וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחילתה של שושלת מפוארת: אייבי גילת על הטור דה פראנס

אייבי גילת, מאונטן בייק אקשן, בשיתוף "אופניים"

21.7.2013 / 23:34

זכייתו של כריס פרום, בסך הכל שנה לאחר שעמד על הפודיום בריטי אחר, בראדלי וויגינס, מסמלת שינוי מגמה בטור דה פראנס. אייבי גילת מסכם, מתרגש, ומצדיע לקינטנה, רודריגס ולקונטאדור המאוכזב, וכבר מתחיל את הספירה לאחור לקראת טור דה פראנס 2014

מרגש. מפתיע. היסטורי. איזו חגיגה צהובה הייתה לנו במהדורה ה-100 של הטור דה פראנס. מסלול מעניין ולא שגרתי שכולו צרפתי, שהחל באי קורסיקה, עם טיפוס למונט ונטו, פעמיים אלפ' דואז וסיום מותח ודרמטי ממש עד לדקה ה-90. את הקטע האחרון והיוקרתי שהסתיים בשאנז אליזה ניצח מרסל קיטל, המאיץ הגרמני של קבוצת ארגוס שימנו, שרושם לעצמו וי ענק עם טור מוצלח ביותר שבו הוא מנצח לא פחות מארבעה קטעים. אבל גם אתם יודעים היטב, שהסיפור הערב, והסיפור בשבועות האחרונים, הוא רוכב אחר, יחיד ומיוחד.


לאתר MBA בשיתוף אופניים

רוכב אופניים בריטי כריס פרום חוגג זכייה במירוץ טור דה פראנס. רויטרס
אחד ויחיד. פרום/רויטרס

אבל עם כל הכבוד לקיטל או לכל שאר הרוכבים הנהדרים שהיו לנו השנה, המנצח הגדול של טור דה פראנס במהדורת ה-100, ומי ששמו ייחרט באותיות של זהב בספרי ההיסטוריה הוא כמובן כריס פרום, שהיה גדול במידה אחת לפחות על כל יריביו. למרות חולשתה היחסית של קבוצתו, סקיי, הבריטי ניצח בשלושה קטעים והשתלט על החולצה הצהובה מהקטע השמיני עד לסיום, כאשר לצידו הסגן הנאמן ריצ'י פורט.

פרום הפך לרוכב הבריטי השני ברציפות שזוכה בטור דה פראנס אחרי ברדלי וויגינס, חברו (לשעבר) לקבוצה. האם יזכה על כך בתואר אבירות מהמלכה? אולי זה עוד קצת מוקדם, אבל נראה שלפחות זו תחילתה של שושלת בריטית מפוארת בטור הצרפתי.

קבוצת סקיי חוגגת את זכייתו של כריס פרום במירוץ טור דה פראנס. רויטרס
בקרוב יקראו לו סר כריס? פרום עם חבריו לקבוצת סקיי/רויטרס

ניירו קינטנה הרוכב הקולומביאני הצנום בן ה-23 היה ה"סוס השחור" של טור 2013. על אף גילו הצעיר הוא הפך למוביל של קבוצת מוביסטאר. עם מקום שני בדרוג הכללי המצטבר, וכשחולצות הרוכב הצעיר והמנוקדת באמתחתו, בצירוף ניצחון בקטע היוקרתי המסיים באנסי, קינטנה הפך להיות אחד המועמדים הרציניים לזכייה בטור 2014. עם נדוניה כזו ומעמד של רוכב בלי חוזה חתום, מובטח לו קיץ סוער ולא מעט דולרים שיזרמו בכיוונו, בכדי לגייסו לאחת הקבוצות האחרות בסבב. אבל בעצם, למה שיעזוב?

רוכב אופניים קולומביאני ניירו קינטנה חוגג זכייה בתואר הרוכב הצעיר במירוץ טור דה פראנס. רויטרס
יהפוך למבוקש ביותר בקרוב. קינטנה/רויטרס

גם לחואקין רודריגס, שסיים על הפודיום במקום השלישי היה טור מצוין. הוא הגיע לשיאו בדיוק בזמן בשלהי המירוץ, כשדחק את אלברטו קונטאדור מתמונת הפודיום. זו הייתה הפעם השלישית שרודריגס מסיים בשלישייה הראשונה בשלושת הגראנד טורים האחרונים שהשתתף בהם. הדמעות של "פוריטו" בסיום הקטע ה-20 היו דמעות של אושר, שכן לעמוד על הפודיום בפאריס לא דומה לאף חוויה אחרת.

אלברטו קונטאדור רוכב אופניים ספרדי. GettyImages
איך ברח לו ככה הפודיום? קונטאדור/GettyImages

הרבה מאוד חלומות נגוזו בטור השנה, אבל אין זה סוד שהרוכב המאוכזב מכולם הוא אלברטו קונטאדור שממש בדקה ה-90 הפסיד את מקומו על הפודיום. הספרדי, שכבר הודיע שלא יגן על תוארו בוואלטה אצלו בבית, יחל עתה בהכנות לאליפות העולם שתתקיים בטסקנה, ואולי גם לטור של שנה הבאה.האם זוהי תחילת שקיעתו של הכוכב הספרדי הגדול? אני מאמין שכן אבל הוא גם מסוגל לחזור ובגדול. קבוצתו של קונטאדור, סקסו–טינקוף אמנם סיימה ראשונה בדרוג הכללי המצטבר, אבל זו היתה נחמה פעוטה מאוד, וראו את זה על פניו של הספרדי.

רוכב האופניים האמריקאי לאנס ארמסטרונג. רויטרס
רוחו עדיין מאיימת על התחום. ארמסטרונג/רויטרס

כצפוי, יותר מדי דיבורים השנה במירוץ היו על נושא השימוש בחומרים אסורים. גם אנחנו חטאנו בכך ופיזרנו רמזים. לצערי, כיום כל ביצוע חריג אוטומטית יוצר קונוטציה של שימוש בסמים. למרות שקבצי הנתונים של כריס פרום הוצגו בפני התקשורת, ענן הספקות לא התפזר לחלוטין. אני מאוד מקווה שלא נקבל איזה בומבה על הראש בדמות דיווח על ממצאים חיוביים שיפורסמו בעוד מספר חודשים. טראומת ארמסטרונג עדיין חיה, נושמת ובועטת. הלוואי שנתבדה. מחר יום חדש, וללא הטור דה פראנס משהו ללא ספק יהיה חסר. אז בואו נצא לאימון ונתחיל בספירה לאחור, לרגע הגדול- לטור של השנה הבאה.

רוכבי טור דה פראנס עוברים ליד מוזיאון הלובר. רויטרס
מתחילים בספירה לאחור לקראת 2014. הרוכבים ברחובות פאריס/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully