וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוהר בלי רישיון: עלייתו המטאורית של ז'ופרה קונדוגביה

13.7.2013 / 7:00

לפני קצת יותר משנה עוד שיחק ז'ופרה קונדוגביה בלאנס והושם ללעג לאחר שנתפס עם רישיון מזויף. עכשיו הוא מוביל את צרפת להישג היסטורי במונדיאליטו ונחשב לאחד הצעירים המבוקשים באירופה. צ'לסי, ריאל והקבוצות של מנצ'סטר כבר מכירות את האח של וראן

דייגו קוסטה, חלוצה הברזילאי של אתלטיקו מדריד, ידוע כפרובקטור לא קטן. פרחח שלא מסתיר לרגע את היותו פרחח, ומי שמסוגל להוציא משלוותם גם שחקנים קרי רוח כמו צ'אבי אלונסו. ב-27 בפברואר 2013, ז'ופרה קונדוגביה היה הקורבן התורן שלו. בתוספת הזמן של גומלין חצי גמר הגביע, במצב של 2:2 שמעלה את אתלטיקו לגמר על חשבון סביליה, גלש קונדוגביה לרגליו של הברזילאי ולאחר מכן הוסיף בעיטה ברוטאלית ומכוערת למבושיו. יומיים לאחר מכן, כשהבין כי הושעה לארבעה משחקים, קונדוגביה חשף את השד הגזעני בטוויטר. "בקצרה, מר קוסטה, בפעם הבאה תשמור את קולות הקוף לעצמך", צייץ הקשר בן ה-20. "אדום ראשון בקריירה, ואני בחוץ לארבעה משחקים". הגילוי החדש הוביל להפחתת העונש לשני משחקים בלבד, ובמפגש האחרון מול קוסטה ואתלטיקו בליגה ידע כבר קונדוגביה לא ליפול למלכודת הקבועה.

כזה הוא קונדוגביה. טועה, לומד ויודע לא לחזור על השגיאות. כך הפך מ"אגואיסט חסר אכפתיות" לשם הגדול הבא בפס הייצור של לאנס, כך העביר עונת בכורה מרשימה בליגה הספרדית למרות שהגיע לסביליה כאלמוני וכך הוא מוביל כעת את נבחרת צרפת עד גיל 20 באליפות העולם הנערכת בטורקיה. צרפת ידעה זכייה בגביע העולמי והייתה גם אלופת אירופה, אבל את המונדיאליטו - למרות שנתונים מפוארים ועשרות כוכבים שעברו דרך הנבחרת הצעירה - היא מעולם לא לקחה. דור 93', שבשבועיים האחרונים מחזק את מעמדו כדור הזהב החדש של צרפת, יכול לעשות היסטוריה בגמר הטורניר מול אורוגוואי ולהעניק לרפובליקה תואר בו לא זכתה מעולם. קונדוגביה, שפורח לצד פול פוגבה ונחשב לאחד הקשרים המוערכים והמבטיחים באירופה, לא מוכן להסתפק בתואר ראשון בקריירה. הוא רוצה גם הכרה. ותיקון.

ז'ופרה קונדוגביה שחקן נבחרת צרפת עד גיל 20. AP
היכולת המשובחת במונדיאליטו הפכה אותו לאחד השחקנים המבוקשים באירופה. ז'ופרה קונדוגביה/AP

הם היו שלושה. רפאל וראן, תורגן הזאר (אחיו הצעיר של אדן) וז'ופרה קונדוגביה. באפריל 2010, אז היו רק בני 17, הקפיץ אותם המאמן ז'אן גי וואלם מקבוצת הנוער לבוגרים של לאנס. טעימה ראשונה מאימונים בקצב של הליגה הראשונה, במועדון פאר שירד מנכסיו ושקוע בזיכרונות מעונת האליפות של 1998. וראן וקונדוגביה עלו יחד והיו בלתי ניתנים להפרדה. "החלום שלנו היה להפוך יחד למקצוענים", אמר קונדוגביה. הקשר היה הראשון שקיבל זימון לסגל, אבל וראן הקדים אותו בשבועיים כדי לרשום את הופעת הבכורה בליגה, בתחילת נובמבר 2010. הוא גם יצא ראשון מהחממה, והקשר בין שני "האחים" נותק. לא להרבה זמן.

נחזור קצת אחורה. הרקע של קונדוגביה מזכיר לא מעט קשרים אחוריים שפיארו בשני העשורים האחרונים את סגל נבחרת צרפת. הוא נולד ב-1993 לזוג מהגרים מהרפובליקה המרכז אפריקאית (אחיו אוונס מייצג את הנבחרת הזאת, בה משחק גם דויד מנגה), החל לשחק כדורגל בקבוצה המקומית של נאנדי בגיל 6 ונקלט על ידי אחד ממגלי הכישרונות של לאנס בגיל 11. הוא הצטרף לאקדמיה המפוארת של הקבוצה מצפון צרפת, וכאמור בגיל 17 עלה לבוגרים ושיחק 116 דקות בעונת הירידה לליגה השנייה. בעוד החבר וראן נמכר ב-10 מיליון יורו לריאל מדריד בקיץ 2011, קונדוגביה נדרש להתרגל למציאות החדשה של לאנס בליגת המשנה. המאמן החדש ז'אן לואי גרסיה שם בו את מבטחו, וקונדוגביה ניצל את עונת המעבר של לאנס (מקום 12) כדי לצבור ניסיון ולהציג את כישוריו כאחד הצעירים המבטיחים במדינה.

למרות 32 משחקי ליגה (עם שער בודד), מחמאות מצד פרשנים ברחבי המדינה והשתייכות קבועה לנבחרות הנוער של צרפת, דווקא בלאנס לא התרגשו מהטאלנט החדש. האוהדים טענו שהוא לא בוגר (מה עוד אפשר להגיד על ילד בן 19?) וחסר אכפתיות, ובתקשורת המקומית חגגו על ההיתקלות שלו עם המשטרה. קונדוגביה נתפס נוהג ללא רשיון, וכשנלקח לתחנת המשטרה שלף לפתע רישיון נהיגה שהיה מזויף, ובצורה מביכה (במקום Belgique נכתב Blegique). האירוע עלה לו בקנס של 7,000 יורו ובגיחוכים מצד אוהדי קבוצתו.

כך, לאנס שמחה למכור את השחקן שנה לפני שיעזוב ללא תמורה בתום חוזהו. על השולחן הונחו הצעות של 6 מיליון יורו מצד יובנטוס ונאפולי, אבל קונדוגביה ואביו נענו להזמנה של סביליה ויצאו להתרשם מהמתקנים של המועדון האנדלוסי. הביקור באפריל שכנע את קונדוגביה, שהבטיח לחתום אחרי אליפות אירופה עד גיל 19. בטורניר האירופי הוא החמיץ את הפנדל המכריע בחצי הגמר מול ספרד, אך הותיר רושם נהדר, זכה כצפוי לכינוי "פטריק ויירה החדש" וקיבל הצעות נוספות. זה לא מנע מהקשר לעמוד במילתו ולהצטרף לסביליה. בדיוק באותו מסלול בו בחר סיידו קייטה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שחקן לאנס רפאל וראן מול שחקן ליון יוהאן גורקוף. AP
האח היה הראשון שהופיע בבוגרים והראשון שעבר לספרד. רפאל וראן במדי לאנס/AP

אף אחד לא הכין את קונדוגביה למעבר כל כך חד. באמצע מאי 2012 הוא ערך את משחקו האחרון במדי לאנס, בהפסד החוץ מול ריימס. ארבעה חודשים לאחר מכן, הוא נכנס כמחליף בדקות הסיום ורשם את הופעת הבכורה שלו במדי סביליה, בניצחון הביתי 0:1 על ריאל מדריד הגדולה. "זו ההתחלה האידיאלית, לשחק בבית מול ריאל. קיבלתי 10 דקות, ניצחנו, אי אפשר לבקש יותר", אמר לתקשורת בלאנס לאחר הופעת הבכורה. "סביליה פשוט רצתה אותי יותר מיובנטוס ולכן בחרתי בה. זו הייתה החלטה שלי. הבנתי ששם יש לי סיכוי טוב יותר לתפוס מקום בהרכב". הוא צדק.

המאמן מיצ'ל היה האיש שהתחיל את העונה על הקווים, ובמחנה האימונים ניסה תחילה את קונדוגביה כמגן שמאלי, תפקיד אותו אייש השחקן בעברו בזכות היותו שמאלי. אחרי משחק אחד הוא זנח את הרעיון, ומאז הצרפתי משחק אך ורק בקישור. דווקא אחרי עזיבתו של מיצ'ל, תחת שרביטו של אונאי אמרי, הפך קונדוגביה לשחקן מפתח בקבוצה האנדלוסית והיה אחד מנקודות האור הבודדות שלה בעונה הבינונית. "לא היה לנו שחקן כזה בקישור מאז סיידו קייטה", התלהבו אוהדי סביליה מההשקעה של הקשר הדינמי, שלעתים מתאמץ יתר על המידה ולכן לא מסיים משחקים (הוחלף ב-13 מ-24 בהם פתח).

כולם הצביעו על הצד הטכני במשחק של הקשר הצרפתי כטעון שיפור ופרשנים רבים הדגישו בצדק את ההסתמכות היתרה של קונדוגביה (1.88 מ', 77 ק"ג) על האתלטיות שלו, אולם ציינו באותה נשימה את המיקום הנהדר שלו, התיקולים המתוזמנים והיכולת להפעיל לחץ על היריבה במרכז השדה. מעל 80 אחוזי הצלחה במאבקים שלו על הכדור ו-88 אחוזי דיוק במסירות, מספרים את הסיפור. פרט לאותו מקרה עם ניחוח גזעני בחצי גמר הגביע, קונדוגביה ידע לשלוט במזג החם שלו והפחית את מאזן הכרטיסים הצהובים שלו משמונה בלאנס לארבעה בלבד בסביליה.

גם המרחק מהחברים בבית עשה לכישרון הצעיר רק טוב וחייב אותו להתבגר במהרה. אלא שבקיץ הנוכחי הוא עשוי להתחיל שוב מחדש. במקום אחר. סביליה, שרכשה אותו ב-3.5 מיליון יורו בלבד ונעזרה בקבוצת ההשקעות "דויין" ששילמה מחצית מהסכום, מצויה בקשיים כלכליים ולא מתכוונת לסרב להצעות. את חסוס נבאס כבר מכרו האנדלוסים למנצ'סטר סיטי, ושני הבאים בתור על מדף המבוקשים הם אלברו נגרדו וקונדוגביה. לצרפתי יש סעיף שחרור של 20 מיליון יורו, אבל כל סירוב של סביליה להצעה גבוהה מ-8 מיליון יורו יחייב את הנשיא חוסה מריה דל נידו לפצות את קבוצת ההשקעות ב-50 אחוזים. הקבוצות הגדולות ביבשת יודעות, אם כך, שמדובר במציאה כלכלית ומקצועית. אליפות העולם עד גיל 20 רק חידדה את המסקנה.

ז'ופרה קונדוגביה שחקן סביליה מול ראול אלביול שחקן ריאל מדריד. Jasper Juinen, GettyImages
במאי שיחק מול ריימס בליגה השנייה בצרפת, בספטמבר כבר פגש את ריאל מדריד. ז'ופרה קונדוגביה במדי סביליה/GettyImages, Jasper Juinen

גם אם לא תזכה בו, המונדיאליטו בטורקיה שייך לצרפת. מצחיק להגיד את זה על טורניר עד גיל 20, אבל צרפת העמידה נבחרת מנוסה. פרט לשוער המוכשר אלפונס אראולה, ששימש כשוער השלישי של פריס סן ז'רמן, יתר עשרת שחקני ההרכב הראשון של הנבחרת נחשבים גם לשחקני הרכב בקבוצותיהם. שמונה מתוכם מגיעים עם ניסיון של עונה אחת לפחות בליגה הבכירה, עוד שניים הצטיינו בליגת המשנה. זה נתון שאין לו אח ורע בנבחרות נוער שכאלה. לא באליפות הנוכחית ולא באליפויות קודמות. רק לשם השוואה, חסה וג'רארד דאולופאו, הכוכבים הגדולים של ספרד, אלה שהדיחו את הצרפתים בחצי הגמר האירופי בדיוק לפני שנה, רשמו יחד שתי הופעות ליגה ו-32 דקות במדי הקבוצות הבוגרות של ריאל מדריד וברצלונה, בהתאמה.

צרפת? שימו לב: קורט זומה בן ה-18 נחשב כבר שנתיים לשחקן הרכב בסנט אטיין, בעוד סמואל אומטיטי היה המגן השמאלי הפותח של ליון. בנבחרת הוא משמש כרגע כבלם רק מפני שבצד שמאל ניצב לוקא דין הנפלא, שנחשב לדעת רבים למגן הטוב בליג 1 בעונה החולפת במדי ליל וכעת נאבקות על שירותיו פריס סן ז'רמן ומונאקו שמוכנות לשלם כ-13 מיליון יורו. הלאה. המגן הימני דימיטרי פולקייה צבר תקופת הרצה בסיום העונה במדי ראן, במרכז הקישור נמצאים ג'ורדן ורטו שהיה אחד מדמויות המפתח בעלייה של נאנט, פוגבה המוכר מיובנטוס וקונדוגביה, ובאגפים ז'אן כריסטוף באהבק (ישתף פעולה בעונה הקרובה עם מאור מליקסון בוולנסיין) ופלוריאן תובאן הפנטסטי שהיה תגלית העונה בבאסטיה וכעת נמצא בפלונטר בליל. תוסיפו לזה את יאיא סאנוגו, הרכש הטרי של ארסן ונגר, אל תשכחו את וראן הפצוע שכבר השתלב בנבחרת הבוגרת, ותבינו מדוע בצרפת כבר מפנטזים על דור זהב.

הכישרון בנבחרת הזו נוטף מכל עבר, אבל הכול בנוי סביב הצמד פוגבה-קונדוגביה. הראשון הוא הקפטן, אפוף תהילה אחרי עונת אליפות נפלאה עם יובנטוס. ועדיין, בטורניר הנוכחי קונדוגביה מצליח להתעלות גם עליו, עם הצגת שיפור ניכר בכל הקשור לפן ההתקפי במשחקו. בכל מקרה, השניים מהווים את היתרון הכי בולט של צרפת על פני היריבות. "זה צמד פיזי ומפחיד, אבל גם טכני שמסוגל לאיים על השער ללא הרף", הסביר מאמן נבחרת ארצות הברית, טאב ראמוס. האמריקאים דווקא הצליחו לסחוט תיקו מצרפת, שסבלה בשלב הבתים עם ניצחון קשה על גאנה והפסד לספרד. במשחקי ההכרעה הלחץ כבר השתחרר, עם רביעיות לרשת טורקיה ואוזבקיסטן ועוד ניצחון על גאנה בחצי הגמר. קונדוגביה עצמו כבש במשחק הפתיחה וגם נגד הטורקים בשמינית, ובחצי הגמר סיפק בישול לכוכב המשחק תובאן.

"כשז'ופרה טוב, כל הקבוצה טובה", הסביר המאמן מנקובסקי, בעצמו שחקן לאנס לשעבר ומי שמכיר את קונדוגביה מאז גיל 16. "השנה בסביליה עשתה לו שירות מצוין. הוא צבר ניסיון ועכשיו יודע בדיוק מתי זה הזמן לנסות ולכבוש. בקצב הזה, בשנה הבאה הוא יהיה חלק מנבחרת צרפת הבוגרת. הוא יודע שהמועדונים הגדולים שלחו סקאוטים כדי לעקוב אחריו. זה לא מפריע לו". מנצ'סטר יונייטד, מנצ'סטר סיטי, צ'לסי, ארסנל, מילאן, אינטר, ריאל מדריד. כולן הוזכרו כמועמדות פוטנציאליות לקלוט את קונדוגביה, והאח וראן כבר החל במסע שכנועים. ההצעה של יונייטד מעניינת מאוד את סביליה, שכן השדים האדומים עשויים להשאיר את השחקן לעונת התחשלות נוספת כמושאל. ונגר, מצדו, שוב הרגיש כי הוא מאבד אחיזה על יהלום צרפתי והדגיש: "איני מעוניין לדבר על קונדוגביה כי כולם רודפים אחריו". שריקת הסיום של גמר המונדיאליטו, תיתן את האות לפתיחת המרדף אחר קונדוגביה.

ז'ופרה קונדוגביה שחקן נבחרת צרפת עד גיל 20 עם מאמנו פייר מנקובסקי. AP
משוכנע שהשחקן שלו יכול להיות חלק מסגל צרפת הבוגרת למונדיאל בברזיל. פייר מנקובסקי עם ז'ופרה קונדוגביה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully