וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד ארוכה הדרך אל השער: סיכום הקטע ה-13 בטור דה פראנס

אייבי גילת, מאונטן בייק אקשן, בשיתוף "אופניים",

12.7.2013 / 22:24

פרום עדיין עם החולצה הצהובה, אבל הולך ונחלש, קונטאדור מתחזק, ומולמה נראה כמו סוס שחור. אייבי גילת מסכם את הקטע ה-13 וצופה טור פתוח לחלוטין עד לרגע האחרון

הקטע ה-13 של הטור דה פראנס, שהסתיים בסנט אמנד מונטרו אחרי 173 ק"מ, היה אמור להיות בסך הכול קטע מעבר לקטעים החשובים ביותר. אבל בטור כמו בטור אין רגע אחד דל. מארק קאבנדיש, האלוף הבריטי מקבוצת אומגה פארמה קוויק סטפ, ניצח את הקטע בספרינט הפיניש כשהוא מקדים את פיטר סאגאן, האלוף הסלובקי מקבוצת קנונדייל ומחזיק החולצה הירוקה. במקום השלישי הגיע הרוכב ההולנדי באוקה מולמה מקבוצת בלקין שהופך להיות ה"סוס השחור" של טור 2013 ואחד המועמדים הרציניים ביותר לפודיום בשאנז אליזה. בכך מגיע מארק קאבנדיש למספר הבלתי נתפש של 25 ניצחונות בקטעים בטור דה פראנס. מדהים.

המפסיד העיקרי בקטע הזה הוא כריסטופר פרום, שאמנם ממשיך להחזיק בחולצה הצהובה זה היום החמישי ברציפות, אבל מאבד כמעט 1:10 דקות ליריביו העיקריים, ובראשם באוקה מולמה ואלברטו קונטאדור הספרדי.

לאתר MBA בשיתוף אופניים

רוכב האופניים הבריטי מארק קאבנדיש חוגג זכייה בקטע ה-13 של הטור דה פראנס. רויטרס
בטור אין רגע דל. קאבנדיש/רויטרס

אם יש דבר שמאפיין את הטור דה פראנס 2013 זה העובדה שהכול בו פתוח, שום דבר איננו סגור, בדיוק כפי שהמארגנים רצו. התסריט הצפוי של הקטע היה של קבוצת בריחה שתלך כמעט עד הסוף, כאשר קבוצות המאיצים סוגרות עליה והקטע מסתיים בספרינט המוני של הדבוקה העיקרית. מה שקרה בפועל הייתה קבוצת בריחה של שישה רוכבים שנסגרה מוקדם מהצפוי. לאחר מכן, בשל רוחות הצד העזות, נוצר נתק בדבוקה העיקרית ומרסל קיטל נותר מאחור כאשר קבוצות בלקין ואומגה פארמה קוויק סטפ מנסות כל הזמן להגדיל את הפער.

לנצל את החולשות של היריב לטובתך הוא שם המשחק. ואז המדורג עד לקטע הנוכחי אלסנדרו וולוורדה מקבוצת מוביסטאר הספרדית התפנצ'ר. מקדימה התחילו לעבוד חזק מאוד קבוצות בלקין ואומגה פארמה קוויק סטפ כל אחת מהאינטרסים שלה. לעזרתו של וולוורדה ירדו כל חבריו אבל כאשר המהירות של הדבוקה מקדימה היא מעל 60 קמ"ש הפער רק הלך וצמח. האמת, מאוד לא אהבתי את ההתנהגות של הקבוצה ההולנדית. חונכתי על פי ערכים של הגינות בספורט. הייתי מעדיף שהם יחכו לוולוורדה וינסו לנצח אותו בפייר פליי. אבל להולנדים כנראה זה ממש לא שינה דבר והם לחצו על הדוושה בשיא הכוח. התוצאה היא שוולוורדה איבד 8 דקות בסיום הקטע ולמעשה יצא מתמונת הפודיום בטור דה פראנס 2013.

אמר פעם מישהו ש"כדי לנצח את הטור דה פרנס צריך לעבוד קשה במשך שלושה שבועות , אבל אפשר להפסיד אותו בשנייה אחת של חוסר ריכוז". זה מה שקרה לדעתי היום לוולוורדה וחבל. כי ככה לפחות לדעתי זה היה לנצל כשל טכני לטובתך. זה מאוד מזכיר לי את התקרית של "השרשרת שנפלה" לאנדי שלק ושאלברטו קונטאדור לא חיכה לא וקיבל על כך המון ביקורת. או את ארמסטרונג שניצל רוחות צד עזות ליד הים כדי לברוח לקונטאדור.

רוכב אופניים ספרדי אלחנדרו ולורדה. רויטרס
שנייה של חוסר ריכוז והכול יורד לטמיון. ולוורדה/רויטרס

הנקודה המשמעותית השנייה שהייתה היום בקטע ארעה כ-30 ק"מ לסיום. דניאלה בנאטי המאיץ שהובא במיוחד לקבוצת סקסו – טינקוף בנק זיהה איזו שהיא התרופפות ועף קדימה יחד עם חבורה של מובילים שכללה את אלברטו קונטאדור, בואקה מולמה ולורנס טן דם. החולצה הצהובה נותרה מאחור. וכאן אני חייב לומר שלכריס פרום אין בטור הזה קבוצה שתעבוד עבורו. אחרי שווסיל קיריינקה לא עמד במגבלת הזמן, ואדוואלד בואסון נפצע, נותרה קבוצת סקיי רק עם 7 רוכבים. אי אפשר לנצח את הטור דה פראנס בלי קבוצה של רוכבים שתעבוד בשבילך ותקריב את עצמה בשביל המנהיג של הקבוצה.

קבוצת הבריחה זיהתה את החולשה הזו של כריס פרום וניצלה את המצב לטובתה עד כמה שאפשר. קבוצת סקסו – טינקוף בנק תקפו את פרום דווקא במישור וחשפו את החולשה של קבוצת סקיי. במלחמת ההתשה הזו שנקראת הטור דה פרנס קזזו הרוכבים שדולקים אחרי פרום ביתרון המשמעותי שלו וכרגע הפער בין פרום למולמה הוא 2:28 דקות. אלברטו קונטאדור שנמצא במקום השלישי מרוחק עוד 17 שניות.

הרבה מעבר לכך, הקבוצות והרוכבים הבכירים גילו את הנקודות הכואבות של קבוצת סקיי והם ימשיכו לתקוף ללא הרף. המהדורה ה-100 של הטור דה פראנס רחוקה מאוד מסיומה וככל שהימים עוברים נראה שהפערים הקטנים שקיימים בין המועמדים הבכירים ידחו את ההכרעה ממש לסופו של הטור. כריס פרום גם מאבד הרבה מאוד מכוח ההרתעה שלו ובעצם היריבים שלו מבינים שברגע שיצליחו לבודד אותו מהקבוצה ויתקפו אותו הם בהחלט יכולים גם לנצח אותו.

רוכב אופניים בריטי כריס פרום במירוץ טור דה פראנס. רויטרס
אין מי שיעבוד בשבילו. פרום/רויטרס

נראה לי שמי שינצח את הטור דה פראנס 2013 יהיה הרוכב שיהיו לו הכי מעט ימים קשים בדרך לפאריס. הייתי רוצה לחשוב שלפרום היה יום קשה כזה בקטע ה-13. בינתיים מה שנראה הוא שבעוד שהיריבים שלו רק הולכים ומתחזקים, וכפועל יוצא מכך גם מעיזים יותר ותוקפים, כריס פרום רק הולך ונחלש. התחזית שלי בתחילת הטור דברה על מאבק של כריס פרום ראש בראש עם אלברטו קונטאדור. לא לקחתי בחשבון את באוקה מולמה ההולנדי שהפך להיות הפתעת הטור 2013. כפי שהדברים נראים כעת זה לא הולך ניצחון בנוק אאוט אלא מלחמה עקובה מדם כל הדרך עד לפאריס. קריס פרום יצטרך לעבוד מאוד קשה כדי לנצח את הגרנד טור הראשון שלו. כפי שהדברים נראים לי כעת זה יהיה מאוד מאוד צמוד.
ואיך אפשר בלי קצת דברים פיקנטיים?

הניצחון השלישי של מרסל קיטל בקטע ה-12 הכניס אותו למועדון מאוד מכובד של 5 רוכבים גרמנים שניצחו 3 קטעים בטור אחד: אנדראה גרייפל שניצח 3 קטעים בטור 2012, אריק זאבל בשנים 1997 ו-2001, יאן אולריך בשנת 1998, ורודי אלטיג בשנים 1963 ו-1966. השיא אגב שייך לדיטריך טוראו שניצח 5 קטעים בשנת 1977.

עובדה מעניינת אחרת קשורה למרוצי הקריטריונים אליהם מוזמנים הרוכבים אחרי הטור דה פראנס ושהם מקבלים מהמארגנים הרבה מאוד כסף. מארק קאבנדיש ניצח בקטע ה-13 ולא יוזמן לקריטריון הולנדי כזה בבוקסמיר בשל המגע שהיה לו עם טום ווילרס הרוכב הבלגי של קבוצת ארגוס שימנו ושגרם בעקיפין לנפילתו. מארגני המרוץ החליטו שלא להזמינו בטענה שהתנהגותו של המאיץ הבריטי לא הייתה הוגנת.

ביום שבת מחכה לרוכבים הקטע ה-14 מסנט פורסן סור סיול לעיר ליון באורך של 191 ק"מ. אם חושבים שמחכה לרוכבים יום של "טיול" אז זהו שלא. הטופוגרפיה של הקטע מזכירה מסורית עם שיניים חדות. אנחנו קוראים לטופוגרפיה כזו בשם "גבעות מתגלגלות". יכול מאוד להיות שנראה קבוצת בריחה חזקה שתלך עד הסוף. מעניין יהיה לראות את המועמדים הבכירים. האם סקסו – טינקוף שעשו מאמץ עליון כדי להשאיר את אלברטו קונטדור במרוץ ישלמו את המחיר?. אישית אני מאמין שבקטע ה-14 הרוכבים הבכירים ישמרו את הכוחות שלהם לקראת ההתמודדות האימתנית הצפויה להם בקטע הארוך ביותר בטור השנה ביום ראשון עם הסיום על הר וונטו. אבל גם המהלך הטקטי של קבוצת סקו – טינקוף היום היה מאוד מפתיע. במידה ויזהו צל קלוש של חולשה מצידו של פרום יעוטו הרוכבים הבכירים על ההזדמנות כמוצאי שלל רב. הטור הזה מלא דרמות ואקשן ולדעתי יוכרע רק בשלביו האחרונים ולכן חשובה כל שנייה, חשוב לא לאבד ריכוז, וחשוב לנצל כל הזדמנות.

רוכב אופניים גרמני מרסל קיטל מנצח במירוץ טור דה פראנס ליד מארק קאבנדיש. רויטרס
הכול פתוח עד לשער הניצחון/רויטרס

הקטע ה-13 בטור דה פראנס: מארק קאבנדיש ניצח, פרום מוביל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully