וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחורי כל עיקול אורבת סכנה: על הקטע ה-16 בטור

אייבי גילת, מאונטן בייק אקשן, בשיתוף "אופניים"

16.7.2013 / 21:14

רוי קושטה זכה בקטע ה-16, אבל הסיפור האמיתי היה בקרב בין קונטאדור לפרום שכמעט הסתיים באסון. אייבי גילת מנתח

כבר אמרתי לכם שבחיים אין מתנות חינם ובטח שלא בטור דה פראנס. בקטע של היום התנהל מירוץ בתוך מירוץ: הראשון היה על הניצחון בקטע, שאותו ניצח רוי קושטה מפורטוגל ואילו, השני היה בין כריס פרום לאלברטו קונטאדור על הדירוג הכללי המצטבר. בדיוק כאשר היה נראה שזה עוד יום משעמם יחסית, המתינה לנו הפתעה בדמות תאונה, בין שתי הדמויות המרכזיות של הטור, לא פחות.

לאתר MBA בשיתוף אופניים

רוכב אופניים בריטי כריס פרום בקטע 16 במירוץ טור דה פראנס. GettyImages
דרמה ענקית באחד העיקולים. פרום/GettyImages

באחת הפניות החדות נדמה היה שקונטאדור איבד את שיווי משקלו יצא מהמסלול ונחבל בידו. פרום, שרכב ממש בעקבותיו, כמעט ונכנס בו ונאלץ לרדת לשוליים ולהוציא את הרגלים מהקליטים. שניהם איבדו כמה שניות באירוע הזה אבל יצאו ממנו יחסית נקיים. אם קונטאדור וקרויציגר רצו לעשות אמבוש לבאוקה מולמה, התפקידים התהפכו. כעת בפער שנוצר נאלץ קונטאדור יחד עם ריצ'י פורט ופרום לעבוד קשה מול הרכבת הדוהרת מקדימה.

צדו את עיני שני דברים:

1. קונטאדור חלק שבחים לניירו קווינטנה ועשה לו סימן עם האגודל למעלה, כנראה בגלל שהאט את הדהרה של הרכבת מקדימה וכך סייע לספרדי לגשר ולא לאבד זמן לבאוקה מולמה שמדורג מעליו.

2. כריס פרום סימן בידו לקונטאדור שיעלה לעבוד באליפסה ולהוביל ואילו הספרדי אמר לו שכואב לו ביד ושאיננו מסוגל. לי זה נראה כאמירה: "סליחה אדוני, אולי אתה מוביל בטור דה פראנס וחושב שאתה הבוס אבל אני לא עובד עדיין אצלך ובשבילך. במילים אחרות אתה אולי יותר חזק ממני כעת אבל עדין לא תגיד לי מה לעשות".

רוכב אופניים ספרדי אלברטו קונטאדור במירוץ טור דה פראנס. Doug Pensinger, GettyImages
פרום עדיין לא הבוס שלו. קונטאדור/GettyImages, Doug Pensinger

ויש גם מנצח

כאמור, רוי קושטה הרוכב הפורטוגלי בן ה-26 של קבוצת מוביסטאר ניצח היום את הקטע ה-16 שהסתיים בגאפ באלפים הגבוהים מתוך קבוצת בריחה של 26 רוכבים. הניצחון של קוסטה הגיע אחרי התקפה מכרעת בעלייה האחרונה "הקול דה מנסה". זה היה ניצחונו השני של הפורטוגלי בתולדות הטור. קושטה מאוד מנוסה, אלוף פורטוגל ברכיבה נגד שעון, ומנצח הטור של שוויץ בשנתיים האחרונות, שרק חיכה לשעת הכושר הנכונה ועקץ.

מבחינת קבוצת מוביסטאר שקיוותה להוציא הרבה יותר בטור הזה, היה זה סוג של פרס ניחומים, והאגרוף הקפוץ של קושטה על קו הסיום שיחרר הרבה מאוד תסכול שהצטבר במחנה הספרדי. "הייתי חייב להיות מאוד קשוב בטיפוס האחרון כשאני צופה ברוכבים האחרים" אמר רוי קושטה. "הרגשתי שזה המקום הנכון ללכת על זה. ידעתי כמה מרחק יש עד לחלק העליון של העלייה, וידעתי שאם אגיע לפסגה, יהיה לי סיכוי טוב להישאר מקדימה ולנצח".

רוכב פורטוגלי רוי קושטה מנצח בקטע 16 במירוץ טור דה פראנס. רויטרס
ידע מתי לעקוץ. קושטה/רויטרס

צרפת על הקרשים

הרוכבים הצרפתים שמנסים פעם אחר פעם לעשות משהו בטור הזה יצאו שוב על הפנים כשחצי תאוותם בידם. גם היום היו הרבה מאוד רוכבים צרפתים בקבוצת הבריחה, אבל הפעם זה הספיק רק למקום השני, כשכריסטוף ריבלון (AG2R) ניצח את המאוץ של חבורת החוד השנייה שהגיעה אחרי קושטה. בנוסף, טיבו פינו (FDJ) שסיים בשנה שעברה את הטור במקום ה-10 וגם ניצח את הקטע ה-8 על הדרך, נאלץ לפרוש בשל בעיות בריאותיות. גם דני ואן פופל בן ה-20, הרוכב הצעיר בטור השנה ארז את המזוודות ופרש.

במסיבת עיתונאים שקיימה סקסו בנק טינקוף ביום המנוחה חלק אלברטו קונטאדור הרבה מאוד שבחים לכריס פרום. הוא ציין שלעתו הוא חף משימוש בחומרים אסורים, אבל הבטיח שהוא יעשה את הכול כדי להפתיע את הבריטי. הטקטיקה של קבוצת סקסו טינקוף בנק בעלייה האחרונה הייתה לנסות ולפרק את באוקה מולמה הנמצא כרגע במקום השני ועל הדרך אולי לבחון את פרום.

הם זכו לסעד בלתי צפוי מצידו של יואקים רודריגז וקבוצתו קאטיושה שגם היא שמה את הרגל על הדוושה. חיש מהר ניתקו חבורת הפייבוריטים מהדבוקה הראשית וניהלו קרב לחיים ולמוות בינם לבין עצמם. פרום, ובמיוחד הפועל הנאמן שלו ריצ'י פורט הטסמני, בלמו כל ניסיון של יציאה קדימה. קונטדור ניסה לפחות פעמיים לרקוד על הפדלים כדרכו אבל מול פרום החזק זה היה ללא תכלית מעשית.

רוכב אופניים הולנדי באוק מולמה. Doug Pensinger, GettyImages
הטקטיקה נגדו לא עבדה. מולמה/GettyImages, Doug Pensinger

תחזית מזג האוויר

המפסידים הגדולים של היום הם לורנס טן דאם ההולנדי, שאיבד את מקומו לניירו קווינטנה, הקולומביאני הקטן שמוצא את עצמו כבר במקום החמישי. גם לג'ייקוב פוגלסאנג מקבוצת קטיושה היה יום לא טוב במשרד והוא ירד למקום השמיני. מיכאל קוויטובסקי הפולני ממשיך לאבד גובה וירד למקום ה-11. לעומתם יואקים רודריגז ודניאל מרטין שיפרו את מעמדם ועלו למקומות ה-7 וה-10 בהתאמה.

כדאי לשים לב גם לעובדה כי למרות שהמהירות הממוצעת לא הייתה היום גבוהה במיוחד (43.3 קילומטרים) הרי שאסור לאף רוכב, במיוחד לאילו המדורגים בטופ 10 לאבד את הריכוז ולו לשנייה אחת. כל שניה של איבוד בריכוז עלולה להסתיים באסון.

מחר (רביעי) בקטע ה-17 צפוי לנו מרוץ אישי נגד שעון לאורך 32 קילומטרים מאמברון לשורז'. המרוץ הזה בנוי טופוגרפית מתוואי דרך מאוד לא שגרתי שכולל שתי עליות לא פשוטות מדרגה 2. מסלול הקטע מתאים לרוכבים מטפסים שיודעים גם לטוס בירידות. זה לא פשוט וזה מסוכן. אני צופה קרב מאוד קשה בעשירייה הראשונה היות והרוכבים האלה הם המטפסים הטובים ביותר בטור השנה. כדאי גם לקחת בחשבון את תנאי מזג האוויר.

עד כה נהנו הרוכבים ממזג אוויר קיצי מושלם. אפילו חם. בהרים הגבוהים מזג האוויר משתנה במהירות. ברגע שיתחיל לרדת גשם, הולך להיות מירוץ אחר לגמרי. המהדורה ה-100 של הטור דה פראנס תמשיך להיות מעניינת ומותחת עד הרגעים האחרונים שלה. לי רק נותר להצטער שהחגיגה הצהובה הזו תסתיים בעוד פחות משבוע.

רוכבי אופניים במירוץ טור דה פראנס. Doug Pensinger, GettyImages
מקווים שמזג האוויר יישאר ככה. הרוכבים, היום/GettyImages, Doug Pensinger

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully