחרים היתה פחותה בהרבה – טיאגו שהגיע מבנפיקה תמורת 10 מיליון יורו לא הצליח לממש את הפוטנציאל העצום, בעוד את הקשר האחורי נונו מוראיש איש בסטמפורד ברידג' כבר לא זוכר.

הפעם, בתחילת הקדנציה השניה במועדון, אין למיוחד פורטוגלים כלל, אם לא סופרים את השוער השלישי הילאריו. זהו שינוי מהותי מאוד מבחינת מוריניו. הוא אמנם יכול לדבר פורטוגזית עם שלושה ברזילאים – אוסקר, דויד לואיז ורמירז, ושני האחרונים אף הגיעו לצ'לסי מבנפיקה הפורטוגלית, אבל זה לא אותו דבר. אם יש כיוון כלשהו בסגל הנוכחי של הכחולים, הרי שהוא נוטה באופן מובהק דווקא לכיוון בלגיה. מוריניו הוא לא האיש שבחר את הבלגים, אך הוא בהחלט האחראי המרכזי לכך ששלושה נציגים מהמדינה עומדים כעת לרשותו. השלישיה הצעירה הזו היא אחת ההבטחות המרתקות ביותר של העונה החדשה בפרמייר-ליג. אדן הזאר וקווין דה בריינה בסך הכל בני 22, רומלו לוקאלו צעיר מהם בשנתיים, ואם הכל ילך כשורה הם עשויים להיות הגרעין סביבו תתפתח הקבוצה בשנים הקרובות.

אדן הזאר שחקן צ'לסי. GettyImages
מסמל את המהפכה הבלגית בצ'לסי. הזאר/GettyImages

"להפוך את הזאר לשחקן ענק"

הזאר פותח את העונה השניה בסטמפורד ברידג', אבל באופן אירוני למדי הוא האחרון מבין השלושה שהוחתם במועדון. הפליימייקר המחונן הגיע לפני שנה על תקן כוכב-על, אחרי שהצעיד את ליל לאליפות עוד ב-2011, וזכה פעמיים ברציפות בתואר השחקן המצטיין בליגה הצרפתית. 32 מיליון ליש"ט שולמו תמורתו אחרי מאבק קשה בשוק ההעברות מול מנצ'סטר יונייטד ומנצ'סטר סיטי, שכרו עומד על 185 אלף ליש"ט לשבוע ודרכו להרכב הראשון של רוברטו די מטאו היתה סלולה.

אוגוסט 2012 היה חודש חלומי מבחינת הזאר מכל הבחינות, והופעותיו הראשונות במדים הכחולים הפילו את כולם מהכיסא. ההמשך היה מעט פחות ורוד. הזאר התגלה כשחקן שעדיין לא מסוגל לסחוב את הקבוצה על בסיס שבועי, סבל מחוסר יציבות והגיע לשפל מסוים בתקרית האלימה המפורסמת עם נער הכדורים של סוונסי בחצי-גמר גביע הליגה בינואר. את גמר הליגה האירופית הוא החמיץ בגלל פציעה, אבל בסיכומו של דבר ניתן בכל זאת לסכם את עונתו הראשונה כהצלחה לא מבוטלת, עם 13 שערים ו-25 בישולים בכל המסגרות. מוריניו הציב לעצמו משימה להקפיץ את הזאר למדרגה הבאה. "אני מנסה להקנות לאדן את כל מה דרוש כדי להפוך אותו לשחקן-על.

למשל, במשחקי הידידות הוא ביצע גם עבודת הגנה טובה, וזה משהו שהוא לא עושה בדרך כלל. הוא כשרון ענק, אבל יש הבדל בין כשרון ענק לשחקן ענק. אני רוצה שהוא יהיה שחקן ענק", הצהיר לפני שבועיים המאמן. שילובם של שני חבריו הטובים בסגל עשוי לתרום לכך. דה בריינה ולוקאקו שבו למערב לונדון אחרי תקופות השאלה מוצלחות, ורבים הניחו כי יושאלו שוב. המציאות היתה שונה.

קווין דה ברוין שחקן צ'לסי. GettyImages
עונת השאלה אדירה בברמן. דה בריינה/GettyImages

"שחקן קרוב לשלמות"

דה בריינה הוחתם בצ'לסי כבר לפני שנה וחצי, בינואר 2012, תמורת 7 מיליון ליש"ט אחרי שהיה הכוכב הבולט בזכייתה הסנסציונית של גנק באליפות בלגיה. העסקה כללה השאלה מיידית חזרה לגנק עד לסיום העונה, ובקיץ שעבר נדד הקשר המבטיח לברמן. היתה זו בחירה נהדרת. גם אם איבד בשנים האחרונות את מגע הזהב, נותר תומאס שאף אחד המאמנים הטובים בעולם במיצוי פוטנציאל של שחקנים התקפיים אשר ממושמעים מספיק כדי ללמוד ממנו. ברמן אמנם דשדשה בתחתית, אבל עבור הבלגי היתה זו חוויה אדירה. "יש לו איכויות רבות מאוד, הוא שחקן קרוב לשלמות", התפאר שאף, ובינואר אף הצהיר כי ישמח להאריך את תקופת ההשאלה. "רק טיפש יוותר על שחקן כזה", אמר.

סיום העונה היה עגום מאוד מבחינת הירוקים, שאף התפטר עוד לפני המחזור האחרון, והישארותו של דה בריינה כבר לא עמדה על הפרק במצב זה. דורטמונד, לעומת זאת, בהחלט היתה בתמונה – יורגן קלופ ראה בבלגי מחליף ראוי למריו גצה, ויעידו על כך 10 שערים ותשעה בישולים שסיפק. גם לברקוזן לטשה לעברו את העיניים, וכללה דרישה להשאלתו במשא ומתן על מעברו של אנדרה שורלה לסטמפורד ברידג'. המשך הקריירה בצמרת הבונדסליגה נראה במאי כמעט ודאי, אבל אז קיבל מוריניו את המשרה באופן רשמי, התקשר אישית לדה בריינה והודיע לו: "אני רוצה אותך איתי".

"לא קיבלנו הבטחות כלשהן. עכשיו זה הזמן של קווין להוכיח את עצמו על הבמה הגדולה", אמר סוכנו. במשחקי הידידות, דה בריינה עשה את זה. הוא גילה יכולת נהדרת, תופקד לא פעם כעושה משחק, ומוריניו נראה מרוצה. פציעה קלה שספג במשחק במלזיה בסוף יולי, במהלך הבקעת שער, פגמה מעט בתקופת ההכנה המוצלחת, אבל הוא כבר כשיר לפתיחת העונה. מבשל השער נגד המלזים היה חברו הקרוב לוקאקו, אשר הפך לסקורר הבולט של הכחולים בחודשי הקיץ. מי שראה אותו קורע רשתות בווסט ברומיץ' בעונה שעברה ממש לא מופתע מכך.

רומלו לוקאקו שחקן צ'לסי מול ג'ף פארק שחקן סיאטל. רויטרס
הבלגי הראשון שנחת בלונדון. לוקאקו, מימין/רויטרס

"עזבו השוואות לדרוגבה"

למעשה, לוקאקו היה הראשון בחבורה שנחת בלונדון. הוא עשה זאת אחרי שתי עונות מזהירות באנדרלכט, במדיה ערך הופעת בכורה מיד אחרי יום הולדתו ה-16 וכבש 41 שערים תוך שנתיים. מוריניו קיבל דיווחים עליו עוד ב-2010, וריאל מדריד הגישה הצעה רשמית לרכישתו. "זה נכון שרצינו את לוקאקו, אבל הנציג שלו היה חכם ועמד על כך שיישאר בבלגיה עונה נוספת", גילה המיוחד ב-2011. גם אז עשו המדרידאים מאמצים גדולים להביא את החלוץ לסנטיאגו ברנבאו, אולם הידידות עם דידייה דרוגבה הכריעה את הכף. הכוכב מחוף השנהב היווה אליל עבור הבלגי במשך שנים ארוכות, ולוקאקו חתם בסטמפורד ברידג' כדי להיות לצידו.

אז בעונת 2011/12 הוא למד מדרוגבה, אך בקושי קיבל הזדמנויות, ולבסוף הגדיר אותה כמבוזבזת. כדי למנוע זאת אשתקד, נדד לוקאקו לווסט ברומיץ', שם קיבל בחזרה את הבטחון העצמי אצל המנג'ר סטיב קלארק, ולא הפסיק להצטיין עם 17 כיבושים. אקורד הסיום הגיע עם שלושער ב-5:5 המטורף במשחק הפרידה של אלכס פרגוסון. טוב יותר זה לא יכול היה להיות.

עכשיו, אחרי שלא זכה לקבל אותו בריאל, הגשים מוריניו את השאיפה בצ'לסי, והוא ממש לא ממהר לוותר עליה. יתרה מזו, הוא היה הסקורר המצטיין שלהם במשחקי ההכנה, וממש לא כדאי לפסול אפשרות לפיה יקבל את חולצת ההרכב, לפני פרננדו טורס ודמבה בה. "ברור שהוא בתמונת ההרכב. התנועה שלו בלי כדור נהדרת. אנשים משווים אותו לדרוגבה, אבל בואו ניתן כבוד לשניהם. צריך להשאיר את דרוגבה במקומו הטבעי, במקום הראשון בתולדות צ'לסי, ולתת לרומלו לעבוד בשקט. הילד פשוט נפלא", אמר מוריניו.

טיבו קורטואה שוער אתלטיקו מדריד. GettyImages
בקרוב מאוד יצטרף לצ'לסי. טיבו קורטואה/GettyImages

חברים בנבחרת, חברים בלונדון

אחד הקלפים החזקים בשאיפתם של הבלגים לנצח במאבק הקשה על המקום בהרכב נעוץ ביחסים הקרובים ביניהם. דה בריינה ולוקאקו הם החברים הכי טובים מאז נפגשו לראשונה בנבחרות הצעירות. השניים עורכים ראיונות משותפים, וניכר כי הם נהנים עד הגג להיות ביחד. ההבנה ביניהם על המגרש נהדרת, וגם הזאר הוא ידיד טוב מאוד. "אדן הוא האדם הכי מצחיק שיש", סיפר דה בריינה בשיחה לערוץ הטלוויזיה של צ'לסי, לצד לוקאקו, אשר היתה מבודחת ומלאת הומור בפני עצמה. מחוץ למגרש, את השלישיה הזו אי אפשר להפריד. אז למה להפריד ביניהם על הדשא?

בעתיד הלא רחוק, יצטרפו אליהם שני חברים בלגים נוספים. השוער טיבו קורטואה, אשר זכה עם דה בריינה באליפות ב-2011, הוחתם כבר אז ומתחיל כעת עונת השאלה שלישית באתלטיקו מדריד, בה הפך לאחד המצטיינים בליגה הספרדית. לאיש אין ספק שהוא היורש של פטר צ'ך. ואל תשכחו גם את טורבן הזאר, אחיו הצעיר, שהוחתם יחד איתו, הושאל לזולטה וארחם ונתן עונה אדירה בקבוצה שסיימה באופן מדהים במקום השני. "טורבן יותר מוכשר ממני", לא מהסס לספר אדן.

אז בעוד שנה או שנתיים יכולים להיות חמישה בלגים לפחות בסטמפורד ברידג', והזרם לא חייב להיפסק כאן. בלגיה הופכת למעצמת כדורגל אמיתית, הסוס השחור האולטימטיבי במונדיאל הקרוב. להצלחתם של הזאר, דה בריינה ולוקאקו העונה עשויות להיות השלכות על המתרחש בברזיל בקיץ הבא. "מבחינת כשרון, זה הדור הטוב ביותר שהיה לבלגיה אי פעם. עכשיו משימתנו היא לממש את הפוטנציאל", מצהיר לוקאקו. עוד לפני כן, המטרה הגדולה היא זכיה באליפות אנגליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully