וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצערת כוונות: צעירי פ.ס.וו איינדהובן כובשים את הולנד

פ.ס.וו איינדהובן חוגגת 100 שנים, אבל מרגישה צעירה מתמיד. אחרי מהפכה גדולה בקיץ, ההולנדים מציגים הרכב של ילדים, ששורף את המגרש ורוצה להשתלט על הליגה מחדש. סיפור על קבוצת פאר שנבנית מחדש ומתחילה לחשוב בגדול

ממפיס דפאי שחקן פ.ס.וו איינדהובן חוגג. GettyImages
קפטן בן 22 רץ לכובש בן 19. ויינאלדום ודפאי/GettyImages

צ'ארלס ברומט, עיתונאי בכיר ב"וולקסקראנט" ההולנדי, עוקב באדיקות אחר פ.ס.וו.

בעוד חודש יחגגו 100 שנות קיום לפיליפס ספורט ורניחינח (PSV), הזדמנות מצוינת לחבר'ה מאיינדהובן לעשות חושבים, ולהבין מה רקוב. בכל זאת, מאז 2008 לא הריחו שם אליפות.

הקיץ הזה היה מהפכני עבור המועדון הוותיק, בכל תחום ואספקט. בשני האחרון, יום לפני המשחק הראשון מול זולט וארחם במוקדמות הסיבוב השלישי בליגת האלופות, ברומט התבקש לתת הערכה עבור וואלה! ספורט. איך תיראה העונה הקרובה, הוא נשאל. "האמת", ענה, "כשמדובר בפ.ס.וו קשה להגיד. זו קבוצה חדשה לגמרי. זה יכול להיות נהדר וזה יכול להיות אסון. נראה מה יהיה במשחק הרשמי הראשון".

ביום שלישי בערב נערך המשחק הראשון. פ.ס.וו טרפה את המגרש וניצחה רק 0:2. קצת אחר חצות, בדרכו הביתה, התקשר ברומט וחווה בהתלהבות. "האנרגיות, הקהל, המהירות", התרגש. "בחיים לא חשבתי שאהנה כך ממשחק של פ.ס.וו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אני מוכן לאתגר". פיליפ קוקו עם סמל ה-100/מערכת וואלה!, צילום מסך

21 שנה ו-147 יום. זה הגיל הממוצע של ההרכב האיינדהובני שטס על הדשא מול וארחם. לפי אינפוסטרדה, זה ההרכב הצעיר ביותר ששיחק עבור המועדון הזה מאז היווסדו.

הילד הכי זקן על המגרש היה סטיין סחארס, תרח בן 29. הקפטן העונה הוא ג'ורג'ינו ויינאלדום, בן 22. קפטן בן 22. פ.ס.וו זו קבוצה שמזוהה עם אקדמיה סרוחה, עם מועדון שגדל על עסקאות יקרות ותו לא. העונה, נשברו החוקים. הפיליפסים מעמידים סגל בן 22.7 בממוצע לראש. הכי צעיר בליגה. בשנים האחרונות הנתון הזה היה בשליטה בלעדית של אייאקס. גם האליפויות.

עבור האיינדהובנים, השליטים הבלעדיים של תחילת המילניום, משהו השתבש. העונה, בפ.ס.וו סוף סוף הפנימו: בהולנד יש רק דרך אחת. הדרך של אייאקס.

וזה מתחיל במאמן.

במונדיאל 2010 זכתה הולנד במדליית הכסף – ותודה לאינייסטה. המאמן הראשי ברט ואן מרווייק נעזר בצמד עוזרים צעיר ומלהיב. אחד מהם, פרנק דה בור, הלך לעשות סדר באייאקס לפני שנתיים וחצי. שלוש אליפויות לאחר מכן, המוניטין של דה בור הוא אחד הבוהקים באירופה. העוזר השני היה חברו הטוב של דה בור, פיליפ קוקו. כן, המאמן החדש של פ.ס.וו.

השניים יוצאים לחופשות ביחד, יוצאים לבלות ביחד – רק בעונה שעברה הם רקדו בצוותא בהופעה של אנוק. עכשיו הם שולטים בשתי הקבוצות הגדולות במדינה. קוקו הוא אחד הדברים הכי טובים שיצאו מאיינדהובן. שתי קדנציות שונות כשחקן – מ-95 עד 98 ומ-2004 עד 2007 – וארבע אליפויות ושני גביעים. בין לבין הוא הספיק לתת שש עונות בברצלונה. פיליפ הצטרף לצוות האימון בפיליפס כבר ב-2008, כעוזר מאמן. הוא עבד עם שלושה מאמנים שונים – הוב סטיבנס, פרד רוטן ודיק אדבוקאט. כולם הגיעו במטרה אחת – אליפות או הביתה. כולם הלכו הביתה.

אחרי שרוטן הועף, קוקו קיבל את ג'וב המאמן הראשי לחצי עונה, ב-2011/12. מגע הקסם נצפה מיד בדמות הופעות מרשימות וזכייה בגביע – תואר ראשון בתקופה השחונה. בפ.ס.וו רצו להעביר את השרביט לקוקו באופן מיידי. הוא היה חכם מזה, וסירב. "זה מוקדם מדי", הודה, "אני רוצה להישאר עוד שנה ולעבוד עם מחלקת הנוער. אני רוצה להבין מה זה באמת להעלות ולהכין שחקן נוער לבוגרים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כל העיניים עליו. אדם מהאר, הרכש הכי צבעוני של פ.ס.וו/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז אדבוקאט הגיע בעונה שעברה, לעונה ה-100. ביחד הגיע מארק ואן בומל, והשניים היוו את פ.ס.וו הישנה. רוכשת, בזבזנית, אפורה, איטית, מפסידה. "העולם נהיה צעיר יותר", נכתב באתר הולנדי, "פ.ס.וו נהייתה זקנה יותר". אדבוקאט סבל במשך העונה, והודיע בסיומה על פרישה מכדורגל אחרי מקום שני לאייאקס, הפסד בגמר הגביע ל-AZ (אלקמאר) וחוסר שליטה בחדר ההלבשה. "בדצמבר החלטתי שלא אמשיך לאמן יותר", אמר לא מזמן, "כל משחק היה כבד מדי, גם הנסיעות".

בקיץ הזה זה היה כבר ברור. פיליפ מגיע. השחקן האינטליגנט שכולם תמיד חשבו שיהיה מאמן נהדר, הבחור שהביא גביע בדקה. הוא מגה סטאר, מושיע. מעל 100 הופעות בנבחרת הולנד, והסיבה מספר אחת לחזרת הקהל ל"פיליפס סטאדיון" המרשים. את אדבוקאט הביאו כדי לקחת אליפות. את קוקו כדי לבנות קבוצה.

במאי האחרון, כשכוס שמפניה לפניו וסמל ה-100 מאחוריו, קוקו חתם לארבע. "עכשיו אני מוכן לאתגר", הכריז. "יש לנו שאיפות. נבנה קבוצה חדשה וזה ייקח זמן. יש לנו ראייה לטווח ארוך וזו הסיבה למשך החוזה שלי. נבנה פ.ס.וו חדשה". לפני כשבועיים נערך משחק פרידה לגיבור המקומי ואן בומל. לקראת הסיום נתפסה תמונה מרגשת, כשקוקו חיבק את הכסחן הנוראי. זה היה הסימן המובהק ביותר לחילוף המשמרות.

המהפכה החלה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
1 מ-7. יוזפזון/מערכת וואלה!, צילום מסך

פ.ס.וו נפרדה מהשומנים ומהמותרות. קווין סטרוטמן עזב לרומא, ירמין לנס עזב לדינמו קייב, דרייס מרטנס היגר לנאפולי ואריק פיטרס עף לסטוק. עבור הארבעה הללו בלבד שלשלו האיינדהובנים 40 מיליון יורו לכיס.

טור הטיסות היוצאות מרשים עוד יותר: אחד הכישרונות הלוהטים בהולנד, אדם מהאר, הגיע מאלקמאר תמורת 8 מיליון יורו. "הוא הרכש הכי צבעוני", אומר ברומט. "ביורו בישראל הוא היה מאכזב, ציפיתי להרבה יותר ממנו, ובקבוצה בונים עליו. הקישור האיכותי לכאורה של ואן בומן-סטרוטמן-טויבונן קרס, ועכשיו כל האחריות על מהאר". להזכירכם, הולנדי-מרוקאי בן 20 ושבועיים.

רשימת המצטרפים כוללת גם את פלוריאן יוזפזון התזזיתי שהגיע מ-RKC; את ג'פרי בומה שבא מצ'לסי, קרים רקיק שהגיע ממנצ'סטר סיטי, סטיין סחארס וסנטיאגו אריאס שהועברו מספורטינג ליסבון. והשבוע נסגרה העסקה השביעית: ג'י סונג פארק חזר אחרי שבע שנות שירות בצבא של אלכס פרגוסון. איזו שביעייה.

אבל הדובדבן, עם כל הכבוד למהאר, הוא השינוי בפילוסופיה. עד כה, מסורתית, אייאקס זו הקבוצה המגדלת ופ.ס.וו זו הקבוצה הקונה. אבל לאחרונה סוף סוף הבינו באיינדהובן שהבית הוא הכול; שעסקאות כמו על רומאריו ורונאלדו וואן ניסטלרוי הן נחלת העבר. העתיד זה האקדמיה. קלטו שם את אייאקס (שפשוט עושה כל מה שיוהאן קרויף אומר, ומרוויחה מזה), את פיינורד, אפילו את אוטרכט. מועדונים שמתקיימים כלכלית בעיקר בגלל הילדים.

ארט לנחלר מונה לבוס של האקדמיה, וכבר העונה גילו שם שיש לא מעט פירות. קוקו עבד עם הבחורים האלו, והאמין שאם יתנו להם הזדמנות בבוגרים, הם יפרצו. אז הוא נותן להם. כך למשל הבלגי המהפנט זקאריה בקאלי, שהגיע למועדון בעודו בן 12 וביום שלישי נבחר לאיש המשחק מול וארחם, בעודו בן 17; גם ממפיס דפאי, שקרע את הרשת של זולט באותו משחק, הגיע לפ.ס.וו כשהוא בן 12 וכיום הוא בן 19; והכובש השני, יורחן לוקאדיה – לא טעיתם: גם עלה מהנוער, גם בן 19.

הדבר מנוגד לכל דבר שהיה בפ.ס.וו הישנה. בעונה שעברה, ובשיא המשבר, הביקורות היו נוקבות. אגדות כחוס הידינק והאנס ואן ברוקלן יצאו נגד המועדון, ניסו להתארגן נגד הגישה הזו. החובות נערמו, העתיד היה שחור. "אין לקבוצה הזו לב", אמרו על עשרות מיליונים של יורו שנשפכו בלי קבלות.

פרנק דה בור פיליפ קוקו מאמנים הולנדים אייאקס פ.ס.ו. GettyImages
חופשות ביחד, הופעות של אנוק ביחד. דה בור וקוקו ביחד, במדי הולנד/GettyImages

ואז מבינים מדוע 35 אלף אוהדים יוצאים מגדרם השבוע. בעונה שעברה הם כבר איבדו תקווה, התייאשו, הפסיקו לעודד ברבאק. מול וארחם, אנשים שהיו באצטדיון אמרו שהאווירה היתה תקדימית. כי הצעירים רצו על הדשא, יצרו הרכב חדש לחלוטין והבעירו אש באוויר. משחק האגפים היה לוהט, והבלגים צריכים להודות שנגמר רק 2:0.

"זו בהחלט התחלה חדשה", אומר לוואלה! ספורט קור פוט, מאמן נבחרת הולנד הצעירה לשעבר, השוהה בחופשה בספרד. "על מה שעבר לאדבוקאט בראש בעונה האחרונה אני לא מעוניין לדבר", אומר חברו הקרוב של המאמן, "אבל בפ.ס.וו קורה משהו טוב. זו קבוצה צעירה, בלי ניסיון, אבל המהפכה הזו היא פתרון טוב עבור המועדון. תהיה שם היררכיה ברורה, ואחרי שואן בומל פרש, הצעירים ישתלבו ויובילו".

פוט מסכים לגבי התזה שבפ.ס.וו רוצים כמו באייאקס. "הם הבינו שמעכשיו צריך לבנות, ורק בנייה טובה תביא תוצאות. הם מעתיקים מאייאקס את הגישה וההתייחסות לחשיבות שבמחלקת הנוער, הם מכרו שחקנים בהרבה כסף ואם כמות הכישרונות תמשיך להיות גדולה, יהיה להם טוב".

עוד דבר שהעתיקו מאייאקס: כל שחקן שבחוזהו נותר עונה אחת בלבד, לא משחק עם הקבוצה הראשונה כל עוד הוא אינו מעוניין להאריך את חוזהו. קוקו למד זאת מדה בור, שהבין ששחקנים עם שנה אחת בחוזה מועדים לפורענות. ליגת העל הישראלי מומלצת לאמץ בחום.

ג'פרי ברומה שחקן פ.ס.וו איינדהובן. GettyImages
ג'פרי בומה נוגח את וארחם/GettyImages

הליגה ההולנדית, מאז הקמתה, היא בעצם דואופול. ב-57 שנות קיום, 42 מהאליפויות התחלקו בין אייאקס לפ.ס.וו (24 הלכו לאמסטרדמים). ב-20 השנים האחרונות היו רק שלוש אלופות פרט לשתיים הללו.

אז איפה תסתיים העונה הזו של פ.ס.וו? "בשלושת המקומות הראשונים", חוזה פוט. "יודע מה", הוא מעדן, "מקום שני או שלישי. בכל זאת, אייאקס עדיין הרבה יותר טובה". ברומט חתם: "אין אפשרות שנייה להשאיר רושם ראשוני. פ.ס.וו הבינה זאת. אייאקס עדיין פייבוריטית גם אצלי, אבל הקבוצה החדשה והצעירה הזו עומדת לרכוש הרבה חברים חדשים בהולנד".

שחקני פ.ס.וו איינדהובן. GettyImages
חגיגה, אבל חגיגה צעירה מאוד/GettyImages
קור פוט מאמן נבחרת הולנד הצעירה. מגד גוזני
"בפ.ס.וו קורה משהו טוב. זו קבוצה צעירה, בלי ניסיון, אבל המהפכה הזו היא פתרון טוב עבור המועדון. תהיה שם היררכיה ברורה, ואחרי שואן בומל פרש, הצעירים ישתלבו ויובילו". קור פוט/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully