וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה: "עדיף שלוזון יפרוש בכבוד"

24.7.2013 / 12:33

הוועדה קראה ליו"ר ההתאחדות לפרוש: "אם לא, נקדם חוק". זליכה תקף את אורי שילה: "לא מבין את הבעיה? זה הריקבון"

קובי אליהו

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת קראה היום (רביעי) ליו"ר ההתאחדות לכדורגל אבי לוזון לפרוש מתפקידו, ולהתאחדות עצמה לאמץ לאלתר את דו"חות כהן וזליכה בעניינה. יו"ר הוועדה ח"כ אמנון כהן (ש"ס) אמר ש"עדיף שלוזון יפרוש בכבוד, אך אם לא - נקדם חוק", כיוון "שמדובר בניגוד עניינים מובהק, ציבורי וערכי". כהן הנחה את מבקר המדינה לחבר דו"ח על ניגודי-העניינים, מבנה ודרכי בחירת ראשי האיגודים בכל ענפי הספורט בישראל.

בישיבה השתתפה שרת הספורט לימור לבנת בעוד היו"ר אבי לוזון לא הגיע. נכחו בה נציגים מטעם משרד מבקר המדינה משרד המשפטים, משרד ראש הממשלה, התנועה לאיכות השלטון, תנועת אומ"ץ ולשכת המבקרים הפנימיים.

כזכור, הוועדה ביקשה לקבל את חוות דעת מבקר המדינה על מצב ההתאחדות לכדורגל, לקראת הדיון במהלכו יעלה על הפרק מצב הכדורגל בישראל ועתידו של הסכסוך בין ההתאחדות למשרד הספורט בעקבות פרסום המלצות ועדת זליכה.

שרת הספורט לימור לבנת. קובי אליהו
"אם מתעלמים מוועדת זליכה, שלפחות יישמו את מסקנות ועדת דודי כהן". לבנת/קובי אליהו

יו"ר הועדה אמנון כהן פתח ואמר: "יש פגיעה קשה בתדמית של הכדורגל, אירועים אלימים, ומגיעים לחוסר אמון של הציבור בזה. לא יהיה מנוס מלתקן את הדברים האלה בחקיקה".

חבר הכנסת דוד צור: "המטרה לעשות את הספורט יותר נקי ואטרקטיבי. כתוצאה מפרסום המלצות ועדת זליכה יש עננה גדולה על פתיחת העונה הקרובה. צריך לבדוק האם באמת הולכת לקום מנהלת או שזה רק הצהרות. על הפרק עניין זהותו של יו"ר ההתאחדות הבא, ברמה האישית וגם הציבורית. יו"ר ההתאחדות יש לו זכויות, היורו העמיד אותנו במקום אחר לגמרי. אבל יש הרבה מאוד תפקידים שבהם נדרשת הפרדה ברורה והיעדר זיקה".

שרת הספורט לימור לבנת: "ההמלצות של הוועדה לא נוגעות רק במי יהיה יו"ר ההתאחדות לכדורגל, יש כאן שורה ארוכה של המלצות. אחרי הפגרה אביא לדיון הצעת חוק בנושא של העברה ישירה של כסף מהטוטו לקבוצות.

"לגבי הקמת מנהלת ליגת העל, עובדים על זה, אבל זה לא קורה עדיין. מה שבאמת משותף לשתי הוועדות זה בחירת יו"ר ההתאחדות, דרך הבחירה והיו"ר שלא יכול שתהיה לו זיקה לאחת מהקבוצות. זה כתוב בלשון כמעט דומה בשתי הוועדות. הנושאים הללו הם קריטיים וחשובים. הדברים האלה לא יופרו. אני לא רוצה להיכנס לזה כדי שפיפ"א לא תגיד שאנחנו מתערבים יותר מדי, אבל אם מתעלמים מוועדת זליכה, אז מכיוון שההתאחדות הקימה את ועדת דודי כהן - אני מצפה שלפחות היא תיישם את ההמלצות בנושא הזה. מונחת על שולחננו חוות דעת של המשרד, שקובעת באופן נחרץ שהיושב ראש אבי לוזון נמצא בניגוד עניינים חמור בגלל זיקתו למכבי פתח תקווה. לא אומר מעבר לזה.

"גם באיגוד הכדורסל, אבנר קופל שהתפטר קיבל התראות משום שהיה בכפל כובעים. שמעון מזרחי היה יו"ר זמני ואנחנו מתנגדים ולא נאפשר המשך כהונתו כי יש כאן זיקה למכבי תל אביב".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אורי שילה מנכ"ל ההתאחדות לכדורגל. יותם רונן
"ענף הכדורגל הוא לא מה שהיה לפני שנה וחצי". שילה/יותם רונן

אורי שילה: "יש אוירה לא טובה, צריך להפסיק להילחם"

מנכ"ל ההתאחדות, אורי שילה: "לגבי הבקשה לחוות דעת מבקר המדינה, הוא ערך בדיקה בשנתיים האחרונות, בדק את ההתאחדות ועד היום מחכים להתייחסות. אפשר להעיד על שקיפות ושיתוף פעולה מצדנו".

לגבי הוועדות אמר שילה: "לפני שנתיים, כל מה שיכול היה להיות רע בכדורגל, קרה. זאת הייתה עונה לא טובה. בגלל זה הוקמו ועדות זליכה וכהן. לגבי מסקנות כהן, ההתאחדות החלה ליישם, אבל לא מאה אחוז. החל הליך בחירת תובע ומערכות משפטיות, מנהלת הליגה ומינוי נשיא בית הדין העליון. האלימות בכדורגל ירדה, זה לא מה שהיה לפני שנה וחצי. בשבועיים האחרונים יש שוב אווירה לא טובה בגלל גורמים שלא קשורים למגרש, אלא ל'מסביב' והם מעכירים את הענף. צריך להפסיק להתכתש ולהילחם. לא משנה מי יהיה היו"ר, הדיון יתייתר ברגע שתהיה מנהלת".

חבר הוועדה, מיקי רוזנטל, התערב: "תסביר איך לא יהיה ניגוד עניינים".

שילה ענה: "בכל העולם, איגודי השופטים הם תחת ההתאחדות, יו"ר ההתאחדות הוא אחראי על כל המוסדות, והם בלתי תלויים. בתי הדין מתנהלים באוטוריטה עצמאית. יו"ר ההתאחדות לא מתערב מקצועית, יש הפרדה בין כל מקום שיכולה להיות זיקה לקבוצות, הפרדת סמכויות ורשויות. לא הוכח במקום אחר שהייתה התערבות. ניישם את המלצת הוועדות, בלי כפייה".

אמנון כהן הגיב: "בכנסת כופים הכל".

מסיבת עיתונאים של יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' בתגובה לפרשת ליברמן, דצמבר 2012. יותם רונן
"למה הליגות צריכות להיות משובתות? תסביר". רוזנטל/יותם רונן

שילה: "אנחנו עמותה וכפופים לרשם העמותות. כל הבחירות שלנו נעשות בצורה הכי שקופה. הדו"ח לגבי ניגוד העניינים של לוזון הוגש לפני יומיים".

לבנת: "לוזון היה אצלי בפגישה לפני חודש, ביקשתי שיתקשר ליועצת המשפטית שלנו, שבועיים הוא לא עשה את זה, ואז זה הלך לרשם העמותות. חודש ימים הוא יכל לקבל אותו, אבל העדפתם שלא. זבשכ"ם".

שילה: "היועץ המשפטי שלנו, עו"ד משה אביבי, יתייחס לזה. מילה לסיכום, עברתי הרבה ועדות. אני הרבה שנים בהתאחדות, אף אחד לא הצליח לתת בשר למילים ריקבון, שחיתות, מילים שמשתמשים בהן ביום יום. גם בכדור המרכזי יצאנו ללא רבב. כל כך הרבה ביקורות, ואף אחד לא הצביע על שחיתות. תדמית הענף צריכה להשתפר, אבל ההתאחדות מתנהלת בשקיפות ובניקיון עד שיוכח אחרת. אני בטוח שלא יוכל אחרת".

אמנון כהן: "הליגות ייפתחו?".

רוזנטל: "למה הליגות צריכות להיות משובתות? תסביר". בשלב זה התפרץ אחד הנוכחים וצעק לעבר שילה: "זאת בושה".

שילה ענה: "כל הליגות, לא רק נוער, בסימן שאלה של פתיחה. יש לזה הסבר, לא ברמה של איום: כסף שאמור להגיע להתאחדות מיועד לליגות נמוכות ולילדים, הם לא מממנות הוצאות שיפוט. ההתאחדות מממנת את זה, וחלק מהכסף מגיע מהטוטו. אני לא מאיים ולא קובע משהו חלוט. אני אומר שזה בסימן שאלה".

בשלב זה התפתח ויכוח נוסף. אמנון כהן: "אולי היו"ר מסר לך משהו לוועדה?".

שילה הגיב בכעס: "הוא נמצא בפגישה של בנק דיסקונט. אם לא זה הוא היה מגיע".

ירון זליכה. קובי אליהו
זליכה/קובי אליהו

זליכה תוקף את שילה: יש ניגוד עניינים, זה ריקבון

רב ניצב בדימוס דודי כהן, שבעבר עמד בראש ועדת בדיקה מטעם ההתאחדות לכדורגל: "ביקשנו מסמך בכתב מלוזון וסגנו, שמתחייבים למלא את כל ההתחייבויות באמצעות צוות יישום, שלא מונה עד היום. הוועדה שלנו לא הייתה ועדת ביקורת, כל ההמלצות בראייה עתידית ולא ביקורת על ההתאחדות. מי שקורא את הדוח רואה את הראיה הלאומית, אי אפשר ליישם רק המלצה אחת, אלא את כולן. אני חושב שהוועדה שלנו שפעלה במאי 2012 לא פעלה לגופו של אדם. עמדתי, דעת מיעוט, הייתה שיו"ר צריך להיות חמש שנים בלבד. המלצנו להקים ועדת איתור, וזה מופיע בדוח שלנו".

ירון זליכה תקף את שילה: "מופע כזה של הטעיה לא ראיתי. אורי שילה, אף מילה שאמרת אינה נכונה. אני רוצה להתמקד בנקודה אחת. לגבי ניגוד העניינים, אתה טוען שלא מצאו רבב? עברה של ניגוד עניינים היא לא עבירה של פעולה, עצם ההימצאות היא העבירה. לא צריך להוכיח פעולה. לא בדקנו לגופו של אדם. אם אתה לא מבין שעצם ההימצאות של אדם שמגלגל מיליוני שקלים, עצם זה שאתה מנכ"ל ההתאחדות לא מבין את הבעיה, ואני כן אגיד ריקבון, זאת בעיה עוד יותר גדולה. זה מעיד על ריקבון".

יו"ר הטוטו צחי פישביין המשיך לתקוף: "אני נעלב לשבת כאן ולשמוע את מנכ"ל ההתאחדות אומר שאולי ישביתו את הנוער. אנחנו נותנים מכספי התמיכה שלנו. בושה גדולה כלפי כל עם ישראל שההתאחדות אומרת שאתם הטוטו, שבחרתם להשקיע כספי שיווק לשם חשיפת השם. זה כישלון ניהולי לא להביא חברות שיתמכו ועכשיו להאשים את הטוטו. זה בושה".

אחרי דברי שילה, שטען ש"בהתאחדות לא נדבק רבב", פנה אליו מבקר המדינה יוסף שפירא ואמר לו: "אגיד לך את זה בשפת הכדורגל: עכשיו נשמעה השריקה למחצית השנייה". המשמעות היא שמבקר המדינה עדיין נמצא בתהליך החקירה, עם ציפייה להתפתחויות נוספות. המבקר יעיין בהמלצות הוועדות של דודי כהן וזליכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully