וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השמים הם הגבול בשבילו: על הקטע השמיני בטור דה פראנס

אייבי גילת, מאונטן בייק אקשן, בשיתוף "אופניים"

6.7.2013 / 20:22

כריס פרום וקבוצת סקיי הנחיתו מכה פסיכולוגית כואבת לשאר הרוכבים בטור, אבל אייבי גילת מבטיח: שום דבר עוד לא סגור

איזה יום מדהים היה לנו? אבל בואו נתחיל מהסוף. החולצה הצהובה שהייתה עד היום אצל דריל אימפיי הדרום אפריקאי, שוב עוברת ידיים בפעם החמישית בטור 2013 ומונחת הערב על כתפיו של כריס פרום, שניצח את הקטע השמיני של הטור ועל הדרך לקח גם את החולצה המנוקדת של המטפסים.

לאתר MBA בשיתוף אופניים

רוכב בריטי כריס פרום עם החולצה המנוקדת במירוץ טור דה פראנס. GettyImages
תשאיר קצת חולצות לאחרים. פרום עם החולצה המנוקדת/GettyImages

כולם מדברים על הרי האלפים ועל האלפדואז אבל השלב הראשון של הטור בהרי הפירנאים החביא בתוכו את העלייה לנקודה הגבוהה ביותר במירוץ השנה, את ה-"קול דה פאייר" שמזדקר לגובה של 2,001 מטרים. לאור ניצחונו החד משמעי של פרום והצורה שבה הביס את יריביו, השאלה הגדולה חייבת להישאל: האם טור דה פראנס 2013 גמור?

התשובה היא חד משמעית, לא. השלב השמיני הוכיח שוב בפעם המי יודע כמה עד כמה קבוצת סקיי רוכבת בצורה טקטית וחכמה, וגם עד כמה פרום נמצא ברמה אחרת מעל כל יריביו, אבל זה לא נגמר. בהודעה שפרסמה קבוצתו של אלברטו קונטאדור מייד לאחר שהסתיים הקטע, מתרצים מנהליו של הרוכב את חולשתו מול פרום בטענה שהיה לו יום רע ושיש עוד הרבה פסגות בדרך לשדרות האליזה.

אז הם אמרו. אז מה? הרבה חלומות ירדו לטמיון בטיפוס המתיש לאקס טרואה דומיין. רוכבים פייבוריטים רבים שהגיעו עם תקוות גדולות פוצצו ראש מנוע ואיבדו זמן יקר. קונטאדור, קיידל אוונס ואנדי שלק איבדו בין דקה ארבע דקות שזה נצח במונחים של הטור. יהיה להם מאוד מאוד קשה לחזור לתמונת הפודיום והם ייאלצו להשקיע המון אנרגיה כדי לרדוף אחרי פרום, פורט וקבוצת סקיי.

כריס פרום רוכב בריטי במירוץ טור דה פראנס. AP
מכה פסיכולוגית כואבת לשאר המתחרים. פרום/AP

דה סקיי איז דה לימיט

מה שברור לכל הוא היווצרותו של ראש חץ ברור של שני הרוכבים מקבוצת סקיי, יחד עם ולוורדה הספרדי, שכנראה ירקדו את הריקוד הזה לפחות במהלך השבוע הקרוב. מעתה ואילך כל היריבים של קבוצת סקיי, שהוכו היום שוק על ירך, ייאלצו לרדוף אחריהם, ולהוציא הרבה אנרגיה בעוד שלפי האגדות לפחות, מי שמחזיק את החולצה הצהובה תמיד מסוגל לייצר ברגליים עוד כמה וואטים. דבר אחד ברור: הטופוגרפיה של הקטע השמיני הבהירה מיד שההצגה של המאיצים הסתיימה והם נכנסו ל"גרופטו" – אותה קבוצת הרוכבים שמזדנבת מאחור ומצליחה לסיים את הקטע במסגרת מגבלת הזמן.

הסיפור של היום היה גם הסיפור של רוכב האופניים הקולומביאני המצטיין וניירו קווינטנה שמשך את הפלטון במשך קילומטרים רבים ונתפס ממש לפני הפסגה. אם היה מזנק מאוחר יותר ייתכן שגם היה מצליח לחלוף ראשון על קו הסיום. אבל בספורט אין אולי. יש תוצאות. קבוצת הבריחה של היום כללה ארבע רוכבים: ז'אן מארק מרינו (סוג'אסון), ג'וני הוגרלנד (וקנסוליי), קריסטוף לבלן (Ag2r), ורודי מולארד (קופידיס). החבורה רכבה באומץ רב 140 קילומטרים בראש הדבוקה העיקרית, אבל זה לא עזר להם. המטחנה של קבוצת סקיי עבדה בצורה מזהירה ובעלייה האחרונה נותרו בפרונט רק 25 רוכבים.

ואז זה קרה. כריס פרום הפעיל מנוע טורבו וחצה את קו הגמר ראשון כאשר הוא מוחץ את יריביו באמירה: "חברים, השנה אני הבוס של הטור". מבחינה פסיכולוגית הייתה זו אבחת גרזן שירדה על ראש כל יריביו ובעיקר על זה של קונטדור שיצטרך כוחות אדירים כדי לסגור את הפער. רק שלא יתפסו את הבריטי על שימוש בחומרים אסורים. הטיפוס שלו בעלייה האחרונה היה ממש לא אנושי. לעומתו נראו יריביו איטיים להחריד .

לקבוצת סקיי יש כעת שני רוכבים מובילים בטור דה פראנס. הראשון הוא הבוס והשני הוא הפועל שלו. בניגוד לשנה שעברה, בה פרום לא כל כך אהב את מנהיגותו של וויגינס, פרום ופורט הם חברים טובים גם מחוץ למעגל התחרויות. הם מתאמנים, אוכלים וישנים יחד. כך שמבחינת קבוצתם היה זה עוד פרק מזהיר.

רוכב אופניים אוסטרלי ריצ'י פורטה. GettyImages
חברים טובים גם מחוץ לתחרות. פורט/GettyImages

השעון הביולוגי מתקתק

קבוצת יורופקאר ניסתה ללכת היום על החולצה המנוקדת של מלך ההרים אך נכשלה. גם תומא וקלר הפתעת הטור הקודם, ניסה לעשות משהו אבל נראה שהשנה אינה השנה שלו. וקלר בן ה-34, פעמיים אלוף צרפת, סיים בשנה שעברה את הטור עם חולצת המטפסים והוא יודע שהשעון הביולוגי מתקתק. השנה אפסו סיכוייו לפודיום.

במאבק על החולצה הירוקה ממשיך להוביל בבטחה פיטר סגאן על פני יריביו העיקריים, אנדראה גרייפל (לוטו בליסול) ומארק קאבנדיש (אומגה פארמה – קוויק סטפ). למרות שיש עוד הרבה מאוד מאוצי ביניים וקטעים בהם ניתן לזכות בנקודות, אם לא יקרה משהו ממש דרמטי כמו התרסקות של סגאן ויציאתו מהמרוץ, התחרות על החולצה הירוקה נראית תפורה עליו.

ונחמה פרוטה: החולצה הלבנה של הרוכב הצעיר החליפה היום ידיים ועברה לניירו קווינטנה הקולומביאני, שמשך אחריו היום את כל הטור. בהחלט מגיע לו.

רוכב אופניים תומא ווקלר. GettyImages
מתחיל להרגיש את הגיל ברגליים. ווקלר/GettyImages

ארבע פעמים לחרמון ובחזרה

ואם מישהו חשב שמצפה מנוחה לרוכבי הטור מעתה, אז זהו שממש, אבל ממש לא. הקטע התשיעי מסן ז'ירון לבנייר דה ביגור הוא עוד יום קשה מאוד בפירנאים. הוא כולל חמש עליות מדורגות שארבע מהן הן מדרגה 1. לשם השוואה זה כמו לטפס לפסגת החרמון אצלנו ארבע פעמים. לרוכבים מצפות שם הרבה מאוד עליות מכאיבות.

בסוף הקטע מצפה גם ירידה של 30 קילומטרים, דבר שמאוד יעזור לקבוצת הבריחה במידה ואכן תחזיק עד שם. מבחינת הדרוג הכללי המצטבר, קבוצת סקיי תעשה את הכול כדי לסגור כל איום. התחזית שלי היא שפרום ישמור על החולצה הצהובה לפחות עוד יום נוסף עד ליום המנוחה, ושהמנצח של הקטע התשיעי יהיה רוכב שלפלוטון ובמיוחד למתחרים על החולצה הצהובה לא יהיה כל כך אכפת אם ינצח.

רוכבים במירוץ טור דה פראנס. AP
הלוואי והחרמון שלנו היה נראה ככה. הרוכבים בפירנאים/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully