וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סנסציה עולמית בחסות השעון: סיכום היום בטור דה פראנס

אייבי גילת, מאונטן בייק אקשן, בשיתוף "אופניים"

2.7.2013 / 20:30

הניצחון של גרין אדג' האוסטרלית בקטע הקבוצתי הראשון, שווה לניצחון של עולה חדשה על ברצלונה בכדורגל. אייבי גילת על ההפתעה של הטור דה פראנס וסיפורי היום הרביעי

קשה להאמין כיצד בקטע הרביעי של הטור דה פראנס 2013, בקטע הראשון באדמת היבשת, מחוללת הקבוצה האוסטרלית אוריקה גרין אדג' סנסציה בקנה מידה בינלאומי. הקבוצה האוסטרלית מצליחה לקבוע את הזמן המהיר ביותר כשהיא מקדימה את הבלגית, אומגה פארמה-קוויק סטפ, אלופת העולם לקבוצות, כמעט בשנייה.

אני לא מבין בכדורגל, אבל רק כדי לסבר את האוזן זה כאילו שקבוצה עלומה שזה עתה עלתה לליגה הראשונה בספרד תגבר על ברצלונה. ומה התוצאה? התוצאה היא שסיימון ג'ראנס מקבוצת אוריקה גרין אדג' שרק אתמול ניצח את הקטע והעניק לקבוצתו את הניצחון ההיסטורי הראשון בתולדותיה בטור דה פראנס, מוצא את עצמו יום אחר יום לובש את החולצה הצהובה ועל כל זה יש לי לומר רק מילה אחת והיא: וואו!

לאתר MBA בשיתוף אופניים

רוכבי קבוצת אוריקה, טור דה פראנס 2013. AP
איזו הפתעה. רוכבי קבוצת אוריקה/AP

אומגה פארמה הבלגית שקיימת משנת 2003, קבוצה שכבר זכתה בקטעים רבים בטור דה פראנס ובאליפויות עולם, קבעה זמן מטורף כאשר שרפה את מסלול האספלט ברחובות ניס. הקבוצות האחרות נראו לעומתה כמי שמתנהלות בהילוך איטי ואז הגיעו ה"אוזיס" מאוריקה גרין אדג' האוסטרלית ונתנו הופעה הרואית, כשרכבו את הקילומטר האחרון במהירות היסטרית שהתקרבה ל-70 קמ"ש ועצרה את השעונים כמעט שנייה לפני הזמן של הקבוצה הבלגית.

מדובר כאן על משהו שהוא הרבה יותר חשוב מכסף. מדובר על כבוד, על פרסטיז'ה ויוקרה. בניצחון של הקבוצה האוסטרלית הצעירה (שנוסדה רק לפני שנתיים) יש אמירה חזקה: "אנחנו אמנם אוזיס מהיבשת הרחוקה, אבל אנחנו לא פחות חזקים מכם האירופים". הניצחון האוסטרלי מסמן יותר מכול את תהליך הגלובליזציה שעובר ענף האופניים בשנים האחרונות. המדינות המרכזיות והדומיננטיות ששלטו בענף כמו צרפת, בלגיה, ספרד, איטליה, הולנד מפנות את מקומן לטובת מדינות אחרות ביבשת כמו גרמניה, בריטניה, וצפון ומזרח אירופה. כמו כן הענף פנה לכיוון יבשות אחרות כמו אמריקה, אסיה, אוסטרליה ואפריקה ובעצם הפך לענף עולמי.

סיימון ג'ראנס בן ה-33 לא ידע את נפשו מרוב אושר. רוכב הקלאסיקות המצטיין שמשתתף גם במרוצי קטעים אמר בסוף המרוץ: "לא היינו פייבוריטים לניצחון בקטע הזה, אבל עשינו עבודה מצוינת בתוך הקבוצה. זה ניצחון ענק עבורינו".

כאשר קאדל אוונס האוסטרלי זכה בטור דה פראנס בשנת 2011 צלצל אליו ראש ממשלת אוסטרליה כדי לברך אותו, וכשחזר לאוסטרליה נערכה עבורו קבלת פנים ממלכתית. אבל אוונס רכב במדי הקבוצה האמריקאית BMC. כעת אמנם לא מדובר בזכייה בטור דה פרנס, אבל הזכייה של הקבוצה האוסטרלית מביאה גל של רגש לאומיות ופטריוטיזם אוסטרלי, וחשוב לא פחות מזה גם פרץ של התעניינות מצד נותני החסויות שמגלים כוכבים חדשים וזה כידוע החמצן האמתי שמזין את ענף האופניים.

רוכב האופניים האוסטרלי קאדל אוונס חוגג זכיה בטורני דה פראנס 2011. רויטרס
ייצג את אוסטרליה, אבל במדי קבוצה אמריקאית. קאדל אוונס/רויטרס

כמה מהקבוצות הפייבוריטיות כמו גארמין שארפ ו-BMC פשוט לא עמדו בלחץ ובמשימה שהציבו לעצמם. הם התאמנו במיוחד לקטע הזה עם השענים הטובים ביותר שלהם, אך סיימו אותו במקומות נמוכים יחסית למה שקיוו. מה קורה כאן? אצל הפייבוריטים הגדולים כריס פרום ואלברטו קונטאדור מסתמן איזה שהוא סטטוס-קוו כאשר קבוצת סקיי הבריטית מגיעה שלישית, וסקסו טינקוף רביעית עם שש שניות הפרש. פרום כבר נמצא בעשירייה הראשונה ואילו קונטאדור לא מפסיד יותר מדי זמן אחריו.

ראויה גם לציון העובדה שמרוץ קבוצתי נגד השעון מבליט עוד יותר את ההבדל בין הקבוצות מהדרג הראשון והקבוצות מהדרג השני. הקבוצות הפחות עשירות, לרוב מדורגות בחלק האחורי של הטבלה, וכן גם הקבוצות הצרפתיות שזוהי לא בדיוק הדיסציפלינה החזקה שלהן.

כמה אנקדוטות מעניינות שמלוות את יומו הרביעי של הטור דה פראנס 2013: אני לא בטוח ששמתם לב אבל ביארנה ריס, זוכה הטור דה פראנס בעבר והבוס של קונטאדור בהווה, לא נראה בכלל במשך שלושה ימי המרוץ בקורסיקה.

בתחילתו של הקטע הרביעי הוא נראה פתאום באזור הזינוק וסיפר שהיה בחופשת אופניים עם משפחתו. נראה לכם שזה נכון? אני מאמין שהסיבה להיעדרותו הייתה על רקע החקירה בעניינו של "מר 60%" ע"י הוועדה הדנית למלחמה בחומרים אסורים, שבודקת את הקשרים שהיו לריס עם רוכבים דוגמת טיילור המילטון, לורן ז'לאבר ויאן אולריך ,שכולם היו מעורבים בצורה כזו או אחרת בסקנדלים בנושא שימוש בחומרים משפרי ביצועים.

ביארנה ריס אלוף הטור דה פראנס לשעבר. GettyImages
מדוע נעדר משלושת הימים הראשונים? ביארנה ריס/GettyImages

עניין נוסף שמסעיר את הקהילה הבינ"ל ועומד כענן ברקע הטור דה פראנס היא העובדה שמשפחתו של מרקו "הפירט" פנטאני שזכה בטור דה פראנס ובג'ירו בשנת 1998 ונמצא לפני שנים אחדות מת בביתו שבאיטליה על רקע שימוש בסמים, פנתה במכתב מרגש לראשי איגודי האופניים ול-ASO הארגון שמנהל את הטור דה פראנס, בבקשה שיכבדו את זכר בנם. הדבר עלה כתוצאה משמועות על כך שב-18 ביולי תוציא לאור ועדה של הסנט הצרפתי את הממצאים של חקירה שניהלה על דוגמיות שנלקחו בזמנו מהטור שבו זכה פנטאני, אבל היות שבזמנו לא ניתן היה לגלות את החומר (קוקאין) הוא נבדק שוב.

משפחתו של המנוח שמת ממנת יתר מבקשת שיעזבו את בנם במנוחה ויכבדו את זכרו, היות ואין לו את האפשרות להגן על עצמו. אותי זה מזעזע. פליצ'ה ג'ימוני שהיה האיטלקי האחרון שזכה בטור דה פראנס לפני פנטאני ב-1965 ביקש גם הוא שיעזבו את פנטאני לנפשו. לגבי ה- UCI הוא אמר: "אין להם ביצים ואף פעם לא היה להם. הם רק עושים בחירות קלות. הנער אולי עשה טעויות חמורות אבל הוא כבר שילם מחיר יקר".

מחר ייערך הקטע החמישי מקנייה סור מר לעיר מארסיי באורך של 219 ק"מ, שיהיה שוב קטע של "גבעות מתגלגלות" עם ארבעה הרים מדורגים. יחסית לקטעים המשוננים באי קורסיקה קשה לראות בריחה שתחזיק עד הסוף וסביר להניח שנראה שוב את קבוצות המאיצים בפעולה. העיר מארסיי אירחה את הטור דה פראנס כבר 34 פעמים בעבר וכנראה שמה שנראה ברחובותיה מחר זה מאוץ המוני של הדבוקה שבו יתחרו ביניהם המאיצים הטובים בעולם: גרייפל, קבנדיש וסגאן. החולצה הצהובה החליפה ידיים כבר שלוש פעמים במהלך ארבעה קטעים. האם יצליח סיימון ג'ראנס להחזיק בה יום נוסף? קבוצת אוריקה גרין אדג' האוסטרלית תעשה מאמץ עילאי שזה מה שיקרה. אני לפחות מחזיק לו אצבעות. העיקר שיהיה לנו טור מעניין.

מרקו פנטאני אלוף הטור דה פראנס לשעבר. GettyImages
משפחתו מבקשת שיכבדו את זכרו. מרקו פנטאני המנוח/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully