וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באו אל ההר: יום מרתק באלפ דואז בטור דה פראנס

אייבי גילת, מאונטן בייק אקשן, בשיתוף "אופניים"

18.7.2013 / 20:59

האלפ דואז הבטיח, וקיים. יום מרתק בטור דה פראנס הסתיים עם מנצח צרפתי ראשון וצעד משמעותי נוסף של פרום בדרך לזכייה

מלחמת העצבים בין הרוכבים הפייבוריטים החלה עוד בטרם הקטע ה-18 שנערך היום (חמישי) יצא לדרך, כאשר התחזית דיברה על גשם, שיחד עם תנאי הדרך המסוכנים גרמו לעצבנות רבה. עוד לפני הזינוק נשמעו קולות מצד כריס פרום, שקרא לבטל את הטיפוס השני לאלפ דואז במטרה להימנע מהירידה המסוכנת מקול דה סרנה. "יהיה עצוב שלא לטפס את האלפ דואז פעמיים, אבל בטיחות הרוכבים היא בעדיפות ראשונה", אמר פרום.

גם קבוצת רדיו שאק–לאופרד הביעה תמיכה בביטול לאחר שוואוטר וויילנדס, הרוכב הבלגי שלה נהרג בתאונה מחרידה בנפילה בנסיבות דומות בג'ירו האיטלקי ב-2011. אנדי שלק, טוני מרטין ויינס וויט הצטרפו לדרישה בטענה שהירידה מסוכנת. לעומתם, ביארן ריס, ששניים מרוכביו נמצאים במקומות השני והשלישי, טען שהמרוץ חייב להימשך: "הרוכבים ירדו ירידות מסוכנות אלף פעמים בעבר. הם צריכים לבלום ולהיות זהירים. זה מרוץ אופניים ולא טיול יום ראשון של סבתות. הם חייבים ללמוד להתחרות על האופניים ולהפסיק להתלונן".

לאתר MBA בשיתוף אופניים

רוכבי אופניים בטור דה פראנס 2013. רויטרס
לא מעט חששות ליוו את היום/רויטרס

כדי להוכיח את העובדה שכריס פרום לא משתמש בחומרים משפרי ביצועים, שחררה קבוצת סקיי ליומון הצרפתי ל'אקיפ ולפיזיולוג הצרפתי פרדריק גרפה גישה לנתוני הכוח שלו, כפי שנמדדו במד הוואטים במשך השנתיים האחרונות. מהנתונים ניתן ללמוד שפרום הוא רוכב מצוין ונקי והירידה בכוח אצלו היא טבעית ונובעת מעייפות. פרום מייצר המון כוח, דבר שאיפשר לו לברוח מיריביו בעליות הקשות. הוא שומר על משקל קבוע ומתאושש מצוין. כל העובדות הללו רק מחזקות את ההנחה שהוא רוכב על ושמיקומו בפסגת הטור דה פראנס 2013 אינה מקרית.

אם הצרפתים היו יכולים, הם היו מעבירים את יום הבסטיליה ל-18 ביולי. זה היום בו כריסטוף ריבלון, הרוכב הצרפתי בן ה-32 של קבוצת AG3R, הפך ליקיר הרפובליקה כשניצח את הקטע היוקרתי באלפ דואז. במשך שבועיים וחצי חיכו מיליוני צרפתים לרגע הזה. השמפניה תישפך הערב כמים בכל הפאבים, הבארים ובכל מקומות הבילוי האחרים. אבל הגיבור האמיתי של הקטע הוא ללא ספק פרום, שממשיך להחזיק בחולצה הצהובה. הוא הותקף מכל הכיוונים היום, בכל שלבי הקטע הקשה הזה ובסיומו הוא רק הגדיל את הפער כמעט בדקה נוספת מהיריב העיקרי שלו אלברטו קונטאדור. האמת שקשה לי מאוד לסכם את הקטע הזה, היות וזה מסוג הקטעים שנשארים צרובים עוד הרבה זמן במוחנו אחרי שהם מסתיימים.

מאוד התרגשתי כאשר בראיון אחרי הקטע הקדיש המנצח ריבלון את ניצחונו לז'אן כריסטוף פרוד, בן קבוצתו שבקטע נגד השעון אמש שבר את עצם הבריח ונאלץ לפרוש. אלו הן הג'סטות שרוכבים עושים לעמיתיהם, שתמיד מותירות בי רושם עמוק.

כריסטוף ריבלון רוכב אופניים צרפתי. רויטרס
ג'סטה מרגשת. ריבלון/רויטרס

היום חווינו שוב מרוץ בתוך מרוץ. קבוצת הבריחה הלכה על הניצחון בקטע ואילו בטופ 10 התכוננו לקרבות עקובים מדם. כבר בפתיחה ראינו התקפות ופרום נאלץ לעבוד בפרך.

אלפ דואז תמיד סיפק שלל דרמות ואקשן בטור דה פראנס. מיליון צופים חיכו על ההר הזה לקראת ההצגה הכי גדולה הקיץ. בטור דה פראנס השנה אין רגע דל. בירידה מהקול דה סרנה, קונאטדור ורומן קרוציגר בן קבוצתו פתחו מבערים וניסו לעשות "ויברח" לפרום. אבל הבריטי, בקור רוח טיפוסי, לא נבהל וסגר את הבריחה הזו.

מבחינת העלילה המשנית, אין ספק שהגיבור הטראגי של היום הוא טי ג'יי ואן גרדן, שכבר הוביל בהפרש ניכר על ריבלון. אבל הצרפתי, שכבר ניצח קטע אחד בטור של 2011 סגר על האמריקאי קילומטר אחד מקו הסיום כדי לנצח את הקטע.

ניירו קווינטנה, כפי שחזיתי, הופך לסוס השחור של הטור הזה ולא אתפלא כלל אם הוא יעלה ביום ראשון הקרוב על הפודיום בפריז. החולצה הלבנה כבר בטוח שלו, היות והוא הגדיל מאוד את הפער בינו ובין הדולק אחריו מיכאל קוויטובסקי הפולני.

כריס פרום רוכב אופניים בריטי עם ניירו קווינטנה הקולומביאני. רויטרס
המנצח שבדרך והסוס השחור. פרום וקווינטנה/רויטרס

האם פער של חמש דקות שיש כעת לפרום מבטיחות לו למעשה את החולצה הצהובה כל הדרך עד לשאנז אליזה? זו שאלה קשה, כי מדובר במרוץ אופניים בו הכול יכול לקרות. גם מזג האוויר, שהיה אמור להיות היום כאמור פקטור, שיחק לבסוף לידי הרוכבים, שכן הגשם לא ירד והאוויר היה יבש, כך שקשה לענות על כך בודאות מוחלטת. אין ספק שפרום עשה היום עוד צעד חשוב ומשמעותי בדרך להיותו הבריטי השני ברציפות שזוכה בטור דה פראנס. האם הוא מכין מתנת יום הולדת ליורש העצר שאמור להיוולד? מי יודע, אולי קייט ממתינה ללידה ליום ראשון?

רק ממבט על הפרופיל של השלבים הבאים אפשר לקבל חלחלה או פיק ברכיים. הקטע של מחר, ה-19 במספר, הוא בעל דרגת קושי גבוהה במיוחד. 204.5 ק"מ מבורג דואזון לגרנד בורנארד, עם עליות קלאסיות כמו הקול דה גלנדון, הקול דה מדליין ולקינוח, "צלב הברזל". זה יהיה יום קלאסי, בו הכול יכול לקרות. המאבק על הנקודות של החולצה המנוקדת ודאי יהיה בשיאו וסיום הקטע הוא בירידה, מה שיכול להוביל לניסיון תקיפה דווקא ב"צלב הברזל", מתוך כוונה לתפוס את פרום עם המכנסיים למטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully