וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שער הניצחון: אייבי גילת על הקטע ה-20 בטור דה פראנס

אייבי גילת, מאונטן בייק אקשן, בשיתוף "אופניים"

20.7.2013 / 21:25

פרום, קינטנה ורודריגס עשו חזרה גנרלית לקראת הפודיום בשאנז אליזה. אייבי גילת מתרגש ומסכם יום דרמטי בטור

שלושה מנצחים היו היום (שבת) בסופו של מירוץ מהיר בנוף הררי מדהים: ניירו קינטנה המטפס הקולומביאני הקטן (רק 1.66 מטר) מקבוצת מוביסטאר הבטיח את מקומו במקום השני על הפודיום בפאריס, ולקח על הדרך גם את החולצה הלבנה של הרוכב הצעיר. חואקין רודריגס מקבוצת קטיושה, שסגר בעלייה האחרונה את הפער של 47 השניות שהפרידו בינו ובין אלברטו קונטאדור, הבטיח את המקום השלישי על הפודיום. אבל יותר מכל אלה נמצא כמובן כריס פרום, שהבטיח היום סופית את הזכייה המדהימה שלו, בשנה ה-100 לטור דה פראנס.


לאתר MBA בשיתוף אופניים

כריס פרום מקבל את החולצה הצהובה, טור דה פראנס 2013. Bryn Lennon, GettyImages
החזרה האחרונה, לקראת הטקס הגדול מחר. פרום/GettyImages, Bryn Lennon

העובדה ששלושת הרוכבים שחצו ראשונים את קו הסיום, קטע אחד לפני השאנז אליזה, הם גם אלה שיעמדו מחר על הפודיום בפאריס היא בעיני מדהימה. אלברטו קונטאדור, הספרדי המצטיין שנדחק למקום הרביעי ממש בדקה ה-90 ולא יעמוד על הפודיום בפאריס, וחברו לקבוצה, רומן קרויציגר הצ'כי שירד למקום החמישי הם המפסידים הגדולים של הקטע הקצר והאגרסיבי. ובכלל, קבוצת סקסו-טינקוף שנראתה חזק בתמונת הפודיום בפאריס, איבדה בימים האחרונים גובה למרות שבסופו של טור יוכלו הרוכבים להתנחם בעובדה שקבוצתם מדורגת במקום הראשון מבין כל הקבוצות שהשתתפו בטור.

בעיניי, כל אחד שמסיים את הטור דה פראנס צריך לקבל צל"ש, אבל המהדורה המאה ללא ספק היתה מיוחדת. המתח, לפחות מבחינת המאבק על הפודיום, נשמר עד הדקה האחרונה. תמיד מדהים לחשוב איך מירוץ שנמשך שלושה שבועות למרחק של 3440 קילומטרים, מוכרע בעלייה אחת. איזו דרמה ענקית. איזו התרגשות. מה שראינו היום זה מסוג הדברים שצריך לספר לנכדים. 125 קילומטרים, קטע קצר מאוד במונחים של מרוצי המקצוענים, אבל איזה אקשן, אילו זיקוקים כדי לסיים את הטור.

רוכב אופניים קולומביאני ניירו קינטנה במרוץ טור דה פראנס. GettyImages
תשאיר קצת חולצות לאחרים. קינטנה/GettyImages

להבדיל מהימים האחרונים, בקטע של היום התנהלו שלושה מירוצים במקביל: מרוץ אחד לניצחון בקטע, זה על החולצה המנוקדת, והכמובן הקרב על החולצה הצהובה.

בקרב על הקטע הפתיע מאוד הרוכב הגרמני הוותיק יינס ווייט מקבוצת רדיו שק, אב לשישה שבסוף הקיץ יחגוג 42 שנים. הוא פרץ קדימה מתוך קבוצת הבריחה שהיה בה וניסה ללכת על הניצחון בקטע. ביום רגיל, אולי הדבוקה הראשית הייתה נותנת לו ללכת כל הדרך, אבל מאחור התנהל מאבק איתנים על הדרוג הכללי המצטבר ובעלייה האחרונה, במרחק של שני קילומטרים מקו הסיום הוא נתפס.

הצרפתים קיוו לצאת מהטור הזה עם החולצה המנוקדת. פייר רולנד מקבוצת יורופקאר היה גם הוא בקבוצת הבריחה מתוך רצון לאסוף כמה שיותר נקודות במאבק על חולצת "מלך העליות". גם הוא נתפס על ידי חבורת העילית בעליה האחרונה והניקוד הגבוה של החולצה עבר לניירו קינטנה שלקח גם את החולצה המנוקדת. הצרפתים נותרו רק עם הניצחון של קריסטוף ריבלון בקטע היוקרתי באלפ' דואז. האמת שזו שמחת עניים עבור מעצמת האופניים הצרפתית.

וכמובן, נותרנו עם הפרס הגדול, והמנצח הגדול. פרום הבטיח סופית את ניצחונו בטור דה פראנס 2013, וגם הוא התקשה בסיום להבין את גודל ההישג. "אני לא יכול עדיין להאמין שאני יושב במצב הזה. זה מדהים. הדרוג הכללי המצטבר כרגע הוכרע".

רוכב אופניים גרמני יינס ווייט במירוץ הטור דה פראנס. GettyImages
כמה שהוא היה קרוב. ווייט/GettyImages

זה לא היה היום של קבוצת סקסו – טינקוף בנק. קרוציגר התפנצ'ר פעמיים, ונראה היה שקונטאדור בקושי סוחב בעלייה האחרונה. גם ההודעה על כך שלא ישתתף השנה בוואלטה דה ספנייה, שהתפרסמה בהרחבה לפני תחילת הקטע לא תרמה למעמדו. מה בדיוק עובר בראשו של אדם שעד לעלייה האחרונה בטור דה פראנס נמצא במקום השני בדרוג הכללי המצטבר ומאבד את מקומו על הפודיום?

אני מאמין שהעידן של קונטאדור כרוכב מנצח סדרתי של גרנד טורים הולך ומסתיים. השעון מתקתק וקונטאדור כבר מתכנן את הקאמבק בטור דה פראנס 2014. לטעמי הוא המפסיד הגדול של הטור השנה. הדבר היחידי שיכול אולי להמתיק את הגלולה המרה של ביארן ריס היא העובדה שקבוצתו זכתה בתואר הקבוצתי. גם זה משהו.

אז החולצות כבר סגורות: הצהובה לפרום, המנוקדת והלבנה לקינטנה, והירוקה לסגאן. הדבר היחידי שנותר הוא המרוץ מחר בשאנז אליזה. אלפי אוהדים משולהבים יצפו מחר לשיירת הרוכבים שתרכב בצורה מנהלתית עד הכניסה לפאריס ושם יערכו הרוכבים מרוץ קריטרים של הקפות סביב המונומנטים העיקריים של עיר האוהבים: שער הניצחון, שדרת השאנז אליזה, מוזיאון הלובר, נהר הסיין, כיכר קונקורד ועוד.

מארק קאבנדיש רוכב אופניים בריטי. רויטרס
יצליח לרשום חמש מחמש? קאבנדיש/רויטרס

בארבעת המהדורות האחרונות של הטור דה פראנס ניצח מארק קבנדיש. מרסל קיטל, אנדראה גרייפל ופיטר סגאן ינסו לשבור את המסורת הזו. קשה מאוד לדעת מה תהיה התוצאה אבל ההיסטוריה והסטטיסטיקה מראות שקבנדיש הוא במיטבו בבירת צרפת. האם ינצח שוב?

דבר אחד בטוח: כריס פרום עשה היסטוריה כשהעמיד את עצמו על הפודיום בפאריס והפך לרוכב הבריטי השני בהיסטוריה של הטור אחרי ברדלי וויגינס שזוכה במרוץ האופניים החשוב בעולם. האם נוצרת לנו שושלת בריטית של רוכבים שלובשים את החולצה הצהובה למגינת ליבם של הצרפתים?

ולסיום: טור כל כך עשיר, מלא באקשן, ובתהפוכות לא ראיתי כבר מזמן, וזה בדיוק מה שרצו מארגני הטור ה-100 לגרום לי ולאוהדי אופניים אחרים בכל העולם להרגיש. מחר הוא היום האחרון של הטור ומבחינתי, הספירה לקראת הטור של 2014 כבר החלה.

רוכבים קטע 21 טור דה פראנס ליד שער הניצחון. רויטרס
ברוכים הבאים לעיר האורות. שער הניצחון בפאריס/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully