וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קו תל אביב-ירושלים: הבלוג של גרינוולד

31.7.2013 / 15:00

לחיצת היד של נציגו של הלפרין עם פדרמן, החיבוק עם בלאט, הטריק שמרגיז את אליהו והבעיות באופציות האירופיות שלו. הבלוג של גרינוולד חושף מה קורה מאחורי הקלעים עם שני הישראלים הבכירים ששוקלים ברצינות לעבור להפועל ירושלים

צילום ועריכת וידאו: דרור פיקלני

בוידאו: ליאור אליהו מככב עם כוכבי העבר של הפועל גליל עליון

נתחיל מהשורה התחתונה: לפני שלושה שבועות סיכם הלפרין במכבי תל אביב. בשבוע שעבר הסיכום בוטל. נכון להבוקר, כל האופציות מבחינתו פתוחות: הפועל ירושלים, אירופה, אפילו סיכום מחודש במכבי.

חודש אוגוסט בפתח, וגם ליאור אליהו לא יודע היכן ישחק. הוא מכוון לאירופה, לליגה הספרדית. אך יש לו שתי אלטרנטיבות. האחת ממשית - ירושלים; מקורביו מעריכים את הסיכויים שיגיע לשם ב"כ-35-40 אחוז". השנייה תיאורטית - ה-NBA; על כך בהמשך.

לחשיפה הראשונית על כוונת הפועל ירושלים לצרף את יותם הלפרין

הפיתויים שהפועל ירושלים מציעה לליאור אליהו

הפועל ירושלים: קולמן סיכם לשנתיים, מו"מ מתקדם עם הלפרין ואליהו

יותם הלפרין (ימין), ליאור אליהו שחקני נבחרת ישראל בשדה התעופה. קובי אליהו
לאן ממשיכים מכאן? יותם הלפרין וליאור אליהו/קובי אליהו

ב-11 ביולי נפגש דיוויד פדרמן עם סוכנו של הלפרין, אריק קריין. אנחנו רוצים להחזיר את יותם הביתה, אמר פדרמן.

בשנים האחרונות, כמעט בכל קיץ, ניהלו הצדדים מגעים. בעונה שעברה הלפרין כבר חתם במכבי והקבוצה אף הודיעה על כך רשמית - אבל ענייני מיסוי הביאו לביטול החוזה, והלפרין עבר לבאיירן מינכן.

אבל הקיץ הסתיימה הגלות בת חמש השנים שנגזרה על הלפרין מטעמי מס והוא יכול לשוב לישראל ללא צורך להתחשבן עם רשות המיסים. מכבי המתינה עם הפנייה להלפרין עד שלב מאוחר בקיץ כי הייתה עסוקה בהשלמת מצבת הזרים, אבל הוא היה בתוכניות החל מהרגע הראשון.

מכל מקום, כשנקרא לפגישה עם פדרמן היה קריין ערב נסיעה לליגת הקיץ בלאס וגאס. השניים ניהלו משא ומתן קצרצר על חוזה לשלוש שנים, תמורת כמיליון דולר נטו לכל התקופה, וסגרו את התנאים בלחיצת יד. מפאת קוצר הזמן לא הכינו טיוטת הסכם או זיכרון דברים, אבל פדרמן אמר שמבחינתו זה דאן דיל.

ובכל זאת, לקריין הציקה העובדה שאין עיגון רשמי להבנות. הוא התקשר מווגאס לפדרמן, ליתר ביטחון. "דיוויד, אני לא רוצה שיהיו בעיות", אמר לאיש העסקים, "אני מכיר אותך מספיק שנים, יש לך מילה, לחיצת יד זו לחיצת יד". "אריק, אנחנו רוצים את יותם, הסיפור גמור", הרגיע פדרמן. לאחר שהסתיימה השיחה נתקל במקרה דיוויד בלאט בקריין. הם התחבקו ובלאט אמר שהוא "מאושר שיותם חוזר".

דייויד פדרמן מבעלי מכבי תל אביב. ניב אהרונסון
""אני מכיר אותך מספיק שנים, יש לך מילה, לחיצת יד זו לחיצת יד". פדרמן/ניב אהרונסון

ליאור אליהו לא רצה לנסוע לליגת הקיץ בווגאס. בשנה שעברה הופיע שם במדי מיניסוטה, אבל בקושי שיחק. למרות עונה בינונית, בגיל 28 אליהו מאמין שהוא כבר לא זקוק לסאמר ליג. את השם שלו כולם מכירים ואת הכדורסל שלו כולם ראו. אבל אחרי שראה את גל מקל חותם בדאלאס רק בזכות העובדה שהרשים במבחנים אישיים, ולאחר שניתח את הסיטואציה החוזית הנוכחית שלו, אליהו מבין שהימור על הגעה למחנה הסופי של אחת מקבוצות הליגה, גם ללא חוזה מובטח - משהו שבעבר דחה בתוקף - הוא לא בהכרח הימור רע.

לא מזמן פתחה נבחרת ישראל את הכנותיה לקראת היורובאסקט. אליהו והלפרין מתאמנים חזק. אבל אליהו, אומרים גורמים בנבחרת, נראה מעט מוטרד. התנהלות תחת עננה של אי-וודאות, דבר שחווה על בשרו בקיץ שעבר (וגם בקיץ הזה, אם כי בעצימות נמוכה יותר) יוגב אוחיון, אינה פשוטה עבור אליהו.

השיקול הכלכלי היה שיקול חשוב עבור אליהו בשנים האחרונות. כשעזב את מכבי לקאחה לבוראל בקיץ 2009 עשה זאת גם בגלל הכסף. לבוראל הציעה לאליהו כמיליון יורו לעונה. והמניעים לחזרתו ארצה מקץ עונה אחת בספרד לא היו רק אישיים-משפחתיים; מכבי, יש לזכור, הציעה לאליהו את השכר הגבוה ביותר אי-פעם לשחקן ישראלי.

בניגוד למקל, למשל, אליהו הרוויח בשנים האחרונות סכומי עתק. הוא צבר כמה מיליוני דולרים. כעת הוא רוצה לעשות משהו למען התקדמות הקריירה, לא רק למען חשבון הבנק.

ליאור אליהו שחקן נבחרת ישראל. ברני ארדוב
נראה מוטרד באימונים. ליאור אליהו/ברני ארדוב

מאותה הסיבה הגיע לפגישה עם אנשי הפועל ירושלים. אליהו ידע שירושלים לא יכולה להציע לו סכומים שבכלל יתקרבו לאלו שהציעה הקיץ מכבי - כחצי מיליון דולר נטו (תחת ה-850,000 שאמור היה להרוויח, בהתאם לחוזה עליו חתם בקיץ 2010). אליהו נפגש עם הירושלמים, שמסתמנים כסכנה העיקרית על מכבי בעונה הבאה, בגלל שהאגו שלו בוער. בכל שיחה אישית מדבר על ה"תרגיל" שעשתה לו מכבי.

"לפני שלוש שנים הם באו אליי הביתה והתחננו שאעזוב את ספרד", אומר אליהו בשיחות סגורות. "כשחתמתי איתם על חוזה לחמש שנים, אופציית היציאה שנתתי למכבי אחרי השנה השלישית לא נועדה כדי שתנוצל לצורכי מו"מ כספי מחודש". אליהו אומר שהתנאים הכספיים היו ברורים, לשני הצדדים, לתקופה של חמש שנים. הכוונה באופציית היציאה הייתה שאם אין כוונה מקצועית להמשיך יחד, יהיה אפשר להיפרד תמורת פיצוי נמוך (כ-100,000 דולר) - אך לא באופן בו עשתה מכבי שימוש בסעיף הזה, היינו היתלות בו כדי להפחית משכרו.

גם כשנועדו עם מנכ"ל ירושלים, גיא הראל, העלו אליהו ונציגיו את רעיון ה-NBA. "ארן (טלם) יכול לבדוק עבורכם את הנושא", אמר הראל כבדרך אגב.

ירושלים חולמת כבר שנים על החתמת ישראלי בכיר ברמה של אליהו. היא מאוד רוצה לראות אותו אצלה, אבל בתנאים הכספיים שלה. אין לה חצי מיליון דולר נטו. גם אין לה, ככל הנראה, 400,000 דולר נטו. אבל היא הייתה מוכנה להציע לאליהו להפוך לבורג מקצועי מרכזי אצלה. היא הייתה מוכנה לבנות סביבו קבוצה, פוזיציה שאליהו היה בה בפעם האחרונה באמצע העשור הקודם, כששיחק בהפועל גליל עליון.

הפגישה נערכה מוקדם יותר השבוע. היום נשמעים אנשי ירושלים סקפטיים הרבה יותר מאליהו ונציגיו ביחס לאפשרות שהעסקה הזו תיסגר. ההתמהמהות של אליהו גורמת להם לחשוב שאולי בכל זאת הוא ממתין להתפתחות עם מכבי, או לאיזו הצעה גדולה אחרת מחו"ל.

האמת היא שאליהו מבין שמכבי איננה אופציה מעשית עבורו. גם בשל העובדה שהסגל של מכבי סגור וגם בגלל הפגיעה האישית שחווה. את הודעת ניצול סעיף היציאה מסרה מכבי לנציגיו כשאליהו שהה בארה"ב עם החברה שלו. היא אפילו לא נמסרה לו באופן אישי. כשחזר מספרד ויתר על כסף גדול - כמעט מיליון דולר בסה"כ - עבור מכבי. החוזה לחמש העונות אמור היה לקשור את גורלו עם גורלה של מכבי, אולי עד לסיום הקריירה. הוא חשב שהעובדה שמונה בעונה שעברה לקפטן ושהוא נחשב לאחד מיקירי האוהדים מבטיחה את עתידו הרחוק במועדון. הוא טעה. מבחינה מקצועית הגיע מעמדו לשפל בו לא היה אולי מאז עונת 2007/8 עם צביקה שרף. ומיתר הבחינות האחרות - כולם ראו כיצד מכבי נהגה בו הקיץ.

בראד גרינברג, מאמן מכבי חיפה. ברני ארדוב
ירושלים הייתה מוכנה להציע לאליהו להפוך לבורג מקצועי מרכזי אצלה. היא הייתה מוכנה לבנות סביבו קבוצה, פוזיציה שאליהו היה בה בפעם האחרונה באמצע העשור הקודם, כששיחק בהפועל גליל עליון. בראד גרינברג/ברני ארדוב

אם מכבי יוצאת מהמשוואה, יתר האופציות מבחינת אליהו פתוחות. ירושלים היא אפשרות אחת, ראויה. גם ה-NBA, כאמור. אבל גם חזרה לחו"ל. לחברים אומר אליהו שהוא מאוד רוצה לחזור לשחק בספרד. אולי לא בברצלונה או בריאל, אבל טוב לו אפילו לשמש בורג מרכזי בקבוצה מסדר הגודל של ולנסיה.

מהבחינה הזו ישנה דילמה כלכלית-פרקטית: אליהו לא רואה את עצמו נשאר בחו"ל חמש שנים רצופות. הוא קרוב מדי למשפחה, לחברים, לחיים בארץ. הוא מבין שגם אם ישחק בחו"ל - אולי עונה, אולי שתיים - לבסוף יחזור ארצה ויצטרך להתחשבן עם רשויות המס. מוקדם יותר הקיץ יכול היה לחתום על חוזה גדול בקבוצה רוסית, אבל הבין שמהסכום הזה יקוזזו בעתיד כמעט 50%, כשישוב ארצה ויפריש כספים למס הכנסה. כל זה הופך עבורו את האופציה האירופאית לפחות כדאית מבחינה כלכלית. גם אם יקבל הצעות בגובה של 500-600 אלף אירו נטו לעונה, ההתקזזות העתידית תהפוך את הסכום הזה להרבה פחות אטרקטיבי.

ולכן כשהוא שם לב לנקודה הזו, ובתוספת לרצון הכן שלו להישאר בארץ, אופציית ירושלים הופכת ללא רעה בכלל. ועם הקשרים בארה"ב של ארן טלם, עונה טובה בירושלים עוד יכולה לסדר לו חוזה ב-NBA.

אליהו יודע שהגיע לצומת משמעותי בקריירה שלו. ההחלטה שיקבל הקיץ תהיה החלטה אסטרטגית, לא החלטה טקטית. אבל היא תהיה גם החלטה רגשית.

סילבן לנדסברג שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
מרגע שהודיע שיחזור, למכבי לא הייתה ברירה אלא להשאיר אותו. לנדסברג/קובי אליהו

מיד כשאריק קריין חזר ארצה מהמחנה בווגאס, בתחילת השבוע שעבר, הוא קיבל טלפון מדיוויד פדרמן. "יש בעיה", אמר לו פדרמן. הוא הזמין אליו לשיחה את קריין ואת הלפרין עצמו.

בשיחה הזו חשף פדרמן מה הייתה הסיבה המקורית לסיכום עם הלפרין: פדרמן סיפר שבסיום העונה שעברה הודיע סילבן לנדסברג שהוא לא חוזר למכבי בגלל אי-הרצון שלו להתגייס, וגם בשל העובדה שכמעט ולא ראה במדיה דקות פרקט. מכבי החלה בבניית הסגל מתוך הנחה שלנדסברג עוזב. הלפרין אמור היה לבוא במקומו.

אלא שלא מזמן חלה תפנית בעלילה: המתאזרח האמריקאי בכל זאת החליט לחזור ולהתגייס. הוא חתום במכבי לעוד שנתיים, ומכבי רואה בו נכס מקצועי חשוב, כך שמכל מקום, כל עוד לא הותר החוזה באופן רשמי, לנדסברג נותר שחקן הקבוצה. מרגע שהודיע שיחזור, למכבי לא הייתה ברירה אלא להשאיר אותו, וממילא לא הייתה לה כל כוונה לוותר עליו עוד קודם לכן.

אז פדרמן אמר להלפרין וקריין שהוא "מאוד מתנצל", ושהוא "מאוד מצר על כך" אם הלפרין נפגע, אבל שמכבי נמצאת עכשיו בפלונטר ושאין לה מקום עבורו. הלפרין אכן נעלב. "כשניהלתם איתי מו"מ לא דיברתם בכלל על לנדסברג", אמר לפדרמן, "אז מה פתאום אתם מעלים את הטענה הזו? מה זה רלוונטי לגבי? הייתה לחיצת יד, היה סיכום".

אבל בהיעדר עיגון חוזי אין להלפרין קייס. ובכל מקרה לא היה לו רצון להיכנס לוויכוח משפטי עם מכבי.

מה שכן, אמר פדרמן, אנחנו עוד לא יודעים מה יקרה עם יוגב אוחיון. מכבי מצפה לפסיקת פיב"א בעניין אוחיון-קובאן בימים הקרובים. אם אוחיון עוזב, נפתח מקום בסגל עבור הלפרין. אם לא, הלפרין כנראה לא ישחק במכבי.

יותם הלפרין שחקן נבחרת ישראל מול רביב לימונד. קובי אליהו
"ירד ליותם מצב הרוח מהסיפור הזה, אבל אתה יודע - כל דבר שאתה נעלב ממנו יכול לחזור אליך בחזרה". יותם הלפרין/קובי אליהו

בסופו של דבר, הלפרין מבין שזה הביזנס. הוא עזב את מכבי בקיץ 2008 עבור הכסף הגדול שהציעה אולימפיאקוס, למרות שהיה תחת חוזה. "ירד ליותם מצב הרוח מהסיפור הזה, אבל אתה יודע - כל דבר שאתה נעלב ממנו יכול לחזור אליך בחזרה", אומרים מקורביו, "אז הוא משתדל להיעלב כמה שפחות. בסופו של דבר פדרמן ומכבי לא עשו את זה מתוך כוונה רעה".

הלפרין ומכבי שומרים על קשר בימים האחרונים. אנשי מכבי מסתמסים איתו כל הזמן. במקביל, שתי קבוצות מחו"ל פנו אליו. ובתווך ישנה הפועל ירושלים, שיודעת שמצבת הישראלים שלה נראית בינתיים רע מאוד, והחליטה להסתער. גם עם הלפרין נפגשו הירושלמים, והם אומרים שאם יש ישראלי בכיר שקיימים סיכויים גבוהים שיחתום, זהו דווקא הלפרין (ולא אליהו). אבל גם מהלפרין הם קיבלו את הרושם, המוצדק, שהוא מחכה עוד כמה ימים לתשובה סופית של מכבי, בהתאם להתפתחויות בסוגיית אוחיון.

אבל בירושלים לא אוהבים את ההתמהמהות הזו. "אנחנו צריכים לבנות קבוצה", אומרים בכירים. "אנחנו לא יכולים לחכות ליותם לנצח. ומה אם הסיפור של אוחיון ייגרר עכשיו שלושה שבועות, או חודש? נראה לך הגיוני שנעצור את בניית הסגל עד שהלפרין יחליט מה קורה? אנחנו ממשיכים לעבוד, ואם יוחתם גארד ישראלי אחר במקומו, יותם עלול להישאר בסוף קירח מכאן ומכאן".

גארד כזה עדיין לא חתם בירושלים, כידוע. אם במקרה של ליאור אליהו דברים יכולים להימשך עוד שבועות, בסביבתו של הלפרין מקווים לקבל החלטות סופיות "בתוך כמה ימים, מקסימום בתוך שבוע".

ירושלים רוצה את הלפרין לשלוש שנים. היא מוכנה להציע בסביבות 300,000 דולר לעונה. בינואר הקרוב ימלאו להלפרין 30. זו לא הצעה שהוא מקל בה ראש. אבל בשלב הזה של הקריירה הוא מעדיף להגיע למכבי. למרות הפגיעה בו, אם תוגש בקרוב הצעה חדשה, הוא ימחל ויסכים.

ואם לא, אולי נראה אותו בעונה הבאה במלחה. ואולי - אולי - עוד ימצא את עצמו מחלק שם אסיסטים לאליהו.

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully